[How to] Gear indicator "Biketronix"

Jim

MF veteraan
20 aug 2008
1.760
29
Hallo!

1.1 Aansluiten

Bij vragen op het forum mbt de Gear Indicator van Biketronix hier het aansluit schema. Ik heb een relais gebruikt, om stroringen te voorkomen. De stroomvoorziening van het relais van de accu afgehaald (+ en - op accu). Zorg dat het relais bij je cockpit zit.

full


Zorg dat je uitvogelt wat de pulse-draad is van je toerenteller, in mijn geval was dit de gele, maar dit verschilt natuurlijk per motor.

1.2 Sensor voor wiel omwentelingen

Het aansluiten van de sensor op het wiel spreekt voorzich. Magneet op de remschijf met bv. locktite of een gelijk goedje. De pick-up monteren verschilt per motor. Bij mij een langere bout gemonteert bij de ophanging van het voor spatbord. Daar de pick-up op, en vervolgens een moer.

2.1 Resetten

Na het aansluiten houd je 1 draad over. Deze is voor het inleren van de gear indicator. Met de sleutel uit het contact, is de gear indicator uit. Houd de draad die je over hebt, tegen een massa punt (stuur / contactslot o.i.d) en zet de motor op contact. Je reset nu de gear indicator.

2.2 Inleren

Start de motor. Houde de overige draad binnen handbereik. Trap de motor in de 1e versnelling en ga rijden, probeer ongeveer voor min. 10 seconden op een vast toerental te tijden. Houd dit vast en druk de draad op de massa. Er zal nu een 1 verschijnen op je gear indicator. Schakel naar de 2, en herhaal de procedure (10 sec. constant toerental en draad tegen de massa)

Succes! Jim
 
Laatst bewerkt:
Ik blaas even weer wat leven in dit topic;

Ik heb recent een 2dehands Biketronix gearindicator gekocht van de oudere generatie van voordat er een aparte tour en race versie was. Te Koop; Bike-Tronicx Gearindicator

Ik heb hem aangesloten en alles werkt prima. Het stipje knippert mee met de toeren en als ik rij knippert het stipje mee met de wielsensor. Vervolgens heb ik hem "gecleared" en opnieuw ingeleerd. Dit ging redelijk. Alleen heb ik nu regelmatig dat hij heen en weer knippert tussen de juiste versnelling en de "n" indicatie. Dit hangt een beetje samen met de snelheid icm met de versnelling. Soms geeft hij ook een stabiele indicatie. In de zes wil hij nog wel eens twijfelen tussen de 5, n en 6.

Is dit omdat ik hem misschien niet goed geprogrammeerd heb? Kan het zijn omdat ik die 10/15s niet echt aan heb gehouden? M.a.w. is hier nog wat aan te doen, of is dit gewoon de aard van het beestje?
 
Laatst bewerkt:
Lange pauzes tussen de versnellingen tijdens het programmeren blijkt ook niet de oplossing.

Daarbij de afstand tussen de magneet en opnemer is 2-3mm en het diplay knippert met de omwentelingen van het wiel, dus dat lijkt niet het probleem...

Nog iemand tips of ervaringen?
 
Laatst bewerkt:
@Topicstarter JIM; Ik las in een ander topic dat jij hem ook hebt ingebouwd bij een ZX9R uit '95. Dat is dezelfde motor als die van mij. Kan je me uitleggen waarom je er dan een relais tussen hebt gezet? Ik heb gewoon alles direct op de toerenteller aangesloten (-. + en puls).
 
@Topicstarter JIM; Ik las in een ander topic dat jij hem ook hebt ingebouwd bij een ZX9R uit '95. Dat is dezelfde motor als die van mij. Kan je me uitleggen waarom je er dan een relais tussen hebt gezet? Ik heb gewoon alles direct op de toerenteller aangesloten (-. + en puls).

Uiteraard.

Ik kreeg stroringen. Inleren ging niet goed, en versnellingen klopten niet. Vermoedelijk ergens een stoor signaal (ontsteking o.i.d) Na het monteren van een relais waren deze storingen verdwenen.
Overigens bij de ZX9R heb ik geen relais gebruikt. Het werkte naar behoren.

