Honda X-ADV

WebEngine

MF veteraan
24 nov 2010
3.663
13
Haarlem
@ Amauta
in een wphb staan vaak alle 'so calling': "fixaties" omschreven.
Een garagist zal met lostrekken van de kappen altijd rekening dienen te houden met deze fixatie punten.
Meest voorkomende fixatie methodes zijn lipjes met een weerhaakje als fixatie, andere ook gebruikte vormen van fixaties zijn in het frame aangebrachte
rubber en/of plastic houders waar fixatie pikkies/lipjes in kunnen worden geklikt.
In principe komen al deze verschillende fixatie methodes voorbij op de Honda X-ADV.
Als het goed is heb je e.a. zelf reeds ondervonden omdat je ook eens aan het demonteren bent geweest.

Om een scooter te ontdoen van kappen is er daarnaast wat mij betreft altijd een gouden stelregel en dat is:
Zorg bij het demonteren/monteren van fixaties altijd voor een juiste omgevings/verwerkings-temperatuur.
Om fixaties succesvol zonder risico te demonteren/monteren is een minimale omgevings-temperatuur van 20 graden gewenst.

Ga je fixaties lostrekken in een te koude omgeving dan is het risico op breuk vele malen groter.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Likes: Kees Vetje

WebEngine

MF veteraan
24 nov 2010
3.663
13
Haarlem
Mee eens "nonchelange all over"
Ben ook vaak niet gerust op een ander zijn kwaliteiten.
Misschien niet helemaal eerlijk omdat ik geen commerciële belangen heb, dus mag er ook wat langer over doen,
en kan ook daadwerkelijk b.v. elk los gehaald boutje/moertje inpappen met keramisch vet etc.

Heb nu ook al verschillen waargenomen in het demonteren t.b.v. de recall
In Thailand haalde ze heel gericht enkel de bovenste kappen, buddybak en tank los om het klusje te doen waarbij ze +/- 90 minuten opgeven aan arbeidstijd.
En gisteren kom ik een Italiaans bericht met foto's tegen waarbij ze de complete scooter hadden ontdaan van alle kappen waarbij het op mij overkwam
als extra werk creëren. Opgegeven arbeidstijd was daar +/- 3 uur.
Je kunt je nu afvragen wie doet het nu juist :?

Mijn tip is dat zodra de recall komt in het nieuwe jaar er niet gelijk in te springen maar even rustig af te wachten in de hoop dat er al een is uitgevoerd
door je garagist.
Een 2e of 3e keer gaat het altijd weer makkelijk als de eerste keer, dit los gezien van het feit dat ze voor zo'n recall een aparte werkomschrijving
hebben gehad.
Ik zelf wacht gewoon tot het mij zelf een keer uitkomt en dat zal niet veel eerder zijn als het voorjaar tijdens een olie wissel.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:

WebEngine

MF veteraan
24 nov 2010
3.663
13
Haarlem
A ha je hebt zelf een ophanging aan de binnenkant gefabriceerd ;)
Vindt je schakelaar er wel geinig uit zien.

Nu met mijn nieuwe mistlamp beugels (afgeleid van de OEM beugels) komen mijn mistlampen net wat hoger te staan als dat ik ze
had zitten en ook net iets meer naar buiten, ze vallen precies mooi in de glooiing van die hoek die daar zit. daar ben ik blij mee.
 

Bijlagen

man of atlantic

Die hard MF'er
9 okt 2007
463
0
59
Wehl
donderdagmorgen heeft een afslaande auto mij aangereden. De schade aan de XADV is aanzienlijk. Door het op tijd ingrijpen van de abs en de valbeugel die de klap heeft opgevangen. Heb alleen een beurse schouder. Echt jammer.
 

WebEngine

MF veteraan
24 nov 2010
3.663
13
Haarlem
Aj-aj dat zal schrikken geweest zijn man of atlantic, hopelijk komt alles weer snel voor elkaar.
Wel even je schouder in de gaten houden.
Heb ook ooit zo'n afslaand koekblik voorval gehad... het werd toen een grote plastic bom met de motorscooter en toevallig zat m'n meisje ook nog achterop.
Ben er toen wel financieel heel goed vanaf gekomen, met extra geld... smartegeld en alles tot in kleinste detail financieel vergoed etc.

Heb op internet al een paar schades gezien bij de X-ADV, die is steevast van grote omvang en loopt zeer snel dik in de papieren, komt ook een beetje
omdat alles zo schreeuwend duur is van Honda, maar daarnaast gaat hij er gewoon snel compleet helemaal aan.
Alleen al gewoon omvallen van de jiffy ziet er akelig uit.

Beterschap gewenst Atlantic
 

man of atlantic

Die hard MF'er
9 okt 2007
463
0
59
Wehl
Ja de schade is al vastgesteld op ongeveer € 7000. Kreeg van mijn garage wel een verschrikkelijk mooi aanbod: een nieuwe showroom Xadv voor een zeer schappelijke bijbetaling. Dat ga ik dus doen! De toevoegingen die ik die zelf gemaakt heb worden allemaal overgezet voor zover niet beschadigd. Had met de oude pas 15.000 km gereden. Het omvallen met de jiffy kun je vaak prima opvangen door de valbeugels.

Die hebben nu mijn voeten ook gered. De beugel links was helemaal omgekuld.
 

WebEngine

MF veteraan
24 nov 2010
3.663
13
Haarlem
Wilde al opschrijven, want zonder het te zien gaat het snel naar de 6 á 8 duizend euro bij een X-ADV
Met een conventionele fiets, b.v. een naked zit je ongeveer op de helft daarvan.

Over conventionele fietsen gesproken, als ik toen met die aanrijding op een conventionele fiets had gereden
dan had mijn enkel ook in de prak gelegen of een gebroken been ... dus lang leven de treeplanken... lekker met
de voetjes binnenboard....ja scooters ze zijn zo gek nog niet.
Bij jou was het zo te horen ook een tegenligger die wilde afslaan en jou over het hoofd heeft gezien?

Wat betreft dat aanbod: daar zou ik op in gaan, "Weg met die aangereden bak" :)
Als de tegenpartij 100% schuldig is kom je er financieel waarschijnlijk ook ongeveer een beetje mee uit.
Mogelijk keren ze ook circa 750 t/m 1000 euro uit voor je schouder.
Ik kreeg toen o.a. 1000 euro voor een paar schaafwondjes aan mijn onderarm, en nooit om hoeven vragen,
deed de verzekering uit hun zelf.
Controleer ook secuur je jas, helm, bril, broek, schoenen, navigatie, etc etc.

Prettig weekend gewenst

@ MTeun-03
Zet um op, je kan het, ik weet het;)
 
24 nov 2010
3.663
13
Haarlem
Die van mij zien er oerdegelijk uit (zwaar aluminium), en zie ik ook niet zo snel kapot gaan.
Heb ook wel mijn bedenkingen als ik die van jou op de foto bekijk, ziet er een beetje goedkoop en niet deftig uit.

Prettig weekend gewenst