Honda VT500 Ascot

Daniel91

Die hard MF'er
15 jul 2012
579
9
Utrecht
Volgens mij is er nog geen topic van dit model of een soortgelijke! De Ascot is alleen in 1983 en 1984 verkocht en nooit in Nederland verkocht. Twee weken geleden zag ik een mooie op speurders staan voor een prikkie, dus die heb ik direct opgehaald.

4U4GHJV.jpg




Dit was er al aan gedaan:
- de luchtinlaat vervangen door twee luchtfilters. Dit zorgde voor extra ruimte onder de tank, waar de vorige eigenaar de electronicabox plaatste, die normaal pontificaal onder de koplamp zit. Deze klus was echter niet afgemaakt.

Er moest nog het een en ander aan gebeuren:
- Kenteken laten maken
- Steun voor kenteken klussen
- Kabelboom voor een gedeelte aansluiten, en aantal kabels verlengen
- Accu bijvullen en eventueel vervangen
- Voorspatbord vastschroeven
- Teller monteren en eventueel vervangen
- Olie vervangen
- Oliefilter vervangen (nieuwe zat erbij)
- Cardan olie vervangen
- Koelvloeistof vullen
- Remvloeistof vullen

Vandaag heb ik het oliefilter en de olie vervangen met een zelfgekluste inbussleutel maatje 11 (thanks pa!). Straks ga ik nog even op zoek naar een autogarage die open is, voor DOT3 remvloeistof. De accu is ondertussen ook bijgevuld en opgeladen, ben benieuwd of 'ie het nog doet.

zq7KOfn.jpg


QKL9zVK.jpg


echzoS8.jpg


4qpfYeZ.jpg


lCs4jX5.jpg


1bShAUu.jpg


Verder heb ik helemaal geen kaas gegeten van het technische gedeelte van motoren, dus dit wordt nog een leuke uitdaging. Ik moet binnenkort nog een WPHB kopen. Kan iemand me bijvoorbeeld vertellen waar alle loshangende slangetjes en gapende gaten voor zijn op bovenstaande foto's? En welke koelvloeistof moet er in?

De kabelboom wordt waarschijnlijk een kwestie van een spanningzoeker erop zetten en kijken wat er gebeurt, want ik kan niet echt leesbare wiring schema's vinden op internet, laat staan dat ik er wijs uit word.
 
Laatst bewerkt:
OHHH!!!, Dus jij hebt h'm gekocht........
Ik had ook een oogje op dat ding namelijk :P

En de klassieke vergissing heb je ook al gemaakt las ik, ben ook op zoek geweest naar imbus nr 11. ( inmiddels in bezit ) maar kreeg de dop aan de onderzijde niet open.
Olie aftapplug zit aan de zijkant, is maat 17 linksvoor kijk maar eens.

Die grote slang is voor je koelvloeistof, kleintjes weet ik zo niet.
Kijk even op cmsl.nl voor exploded view tekeningen kun je het wel achterhalen.

Het zijn fantastische motors :Y

Groeten,

Peter
 
Haha, had het zelf ook in de gaten nadat ik een manual voor de VT500 shadow had gedownload :)

De grote slang komt uit een wit reservoir waar een beneden- en bovenlevel op gemarkeerd staan, waar niks in zit. Er loopt wel een slang naar de vulopening van de radiator maar die is wel helemaal afgevuld. Ik snap er geen hol meer van, waar moet die grote slang nou heen die naar achter wijst, wat moet er in het witte reservoir en waar vul ik die?

- Kenteken laten maken - morgen, vandaag was ie gesloten
- Steun voor kenteken klussen - morgen, alu al in bezit
- Teller monteren en eventueel vervangen - liefst morgen als ik een mooie op marktplaats kan scoren
- Kabelboom voor een gedeelte aansluiten, en aantal kabels verlengen - geen idee wanneer, waarschijnlijk lukt het me niet in 1 dag :P


- Accu bijvullen en eventueel vervangen - done
- Voorspatbord vastschroeven - done
- Olie vervangen - done
- Oliefilter vervangen (nieuwe zat erbij) - done
- Cardan olie vervangen - laat ik voorlopig even zitten
- Koelvloeistof vullen - radiator is nog gevuld
- Remvloeistof vullen - done
 
Laatst bewerkt:
Dit is de mijne....

full


En gebruik een goede pure koelvloeistof dus geen water toevoegen ivm met de aluminium delen.
En uiteraard olie speciaal voor motoren ivm de natte plaat koppeling anders gaat ie slippen.
 
Tof, ik wil ooit ook een ronde koplamp. Heb jij enig idee wat ik met die drie onderste foto's aan moet? :)
 
Slangetje bij je achterbrug is je overloop, zodanig hangen dat ie niet over je achterband heen tuft.

Kleine slang zag ik bij die van mij niet zo snel

full


Zit waarschijnlijk onder de tank normaal gesproken..

Koelvloeistof moet je aftappen via de waterpomp, zit een aftapplug.
Bijvullen via je radiateur, motor starten op temperatuur laten komen zonder dop. Indien nodig
Bijvullen dop terugplaatsen. Witte tankje afvullen, proefritje maken :] en indien nodig tankje nogmaals bijvullen.
 
Die slangetjes kunnen denk ik wel ergens op als ik de tank er op zet.

Wat is het gat bovenop de motor zelf?

Vandaag heb ik draden verlengd. Alle stekkers kunnen nu naar de box die naar het midden verplaatst is. De accu geeft 12 volt af, en ik als ik de rem inknijp of intrap komt er stroom op verlichting naar het achterwiel. Verder doet nog niks het, dus misschien zijn de lampjes kapot, maar ik gok dat er ergens een stroomcircuit niet dicht is of dat de accu niet voldoende spanning geeft.
 
Een goede volle accu geeft meestal meer dan 12 Volt.
Maar om het systeem te testen zou het voldoende moeten zijn.

Alle zekeringen heel?? onder je stuurklem waar Honda op staat zitten er ook nog een paar.
 
Ik heb de accu even laten testen en het zou voldoende moeten zijn voor de lampjes, maar niet om m te starten. Dus ik heb gelijk maar een nieuwe meegenomen. De motor/verlichting geeft echter nog geen enkel respons.

De zekeringen in dat doosje zijn allemaal nog heel. Ik heb echt geen idee wat het zou kunnen zijn, misschien het contactslot zelf? Hoe meet ik dat?

De tellers en de koplamp zijn ook nog niet aangesloten, maar ik neem aan dat dat er niets mee te maken heeft...
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het het startrelais.

Het lijkt mij dat op minimaal 1 van de vier stekkertjes stroom moet staan. Dat staat t alleen als ik de stekker wat omhoog trek, en dat kan niet als de stekkerplug erin zit. Dus ik kan nog niet testen of dat echt de oorzaak is. En het uit elkaar halen van het startrelais lukt ook nog niet zo 1 2 3

-edit-

De lampen branden eventjes toen ik met die stekker zat te kloten. Ik weet dus eindelijk waar het probleem ligt. Dat wordt op zoek naar een andere relais of proberen zelf die pluggen te fiksen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou kijken of je signaal binnenkrijgt als je op het startknopje drukt(signaal/schakelkant). En even doorverbinden, dan moet je startmotor ook gaan draaien.(stroomkant, of hoe je het ook noemt)

en wat contactspray op de stekkers.

succes
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nu gefikst, knipperlichtjes doen nog niks maar de achterlamp wel. Remlicht ook niet.

En ook belangrijk: het startknopje doet het en de startmotor draait! Ik ga m straks proberen te starten, eerst de benzine aansluiten :)
 
Eerst even ronddraaien met kill switch on (?) in ieder geval dat ie niet aanslaat, dit om de olie even rond te pompen.

Je knipperlichtrelais zit onder je zadel ( normaal gesproken ) die gaf bij mij problemen.

Succes met starten
 

Dit was na een paar keer proberen te starten. Motor loopt stationair mooi maar bij gas geven heeft ie wat ups en downs. Het eerste rondje in de wijk zit er op in ieder geval.

Goed, volgende week verder: remmen en verlichting in orde maken, en carburateurs afstellen!
 
Goed bezig kerel *O*

Een flesje Wynn's toevoegen om de carburateurs te reinigen... Deed bij mij wonderen.

Loopt ie mooi vlak of zit er een dip in? Omdat je powerfilters hebt ben ik daar wel benieuwd naar...
 
stationair loopt ie vlak, maar bij gasgeven hapert ie af en toe.

Nog wat foto's:

Kenteken steuntje
s6g7Gbx.jpg


Kabels verlengd omdat ze vanaf t contactslot naar t zadel moeten in plaats van onder de koplamp
IQAcO3d.jpg


RuBp80U.jpg


Kenteken opgehaald
8L0FzzD.jpg


Het euvel: het startrelais. Het kabelverbindinkje tussen de twee schroeven bestond dus eerst uit een plaatje metaal, maar deze was gebroken. Daarom maakte 'ie geen verbinding en kwam er dus nergens een plussignaal uit het relais. Ik heb trouwens geen idee of t goed gaat met het kabeltje er tussen of dat er echt een plaatje metaal tussen moet, in verband met weerstand of iets dergelijks :+
LJCOM5C.jpg


Op het moment dat ik het kabeltje er tussen had geplaatst zag ik dit:
0sMhU5G.jpg

ik sprong een gat in de lucht! ;)
 
dat stukje metaal tussen de 2 schroeven is een zekering.
met dat draadje ertussen kun je straks lachen, want het is de hoofdzekering en die zal vast niet zomaar gesprongen zijn.
 
ik ga t sowieso weer origineel maken inderdaad, maar zo heb ik wel ontdekt waar de fout zat in de electronica...
 
thanks, goede tip, zo'n plaatje vervangen is waarschijnlijk onmogelijk zonder gelijk een nieuw relais te kopen.

Binnenkort dus even langs een electrazaakje voor een zekering :)
 
Laatst bewerkt:
dat plaatje/zekering is wel los te koop, maar niet iedereen heeft dat op voorraad.
de steekzekering kun je bij iedere pomp, garage of autowinkel halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan