How-to: ABS Kuipreparatie met MEK. (methylethylketon)

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Howto: ABS Kuip reparatie
Begin december ben ik onderuit gegleden in een parkeergarage. Regen en andere vloeistoffen hadden de vloer spiegelglad gemaakt. Zelfs lopen was al moeilijk! Ik reed gelukkig niet al te hard en heb geen auto’s of beton(!) geraakt.
kuip-reparatie-01.jpg


Gelukkig niet veel schade. Een gebarsten spiegel, de hoek van de onderkuip was in heel veel stukjes gebroken, en wat glij-schade aan de onderkant. Hieronder een “Howto” om de boel weer fatsoenlijk te fixen. De bedoeling is om het te maken met ABS plastic. Hetzelfde materiaal waar de onderkuip van is gemaakt. (De meeste kuipen zijn van ABS plastic, een klein deel van polyester.)
kuip-reparatie-02.jpg


Verwijder met een dremmel de lak aan de binnenkant van de kuip. Het plastic is dan direct ruw gemaakt zodat het goed zal hechten. Als je de lak niet verwijderd zal er geen goede hechting plaatsvinden.
kuip-reparatie-03.jpg


Een bijkomend probleem was dat ik helaas niet alle stukjes heb kunnen terugvinden. Dat maakt reparatie wat moeilijker, maar des te beter voor een “Howto”. Maak alles goed schoon met wasbenzine.
kuip-reparatie-04.jpg


Om de boel weer goed aan elkaar te krijgen heb ik stevig ABS plastic nodig. In dit geval een behuizing van een defecte laptop. (LEGO werkt ook, maar dan krijg ik thuis ruzie) Zorg er voor dat je het plastic in kleine stukjes knipt. Hoe kleiner hoe beter, het smelten gaat dan sneller.

Het plastic kan je chemisch smelten met de vloeistof MEK. (Methyl Ethyl Ketone) Dit is een weekmaker die zorgt dat het plastic vloeibaar wordt. De vloeistof verdampt langzaam en het plastic wordt weer net zo hard als het was. Een fles van 500ml kost iets van 5 a 6 euro bij een schildersgroothandel. (Goed ventileren want het zal vast geen gezond spul zijn)
kuip-reparatie-05.jpg


Stop de plastic snippers in een glazen potje. (Ik zou geen plastic bakje gebruiken…) Giet de MEK er bij zodat de snippers net onder het vloeistof niveau komen te staan. Het potje uiteraard afsluiten, de MEK kan je zien verdampen, zo snel gaat het! De snippers beginnen na enige minuten al te smelten. Het potje een beetje bewegen zorgt er voor dat het smelt proces sneller gaat. Niet heftig gaan schudden want dan komen er luchtbellen in het plastic en dat komt de stevigheid niet ten goede. Het smelten kan enkele uren duren. Rustig laten staan en af en toe een enkele keer bewegen. Door extra MEK of plastic toe te voegen kan je de dikte bepalen van de substantie. Als je het ongeveer net zo dik maakt als vla dan valt er goed mee te werken. Alle huisdieren verwijderen want die damp zal vast niet goed voor ze zijn. Veeg de vloeistof die tussen de randen er tussen uit komt weg. (Aan de buitenkant van de kappen)
kuip-reparatie-06.jpg


Door de randen van de stukken in te smeren met het plastic papje kan je de stukken aan elkaar lijmen. (Of is het smelten?) Goed vastdrukken en zorg ervoor dat de stukken zo goed mogelijk passen. Binnen enkele minuten blijft het al zitten.
kuip-reparatie-08.jpg


Ik heb een stukje glasvezelmatje gebruikt voor op de plek van de ontbrekende stukken. Dan kan je een klein beetje van het papje er in gieten en uitsmeren. Smeer het dun uit. Doe je te dikke lagen dan kan het heel lang duren voordat het helemaal hard is. De MEK kan dan immers slecht verdampen. De buitenkant van het plastic wordt namelijk eerst hard.
kuip-reparatie-07.jpg


Dunne laagjes worden snel hard. Breng meerdere en steeds dikkere laagjes aan om het stevig te maken. Als het een beetje harder is geworden kan je het nog een beetje vormen. Ik heb het daarna onder een ventilator een paar dagen laten drogen. De MEK verdampt sneller als het in de wind hangt. Als het hard is geworden kan je het alvast wat gladder schuren.
kuip-reparatie-09.jpg


Daarna kan begonnen worden met plamuur om het goed glad te krijgen en de ontbrekende stukjes op te vullen. Dit moet plamuur zijn dat speciaal gemaakt is voor kunststof ondergronden. (De meeste plamuur is voor metaal ondergronden en kan niet gebruikt worden.) Verkrijgbaar bij een autolakspecialist. Helaas kon ik alleen een grote verpakking kopen. Ik geloof een euro of 16.

Het is 2 componenten spul. Op de verpakking staat in welke meng verhouding je het moet klaarmaken. In dit geval 2% verharder. Hoe je dat in hemelsnaam nauwkeurig moet afmeten….? Het spul droogt erg snel, dus kleine hoeveelheden aanmaken. Het bakje waar je het in aanmaakt kan je daarna weggooien. Het spul wordt kei en kei hard!
kuip-reparatie-10.jpg


Ook dit spul is gevaarlijk. Goed ventileren en gebruik een handschoentje om het goed in naden te smeren. Ik heb meerdere lagen aangebracht. Dan is het gemakkelijker in de juiste vorm aan te brengen.
kuip-reparatie-11.jpg


Na een halfuurtje kan je beginnen met schuren. Ik heb schuurpapier gebruikt met korrel 100 en daarna met P400 voor het fijnere werk. Iedere keer de oneffenheden vullen met plamuur en weer opnieuw schuren. Zo nu en dan afnemen met wasbenzine.
kuip-reparatie-12.jpg


Het ziet er niet glad uit door alle kleuren, maar het begint al aardig glad te worden. Het bevestigingsgat opnieuw uitboren en vormgeven met de plamuur en schuur papier.
kuip-reparatie-12b.jpg


Afnemen met wasbenzine. Voordat je met spuitplamuur aan de slag kan moet je eerst met hechtprimer spuiten op de plastic delen die tevoorschijn zijn gekomen. Dit omdat de spuitplamuur of lak anders niet hecht. De hechtprimer is een soort acceton. Doorzichtig en het droogt binnen een kwartier.
kuip-reparatie-13.jpg


Daarna kan je met spuitplamuur, ook wel filler genoemd, aan de slag. Dunnen laagjes spuiten en oneffenheden wegschuren. Daarna weer opnieuw spuiten en schuren. Etc. Tussendoor kan je diepe krassen of oneffenheden opvullen met een beetje plamuur en weer gladschuren. Ik heb korrel P400 en P600 gebruikt.
kuip-reparatie-14.jpg


Even passen of de rubbere trillingsdempers nog goed passen en desnoods met een dremmel bijslijpen. Ook even passen bij de motor om te checken of het gat nog op de goede plek zit. Door goed te schuren met P600 is het echt heel erg glad gewordt!
kuip-reparatie-15.jpg


Afnemen met wasbenzine en daarna de eerste laklaag aanbrengen. Deze eerste laag hoeft nog niet dekkend te zijn. Naar smaak meerdere laklagen spuiten. Tussendoor wel even laten opdrogen om druipers te voorkomen.

[ FOTO VOLGT NOG. (Lak is nog niet binnen) ]


Als de lak droog is kan de blanke lak gespoten worden. Ook hier weer meerdere laagjes.

[ FOTO VOLGT NOG. (Lak is nog niet binnen) ]


Monteren en weer rijden!
[ FOTO VOLGT NOG. (Lak is nog niet binnen) ]


Het meeste werk is eigenlijk om de juiste spullen in huis te halen. Denk dan aan MEK, de speciale plamuur, de hechtprimer voor kunststof, lak in de juiste kleur. Het schuren kan wel een paar avonden in beslag nemen. Maar het is vooral een kwestie van geduld omdat iedere keer gewacht moet worden tot iets droog is. Echt veel werk is het niet en gezien de belachelijke hoge kosten voor kuipwerk, ook financieel de moeite waard. Het meeste geld gaat zitten in de lak. Aan materiaal was ik ongeveer 100 euro kwijt. Nieuwe onderkuipen kosten ongeveer 600 euro. En aangezien het een kwestie van tijd is voordat ‘ie weer eens omvalt heb ik nu de meeste spullen al in huis.

Het is bijzonder goed gelukt vindt ik zelf. Het is eigenlijk niet te zien, behalve aan het bevestigingsgat. Daar heb ik niet al te veel aandacht aan besteed omdat je daar bijna niet goed kan schuren.

PM spelvouten even zodat ik ze kan aanpassen
 
Laatst bewerkt:
Maar ff wat anders.... Bij een scheurtje, kun je dan ook enkel de binnenkant repareren met zo'n MEK mengsel?
Ik heb wat kleine scheurtjes maar wil de buitenkant niet spuiten. Als het maar niet verder scheurt.
Evt een V-vorm uitdremelen en die vullen met de substantie??

Trouwens erg nette How-to :}
Is die zooi verkrijgbaar bij de Gamma? Kan me zo 1..2..3.. geen verfgroothandel in de regio bedenken.

ik heb het spul bij van der peijl techniek gehaald... denk dat ze het ook bij een automaterialen zaak (AOC of Brezan)

de kosten waren 12€ voor een halve liter
 
Maar ff wat anders.... Bij een scheurtje, kun je dan ook enkel de binnenkant repareren met zo'n MEK mengsel?

Ik heb wat kleine scheurtjes maar wil de buitenkant niet spuiten. Als het maar niet verder scheurt.
Evt een V-vorm uitdremelen en die vullen met de substantie??

Trouwens erg nette How-to :}
Is die zooi verkrijgbaar bij de Gamma? Kan me zo 1..2..3.. geen verfgroothandel in de regio bedenken.

Ja, rondom de scheur aan de binnenkant de boel verfvrij maken. Het MEK papje door de scheur heen persen. De MEK die door de scheur heen komt goed afvegen. Dan zit de boel weer stevig. Maar voor het mooie zal je toch moeten spuiten.

Niet heel dik aanbrengen, hoe dunner goe beter. (Sneller droog, anders kan het nog maanden duren voordat het sterk is)

Bij de GAMMA niet verkrijgbaar. Je zal er echt even naar een schildersgroothandel c.q. verfspecialist moeten zoeken. Een automaterialen zaak zal denk ik niet lukken.
 
Laatst bewerkt:
Lol, bij de grootste Praxis in de regio:

Mevrouw, hebben jullie soms ook Methyl Ethyl Keton?? MEK. Weekmaker, schijnt in Thinner te zitten enzo..
- :o :? :? Dat zou je even aan die meneer moeten vragen, ik kan niet herhalen wat je net zei :D
Meneer, hebben jullie soms ook Methyl Ethyl Keton??
- Karton? :?
Keton.. MEK. Weekmaker, schijnt in Thinner te zitten enzo..
- :? :? :N

Haha... :P Morgen dus maar even rondbellen.

Heb nog wel wat MEK over, maar is volgens mij niet in de buurt bij je :(
Hmm, inderdaad. Bedankt voor je aanbod!
 
Maar ff wat anders.... Bij een scheurtje, kun je dan ook enkel de binnenkant repareren met zo'n MEK mengsel?
Ik heb wat kleine scheurtjes maar wil de buitenkant niet spuiten. Als het maar niet verder scheurt.
Evt een V-vorm uitdremelen en die vullen met de substantie??
Trouwens erg nette How-to :}
Is die zooi verkrijgbaar bij de Gamma? Kan me zo 1..2..3.. geen verfgroothandel in de regio bedenken.

Dat zou ik zéker niet doen. Ten eerste, zelfs als je het goed doet, komt er altijd vloeibaar ABS door de scheur naar de buitenkant piepen. Gebeurt dat niet, dan wordt de las nooit sterk genoeg.
Omdat je dan toch vastzit aan spuiten, zou ik meteen de buitenkant ook behandelen, daar wordt het alleen maar sterker van. Zo hoor je dat ook te doen als je het net zo sterk als het origineel wil hebben.
 
Lol, bij de grootste Praxis in de regio:

Mevrouw, hebben jullie soms ook Methyl Ethyl Keton?? MEK. Weekmaker, schijnt in Thinner te zitten enzo..
- :o :? :? Dat zou je even aan die meneer moeten vragen, ik kan niet herhalen wat je net zei :D
Meneer, hebben jullie soms ook Methyl Ethyl Keton??
- Karton? :?
Keton.. MEK. Weekmaker, schijnt in Thinner te zitten enzo..
- :? :? :N

Haha... :P Morgen dus maar even rondbellen.Hmm, inderdaad. Bedankt voor je aanbod!
Butanon is een andere benaming voor MEK. Misschien helpt dat bij zoeken/navragen? En je kunt het gewoon bestellen(zie link eerdere post) voor nog geen 5 euro per liter.
 
Dat laatste was de eis niet.. :P
Als t maar ff zit. dat het minder goed is begrijp ik maar ik ga t toch proberen, spuiten begin ik niet aan.

Mensen hebben in de loop der jaren uitgevonden dat een reparatie alleen houdt als je het aan beide kanten doet.
Maar als je het met broddelwerk wilt doen moet je dat zelf weten. Is zonde van de tijd, dat dan weer wel.
 
Mensen hebben in de loop der jaren uitgevonden dat een reparatie alleen houdt als je het aan beide kanten doet.
Maar als je het met broddelwerk wilt doen moet je dat zelf weten. Is zonde van de tijd, dat dan weer wel.
Misschien zit het weer een seizoentje, wie weet? :)
Ik hoef het spul niet als nieuw te hebben, gaat me er meer om dat het niet verder gaat scheuren. Beetje zonde om het "als nieuw" te maken en opnieuw te spuiten, als dit evt. ook een seizoen werkt.
Lol, bij de grootste Praxis in de regio:

Mevrouw, hebben jullie soms ook Methyl Ethyl Keton?? MEK. Weekmaker, schijnt in Thinner te zitten enzo..
- :o :? :? Dat zou je even aan die meneer moeten vragen, ik kan niet herhalen wat je net zei :D
Meneer, hebben jullie soms ook Methyl Ethyl Keton??
- Karton? :?
Keton.. MEK. Weekmaker, schijnt in Thinner te zitten enzo..
- :? :? :N

Haha... :P Morgen dus maar even rondbellen.Hmm, inderdaad. Bedankt voor je aanbod!
Butanon is een andere benaming voor MEK. Misschien helpt dat bij zoeken/navragen? En je kunt het gewoon bestellen(zie link eerdere post) voor nog geen 5 euro per liter.
Sorry, ik heb heel die link gemist! Bedankt, zo moet't lukken.
Zal morgen eerst nog eens in de buurt rondbellen!
 
Misschien zit het weer een seizoentje, wie weet? :)
Ik hoef het spul niet als nieuw te hebben, gaat me er meer om dat het niet verder gaat scheuren. Beetje zonde om het "als nieuw" te maken en opnieuw te spuiten, als dit evt. ook een seizoen werkt.

Probleem is dat je het altijd te laat merkt als het verder gaat scheuren.
Mooi is het toch al niet met een scheur er in, dan zou ik dus eerder de zaak góed repareren. Als je ABS in de kleur van je kuip gebruikt zal het best meevallen.
Maar goed, het is je eigen keus.
 
Misschien zit het weer een seizoentje, wie weet? :)
Ik hoef het spul niet als nieuw te hebben, gaat me er meer om dat het niet verder gaat scheuren. Beetje zonde om het "als nieuw" te maken en opnieuw te spuiten, als dit evt. ook een seizoen werkt.Sorry, ik heb heel die link gemist! Bedankt, zo moet't lukken.
Zal morgen eerst nog eens in de buurt rondbellen!
Vanuit een andere hobbyhoek blijkt dat je ook Bison ontvetter kunt gebruiken. http://www.nproject.org/nl/modelspoor/lijmen-met-mek-bison-ontvetter-of-ether.html
Dat is bij bijna elke dhz zaak verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:
Kijk aan! :) Dat gaat zeker lukken.. :9
Ik ga vanmiddag eens hobby'en! Bedankt.

Maar omdat ik in principe niets hoef op te vullen.. Moet het in mijn geval ook lukken zonder het oplossen van de stukjes ABS. O-) 'k Zal eens wat experimenteren op mn donorkuip :)
 
Laatst bewerkt:
Mooi. Ik ben wel benieuwd naar je experiment; wil zelf ook een (kleine) ABS reparatie met MEK gaan doen. Zelf nog geen ervaring mee opgedaan, dus wil ik graag even "afkijken".
Het gewone "aan elkaar smelten" met puur MEK zoals de modelbouw-tutorial werkt iig niet.
Het ABS van de motor is veel te dik.

Het ABS is nu aan het oplossen in MEK, maar of dat wat wordt... :X :P
Lijkt tot nu toe (1,5 uur) nog helemaal nergens op haha.
 
Het gewone "aan elkaar smelten" met puur MEK zoals de modelbouw-tutorial werkt iig niet.
Het ABS van de motor is veel te dik.

Het ABS is nu aan het oplossen in MEK, maar of dat wat wordt... :X :P
Lijkt tot nu toe (1,5 uur) nog helemaal nergens op haha.
Af en toe schudden met het potje helpt het oplossen van de abs te versnellen, heb ik begrepen. Weet je zeker dat je abs kuipdelen hebt?
 
Zoals hier te zien is in hele kleine stukjes knippen. Dan gaat het smelten sneller. Niet teveel MEK anders wordt het te dun. af en toe schudden helpt zeker.
[afbeelding]
Ik had ze ong 2/3 van die stukjes :Y
ABS? Weetikveel :9 GSX-r kuip, kan ook wel PE (ofzo) zijn. Maar het lost wel langzaam op geloof ik :Y
Jep, het is ABS. Staat erop :)



EDIT:
Tot nu toe gaat't goed zeg :}
Topkuip eraf gehaald en de (inmiddels) stroperige zooi tussen de breuken in de kuip gedaan en een tijdje tegen elkaar gehouden. De scheuren / ophangspunten zitten weer vast :)
Nu laat ik het een tijdje drogen en kijk ik of het echt goed is. Ik weet haast zeker dat 1 deel sowieso weer gaat scheuren omdat dit op het subframe drukt, maar we zullen zien.
't Gaat beter dan ik dacht in ieder geval!
 
Laatst bewerkt:
Ik had ze ong 2/3 van die stukjes :Y
ABS? Weetikveel :9 GSX-r kuip, kan ook wel PE (ofzo) zijn. Maar het lost wel langzaam op geloof ik :Y
Jep, het is ABS. Staat erop :)



EDIT:
Tot nu toe gaat't goed zeg :}
Topkuip eraf gehaald en de (inmiddels) stroperige zooi tussen de breuken in de kuip gedaan en een tijdje tegen elkaar gehouden. De scheuren / ophangspunten zitten weer vast :)
Nu laat ik het een tijdje drogen en kijk ik of het echt goed is. Ik weet haast zeker dat 1 deel sowieso weer gaat scheuren omdat dit op het subframe drukt, maar we zullen zien.
't Gaat beter dan ik dacht in ieder geval!
Klinkt goed. Kun je fotoos van je werkzaamheden laten zien? Ik heb overigens begrepen dat het spul snel hard wordt, maar pas na minimaal 24 uur drogen(afhankelijk van dikte) zijn volledige sterkte heeft ivm volledig uitdampen van de mek.
 
Ik had de fout gemaakt om het te dik te smeren. Maar hoe dunner hoe beter. Het hoeft ten slotte niet sterker te zijn dan het was. Smeer je het te dik dan kan het maanden duren voordat het binnen in ook hard is.
 
Ik heb alleen wat tussen de breuk gesmeerd (beide zijden) en dan stevig tegen elkaar gedrukt. Sommige dingen (zoals ophangpunten) kon goed met een lijmtang.
Daarna een beetje los spul aan de binnenkant van de kuip gesmeerd op de breuk, maar het voelt goed aan *D
Ik zal vanavond even foto's maken (al valt er niet heel veel te zien). Al met al een goede tip / How-to :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan