Meestal zit er een stickertje op het piepschuim met de maand/jaar datum.en dat er ergens een productiedatum moet te vinden zijn in de helm.
Daarvoor moet je wel de binnenvoering deels weghalen/wegschuiven
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Meestal zit er een stickertje op het piepschuim met de maand/jaar datum.en dat er ergens een productiedatum moet te vinden zijn in de helm.
Ik heb dus zo n helm gekocht. Een Shoei GT air in halverwege 2016, echter was de batchnummer uit 2013. Hier kwam ik pas achter in 2018 bij een aanrijding en de expert ging kijken hoe oud mijn helm was. Die zei dat hij afgeschreven was. Gaat een leuke hobby worden als ik ieder 2 jaar een helm van 500 euro mag aftikken.
Ik wil het toch weten. Praatjes over houdbaarheid en slijtage komen uit verdachte hoek: de makers en verkopers van helmen. Zij hebben een belang wat niet mijn belang is. Vandaar mijn stelling: helmen slijten niet. Haal mijn stelling maar onderuit met feiten, niet met meningen. Waar is dat vergelijkende onderzoek?Waarschijnlijk kunnen ze dat niet na vertellen..
Materiaal helmschaal | Verouderingstermijn |
Polyethyleen (PE) | 3 jaar |
ABS-polymeriaat (ABS) | 5 jaar |
Polyamide (PA) | 5 jaar |
Polycarbonaat (PC) | 5 jaar |
Textielfenol | 5 jaar |
Glasvezelversterkt polyester | 10 jaar |
In de Promotor stond laatst een onderzoek. Resultaat was niet echt overduidelijk omdat ze onvoldoende testhelmen hadden, maar dat helmen door veroudering en veel dragen achteruit gaan konden ze zeker aantonen. Zal als ik eraan denk vanavond even kijken of ik 't artikel kan vinden.Ik wil het toch weten. Praatjes over houdbaarheid en slijtage komen uit verdachte hoek: de makers en verkopers van helmen. Zij hebben een belang wat niet mijn belang is. Vandaar mijn stelling: helmen slijten niet. Haal mijn stelling maar onderuit met feiten, niet met meningen. Waar is dat vergelijkende onderzoek?
Met afgeschreven bedoelden ze dat het helemaal geen economische waarde had maar uit "coulance" 125 euro als waarde hadden gerekend. Had nog zelfs alle aankoopbonnen nog. Met die 125 euro kan ik misschien nog net een helmpje van de gamma mee halen.Een helm betrokken bij een ongeval is altijd 100% afgeschreven.
Maar het ging natuurlijk om het bedrag dat ze moesten uitkeren. Zeg maar de economische waarde.
Als jij die helm net een jaar terug heb gekocht voor 500 euro, mag je naar mijn idee echter wel een fors bedrag uitgekeerd krijgen ter compensatie van de schade aan je helm als die onder de verzekering valt. Ook als ie uit 2013 is geproduceerd
.
Maar als jij die helm in 2013 gekocht zou hebben, dan had een fors geringere vergoeding wel acceptabel geweest.
Meestal zit er een stickertje op het piepschuim met de maand/jaar datum.
Daarvoor moet je wel de binnenvoering deels weghalen/wegschuiven
Oeps.. staat de productiedatum niet ook op de buitenkant van de verpakking? Wel een dingetje om op te letten.Ik heb dus zo n helm gekocht. Een Shoei GT air in halverwege 2016, echter was de batchnummer uit 2013. Hier kwam ik pas achter in 2018 bij een aanrijding en de expert ging kijken hoe oud mijn helm was. Die zei dat hij afgeschreven was. Gaat een leuke hobby worden als ik ieder 2 jaar een helm van 500 euro mag aftikken.
Misschien moet je zelfs eens wat moeite steken in het onderbouwen van je stelling.Ik wil het toch weten. Praatjes over houdbaarheid en slijtage komen uit verdachte hoek: de makers en verkopers van helmen. Zij hebben een belang wat niet mijn belang is. Vandaar mijn stelling: helmen slijten niet. Haal mijn stelling maar onderuit met feiten, niet met meningen. Waar is dat vergelijkende onderzoek?
Eh, wat?zo hoef ik niet met mijn zwarte handen aan de goede helm te zitten en tijdens deze ritten kom ik nooit voorbij de 60 dus ik vind het een aanvaardbaar risico.
Ik had dus nog altijd af en toe de 10 jaar oude C2 op mijn hoofd. Als ik aan het sleutelen was aan de motor en dus zwarte handen had wilde ik niet eerst handen wassen of de C3 vastpakken wegens zwarte handen. Ik deed dan de C2 op zodat ik niet de rest van de week met zwarte vlekken zat als ik de helm op of af deed.Eh, wat?
De helm is normaal goed voor 130, anders kan hij nooit goedgekeurd worden. Na 6 jaar is hij niet ineens waardeloos. Ik heb hem dan ook niet voor de veiligheid op maar omdat het moet.Het ging mij om de redenatie: snelheid < 60 -> geen goede helm nodig.
30 Mm * 3 Mm/jaar / 2 helmen = 45 Mm/helm? Waar komt die 60 - 70 Mm vandaan?Ik heb altijd meer dan een helm dus weet niet met welke ik hoeveel km heb gereden. Wat mij opvalt is dat vrijwel alle helmen na enkele jaren losser gaan zitten. Dat is voor mij een reden om tot vervanging over te gaan. Meestal is dat om de drie jaar. Omdat ik nu rond de 30 k km per jaar rijd, zal dat dus inderdaad zo rond de 60-70 k km zijn.
Met afgeschreven bedoelden ze dat het helemaal geen economische waarde had maar uit "coulance" 125 euro als waarde hadden gerekend. Had nog zelfs alle aankoopbonnen nog. Met die 125 euro kan ik misschien nog net een helmpje van de gamma mee halen.