How-to alternatieve 12V aansluiting te maken

eddy0497

MF veteraan
28 jul 2009
3.360
3
werkplaats achter in de tuin
Een echt nette oplossing (is een persoonlijke mening natuurlijk) om een 12V aansluiting te maken op men naked bike (honda X11), voor de gps is er niet. Heb geen kuipwerk, onder 't zadel is er ook niet veel plek meer en om ergens een beugel te maken waar de 12V aansluiting open en bloot in ‘t zicht stond vond ik ook maar niks. Heb dan maar zelf iets in elkaar geknutseld, waarvan ik vond dat het best zo natuurlijk mogelijk in 't motorbeeld paste.
Ik heb een oude lader gesloopt, zodat deze klein genoeg is om onder mijn zadel te kunnen in een box, dewelke waterdicht en een pak compacter is dan 't origineel model

full


full


full


Afdekplaat boven kroonplaat uitgefreesd, zodat er een plexi schijf op kan om gps op te bevestigen. (stuur zelf, voorziet niet veel mogelijkheden om gps houder vast te zetten)

full


full


full


full


Bekabeling laten samen komen in een (niet werkend) remolie reservoir aan 't stuur.
Gps aansluiten = dekseltje losdraaien en inpluggen
Als de gps niet meegaat, is alles toch nog netjes weggewerkt.
De aansluitbussen wat bijgewerkt zodat het geheel wat compacter wordt en netjes in 't remolie reservoir kan en Plexi schotjes gemaakt om de aansluitbussen te positioneren

full


full


full


full


bussen aansluiten

full

't rempotje zelf is volledig opgespoten met transparante kit en bovenaan aangedrukt met de bovenste plexi schijf die zwart gespoten is.
Waterdicht en isolerend voor de onderste soldeerpunten.
De spanning voor men12V omvormer staat na 't contact op 't achterlicht.
Loskoppelen is gelijk aan einde verbruik, niet loskoppelen maar wel contact af is ook gelijk aan einde verbruik.
Rechtstrekse aansluiting van de gps gebeurd in 't rempotje.

full


full


full


full



Als ik het nu nog moest hermaken zou ik het met een usb aansluiting doen natuurlijk, maar goed voor ‘t geen het nu moet dienen (toestellen uit de prehistorie) is het zo goed. Had nog enkele reserve oplaadkabels die ik nu aangepast heb voor deze aansluiting
 
Mooi gemaakt!! Complimenten.

Slechts 1 opmerking. Ben je niet bang dat je GPS lostrilt als die alleen maar met een zuignap vast zit? Dat is mij namelijk wel eens gebeurd toen ik de navigatie nog wel eens gebruikte en met de zuignap op de toerenteller vastmaakte.
 
Ik zou inderdaad uitkijken met die zuignap. Het is me vaker zelfs gebeurd in de auto, waar de zuignap onder het rijden losliet van de voorruit.. da's best effe lastig, want onder het rijden dat ding terugplakken lukt niet echt :)
 
Mooi gemaakt!! Complimenten.

Slechts 1 opmerking. Ben je niet bang dat je GPS lostrilt als die alleen maar met een zuignap vast zit? Dat is mij namelijk wel eens gebeurd toen ik de navigatie nog wel eens gebruikte en met de zuignap op de toerenteller vastmaakte.

Voorlopig blijft hij 't toch houden en er is altijd nog 't veiligheidskabeltje als ie lost dat hij niet weg is.
Ben trouwens momenteel aan een eigenbouw gps houder bezig dewelke ik met twee bouten op de kroonplaat kan vast zetten. Is zo goed als af.
Als hij af is zet ik de foto's hier achteraan en dan staan er de twee mogelijkheden.
 
Heel mooi gemaakt :Y maar toch een paar opmerkingen, om die 5 Volt te krijgen had je makkelijker een 5 Volt spanningsregelaar (7805) genomen, scheelt een berg ruimte die je nu kwijt bent aan je ingekaste elektronica. Die banaanstekkers vind ik ook wat minder, die zou je zomaar per ongeluk verkeerd om kunnen inpluggen, zal je GPS minder leuk vinden. Tulpstekkertje + chassisdeel is dan wat handiger, sowieso een stekker minder, mooi compact en geen risico van ompolen. Op mijn fiets heb ik voor 12 V doeleinden een tulpchassisdeel gemonteerd waar ik zowat alles op kan aansluiten, druppellader, luchtbedpompje, lampie voor in de tent, jasverwarming. Voor mijn toenmalige autotomtom had ik een 7805 onder mijn zadel gemonteerd met een aangepaste USB kabel. Zit er nog steeds, nu niet meer in gebruik maar het zit me niet in de weg.
 
Ik heb zo de aardige gewoonte om alles bij te houden. Zo van : dat gaat ooit nog van pas komen en dat ook en dit ook.......
Uiteindelijk stapelt het zich maar op en wordt het nooit meer gebruikt. :+
Zodoende heb ik bij deze een deel van de hoop opgewerkt.
Buiten 't geen er nu onder 't zadel steekt krijg je der toch niets van enig belang onder.
Had ik er die spanningsregelaar gebruikt had ik die evengoed netjes weggewerkt in een omhulsel en had er evengoed geen bruikbare ruimte meer geweest.
Weliswaar meer ruimte, maar geen bruikbare ruimte. Mss net een heel heel klein lunchpakket. 1 boterham goed aangeduwd :+
Op de foto zie je 't niet zo goed, maar heb indertijd een heel deel van de opbergruimte weggezaagd om een andere undertail te steken.
Het per ongeluk omschakelen van + en - is uitgesloten door rekening te houden met de lengte van de + kabel en - kabel.
De + aansluiting ligt uiterst links in 't rempotje en die kabel is dusdanig iets langer dan de - kabel.
Verkeerd aansluiten gaat dus niet vlotjes, je zal al moeten wrikken en plooien om 't omgekeerd in te pluggen.
Maar ik wil zeker geen afbreuk doen aan de alternatieven die jij opnoemt., maar voor mij kwam het evengoed zo uit met materiaal dat ik liggen had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan