Houdbaarheidsdatum?

de conclusie is dat jij de helm dus veel te duur hebt gekocht. Dat verschil hoeft een verzekeringsmaatschappij toch niet aan jou te betalen?
Ligt eraan.. als je een Ferrari aanrijdt kun je ook niet zeggen: sorry, ik vergoed alle schade op basis van een Panda..
 
Nee, de dagwaarde van die Ferarri. En als die op dat moment ongeveer zo hoog is als die van een gloednieuwe Panda dan is dat zo. ;)
 
de conclusie is dat jij de helm dus veel te duur hebt gekocht. Dat verschil hoeft een verzekeringsmaatschappij toch niet aan jou te betalen?
Te duur? Was gewoon de normale prijs. Wel vreemd om te beredeneren dat mijn helm te duur zou zijn. Ik moet er niet slechter van af te komen omdat ik niet vroeg om aangetikt te worden door een auto.
 
Te duur? Was gewoon de normale prijs. Wel vreemd om te beredeneren dat mijn helm te duur zou zijn. Ik moet er niet slechter van af te komen omdat ik niet vroeg om aangetikt te worden door een auto.

Ik bedoel dat jij een helm van 3 jaar oud koopt voor de prijs van een nieuwe.
Vanuit de verzekering bekeken is het net als een auto van 3 jaar oud. Die heeft een dagwaarde die lager is dan een nieuwe.
 
Met afgeschreven bedoelden ze dat het helemaal geen economische waarde had maar uit "coulance" 125 euro als waarde hadden gerekend. Had nog zelfs alle aankoopbonnen nog. Met die 125 euro kan ik misschien nog net een helmpje van de gamma mee halen.
Die heeft ook een CE-keurmerk en is dus door bepaalde tests gekomen :)

Maar die 125 euro dat is idd een fooitje. Had ik niet akkoord mee gegaan denk ik.
 
@Mario64 Helmen doen wat nuttigs bij minder dan 30 km/u (bij het contact) daarboven niet. Dus je moet wat langzamer gaan rijden...
Hoe kom je in godsnaam aan die wijsheid?
Voor ik je voor gek verklaard, hoe bedoel je dit precies? Want hoe ik het lees is het volledig onjuist, je kan er niet verder naast zitten.
En helm is nuttig tegen
-het weer, je haar blijft droog
-vliegjes, steentjes en andere kleinigheden
-botsing met een motorvoertuig of andere solide voorwerpen
-schuiven

Zoals ik het dus lees, en corrigeer me alsjeblieft als het kan, zeg je dat de helm volledig verdwijnt als je schuift met een aanvangsnelheid boven de 30km/h.
1383353
1383355

Dit is dus een 6 jaar oude helm met voldoende ervaring (in ieder geval 40.000km in de 2 jaar welke ik bijgehouden heb) waarmee ik met ongeveer 1000km/h tegen de vlakte gegaan, volledig buiten bewustzijn dus geen reflexen waardoor de helm een lichtere taak had.
Die heeft ook een CE-keurmerk en is dus door bepaalde tests gekomen :)

Maar die 125 euro dat is idd een fooitje. Had ik niet akkoord mee gegaan denk ik.
Ach, ik je nu een helm van 70 euro. Een systeem helm nog wel
 
Ik bedoel dat jij een helm van 3 jaar oud koopt voor de prijs van een nieuwe.
Vanuit de verzekering bekeken is het net als een auto van 3 jaar oud. Die heeft een dagwaarde die lager is dan een nieuwe.
Een motorpak en helm is een gebruiksvoorwerp, een auto daarintegen niet. Zo lijdt je geen schade als je een andere auto koopt van 3 jaar oud met het geld wat je terug krijgt van je verzekering. Ze kunnen niet van je verwachten dat je maar een ander helmpje gaat scoren op markplaats.

Die heeft ook een CE-keurmerk en is dus door bepaalde tests gekomen :)

Maar die 125 euro dat is idd een fooitje. Had ik niet akkoord mee gegaan denk ik.
Uiteraard heb ik niets tegen die helmen, echter als je Shoei GT air moet inruilen voor een goedkoper model dan heb ik daar wel moeite mee.
 
Dit is dus een 6 jaar oude helm met voldoende ervaring (in ieder geval 40.000km in de 2 jaar welke ik bijgehouden heb) waarmee ik met ongeveer 1000km/h tegen de vlakte gegaan, volledig buiten bewustzijn dus geen reflexen waardoor de helm een lichtere taak had.

Wat voor motor heb of had jij? :?
 
Een helm betrokken bij een ongeval is altijd 100% afgeschreven.
Maar het ging natuurlijk om het bedrag dat ze moesten uitkeren. Zeg maar de economische waarde.

Als jij die helm net een jaar terug heb gekocht voor 500 euro, mag je naar mijn idee echter wel een fors bedrag uitgekeerd krijgen ter compensatie van de schade aan je helm als die onder de verzekering valt.. Ook als ie uit 2013 is geproduceerd
.
Maar als jij die helm in 2013 gekocht zou hebben, dan had een fors geringere vergoeding wel acceptabel geweest.

Ik had een C4 van net 2 weken oud (nieuw gekocht, nog tijdens de de €550 / €650 (design afhankelijk) prijs), max €250,- vergoeding voor gekregen bij mijn ongeluk....
Dat vind ik toch een behoorlijke (economische) afschrijving....
(als in ik had de helm net 2 weken (aankoopbon) en toch al zo veel afgeschreven....)
 
Ik had een C4 van net 2 weken oud (nieuw gekocht, nog tijdens de de €550 / €650 (design afhankelijk) prijs), max €250,- vergoeding voor gekregen bij mijn ongeluk....
Dat vind ik toch een behoorlijke (economische) afschrijving....
(als in ik had de helm net 2 weken (aankoopbon) en toch al zo veel afgeschreven....)
We kennen de omstandigheden niet, ben je deels aansprakelijk geweest?
Zoals je niet aansprakelijk bent moet je schadeloos gesteld worden en dat is nu dus niet gebeurt.
 
@Monkey Indien je met je hoofd ergens tegen aanklapt, dan absorbeert de helm energie. Boven de 30 km/uur is de rest van de energie niet meer goed te absorberen en vindt er overdracht plaats van deze botsenergie naar de inhoud van je schedel. Hersenen zijn nog wel wat beschermd door het bot ende vochtlaag die er omheen zit, maar ik garandeeer je dat bij hogere snelheden de klap niet meer wordt geneutraliseerd. Ik kan het je desgewenst ook in medische taal uitleggen, maar iedereen vindt altijd dat wij dokters in Jip&Janneke taal moeten spreken.. 🤡

En je geeft het zelf al aan: je was buitengewesten en had geen reflexen meer, je had dus hersenschade. Overigens lijkt 1000km/uur war snel op de motor😇
 
@Monkey Indien je met je hoofd ergens tegen aanklapt, dan absorbeert de helm energie. Boven de 30 km/uur is de rest van de energie niet meer goed te absorberen en vindt er overdracht plaats van deze botsenergie naar de inhoud van je schedel. Hersenen zijn nog wel wat beschermd door het bot ende vochtlaag die er omheen zit, maar ik garandeeer je dat bij hogere snelheden de klap niet meer wordt geneutraliseerd. Ik kan het je desgewenst ook in medische taal uitleggen, maar iedereen vindt altijd dat wij dokters in Jip&Janneke taal moeten spreken.. 🤡
Ah, je pakt dus het enige aspect van de helm waar hij boven een bepaalde snelheid al snel zijn functionaliteit verliest.
Bedankt voor de uitleg in begrijpelijke taal, wordt gewaardeerd!
De klap zal dan tegen een vast voorwerp moeten zijn. Bij het raken van de "zachte delen" van de auto veert die immers ook mee. Maar je punt is duidelijk en laat alweer zien hoe onwetend wij zijn over de risico's.
Mijn opmerking over een oude helm en niet boven de 60 komen ging niet alleen over een kleinere klap, een klap is ook veel makkelijker te voorkomen doordat er maar kort geremd hoeft te worden.
 
@Monkey Indien je met je hoofd ergens tegen aanklapt, dan absorbeert de helm energie. Boven de 30 km/uur is de rest van de energie niet meer goed te absorberen en vindt er overdracht plaats van deze botsenergie naar de inhoud van je schedel. Hersenen zijn nog wel wat beschermd door het bot ende vochtlaag die er omheen zit, maar ik garandeeer je dat bij hogere snelheden de klap niet meer wordt geneutraliseerd. Ik kan het je desgewenst ook in medische taal uitleggen, maar iedereen vindt altijd dat wij dokters in Jip&Janneke taal moeten spreken.. 🤡

En je geeft het zelf al aan: je was buitengewesten en had geen reflexen meer, je had dus hersenschade. Overigens lijkt 1000km/uur war snel op de motor😇
Een helm helpt wel goed als je met 300 km/u onderuit gaat.
 
Ik had een C4 van net 2 weken oud (nieuw gekocht, nog tijdens de de €550 / €650 (design afhankelijk) prijs), max €250,- vergoeding voor gekregen bij mijn ongeluk....
Dat vind ik toch een behoorlijke (economische) afschrijving....
(als in ik had de helm net 2 weken (aankoopbon) en toch al zo veel afgeschreven....)
Dan denk ik dat je flink genaaid bent. Lijkt me een compleet belachelijke vergoeding. Tenzij de max. vergoeding vastgelegd is in de voorwaarden en bijv. je kleding/helm tot een max. bedrag meeverzekerd is en dat bedrag bijv. max 250 euro is en het jouw verzekering is die de schade vergoed. Zal ook afhangen van de schuldvraag uiteindelijk, zoals Monkey hierboven aangeeft.
 
Ik kan toch op mijn Shoei XR1100 geen sticker met een datum vinden. Onder de voering zie ik wel een sticker met daarop hetvolgende:
7 1/8-7 1/4
M
57-58 cm

Lijkt mij puur de maat... hoewel ik de bovenste regel niet echt begrijp... :?
 
Ik kan toch op mijn Shoei XR1100 geen sticker met een datum vinden. Onder de voering zie ik wel een sticker met daarop hetvolgende:
7 1/8-7 1/4
M
57-58 cm

Lijkt mij puur de maat... hoewel ik de bovenste regel niet echt begrijp... :?
7 en 1 achtste tot 7 en een kwart
Net als er 57 tot 58 staat maar dan in een heel andere maat welke niet aan cm of inch vast zit.
Beetje vergelijkbaar met schoenmaken. Size nine is iets van 43 ofzo?
 
70000 km voor een helm? Da's dik 20 jaar voor de gemiddelde NL motorrijder. Paar honderd euro voor een setje banden is noodzakelijk onderhoud (want veiligheid) en datzelfde bedrag voor een helm is een discussiepunt? Vind ik persoonlijk vreemd, maar iedereen mag voor zichzelf beslissen hoeveel geld je uitgeeft aan je even veiligheid.

Ik reed dat in een 2 jaar met gemak. Lekker belangrijk wat een of andere irritant pratende youtuber daarvan denkt. Denk maar niet dat ik om de 2 jaar een helm kocht. Sterker nog, ik heb nu na 5 jaar nog steeds dezelfde helm. Een Schuberth C3 Pro. Heeft mij aardig wat geld gekost maar het was elke cent waard. De volgende wordt een Neotec II van Shoei, ik ben al aan het sparen.
Volgens mij hebben wij ons over boeiendere zaken druk te maken dan een helmdatum.
 
Ik had een C4 van net 2 weken oud (nieuw gekocht, nog tijdens de de €550 / €650 (design afhankelijk) prijs), max €250,- vergoeding voor gekregen bij mijn ongeluk....
Dat vind ik toch een behoorlijke (economische) afschrijving....
(als in ik had de helm net 2 weken (aankoopbon) en toch al zo veel afgeschreven....)

Dan had je tegen de schade expert of wie dan ook daar wat over moeten zeggen. Na mijn ongeluk kwamen ze ook met lage prijs voor kleding en helm. Nadat ik daarover contact had opgenomen kreeg ik meer geld terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan