hoofdremcilinder Kawasaki op Honda zetten

joskawa

Die hard MF'er
Donateur
10 nov 2005
303
52
Maarssen
Hallo sleutelaars,

Op dit moment ben ik het uiterlijk van een Goldwing 1100 een beetje aan het ombouwen naar een rat-achtige bobber of andersom.
De voorrem van de Goldwing is niet zo geweldig, soms kan ik de hendel bijna tot aan het stuur knijpen.
Doordat ik er een ander stuur op zet komt het potje ook zeer schuin te staan.

Nu heb ik nog een hoofdremcilinder van een Kawasaki Zephyr 1100 liggen.

Is het zinvol om dit te proberen of loop ik tegen zaken aan als te weinig slag of volume of andere zaken?

Bij twijfel begin ik er niet aan en ga ik eerst de originele remhendel controleren.

Alvast bedankt voor het meedenken en andere tips zijn ook welkom natuurlijk.
 
~
Triker Arie, is jouw Goldwing een trike of een gewone?
En wat was jouw ervaring voor en na de aanpassing?
Weet je nog welk verdeelblok je hebt gebruikt?


Mijn Goldwing was (hij bestaat inmiddels niet meer, platgelegd op de snelweg) een gewone solomotor, maar wel met een 35 ltr. LPG-tank op de plek van de topkoffer. Het gewicht lag daardoor dan ook erg hoog en ver naar achteren, zo ongeveer alsof je altijd je dikke schoonmoeder achterop had :) Theoretisch zou ik dus veel voordeel moeten hebben van het gecombineerde remsysteem. Ik was en ben echter gewend om zoveel mogelijk alleen mijn handrem te gebruiken, en dan was die ene voorrem absoluut onvoldoende. Vandaar mijn ombouw. Ik heb gewoon de componenten van een andere (donor-)Goldwing gebruikt, maar in principe kun je op de sloperij een willekeurig verdeelstuk halen zolang de banjobout-aansluitingen maar een schroefdraad van M10X1,25 hebben. En dan meteen een paar mooie RVS remleidingen erop.....
 
Laatst bewerkt:
\
Triker Arie, is jouw Goldwing een trike of een gewone?
En wat was jouw ervaring voor en na de aanpassing?
Weet je nog welk verdeelblok je hebt gebruikt?


Mijn Goldwing was (hij bestaat inmiddels niet meer, platgelegd op de snelweg) een gewone solomotor, maar wel met een 35 ltr. LPG-tank op de plek van de topkoffer. Het gewicht lag daardoor dan ook erg hoog en ver naar achteren, zo ongeveer alsof je altijd je dikke schoonmoeder achterop had :) Theoretisch zou ik dus veel voordeel moeten hebben van het gecombineerde remsysteem. Ik was en ben echter gewend om zoveel mogelijk alleen mijn handrem te gebruiken, en dan was die ene voorrem absoluut onvoldoende. Vandaar mijn ombouw. Ik heb gewoon de componenten van een andere (donor-)Goldwing gebruikt, maar in principe kun je op de sloperij een willekeurig verdeelstuk halen zolang de banjobout-aansluitingen maar een schroefdraad van M10X1,25 hebben. En dan meteen een paar mooie RVS remleidngen erop.....
Mooi verhaal, maar onjuist.

LPGtank weegt vol iets van 50 kg?

En met die ene schijf voor, krijg je het voorwiel al stil. Ongeacht welk gewicht waar zit op je motor. Das net voorbij de maximale remkracht.

De maximale remkracht is vlak voordat het voorwiel slipt. Kwestie van goede banden en goed remmen.

Een GL rijder leert zich aan om de achterrem te gebruiken.

Maar een ombouw is zo gedaan hoor.
 
Dank Arie voor jouw toelichting :)

Martell, ik ben geen typische GL rijder denk ik ;)
Ik wil gewoon eens op deze manier prutsen aan een motor. :+

Maar, zoals gezegd ik ga het eerst met 1 schijf en een andere pomp proberen als het weer het toelaat.
 
dag oma, kijk uit voor de gladheid.

vandaag eindelijk een klein stukje gereden met de hoofdremcilinder van de Kawa.
Voelt eigenlijk al dusdanig beter aan dat ik de gecombineerde voor- en achterschijf voorlopig zo laat en eerst maar eens kilometers ga maken en wennen aan de Goldwing.
In ieder geval kan ik vrijdag op de Goldwing naar de motorbeurs. :+

Bedankt voor jullie tips en interesse :)
 
Het gekke is dat ik sinds een maand met een Goldwing 1500 rijd, die dus ook dat gecombineerde remsysteem heeft. En in tegenstelling tot een paar jaar geleden heb ik daar nu helemaal geen moeite mee, en was er eigenlijk na een dagje rijden al aan gewend. En waar dat nou aan ligt? Ik heb geen idee....
 
Terug
Bovenaan Onderaan