Honda XR250R gekocht met 11 KW op kenteken

GsxrEd

Die hard MF'er
25 apr 2017
400
64
Schijndel
En natuurlijk ga ik niet met 11 KW blubberen... Ik heb al wat jaartjes (uhhhmmmm decennia) mijn "groot" rijbewijs8)7.

Ik heb nog een opgeboord (277 cc) blokje onder de werkbank liggen met een vers 77mm Wiseco zuigertje en natuurlijk geeft dat ding ietsje meer dan 11 KW.
Op het kentekenbewijs staat natuurlijk wel 11 KW, wat is nu de juiste weg om gewoon het 'normale' vermogen weer geregistreerd te krijgen?

Of is dat niet noodzakelijk omdat ik geen beginnend bestuurder ben?

Ja, ik weet het... wellicht een domme vraag... |(|(|(|(|(op internet is zat te vinden over het 'terugvoeren' van motorvermogen maar andersom is wat lastiger te vinden :?
 
Die motor is gehomologeerd op 11 kW. Origineel zitten er dan vernauwingen in de in- en/of uitlaat. Die werden er vaak bij aflevering al door de dealer uit gehaald. Uiteraard voldoet de motor dan niet meer aan de geluidsnormen.
 
Dank je voor jouw reactie maar eigenlijk nog geen antwoord op mijn vraag ;)

Zie mij dan maar als de dealer die alle restricties eruit heeft gehaald bij aflevering, want moet ik nog iets doen met de RDW of lekker 11KW op kenteken laten staan? Want oom agent kan mij moeilijk bekeuren omdat ik op alle fietsen mag rijden, ook een 11 KW maar ook een 1100 KW (als die er al zou zijn hahaha).

Maar verzekering technisch / RDW technisch gezien???
 
Ik zal er een mailtje aan wagen richting RDW, maar ik hoopte eigenlijk dat iemand op MF er wat meer over kon vertellen...;)
 
Ik heb ooit een XR250R uit 1987 gehad, die had 18kW op kenteken. Ik zou eerst gewoon die XR eens op een testbank zetten, om te zien hoeveel vermogen dat ding heeft. Veel offroads hebben een lager vermogen bij RDW. Er zijn 600cc'ers met 6kW vermogen op papier.
 
Zou je er maar niet druk om maken,is alleen belangrijk voor mensen die een rijbewijs voor motoren met een beperkt vermogen hebben.
Als de RDW alles kloppend zou moeten maken wat er op kentekens staat dan zijn ze nog wel enige jaren bezig.
De politie interesseert het al helemaal niet als je een vol vermogen rijbewijs heb.
 
Niet helemaal correct..
Als 11KW op kenteken staat, en heeft meer vermogen dan toegestaan...
Kan je een probleem krijgen bij een ongeval.

Weet niet of het nog zo is, vroeger was het bij 40% meer vermogen herkeuren bij het RDW.

En tegenwoordig kost het allemaal niet zo veel meer om het vermogen aan te laten passen bij het RDW.
Dus waarom risico's nemen?

Wat al vermeld is, belletje naar het RDW en je weet wat je wil weten
 
Niet helemaal correct..
Als 11KW op kenteken staat, en heeft meer vermogen dan toegestaan...
Kan je een probleem krijgen bij een ongeval.

Weet niet of het nog zo is, vroeger was het bij 40% meer vermogen herkeuren bij het RDW.

En tegenwoordig kost het allemaal niet zo veel meer om het vermogen aan te laten passen bij het RDW.
Dus waarom risico's nemen?

Wat al vermeld is, belletje naar het RDW en je weet wat je wil weten
En je dacht dat er ook maar iemand naar gaat kijken bij een ongeluk,ik moet de eerste expert nog meemaken die daar naar kijkt bij iemand
met een A rijbewijs, dan kunnen er heel veel voertuigen omgekeurd worden,want wat er op kentekens staat klopt in heel
wat gevallen niet,de RDW maakt daar zelf een zooitje van.Vermogen is onbelangrijk bij een ongeval,ze gaan echt die motor niet op een testbank zetten,daar word alleen maar naar de schuldvraag gekeken en wat de schade is.
 
Laatst bewerkt:
RDW heeft redelijk wat vermogens verkeerd staan. Ik zou eerder gewoon zorgen dat bij de verzekering het echte vermogen wel bekend is of dat je zwart op wit krijgt dat op dit vermogen de motor ook verzekerd is. Maar vaak haalt de verzekering ook gewoon de data bij de RDW vandaan.
 
Het maakt gewoon niet uit voor de verzekering al is het ding 1000pk,hoe wou de verzekering dat contoleren?
Je mag met een A rijbewijs overal op rijden,dus waarom zou het vermogen belangrijk zijn?
 
Omdat je verzekert onder andere op basis van vermogen. Zal niet bij elke verzekering zo zijn. Als je dan elke keer (veel) minder hebt betaald dan zijn ze waarschijnlijk ook niet happig op uitkeren.
 
Omdat je verzekert onder andere op basis van vermogen. Zal niet bij elke verzekering zo zijn. Als je dan elke keer (veel) minder hebt betaald dan zijn ze waarschijnlijk ook niet happig op uitkeren.
Dat is alleen maar zo als je een 11 of 35kw rijbewijs heb,in de 40jaar dat ik motor rij heeft nog niet
1 verzekering gevraagd hoeveel vermogen de motor heeft.En ik heb ze gehad van 10 tot meer dan 200pk.
Je betaald of gewoon WA wat voor iedere motor gelijk is of Beperkt casco of All risk en dat gaat niet naar vermogen maar naar
dag cq cataloguswaarde.Heb je een 11 of 35 kw rijbewijs en je gaat dan lopen rommelen heb je wel een probleem,maar
ook dat heeft niet zozeer met het vermogen te maken ,maar je rijd dan zonder rijbewijs en dan gaat de verzekering moeilijk doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is alleen maar zo als je een 11 of 35kw rijbewijs heb,in de 40jaar dat ik motor rij heeft nog niet
1 verzekering gevraagd hoeveel vermogen de motor heeft.En ik heb ze gehad van 10 tot meer dan 200pk.
Je betaald of gewoon WA wat voor iedere motor gelijk is of Beperkt casco of All risk en dat gaat niet naar vermogen maar naar
dag cq cataloguswaarde.Heb je een 11 of 35 kw rijbewijs en je gaat dan lopen rommelen heb je wel een probleem,maar
ook dat heeft niet zozeer met het vermogen te maken ,maar je rijd dan zonder rijbewijs en dan gaat de verzekering moeilijk doen.
Pas als er iets is gebeurt wat een onderzoek in gang zet kijken ze naar wat er allemaal in zit/onder hangt. Als je dan moeilijk veel meer vermogen moet hebben (logischerwijs, ding is waarschijnlijk stuk) dan gaan ze waarschijnlijk moeilijk doen.
En dan lig je in de kreukels in het ziekenhuis en heb je daar weinig zin in.
 
Pas als er iets is gebeurt wat een onderzoek in gang zet kijken ze naar wat er allemaal in zit/onder hangt. Als je dan moeilijk veel meer vermogen moet hebben (logischerwijs, ding is waarschijnlijk stuk) dan gaan ze waarschijnlijk moeilijk doen.
En dan lig je in de kreukels in het ziekenhuis en heb je daar weinig zin in.
Ja daar heb je gelijk in als je een 11 of 35kw rijbewijs heb,maar de TS heeft een A rijbewijs en mag dus op alles rijden wat 2 wielen en een motor heeft,
al hangt hij er een raket motor onder dan is dat zijn zaak.Het is niet het vermogen wat belangrijk is maar de combinatie met de kerel die er op rijd
en wat voor rijbewijs hij heeft ,dat bepaald of je de boel belazerd heb of niet.
 
Ja daar heb je gelijk in als je een 11 of 35kw rijbewijs heb,maar de TS heeft een A rijbewijs en mag dus op alles rijden wat 2 wielen en een motor heeft,
al hangt hij er een raket motor onder dan is dat zijn zaak.
Dat is niet helemaal waar. Voor een motor is een typegoedkeurig afgegeven. Als je dingen aanpast klopt die typegoedkeuring niet meer en rij je dus rond op een voertuig waar je de weg niet mee op zou mogen. Een ander knipperlichtje of luchtfilter doen ze niet moeilijk over, maar als je met 2x het vermogen rond rijdt is het een ander verhaal.

Rijbewijstechnisch heb je gelijk, knoop er een straalmotor onder en iedereen vind het prima. Maar dit gaat dan ook niet over het rijbewijs, maar over de goedkeuring de Nederlandse weg op te mogen.
 
Dat is niet helemaal waar. Voor een motor is een typegoedkeurig afgegeven. Als je dingen aanpast klopt die typegoedkeuring niet meer en rij je dus rond op een voertuig waar je de weg niet mee op zou mogen. Een ander knipperlichtje of luchtfilter doen ze niet moeilijk over, maar als je met 2x het vermogen rond rijdt is het een ander verhaal.

Rijbewijstechnisch heb je gelijk, knoop er een straalmotor onder en iedereen vind het prima. Maar dit gaat dan ook niet over het rijbewijs, maar over de goedkeuring de Nederlandse weg op te mogen.
Ja daar heb je officieel helemaal gelijk in,alleen is er niet 1 expert die daar naar kijkt,of het moet zo iets extreems zijn
dat een blinde nog kan zien dat er iets niet klopt,zou het wel zo zijn dat er door een schade expert daar op gelet zou worden
dan rijd half motorrijdend Nederland zonder verzekering rond,want alleen al een andere uitlaat is al genoeg om niet meer te voldoen
aan de typegoedkeuring,en dan heb ik het nog niet over alle "specials" ratbikes en streetfighters.
En na tig jaar bij een dealer gewerkt te hebben weet ik echt wel waarover ik praat.
Je heb meer kans(kleine) om door de politie van de weg gehaald te worden als je iets veranderd heb wat erg opvalt dan
dan dat een expert vragen gaat stellen of de motor wel aan de typegoedkeuring voldoet.
Veel experts weten amper wat een motorfiets is,de meeste komen uit de autowereld en zijn afhankelijk wat de Dealer ze vertelt.
Die stelt een schade rapport op en dan lopen ze even om de motor heen en controleren het framenummer,that is it niet meer en niet minder.
Ze gaan echt niet een motor helemaal technisch uitpluizen,ze hebben wel wat beters te doen.
 
Laatst bewerkt:
En na tig jaar bij een dealer gewerkt te hebben weet ik echt wel waarover ik praat.
Dat betwijfel ik op geen enkele manier.

Ja daar heb je officieel helemaal gelijk in,alleen is er niet 1 expert die daar naar kijkt,of het moet zo iets extreems zijn.
TS had het in het schaduwtopic ergens anders over van 11 kw naar 22 kw. Dat is een verdubbeling van het vermogen. Nou is 22kw niet zo veel, maar dat is een verdubbeling van het vermogen. Ik zou zelf daarom het risico niet nemen.
 
Ja wil je geen enkel risico lopen dan zal het aangepast moeten worden door de RDW.
Zoals een nette de wet nalevende burger betaamt;)
 
Dat is alleen maar zo als je een 11 of 35kw rijbewijs heb,in de 40jaar dat ik motor rij heeft nog niet
1 verzekering gevraagd hoeveel vermogen de motor heeft.En ik heb ze gehad van 10 tot meer dan 200pk.

Bij o.a. zelfbouw best handig hoor, vermogen vragen. Ik heb het wel meegemaakt, wellicht omdat er ook een 25kW model van was en de premie dan lager is vanwege minder vermogen. Blijkbaar gaat er iets in de premie dan echt wel om het vermogen. Maar een verzekeraar zal bij een normale motor (geen zelfbouw) de gegevens hanteren die ze bij de RDW ophalen... standaard had mijn XR250R in elk geval iets van 18kW en ik vraag me af of daar ooit meer vermogen uit is gehaald in latere jaren.
 
Voor die van 1998. Dat is nog best netjes. Mijn 87'er had dus wat paarden minder. Ben wel benieuwd van welk bouwjaar die van de TS is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan