Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

De uitlaatbocht losmaken bij de kop was me toch te veel werk en gepruts op de grond. Ik heb het hele weekend raar gelopen van de spierpijn van het knielen en weer opstaan de hele middag. Pffft, ben geen 20 meer besef ik me nu steeds meer.. :-(

Wij zouden dezelfde leeftijd kunnen hebben. Ook hier klachten na een dagje sleutelen. Heb mezelf daarom een paar jaar terug een heftafel kado gedaan.
Geweldig ding. Niet eens zo duur.
 
Zojuist eindtransmissie olie vervangen voor gl5 80w90 allemaal gelukt alleen is de schroefdraad in de aftap lichtelijk doorgedraaid waarschijnlijk bij vorige eigenaar verkeerd erop gedraaid . Nu heb ik hem erop gedraaid en krijg m met de hand niet los lekt niet ! Wat kan ik hieraan doen ? Graag hoor ik van jullie bedankt alvast hieronder foto van afgetapte zwarte smurrie
 

Bijlagen

  • 15528384361776652715262297293107.jpg
    15528384361776652715262297293107.jpg
    41,1 KB · Weergaven: 8
Na het vernieuwen van de olie lijkt geluid er niet beter op geworden te zijn. Weet niet hoe de transmissie hoort t lopen , filmpje van het geluid krijg ik niet geupload maar wel foto van de olie die ik erin gedaan heb . Bedankt alvast
 

Bijlagen

  • 20190317_171908.jpg
    20190317_171908.jpg
    115,8 KB · Weergaven: 13
Na het vernieuwen van de olie lijkt geluid er niet beter op geworden te zijn. Weet niet hoe de transmissie hoort t lopen , filmpje van het geluid krijg ik niet geupload maar wel foto van de olie die ik erin gedaan heb . Bedankt alvast
Met precies dezelfde olie rijd ik ook rond. De transmissie maakt iets ruis aan geluid als die warm is, met de motor uit en dan een zwiep aan het wiel gegeven. Je hoort in elk geval geen tandwielen.
 
Zojuist eindtransmissie olie vervangen voor gl5 80w90 allemaal gelukt alleen is de schroefdraad in de aftap lichtelijk doorgedraaid waarschijnlijk bij vorige eigenaar verkeerd erop gedraaid . Nu heb ik hem erop gedraaid en krijg m met de hand niet los lekt niet ! Wat kan ik hieraan doen ? Graag hoor ik van jullie bedankt alvast hieronder foto van afgetapte zwarte smurrie
Eerst een teflontape-je om de aftapbout zodat hij blijft zitten. Zal eens nadenken over een reparatie. Zit nu toch M8 x 1 in?
 
Bedankt voor je snelle reactie en advies daar heb ik wat aan. Nu je het zegt indd teflon tape erom. Ik ga nu weer ff olie eruit halen zal kijken welke maat het is dan stuur ik zo weer een bericht. Ik hoor een redelijk geluid als ik aan wiel draai kan proberen een geluids opname te maken of weet jij hoe ik een filmpje kan doorsturen.

Ps dus deze olie is geschikt en jij ondervind er geen problemen mee ? Gr
 
Voor een te laag windscherm kun je zo een opzet stukje kopen,misschien dat dat net ff de windstroom van je helm houdt,
[18,38€ 38% OFF] Motorcycle Universal Clear Windshield Windscreedn Screen Protector Sport Bike Motorcycle from Automobiles & Motorcycles on banggood.com
.
En voor het verwijderen van het subframe kun je idd de uitlaatbocht klein stukje opzij duwen,althans bij mij werkt dat afdoende.

Daar zat ik ook al aan te denken.. alleen zou de bevestiging van deze verhoging direct in mijn zicht op ooghoogte zijn. Denk niet dat dat een oplossing is voor mij.
 
Na het vernieuwen van de olie lijkt geluid er niet beter op geworden te zijn. Weet niet hoe de transmissie hoort t lopen , filmpje van het geluid krijg ik niet geupload maar wel foto van de olie die ik erin gedaan heb . Bedankt alvast

Ik ben toch ook erg benieuwd naar de geluidsopname van je “gefluit”.
Ik vind dat de mijne ook redelijk wat fluitend geluid maakt. Vanaf de 50-60 km/h komt er al een fluit in bij mij. Vraag me toch wel af in hoeverre het dit geluid “er nou eenmaal bijhoort” omdat het toch een scooter is. Of dat het toch een mankement in de vertanding is. Hoewel ik niet het idee heb dat er echt veel mis kan zijn in een vertanding waar niet aan geknutseld is. Lijkt me toch wel dat in de fabriek er alles recht in geperst wordt. De lagers zullen het ook niet zo snel begeven...
Het zou ook kunnen dat ik het geluid redelijk sterk hoor omdat ik er een windscherm op heb zitten en ik geen rijwind hoor. Heb jij er een windscherm op en rij je ook met een open helm?
 
Bedankt voor je snelle reactie en advies daar heb ik wat aan. Nu je het zegt indd teflon tape erom. Ik ga nu weer ff olie eruit halen zal kijken welke maat het is dan stuur ik zo weer een bericht. Ik hoor een redelijk geluid als ik aan wiel draai kan proberen een geluids opname te maken of weet jij hoe ik een filmpje kan doorsturen.

Ps dus deze olie is geschikt en jij ondervind er geen problemen mee ? Bevalt primaGr
Laat de olie lekker zitten want de niveauschroef en de vulschroef hebben dezelfde maat. Of leg ' m even op zijn kant als de tank niet te vol is. Kussentje eronder kan geen kwaad
 
Na het vernieuwen van de olie lijkt geluid er niet beter op geworden te zijn. Weet niet hoe de transmissie hoort t lopen , filmpje van het geluid krijg ik niet geupload maar wel foto van de olie die ik erin gedaan heb . Bedankt alvast

Het kan zijn dat het geluid na paar honderd km minder wordt. Mijn eerste sh300 maakt aardig wat herrie uit de eindtransmissie, na met hypo gl5 80w90 paar duizend gereden te hebben is hij nu al 40k stil. Of je tandwielen/lagers zijn te ver heen, dan helpt niets meer. Schade aan de aftapboutgat zou ik oplossen door opnieuw draad te tappen in het gat, of bestaande draad op te frissen. Nog beter is een helicoil plaatsen, dan is het professioneel opgelost. Nadeel is wel dat er metaalgruis in de olie kan komen. Je kan evt ook locktide borgmiddel gebruiken, ligt aan de hoeveelheid schade aan het schroefdraad. Voordeel is dat je met hypo gl5 80w90 erg lang niet hoeft te verversen.

Filmpje werking helicoil:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie advies . Ik heb vandaag de draad opnieuw getapt maar dan wel met een m10 ipv m8 waardoor ik een hele nieuwe draad heb en dat ging goed. Heb stukje voor stukje geboord en getapt en met een slangetje op de stofzuigermond alles gelijk eruit gezuigt waarna ik nog een met de luchtspuit vanuit het vul gat het overige heb uitgeblazen uit het aftapgat en toen nog eens olie erin gedaan en weer afgetapt kwam niks meer uit van boorsel waarna ik de olie opnieuw heb afgevuld tot de nivoschroef met hypo gl5 80w90 moet zeggen dat geluid al stuk minder was.maar ik vraag me af het kan natuurlijk ook een wiellager zijn dat ik hoor .
 

Bijlagen

  • 15529343394212329680531333861377.jpg
    15529343394212329680531333861377.jpg
    111 KB · Weergaven: 7
Ik ben toch ook erg benieuwd naar de geluidsopname van je “gefluit”.
Ik vind dat de mijne ook redelijk wat fluitend geluid maakt. Vanaf de 50-60 km/h komt er al een fluit in bij mij. Vraag me toch wel af in hoeverre het dit geluid “er nou eenmaal bijhoort” omdat het toch een scooter is. Of dat het toch een mankement in de vertanding is. Hoewel ik niet het idee heb dat er echt veel mis kan zijn in een vertanding waar niet aan geknutseld is. Lijkt me toch wel dat in de fabriek er alles recht in geperst wordt. De lagers zullen het ook niet zo snel begeven...
Het zou ook kunnen dat ik het geluid redelijk sterk hoor omdat ik er een windscherm op heb zitten en ik geen rijwind hoor. Heb jij er een windscherm op en rij je ook met een open helm?
Ja dat gefluit is een redelijk normaal iets dat afkomt van de vario dat heb ik zelf ook wel dus denk niet dat je je daar te veel zorgen om moet maken. Het geluid waar ik het over heb is als de scooter op zijn standaard staat en er dan een draai aan geef dan hoor ik de kast redelijk wat geluid maken nu weet ik niet of het de vertanding is of een lager is altijd moeilijk te horen of het lager moet helemaal aan gort zijn. Zal s kijken of ik er een geluidsopname van kan maken als ik aan het wiel draai dan kun je even vergelijken 👍
 
Het kan zijn dat het geluid na paar honderd km minder wordt. Mijn eerste sh300 maakt aardig wat herrie uit de eindtransmissie, na met hypo gl5 80w90 paar duizend gereden te hebben is hij nu al 40k stil. Of je tandwielen/lagers zijn te ver heen, dan helpt niets meer. Schade aan de aftapboutgat zou ik oplossen door opnieuw draad te tappen in het gat, of bestaande draad op te frissen. Nog beter is een helicoil plaatsen, dan is het professioneel opgelost. Nadeel is wel dat er metaalgruis in de olie kan komen. Je kan evt ook locktide borgmiddel gebruiken, ligt aan de hoeveelheid schade aan het schroefdraad. Voordeel is dat je met hypo gl5 80w90 erg lang niet hoeft te verversen.

Filmpje werking helicoil:
Probleem met zo een helicoil is wel dat het rvs is en gaat oxideren met het aluminium.
 
Bedankt voor jullie advies . Ik heb vandaag de draad opnieuw getapt maar dan wel met een m10 ipv m8 waardoor ik een hele nieuwe draad heb en dat ging goed.
Ik zou de 6 kant bout vervangen voor een imbus M10 bout dan kan je hem er makkelijker in en uit draaien.
 
Daar zat ik ook al aan te denken.. alleen zou de bevestiging van deze verhoging direct in mijn zicht op ooghoogte zijn. Denk niet dat dat een oplossing is voor mij.
Dan kan je ook een verhoging kopen die aan beide zijden gemonteerd zit, al vind ik die wel aan de dure kant voor zo smal ruitje.
ruitje <- klik
 
Ja dat gefluit is een redelijk normaal iets dat afkomt van de vario dat heb ik zelf ook wel dus denk niet dat je je daar te veel zorgen om moet maken. Het geluid waar ik het over heb is als de scooter op zijn standaard staat en er dan een draai aan geef dan hoor ik de kast redelijk wat geluid maken nu weet ik niet of het de vertanding is of een lager is altijd moeilijk te horen of het lager moet helemaal aan gort zijn. Zal s kijken of ik er een geluidsopname van kan maken als ik aan het wiel draai dan kun je even vergelijken 👍

Aah oke. Ik begreep het dan niet helemaal goed.

Nog een vraagje over de vertandingsolie.
Jullie hebben het allemaal over de 80W/90 olie voor in de vertanding. Ik wil vandaag de olie gaan vervangen. Alleen mijn maat die doet altijd 75W/90 in zijn vertanding. Nou scheelt dat aanzienlijk in viscositeit bij een koude motor. Hebben jullie een reden voor de dikkere olie? Of is het een gevalletje “ ooit aangeraden en werkt top”? Want Honda schrijft weer API SJ GL-5 10W/30 voor.
Moet zeggen dat olie voor mij toch altijd als een soort zwarte magie is. Ik zit te denken aan Redline olie, omdat dat esthers (groep-5)als basis heeft. Dat is toch wel het beste wat er is lijkt me. Een echte syntheet.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
 
De honda manual raad 90w monograde versnbakolie of 10w30 aan, de 10w30 blijkt praktisch te dun gezien de hoeveelheid kapotte versnbakken bij sh's.
Tussen 75 en 90 zit je goed, daarbij opgemerkt dat de viscositeits schaal van versnbak olie NIET dezelfde is als van motor olie, 80 versnbakolie komt ongeveer overeen met 30 motorolie kwa viscositeit.
Het verschil is de dopes in versnbak olie die beter om kunnen gaan met tandwielen ed.

Syntheet mag maar kan problemen met afdichtingen veroorzaken, als deze niet tegen de oplossende werking van de syntheet kunnen zwellen deze op en gaan stuk, ik gebruik zelf castrol syntheet 75w90 en dat gaat goed.
 
Het kan zijn dat het geluid na paar honderd km minder wordt. Mijn eerste sh300 maakt aardig wat herrie uit de eindtransmissie, na met hypo gl5 80w90 paar duizend gereden te hebben is hij nu al 40k stil. Of je tandwielen/lagers zijn te ver heen, dan helpt niets meer. Schade aan de aftapboutgat zou ik oplossen door opnieuw draad te tappen in het gat, of bestaande draad op te frissen. Nog beter is een helicoil plaatsen, dan is het professioneel opgelost. Nadeel is wel dat er metaalgruis in de olie kan komen. Je kan evt ook locktide borgmiddel gebruiken, ligt aan de hoeveelheid schade aan het schroefdraad. Voordeel is dat je met hypo gl5 80w90 erg lang niet hoeft te verversen.

Filmpje werking helicoil:
Ik heb nog eens nagekeken de scooter heeft met 13000 de tranmissie olie vervangen en toen hebben ze er putoline rs75 ingedaan oftewel 75w80 en nu heeft de scooter 22000 km niet echt veel toch? Olie wat ze gebruikt hebben was die niet goed misschien ? Ik heb er nu de gl5 80w90 ingedaan
 
Beste mensen, Ik ben van plan de vering van mijn SH eens aan te gaan pakken. De achterveren zijn niet mooi meer en voor heb ik zelfs nog nooit de olie ververst ( er staat nu 45000 km op)
Het liefst pak ik voor en achter ineens aan, omdat dit volgens mij het beste resultaat geeft. Nadeel is dat je met een ander verenpakket nog wel dezelfde achterschokbrekers moet gebruiken.
Ik heb wel al gezien dat je het zo duur kan maken als je maar wilt, tot 850 euro voor een paar achter schokbrekers , maar dat vindt ik toch wat te gortig.
Ik twijfel dus uit een verenset van Hyperpro of gewoon voor de olie verversen en achter een paar goeie schokbrekers er onder.
Wie kan mij van advies dienen? Ik ben vooral op zoek naar meer comfort.
 
Bij YSS heb je keuze genoeg voor de achtervering:
YSS suspension
Als je comfort wilt, lijkt de goedkoopste (vervangset origineel) me voldoende.

Daarna de voorvorkolie (en meteen ook de voorvorkdichtingen) vervangen door dikkere olie (20W ipv origineel 10W).
Om je comfort te behouden zou je misschien half / half 10W/20W kunnen doen, zo kom je op 15W uit.
Hyperpro schijnt heel goed te zijn (zie de recensies), maar heb er zelf geen ervaring mee:
vering bij MLM parts
 
Weet iemand hoe ik de voorvork olie vervang zodat hij wat stugger veert vind m nu nogal slapjes . Bedankt alvast
 
Mijn ervaring met Hyperpro voorvorkveren t.o.v. origineel: Honda SH300i Deel 4
Uit jouw ervaring maak ik op dat de rijhoogte anders wordt (hoger) met Hyperpro? Dan snap ik dat hij beter spoort, maar slechter stuurt als je alleen de voorkant aanpast. Hoe dan ook wil ik niet dat de scooter nog hoger wordt. Ben niet zo lang en kan nu maar net met mn voeten bij de grond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan