Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Honda XR600R How-to Topic

Hey Martijn ik had dit topic nog niet eerder gezien, maar complimenten hoor! Echt super
 

controleer het asje van je koppeling eens (dat heveltje waar dus je kabel aanzit op je ontstekingsdeksel).
dat wil nog wel eens lekken, maar het kan natuurlijk overal vandaan komen

onderdelen? nieuw? denbosch? bonmotoren? www.bonmotoren.nl
 


Motor handel Streppel in wissel heeft echt alles 2e hans van xr en xl
 
Gewoon dicht lassen dat gat. Geen probleem.
Voor de benzine problemen is er een 1 richting klepje om tussen de luchtleiding te plaatsen.
Vet voor balhoofdlagers moet onder hoge temperaturen niet gaat smelten i.v.m. hete olie in frame.

Dichtlassen ben ik niet zo'n fan van hierdoor kan namelijk de as kromtrekken: je lagers kunnen daardoor harder gaan slijten en het stuur zal niet meer 100% recht staan...
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wat voor vet je gebruikt zo warm wordt het in het balhoofd ook weer niet, hooguit een graadje of 50.
Het vet wat in het bovenste lager zou in het slechtste geval wel naar beneden kunnen gaan stromen waardoor het bovenste lager niet meer gesmeerd wordt. Vandaar dat ik er een vetnippel erop wou zetten zodat heel dat balhoofd volgepropt kan worden met vet
 
ik weet niet hoe jij dat doet 50graden
maar mijn olietemperatuurmeterpijlstok geeft normaal 100graden aan en die zit 2 cm bij het balhoofd vandaan
 
controleer het asje van je koppeling eens (dat heveltje waar dus je kabel aanzit op je ontstekingsdeksel).
dat wil nog wel eens lekken, maar het kan natuurlijk overal vandaan komen

onderdelen? nieuw? denbosch? bonmotoren? www.bonmotoren.nl

Dankje, ook voor de link, ik zal het asje eens checken morgen, ik heb al naar het asje van de versnellingspook gekeken maar ik geloof niet dat daar iets vandaan kwam. Het is lastig te zien met nieuwe olie omdat die nog zo helder is.
 
Motor handel Streppel in wissel heeft echt alles 2e hans van xr en xl

Dankje, maar zie een berichtje eronder dat ie nu in Vaassen zit. Dat is van hieruit net te ver om naar toe te , vroeger met m'n racer ging het wel maar met 'n XR die op de teller 140+ aangeeft (omdat er geloof ik niet hoger op staat en dan waarschijnlijk nog maar 120 rijd) is het wat te ver
 
ik weet niet hoe jij dat doet 50graden
maar mijn olietemperatuurmeterpijlstok geeft normaal 100graden aan en die zit 2 cm bij het balhoofd vandaan

Ik rijdt hoogstwaarschijnlijk wat rustiger dan

Vraag!
Ik ben de oliedruk bij de nokkenas kwijt
De oliepomp is nieuw, en pomp dus genoeg. Het externet olieleidinkje dat naar de kop toe loopt en de banjobouten zijn gewoon open dus daar ligt het niet aan.
Hij raakt zijn oliedruk te snel kwijt. Dat kan alleen maar gebeur via de krukas lijkt me. Maar waar langs dan? Keerring in je koppelingsdeksel? Of via je krukaslager en dergelijke?

Wie heeft er misschien wat exploded vieuws van alles wat met het oliesmeersysteem te maken heeft? Is misschien ook wel makkelijk om in het how-to-topic op te nemen
 
Ik ben er dus nu achter wat er met mijn XR600R aan de hand was.
Ik raakte dus mijn oliedruk kwijt. Die stroomde weg door de krukas. Vlak achter het vliegwiel kwam alle olie tevoorschijn, maar waar komtie dan precies vandaan?

En Martijntje, hoe heb jij je vliegwiel er altijd afgehaald? De mijne is met zelfgemaakte vliegwieltrekken op geen mogelijkheid los te krijgen. Wanneer ik hem warm ga stoken verliest het vliegwiel zijn magnetisme. Volgens mij heeft een 1 of andere maloot dat ding met de zwaarste luchtsleutel vastgezet die hij kon vinden Prullers..... inderdaad, de meeste XR's worden verkloot door hun baasje!

Ik kan overigens ook aan een complete cilinderkop van een XL600R komen (ook RFVC-blokkie, weetjewel

Zou dat kunnen passen op een XR? Zelfde nokkenas? En de kleplichter?
 
ook weer alles weg...goddamn... hele replies woesjjjjj
 
met een vliegwiel trekker voor een puch maxi (merk is van bosch dacht ik), kun je hem er zo afhalen.
En kost maar 7.50 zoiets
 
met een vliegwiel trekker voor een puch maxi (merk is van bosch dacht ik), kun je hem er zo afhalen.
En kost maar 7.50 zoiets

Ook daarmee lukt het niet, ik druk namelijk die boutkop helemaal in

Vliegwiel zit ECHT vast..........niet meer normaal........als ik de oorzaak in m'n handen krijg.........
 
Ook daarmee lukt het niet, ik druk namelijk die boutkop helemaal in

Vliegwiel zit ECHT vast..........niet meer normaal........als ik de oorzaak in m'n handen krijg.........

grotere bout icm ringetjes gebruiken, en evt wat warmstoken

had het laatst ook
moet alleen nog ff uitvogelen hoe ik die bout er weer uitkrijg
 
Een beetje handigheid is niet verkeerd. Iedereen ziet dat je die bout er doorheen gaat drukken. Je zult het dus op moeten vullen met ringetjes oid , zodat de bout er niet doorheen wordt gedrukt…
 
Enne, past een kop van een XL600R op een XR600r? Ik weet namelijk nog een XL-koppie te liggen.
Wat is er allemaal anders aan?
 
Enne, past een kop van een XL600R op een XR600r? Ik weet namelijk nog een XL-koppie te liggen.
Wat is er allemaal anders aan?

boring waarschijnlijk.
weet niet of de nokkenassen uitwisselbaar zijn, meen dat iemand me laatst vertelde dat de een net iets korter was dan de ander maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 
Miss een stomme vraag maar ik heb m'n xr volledig uiteen gehaald voor te herspuiten. Dit is nu allemaal gebeurt...
Maar voor hem terug ineen te steken, moet ik die oliepomp ofzo ook ontluchten??
Ik zeg er wel bij dat ik de motor/cilinder blok niet uit elkaar gehaald heb, dus enkel de aansluitingen ontkoppeld om de kader volledig op te kuisen en te spuiten. Moet ik anders nog op iets letten dat eventueel gevaarlijk kan zijn voor mijn blok?
Kzou niet graag hebben dat ik met een volledig opgekuiste mono met een kapotte blok zit door een stomme fout...

Hoeveel olie moet ik hier trouwens indoen en welke... 10w40 ofzo? (ik heb enkel een temppeil in het kader zitten...)

Ik hoor het wel
 
Laatst bewerkt:
heb je de eerst post van deze topic al gelezen?
 

Als je niets met het motorblok gedaan hebt, dus ook niet voor de gein gekickt hebt terwijl het blok eronderuitlag, dan is het gewoon een kwestie van de boel controleren. Je oliepomp heeft volgens jou geen lucht gevoeld, en hoeft dus ook niet ontlucht te worden.

Gewoon het blok erinhangen, de leiding bij het oliefilter lossen en net zo lang kicken tot er daar olie uitkomt. Dit kan trouwens ook bij het oliefilterhuis, kicken tot daar olie komt.
Zolang je blijft controleren met voldoende olieaanvoer uit het frame is er niets aan de hand.

Er gaat ongeveer 1,9 liter olie in het frame, gebruik 10W40 halfsynthetisch, van vol syntheet gaat je koppeling slippen.

Je kunt de tempmeter als peilstok gebruiken, zodra ie de onderkant raakt zit je net onder het minimumpeil, ongeveer 5cm van boven zit je wel goed met het peil.
 
Net ff ontluchten met de luchtspuit geprobeerd. Werkt perfect

Je krijgt niet teveel druk doordat de retour pomp wel iets lucht doorlaat. Gewoon ff draaien aan de pomp (linksom natuurlijk) en een beetje druk en daar istie
 
moet men wel de olie pomp onluchten als je de cilinder er afgehaald hebt?
ik heb wel de olie laten zitten in het blok gedeelte. en ik heb de kikstarter moeten bewegen om de zuiger in juiste stand te krijgen.

is het nu wel nodig de boel te ontluchten?>