Jim
 
Ik blaas even weer wat leven in dit topic;

Ik heb recent een 2dehands Biketronix gearindicator gekocht van de oudere generatie van voordat er een aparte tour en race versie was. Te Koop; Bike-Tronicx Gearindicator

Ik heb hem aangesloten en alles werkt prima. Het stipje knippert mee met de toeren en als ik rij knippert het stipje mee met de wielsensor. Vervolgens heb ik hem "gecleared" en opnieuw ingeleerd. Dit ging redelijk. Alleen heb ik nu regelmatig dat hij heen en weer knippert tussen de juiste versnelling en de "n" indicatie. Dit hangt een beetje samen met de snelheid icm met de versnelling. Soms geeft hij ook een stabiele indicatie. In de zes wil hij nog wel eens twijfelen tussen de 5, n en 6.

Is dit omdat ik hem misschien niet goed geprogrammeerd heb? Kan het zijn omdat ik die 10/15s niet echt aan heb gehouden? M.a.w. is hier nog wat aan te doen, of is dit gewoon de aard van het beestje?

Het probleem zit vermoedelijk bij de wiel sensor. Je moet eigenlijk een nihile ruimte overhouden, en de magneet moet excact langs de pick-up gaan. Dit komt zeer precies!
 
Lange pauzes tussen de versnellingen tijdens het programmeren blijkt ook niet de oplossing.

Daarbij de afstand tussen de magneet en opnemer is 2-3mm en het diplay knippert met de omwentelingen van het wiel, dus dat lijkt niet het probleem...

Nog iemand tips of ervaringen?

Vind ik nog een behoorlijke afstand. Kijk, de pick-up is van kunstof, en reageert op trililingen die met het blote oog niet te zien zijn. Probeer naar 1 mm ruimte te gaan. Dit zou je probleem moeten oplossen.

Bij trillingen kan de afstand naar zon 3,5 - 4 mm gaan, dit is te ruim.

Jim
 
Hey Jim,

Ik wilde je eigenlijk een PM sturen, maar die optie staat bij jouw uit. Ik ben blij om te horen dat het bij jouw ZX9R zonder relais goed werkte. Het ligt in ieder geval dus niet aan storende signalen.

Ik zal je tip van de wielsensor ter harte nemen. Ik moet kijken of ik er morgen nog tijd voor heb anders wordt het over 2 weken, na mijn vakantie.

Alvast bedankt voor je reactie!

Gr. Ronald

Even ter info; Het inleren werkt technisch gezien prima. Hij springt netjes naar "n" als ik opschakel en geeft de volgende versnelling aan als ik de programmeer-draad aard. Het is alleen het bepalen van de versnelling na het inprogrammeren wat niet lukt.
 
Laatst bewerkt:
Hey Jim,

Ik wilde je eigenlijk een PM sturen, maar die optie staat bij jouw uit. Ik ben blij om te horen dat het bij jouw ZX9R zonder relais goed werkte. Het ligt in ieder geval dus niet aan storende signalen.

Ik zal je tip van de wielsensor ter harte nemen. Ik moet kijken of ik er morgen nog tijd voor heb anders wordt het over 2 weken, na mijn vakantie.

Alvast bedankt voor je reactie!

Gr. Ronald

Even ter info; Het inleren werkt technisch gezien prima. Hij springt netjes naar "n" als ik opschakel en geeft de volgende versnelling aan als ik de programmeer-draad aard. Het is alleen het bepalen van de versnelling na het inprogrammeren wat niet lukt.

Reset.
Zet in 1, en rijde voor ongeveer 10 seconden in deze versnelling. Druk draad op massa.
Zet in 2, en rijde voor ongeveer 10 seconden in deze versnelling. Druk draad op massa.
Zet in 3, en rijde voor ongeveer 10 seconden in deze versnelling. Druk draad op massa.
Zet in 4, en rijde voor ongeveer 10 seconden in deze versnelling. Druk draad op massa.
Zet in 5, en rijde voor ongeveer 10 seconden in deze versnelling. Druk draad op massa.
Zet in 6, en rijde voor ongeveer 10 seconden in deze versnelling. Druk draad op massa.

Vervolgens voorkomen dat de daar weer tegen de massa komt.

Als hij daarna niet naar behoren werkt, controleer dan de afstand tussen magneet en sensor. Speel hier een beetje mee. Werkt dit niet, raad ik je een relais te monteren. Jouw genoemde probleem had ik ook, en na het plaatsen van een relais was dit opgelost, en werkt het na 2 jaar nog naar behoren.

Jim
 
Even een wat ouder topic omhoog schoppen.
Ik overweeg voor mijn circuit SRAD '96 een gear indicator aan te schaffen. Dan kom je automatisch al op de Biketronix Race Indicator omdat alle overige merken en modellen niet geschikt zijn voor een SRAD. Ik heb geen filmpje kunnen vinden waarbij de werking al rijdend te zien is. Ik ben namelijk benieuwd hoe snel de gear indicator reageert als je schakelt. Kortom is de Biketronix Race Indicator nuttig op het circuit?
 
Even een wat ouder topic omhoog schoppen.
Ik overweeg voor mijn circuit SRAD '96 een gear indicator aan te schaffen. Dan kom je automatisch al op de Biketronix Race Indicator omdat alle overige merken en modellen niet geschikt zijn voor een SRAD. Ik heb geen filmpje kunnen vinden waarbij de werking al rijdend te zien is. Ik ben namelijk benieuwd hoe snel de gear indicator reageert als je schakelt. Kortom is de Biketronix Race Indicator nuttig op het circuit?

Sorry voor de late reactie.

Op het moment dat je na het schakelen de koppeling weer loslaat, verandert de versnelling direct.

Jim
 
Hoi,

Ik heb ook een Biketronix met magneet sensor op de achterwiel.
Op zich werkt alles naar behoren, behalve dat ik nooit de 1ste en 2de versnellingen ziet.
3, 4, en 5 werken perfect.
Is dit normaal ? En zo niet, wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

Ik heb 't een paar keer opnieuw geprogrammeerd, maar het blijft hetzelfde.
De draad loopt wel langs de bobines en de afstand tussen magneet en voeler is tussen 2 en 3mm.

War voor relais gebruiken jullie ?

Bernez
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb ook een Biketronic met magneet sensor op de achterwiel.
Op zich werkt alles naar behoren, behalve dat ik nooit de 1ste en 2de versnellingen ziet.
3, 4, en 5 werken perfect.
Is dit normaal ? En zo niet, wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

Ik heb 't een paar keer opnieuw geprogrammeerd, maar het blijft hetzelfde.
De draad loopt wel langs de bobines en de afstand tussen magneet en voeler is tussen 2 en 3mm.

War voor relais gebruiken jullie ?

Bernez

Geen relais..

Opnieuw inleren met minder toeren.
 
Dank je voor je antwoord.
Hoeveel toeren adviseer je ? Ik deed het inleren op ca. 2500 t/mn.

Bernez

De eerste en tweede versnelling heb ik gedaan tussen 1500-2000, eerst had ik het ook met hogere toeren gedaan en toen werd de versnelling niet goed aangeven toen voor de 1e en 2e versnelling met lagere toeen gedaan en nu werkt het goed.

Probeer het eens, ik hoor graag je resultaat.
 
Thanks to de zoekfunctie kwam ik op deze thread topic

Mijn vrouw vond het prettig een gear indicator zat namelijk ook op de lesmotoren

Nu heeft zij een suzuki gsxr 750 uit 1997 is het nog steeds zo dat ik het beste de model gear indicator kan gebruiken die hier wordt beschreven ?

Of zijn er in de loop der jaren andere modellen merken die mischien goedkoper en of beter werkt

Alvast bedankt voor de tips
 
Als er maar een sensor bij zit voor t meten van de omwentelingen van t wiel. Snelheidsmeter is namelijk niet digitaal bij deze motoren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan