Honda VT750 of Dragstar 650 + enkele beginnersvragen

Bonerhead

MF'er
11 apr 2015
48
0
Hey allemaal,

Ben nu bezig met het behalen van mijn A2 rijbewijs, vind het super gaaf het motor rijden en hoop over +- 3 weken mijn rijbewijs te hebben. Ik ben al een beetje rond aan het kijken naar mijn eerste motor omdat ik het liefst zo snel mogelijk de weg op wil. De keuze is al gemaakt; het wordt of een Honda VT750 of een Yamaha Dragstar 650.

Ik neig zelf meer naar de honda. Waarom? 100 cc meer, en erg goede ervaringen van gebruikers gelezen. De uitvoering waar ik naar op zoek ben is de Spirit. Staan er alleen heel weinig te koop :(

Nu heb ik een aantal beginnersvraagjes;

-Tot welk bouwjaar is het verstandig te kopen? Ik zie motoren op internet uit 1997, maar het grootste deel in mijn prijsklasse (+-3800) ligt rond de 2004.
-Tot welke km stand is het verstandig? Zat zelf te denken aan max 30.000?
-Ik wil er natuurlijk een mooi geluid op. Na wat filmpjes en ervaringen te hebben gelezen zou een mooie Vance&Hines uitlaat niet verkeerd zijn. Prijs hiervan ligt al op de 550.. Wat zou dit incl montage gaan kosten?

Hoor graag van jullie! :)
 
Laatst bewerkt:
die dragstars zijn geloof ik wel aardige monsters hoor , die schijnen best van de plek te willen .
zolang het geen compleet afgetrapte motor is en er nog netjes uit ziet met een beetje een normale km stand maakt het allemaal niet zo veel uit , gewoon kopen wat je leuk vind
 
Ik kan de dragstar650 aanbevelen.probleemloze motor enkel de cardanolie niet vergeten verversen en als je veel met passagier rijdt tijdig spaken van achterwiel aanspannen. En komt aardig van zijn plek
 
Die 100cc gaat het verschil niet maken, hooguit gevoelsmatig. Ik heb zelf een aantal keer gereden met een Dragstar Classic 650 en dat wil ook met 2 personen prima van zijn plek. Aanrader dus.

Ik zou zelf gewoon kijken naar een motor die aantoonbaar zijn onderhoud heeft gehad. Leeftijd zegt niet zoveel, zeker bij motoren veel minder dan bij auto's. Zou zelf eerder kiezen voor eentje met minder kilometers, dan maar een jaartje ouder, als ie er maar netjes en goed onderhouden bij staat.
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor de reacties. @rene53, wat versta jij onder normale km stand? +-30.000 max?

Over dat 100 cc verschil.. Volgens deze bron zou het wel degelijk uitmaken;

Honda VT750:

PERFORMANCE
Fuel mileage: 36 to 41 mpg, 38.9 mpg avg.
Average range: 133 miles
Rpm at 60 mph, top-gear: 3400
200 yard, top-gear acceleration from 50 mph, terminal speed: 69.97 mph
Quarter-mile acceleration: 12.28 sec., 83.9 mph

Yamaha dragstar 650:

PERFORMANCE
Fuel mileage: 37.2 to 45.0 mpg, 40.1 mpg average
Average range: 172 mi.
RPM at 60 mph, top gear: 4180
200 yard, top-gear-acceleration from 50 mph, terminal speed: 69.0 mph
Quarter-mile acceleration: 15.91 sec., 80.4 mph



Toch een verschil van 3,63 seconden in optrekken. Aangezien ik al een beperkt vermogen mag rijden haal ik er natuurlijk liefst alles eruit wat er in zit ;)
 
tja , ligt aan het bouwjaar natuurlijk , ik heb een harley uit 89 met 17000 op de teller en een yamaha met 45000 uit 85 en beiden doen het prima , misschien dat het anders word als je er een uit 2014 koopt met 40000 op de teller ,
het ligt er ook wel aan hoe er mee gereden is en dat weet je natuurlijk nooit , zou proberen om onder de 50000 te blijven maar waarom dat weet ik ook niet :-)
 
en als ik jou was zou ik eerst eens rustig beginnen zonder er uit te halen wat er in zit , ik wil het volgende berichtje over jou niet in de krant lezen :-)
 
Fabrieksopgave zijn eigenlijk per definitie te mooi,vooral met de prestaties en vermogen.
Daarbij, wanneer denk je nu snel op te willen trekken met een chopper/cruiser. Ze mogen achter mij al blij zijn dat ik met normale snelheid wegga
Ik weet dat de Kawa VN800 heel snel is, getuige het Youtubefilmpje van Highking, maar och, van mij hoeft het niet, dan had ik mijn ZZR1100 en mijn GTR1400 wel gehouden
 
Het zijn allebei leuke motoren. Ik heb zelf een dragstar 650 gehad en laatst een proefrit gedaan op een spirit. Qua motorblok zeg ik de spirit maar qua stuurgedrag zeg ik de dragstar.

