Houdbaarheidsdatum?

Ik heb dus zo n helm gekocht. Een Shoei GT air in halverwege 2016, echter was de batchnummer uit 2013. Hier kwam ik pas achter in 2018 bij een aanrijding en de expert ging kijken hoe oud mijn helm was. Die zei dat hij afgeschreven was. Gaat een leuke hobby worden als ik ieder 2 jaar een helm van 500 euro mag aftikken.
 
Ik heb dus zo n helm gekocht. Een Shoei GT air in halverwege 2016, echter was de batchnummer uit 2013. Hier kwam ik pas achter in 2018 bij een aanrijding en de expert ging kijken hoe oud mijn helm was. Die zei dat hij afgeschreven was. Gaat een leuke hobby worden als ik ieder 2 jaar een helm van 500 euro mag aftikken.

Een helm betrokken bij een ongeval is altijd 100% afgeschreven.
Maar het ging natuurlijk om het bedrag dat ze moesten uitkeren. Zeg maar de economische waarde.

Als jij die helm net een jaar terug heb gekocht voor 500 euro, mag je naar mijn idee echter wel een fors bedrag uitgekeerd krijgen ter compensatie van de schade aan je helm als die onder de verzekering valt.. Ook als ie uit 2013 is geproduceerd
.
Maar als jij die helm in 2013 gekocht zou hebben, dan had een fors geringere vergoeding wel acceptabel geweest.
 
Waarschijnlijk kunnen ze dat niet na vertellen..
Ik wil het toch weten. Praatjes over houdbaarheid en slijtage komen uit verdachte hoek: de makers en verkopers van helmen. Zij hebben een belang wat niet mijn belang is. Vandaar mijn stelling: helmen slijten niet. Haal mijn stelling maar onderuit met feiten, niet met meningen. Waar is dat vergelijkende onderzoek?
 
Het liefst koop ik elk jaar een nieuwe vanwege de designs van het helmmerk wat me al jaren goed zit. Alleen vind mijn eega dat niet leuk.:+
 
Ik ben zelf een klimmer en ook daar komt deze discussie regelmatig voorbij, zonder een heel duidelijk antwoord.
In de industrie zijn de regels naar mijn ervaring een stuk duidelijker. Ik heb de indruk dat dat grotendeels komt doordat een werkgever, die daarna de producent aansprakelijk probeert te maken, aansprakelijk is voor letsel.

Wat ik overal wel terug vind is dat je een helm na een val moet weggooien. Een val is bij veiligheidshelmen in de industrie vaak al een meter (zonder persoon erin).

De houdbaarheid is altijd lastig als ik het zo hoor/lees. UV straling, temperatuur, waar je hem bewaard etc. Veel indicaties zijn ook verkleuring van het kunststof, zowel het schuim als de hardshell.
Ik kwam ook het volgende lijstje tegen op Helm informatie . Welke uitgaat van 'normaal gebruik', in geval van een veiligheidshelm.
Materiaal helmschaalVerouderingstermijn
Polyethyleen (PE)3 jaar
ABS-polymeriaat (ABS)5 jaar
Polyamide (PA)5 jaar
Polycarbonaat (PC)5 jaar
Textielfenol5 jaar
Glasvezelversterkt polyester10 jaar

Ik denk dat dit een goede indicatie is voor een motorhelm,ben deze standaarden vaker tegen gekomen. Uiteraard is dit dus bij een volle dag (8 uur?) gebruik. Een motorhelm zou het dus langer uit kunnen houden. Alsik het zo lees zou ik na 5 jaar rustig op zoek gaan naar een nieuwe helm ;-)
 
Ik wil het toch weten. Praatjes over houdbaarheid en slijtage komen uit verdachte hoek: de makers en verkopers van helmen. Zij hebben een belang wat niet mijn belang is. Vandaar mijn stelling: helmen slijten niet. Haal mijn stelling maar onderuit met feiten, niet met meningen. Waar is dat vergelijkende onderzoek?
In de Promotor stond laatst een onderzoek. Resultaat was niet echt overduidelijk omdat ze onvoldoende testhelmen hadden, maar dat helmen door veroudering en veel dragen achteruit gaan konden ze zeker aantonen. Zal als ik eraan denk vanavond even kijken of ik 't artikel kan vinden.
 
Een helm betrokken bij een ongeval is altijd 100% afgeschreven.
Maar het ging natuurlijk om het bedrag dat ze moesten uitkeren. Zeg maar de economische waarde.

Als jij die helm net een jaar terug heb gekocht voor 500 euro, mag je naar mijn idee echter wel een fors bedrag uitgekeerd krijgen ter compensatie van de schade aan je helm als die onder de verzekering valt. Ook als ie uit 2013 is geproduceerd
.
Maar als jij die helm in 2013 gekocht zou hebben, dan had een fors geringere vergoeding wel acceptabel geweest.
Met afgeschreven bedoelden ze dat het helemaal geen economische waarde had maar uit "coulance" 125 euro als waarde hadden gerekend. Had nog zelfs alle aankoopbonnen nog. Met die 125 euro kan ik misschien nog net een helmpje van de gamma mee halen.
 
Meestal zit er een stickertje op het piepschuim met de maand/jaar datum.
Daarvoor moet je wel de binnenvoering deels weghalen/wegschuiven

Ik heb het in m'n helm nog niet nagezocht maar over het algemeen zit er aan de achterkant van kunststof onderdelen een ingeperste stempel met de productiedatum. Zo controleren we in ieder geval wel de bouwhelmen.
 
Ik heb dus zo n helm gekocht. Een Shoei GT air in halverwege 2016, echter was de batchnummer uit 2013. Hier kwam ik pas achter in 2018 bij een aanrijding en de expert ging kijken hoe oud mijn helm was. Die zei dat hij afgeschreven was. Gaat een leuke hobby worden als ik ieder 2 jaar een helm van 500 euro mag aftikken.
Oeps.. staat de productiedatum niet ook op de buitenkant van de verpakking? Wel een dingetje om op te letten.
 
Ik wil het toch weten. Praatjes over houdbaarheid en slijtage komen uit verdachte hoek: de makers en verkopers van helmen. Zij hebben een belang wat niet mijn belang is. Vandaar mijn stelling: helmen slijten niet. Haal mijn stelling maar onderuit met feiten, niet met meningen. Waar is dat vergelijkende onderzoek?
Misschien moet je zelfs eens wat moeite steken in het onderbouwen van je stelling.
 
ik ben afgelopen jaar gevallen met een 6 (ongeveer) jaar oude helm. hij heeft zijn werk gedaan en ik was stiekem blij dat ik nog geen nieuwe had gekocht.
een helm wordt op verschillende manieren ouder.
-helmschaal wordt bros
-piepschuim verouderd waardoor indrukken steeds makkelijker gaat
-de binnenvoering verslijt
-de pasvorm wordt slechter

als 1 van deze factoren voorkomt moet de hel vervangen worden. mijn eerst helm was een simpele HJC welke 2 jaar meeging. toen was hij te ruim op mijn hoofd en moest hij weg.
daarna is er een shubert C2 gekomen welke na 6 jaar weggegaan is. na 6 jaar denk ik dat zowel de schaal als het piepschuim zijn beste tijd gehad heeft.
deze is vervangen door een C3 welke dus recent asfalt gezien heeft.
nu heb ik een goedkoop helmpje gekocht om het komende jaar door te komen. deze zal echt de 6 jaar niet halen.

naast tijd, welke volgens mij het grootste effect heeft op het piepschuim, werkt ook licht mee aan de veroudering, volgens mij vooral de buitenschaal. maar ik denk de grootste factor is hygiene. ik heb als het even kan een helmmuts op waardoor de voering niet veel zweet te verduren krijgt. of in extreme gevallen, de piepschuim laag. zweet je veel in je helm zal hij minder lang mee gaan, deels door het zweet en deels doordat de voering gewassen moet worden.

de C2 heb ik overigens nog steeds liggen, voor korte testritten tijdens het klussen. zo hoef ik niet met mijn zwarte handen aan de goede helm te zitten en tijdens deze ritten kom ik nooit voorbij de 60 dus ik vind het een aanvaardbaar risico. maar pas een jaar geleden zag ik dat de binnenvoering nu echt slecht begint te worden. dat was 2 jaar geleden nog niet zo. let wel, de helm is nu dus meer dan 12 jaar oud.
 
Er zullen ook wel mensen zijn die hun onderbroek 5 jaar dragen zonder te wassen.:P
 
Ik heb een Arai replica helm nu inmiddels zo,n 14 jaar oud ,zit nog steeds goed en valt ook nog niet uit elkaar van ellende.
Ik ben dan ook nog niet van plan om die te vervangen,verstandig ? dat is een keuze die je zelf maakt.Ik heb in 40jaar diverse
helmen gehad en de meeste gingen rond de 5 jaar mee dan is het beste er wel vanaf en dat betreft dan meestal de binnen voering
of bevestigingsbanden die gaan rafelen of vizier mechanieken die het begeven.Dat een buitenschaal veroudert zal allemaal wel
ik heb daar bij de Arai helmen die ik gehad heb nooit iets van gemerkt,de lak ziet er nog net zo uit als toen ik hem kocht,bij de hele dure helmen zal die schaal ook wel gespoten zijn in UV werende lak.
 
Ik had dus nog altijd af en toe de 10 jaar oude C2 op mijn hoofd. Als ik aan het sleutelen was aan de motor en dus zwarte handen had wilde ik niet eerst handen wassen of de C3 vastpakken wegens zwarte handen. Ik deed dan de C2 op zodat ik niet de rest van de week met zwarte vlekken zat als ik de helm op of af deed.
 
Ik heb altijd meer dan een helm dus weet niet met welke ik hoeveel km heb gereden. Wat mij opvalt is dat vrijwel alle helmen na enkele jaren losser gaan zitten. Dat is voor mij een reden om tot vervanging over te gaan. Meestal is dat om de drie jaar. Omdat ik nu rond de 30 k km per jaar rijd, zal dat dus inderdaad zo rond de 60-70 k km zijn.
 
Het ging mij om de redenatie: snelheid < 60 -> geen goede helm nodig.
De helm is normaal goed voor 130, anders kan hij nooit goedgekeurd worden. Na 6 jaar is hij niet ineens waardeloos. Ik heb hem dan ook niet voor de veiligheid op maar omdat het moet.
 
Ik heb altijd meer dan een helm dus weet niet met welke ik hoeveel km heb gereden. Wat mij opvalt is dat vrijwel alle helmen na enkele jaren losser gaan zitten. Dat is voor mij een reden om tot vervanging over te gaan. Meestal is dat om de drie jaar. Omdat ik nu rond de 30 k km per jaar rijd, zal dat dus inderdaad zo rond de 60-70 k km zijn.
30 Mm * 3 Mm/jaar / 2 helmen = 45 Mm/helm? ;) Waar komt die 60 - 70 Mm vandaan?
 
Met afgeschreven bedoelden ze dat het helemaal geen economische waarde had maar uit "coulance" 125 euro als waarde hadden gerekend. Had nog zelfs alle aankoopbonnen nog. Met die 125 euro kan ik misschien nog net een helmpje van de gamma mee halen.

de conclusie is dat jij de helm dus veel te duur hebt gekocht. Dat verschil hoeft een verzekeringsmaatschappij toch niet aan jou te betalen?
 
Zoals al meerder emalen geschreven, afhankelijk van het materiaal wordt de gemiddelde levensduur van een helm bepaald.
Met name gemiddeld.

Dit is ook geheel afhankelijk van het benodigde onderhoud die je aan de helm 'moet' uitvoeren.
Ja, een helm heeft dus ook onderhoud nodig.
Iemand met een kaal hoofd heeft andere slijtage dan iemand met een kapsel vol met gel of ander haar producten,
met welk product wordt een helm/vizier gewassen\gereinigd, waar laat de helm (in een vochtige schuur of boven de kachel)
etc etc etc

Simpel voorbeeldje:
Een helm met MNF 2013 kan gerust 5 jaar op de plank blijven liggen (ook al is zijn levensduur +/- 5jaar), eer het verkocht wordt.
Echter, moet de helm dan wel goed opgeslagen zijn zoals in de originele doos met helm zak, niet te warme/koude/natte omgeving etc..
Het voordeel hiervan is dat de 'dealer' dit ook weet, en de helm tegen een leuke actie prijs de verkoop in gaat..
 
Terug
Bovenaan Onderaan