Als je met de spirit een halve draai wil maken bijvoorbeeld wil die naar binnen vallen en daar moet je wel rekening mee houden verder is het een fijne motor. De dragstar heeft daar weer niet echt last van en heeft inderdaad wat minder purrie maar dat merk je eigenlijk alleen op de snelweg.

Als je voor een spirit gaat kijken kijk dan naar één met een cardan as.

Maar voordat je er één koopt zou ik op beide motoren eerst een proefrit maken om te zien welke JIJ lekkerder vind rijden.
 
Laatst bewerkt:
Dragstar 650, ik heb er ook één, het zijn mooie grote machines die eigenlijk amper onderhoud nodig hebben, ik moet wel toegeven dat ik af ten toe wat power mis daarom ben ik aan het kijken voor een 1100 of een Wildstar. Mocht je een Dragstar kopen, even het luchtfilter en de oliefilter vervangen en de olie van de cardan verversen en je hebt er jaren rijplezier van.

En de foto

11045483_761682000594583_8685390806299326417_n.jpg
 
Late reactie... sorry daarvoor! Ondertussen wel mijn AVB gehaald, 0 fout! Nu op naar het AVD examen, zijn op het moment echter lange wachttijden bij het CBR. Examen pas in eind Juni!! :(

Ik zou me echt niet druk maken om die 3 seconden, koop dan geen chopper/cruiser/etc...

Snap je punt, maar heb altijd een chopper willen rijden. Ik zou het gewoon zonde vinden als ik een Dragstar 650 koop en na een paar maanden merk dat het wat vermogen te kort komt. Heb op internet namelijk meerdere berichtjes voorbij zien komen dat de meeste mensen toch wat vermogen missen op de Dragstar 650.


tja , ligt aan het bouwjaar natuurlijk , ik heb een harley uit 89 met 17000 op de teller en een yamaha met 45000 uit 85 en beiden doen het prima , misschien dat het anders word als je er een uit 2014 koopt met 40000 op de teller ,
het ligt er ook wel aan hoe er mee gereden is en dat weet je natuurlijk nooit , zou proberen om onder de 50000 te blijven maar waarom dat weet ik ook niet :-)

Oke! Goed om te weten. Leeftijd tweedehands motoren is dus heel anders dan die van auto's.


en als ik jou was zou ik eerst eens rustig beginnen zonder er uit te halen wat er in zit , ik wil het volgende berichtje over jou niet in de krant lezen :-)

Een 750 zou goed te doen zijn voor een beginner toch? :)


Fabrieksopgave zijn eigenlijk per definitie te mooi,vooral met de prestaties en vermogen.
Daarbij, wanneer denk je nu snel op te willen trekken met een chopper/cruiser. Ze mogen achter mij al blij zijn dat ik met normale snelheid wegga
Ik weet dat de Kawa VN800 heel snel is, getuige het Youtubefilmpje van Highking, maar och, van mij hoeft het niet, dan had ik mijn ZZR1100 en mijn GTR1400 wel gehouden

Heb je ook wel gelijk in. Maar zoals ik hierboven al zei, veel mensen geven aan dat de dragstar 650 wat vermogen te kort komt. Misschien moet ik de proefrit gewoon maar afwachten..


Het zijn allebei leuke motoren. Ik heb zelf een dragstar 650 gehad en laatst een proefrit gedaan op een spirit. Qua motorblok zeg ik de spirit maar qua stuurgedrag zeg ik de dragstar.

Als je met de spirit een halve draai wil maken bijvoorbeeld wil die naar binnen vallen en daar moet je wel rekening mee houden verder is het een fijne motor. De dragstar heeft daar weer niet echt last van en heeft inderdaad wat minder purrie maar dat merk je eigenlijk alleen op de snelweg.

Als je voor een spirit gaat kijken kijk dan naar één met een cardan as.

Maar voordat je er één koopt zou ik op beide motoren eerst een proefrit maken om te zien welke JIJ lekkerder vind rijden.

Bedankt, hier heb ik wat aan! Goed om te weten dat het stuurgedrag van de Spirit wat minder is. Heb je het verschil in vermogen tussen beide motoren goed gemerkt, of is het verwaarloosbaar? Overall gezien, welke motor zou je kiezen?


Dragstar 650, ik heb er ook één, het zijn mooie grote machines die eigenlijk amper onderhoud nodig hebben, ik moet wel toegeven dat ik af ten toe wat power mis daarom ben ik aan het kijken voor een 1100 of een Wildstar. Mocht je een Dragstar kopen, even het luchtfilter en de oliefilter vervangen en de olie van de cardan verversen en je hebt er jaren rijplezier van.

En de foto

11045483_761682000594583_8685390806299326417_n.jpg

Mooie motor! Weer iemand die aangeeft dat het vermogen net wat tekort komt.. Storend of af en toe alleen op de snelweg?
 
Bedankt, hier heb ik wat aan! Goed om te weten dat het stuurgedrag van de Spirit wat minder is. Heb je het verschil in vermogen tussen beide motoren goed gemerkt, of is het verwaarloosbaar? Overall gezien, welke motor zou je kiezen?
Ik zou zelf denk ik voor de dragstar gaan. Die heeft misschien wat minder purrie maar daar merk je alleen wat van op de snelweg. Niet dat ie de 120 niet haalt of zo maar hij draait wat meer toeren dan ik lekker vind. (ik zou dan ook voor de 1100 gaan)
De Shadow heeft wel wat meer purrie maar nu ook niet zo veel meer dat het een wereld van verschil is.
Het stuurgedrag wint het dan uiteindelijk bij mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een dragstar 650 gehad, en ik had daar toen voor gekozen om het uiterlijk en de rijeigenschappen. In de custom uitvoering (met de korte spatborden, en zonder die idiote treeplanken) kan je er nog best vlot mee de bocht om. Die dingen zitten goed maar simpel in elkaar, dus als je zelf graag wat sleutelt dan kom je niet snel gekkigheid tegen.

Qua prestaties; je zit snel op de 100, maar boven de 120 gaat de fut er al gauw uit door te veel toeren en ademnood. Het luchtfilterhuis is orgineel enorm restrictief (klein pietepeuterig gaatje aan de achterkant om lucht aan te zuigen) en hij staat daarnaast orgineel wat arm. Verbruik 1:22 bij aardig vlot rijden ;) .
Op www.650ccnd.com staan instructies over hoe je goed je orginele luchtfilterhuis kan aanpassen (vooral icm (half)open uitlaten), en welke maat sproeiertjes dan goede startwaardes zijn. Die Mikuni sproeiertjes kan je overal voor een knaak kopen, en is een half uurtje werk samen met het verstellen van de gasschuif.
Resultaat: veel beter optrekken vanaf het middengebied, en veeel beter hoger in de toeren. Verbruik 1:18 bij vlot rijden. Echt een groot verschil, dus als je hem wat te futloos vindt dan kan er nog wat aan geprutst worden. Ze kunnen ook best prima klinken met goede uitlaten, vooral onderin. Voor een beetje knap geluid heb je geen 1100 nodig.

Nadeel: hele korte versnellingen. Je klikt de hele tijd met een noodgang alle versnellingen door, en bij 120 rijd je echt al aardig hoog in de toeren. Dat zou wel een reden zijn om voor de 1100 uitvoering te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat mensen met een Shadow een Shadow zullen aanraden en mensen met een Dragstar zullen aanraden. Qua performance zou het wel hetzelfde zijn. Ik heb zelf een Ace waar ik veel plezier mee heb. Voordeel van een Ace is dat deze een kettingaandrijving heeft. Mocht je de nodige power missen in de hogere versnellingen dan kan je overwegen om tandwielen met minder tanden te nemen. Ik heb dit zelf niet gedaan omdat ik die van mij vooral in de stad gebruik. Daarentegen heb ik wel het idee dat er meer aftermarket onderdelen beschikbaar zijn voor de Dragstar.
 
Uiteindelijk zul je zelf een proefrit moeten maken om te kunnen beoordelen welke JIJ het leukst vind en het lekkerst vind rijden. Dat kan alleen jij beoordelen. Het zijn er maar twee dus dat valt nog mee :)
 
Bedankt, hier heb ik wat aan! Goed om te weten dat het stuurgedrag van de Spirit wat minder is. Heb je het verschil in vermogen tussen beide motoren goed gemerkt, of is het verwaarloosbaar? Overall gezien, welke motor zou je kiezen?
Ik zou zelf denk ik voor de dragstar gaan. Die heeft misschien wat minder purrie maar daar merk je alleen wat van op de snelweg. Niet dat ie de 120 niet haalt of zo maar hij draait wat meer toeren dan ik lekker vind. (ik zou dan ook voor de 1100 gaan)
De Shadow heeft wel wat meer purrie maar nu ook niet zo veel meer dat het een wereld van verschil is.
Het stuurgedrag wint het dan uiteindelijk bij mij.

Oke, duidelijk. Tja ik zou natuurlijk graag voor de 1100 gaan maar zit helaas nog vast aan het beperkte vermogen...

Ik heb ook een dragstar 650 gehad, en ik had daar toen voor gekozen om het uiterlijk en de rijeigenschappen. In de custom uitvoering (met de korte spatborden, en zonder die idiote treeplanken) kan je er nog best vlot mee de bocht om. Die dingen zitten goed maar simpel in elkaar, dus als je zelf graag wat sleutelt dan kom je niet snel gekkigheid tegen.

Qua prestaties; je zit snel op de 100, maar boven de 120 gaat de fut er al gauw uit door te veel toeren en ademnood. Het luchtfilterhuis is orgineel enorm restrictief (klein pietepeuterig gaatje aan de achterkant om lucht aan te zuigen) en hij staat daarnaast orgineel wat arm. Verbruik 1:22 bij aardig vlot rijden ;) .
Op www.650ccnd.com staan instructies over hoe je goed je orginele luchtfilterhuis kan aanpassen (vooral icm (half)open uitlaten), en welke maat sproeiertjes dan goede startwaardes zijn. Die Mikuni sproeiertjes kan je overal voor een knaak kopen, en is een half uurtje werk samen met het verstellen van de gasschuif.
Resultaat: veel beter optrekken vanaf het middengebied, en veeel beter hoger in de toeren. Verbruik 1:18 bij vlot rijden. Echt een groot verschil, dus als je hem wat te futloos vindt dan kan er nog wat aan geprutst worden. Ze kunnen ook best prima klinken met goede uitlaten, vooral onderin. Voor een beetje knap geluid heb je geen 1100 nodig.

Nadeel: hele korte versnellingen. Je klikt de hele tijd met een noodgang alle versnellingen door, en bij 120 rijd je echt al aardig hoog in de toeren. Dat zou wel een reden zijn om voor de 1100 uitvoering te gaan.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hier kan ik wat mee. Zal die site eens checken.

Ik denk dat mensen met een Shadow een Shadow zullen aanraden en mensen met een Dragstar zullen aanraden. Qua performance zou het wel hetzelfde zijn. Ik heb zelf een Ace waar ik veel plezier mee heb. Voordeel van een Ace is dat deze een kettingaandrijving heeft. Mocht je de nodige power missen in de hogere versnellingen dan kan je overwegen om tandwielen met minder tanden te nemen. Ik heb dit zelf niet gedaan omdat ik die van mij vooral in de stad gebruik. Daarentegen heb ik wel het idee dat er meer aftermarket onderdelen beschikbaar zijn voor de Dragstar.

Kettingaandrijving is toch juist een nadeel? Heb begrepen dat je beter een cardan kan hebben..?

Uiteindelijk zul je zelf een proefrit moeten maken om te kunnen beoordelen welke JIJ het leukst vind en het lekkerst vind rijden. Dat kan alleen jij beoordelen. Het zijn er maar twee dus dat valt nog mee :)

Klopt helemaal. Echter is het nooit verkeerd om wat ervaringen van andere mensen te horen.




Ik heb nu een Shadow op het oog. Bouwjaar 2007, km stand: 28.000 en prijs 4700.
Dit weekend ff kijken!
 
Veel plezier. het zijn allebei leuke motoren.

Dat van de ketting vs cardan. Een ketting heeft het voordeel dat je eventueel met de verhoudingen kunt spelen maar heeft weer het nadeel van onderhoud en slijtage. Het is maar net wat je belangrijk vind.

De shadow is met ketting en cardan te vinden (afhankelijk van bouwjaar) de dragstar alleen met cardan.
De dragstar classic (de cruiser zeg maar) met de treeplanken raakt in de bocht vrij snel de grond met die planken, de custom heeft steppies en heeft daar minder last van net als de shadow spirit. De shadow spirit wil weer meer naar binnen vallen in de bocht en daar heb je bij de dragstar weer minder last van.

Keuzes keuzes :+
 
Veel plezier. het zijn allebei leuke motoren.

Dat van de ketting vs cardan. Een ketting heeft het voordeel dat je eventueel met de verhoudingen kunt spelen maar heeft weer het nadeel van onderhoud en slijtage. Het is maar net wat je belangrijk vind.

De shadow is met ketting en cardan te vinden (afhankelijk van bouwjaar) de dragstar alleen met cardan.
De dragstar classic (de cruiser zeg maar) met de treeplanken raakt in de bocht vrij snel de grond met die planken, de custom heeft steppies en heeft daar minder last van net als de shadow spirit. De shadow spirit wil weer meer naar binnen vallen in de bocht en daar heb je bij de dragstar weer minder last van.

Keuzes keuzes :+

Ah oke. Tja ik heb niet echt een voorkeur voor ketting of cardan. Is ook eerst een kwestie van ervaring opdoen voordat ik daar een besluit over kan nemen.

Wat bedoel je precies met dat naar binnen vallen? Is dat bij korte scherpe bochtjes of over het algemeen? Ik weet niet zo goed wat ik me hier bij voor moet stellen..

Ik wil voor deze gaan kijken. Zou dit iets zijn volgens jullie (qua prijs, km stand bouwjaar e.d.)?

http://link.marktplaats.nl/m928805336
 
Dit betekent gewoon dat de Dragstar beter stuurt dan een gemiddelde chopper. De Shadow will vooral goed rechtdoor blijven rijden, en bij het nemen van een bocht moet je meer werken, en bij scherpe bochten gaat het dan van met enige moeite willen naar plots wel willen. Daar moet je even op voorbereid zijn.

Zelf hou ik daar niet zo van, ik rij daarom dan ook geen Shadow :).
Over het algemeen, in mijn (beperkte) ervaring, sturen Yamaha choppers het beste van allemaal :).

Groetjes, Wim
 
Dit betekent gewoon dat de Dragstar beter stuurt dan een gemiddelde chopper. De Shadow will vooral goed rechtdoor blijven rijden, en bij het nemen van een bocht moet je meer werken, en bij scherpe bochten gaat het dan van met enige moeite willen naar plots wel willen. Daar moet je even op voorbereid zijn.

Zelf hou ik daar niet zo van, ik rij daarom dan ook geen Shadow :).
Over het algemeen, in mijn (beperkte) ervaring, sturen Yamaha choppers het beste van allemaal :).

Groetjes, Wim

Oke duidelijk, bedankt! Lastig al die keuzes.. Het zou gewoon perfect zijn als de dragstar die 100 cc extra van de shadow zou hebben.

Denk dan toch maar afwachten tot ik een proefritje kan maken en het verschil in snelheid zelf kan ervaren. Zie nu wat dragstars voorbij komen voor een stuk lagere prijs dan een goede shadow.
 
Oja nog een vraagje;

Wat is het verschil tussen een groot en dun voorwiel of een klein, dik voorwiel? Ik zie bij de Shadow Spirit bijvoorbeeld een groot en dun wiel. Bij de ace is het weer een kleinere dikke band. Wat zijn de merkbare verschillen?
 
Laatst bewerkt:
Los van je persoonlijke voorkeur. Ga echt eerst beide motoren rijden en dan een oordeel maken. Ik had ook een ideale motor voor ogen, maar die "droom" viel in duigen toen ik het sturen van de motor vreselijk tegen vond vallen. Een motor op de 3de~4de plek in mijn gedachte is het destijds geworden, en we zijn altijd vriendjes met elkaar geweest. Ik bedoel maar...

Over dat grote dunne, of een dik kleinere voorwiel. Dunne grote voorwielen sturen licht in, maar worden vaak in combi met bepaalde balhoofdhoek gebruikt, waardoor het voorwiel wat meer onderuit staat. En hoe meer dat ie onderuit staat, heeft weer een moeilijker bochten gedrag. Bij de dikke banden, staat het wiel iets meer onder de motor. Dikke band, meer wrijving bij het insturen, maar de hoek maakt het weer wat makkelijker.

Trouwens, ik heb niks met choppers/cruisers, maar ben een beetje bekend geraakt door de recente aanschaf van een chopper van mijn vrouw, die heeft een 800 Intruder gekocht.
 
Ik weet een hele nette dragstar 650 die binnenkort te koop komt.

Mijn stagiere heeft die gekocht voor handel. Hij komt bij mij de onderhoudsbeurt doen, ik doe voor hem een totale controle van de fiets. In ruil voor zijn werk bij mij, want hij doet t prima :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan