Honda MSX125

Er zijn maar 3 Motrac's in Nederland die op motorkenteken staan. (Info RDW)

2 stuks van het type M3 125cc

1388212

De Honda Grom/MSX type 1 replica.


En één van het type M5 125cc

1388213


Zelfde frame, blok, vork en wielen maar ander plaatwerk.

Ben best benieuwd waar die andere 2 Motrac's zijn.....
 
Eerste 20 kilometer zitten erop.

Middengebied is een stukje sterker geworden voor mijn gevoel maar daar waar ik de grootste winst verwacht had doet ie niets. Hij wil boven 8.000 toeren niet verder in z'n toeren klimmen. Had verwacht dat ie nu tot zeker 10.000 zou blijven klimmen.

Ontsteking die boven 8.000 afregeld?
Dat verklaard meteen de vorm van de originele vermogenskromme....

1388673


Andere cdi? Wordt weer het nodige onderzoek....

Wordt vervolgd
 
Ik heb op het gromforum gelezen dat de luchtinlaat 'nogal' restrictief is en dat met het optimaliseren van de inflow vooral het hogere toerengebied te verbeteren valt (ported heads was volgens mij waar ze het over hadden). Als je naar de luchtinlaat kijkt is het ook een enorm klein pijpje met een redelijk schepre bocht erin, goed voor een gunstig verbruik, maar minder voor maximaal vermogen. CDI zou natuurlijk kunnen, maar ik vraag me af waarom een fabrikant moedwillig zoiets zou neerzetten (milieu-eisen is dan het eerste wat me teboven komt). Leuk die statistiekjes van de fiets! Ik was verbaasd dat er toch nog wel een heel aantal MSX'en rondrijden in NL terwijl ik ze amper zie (ben nu bekend met 3 anderen in regio Nijmegen).
 
Eerste 20 kilometer zitten erop.

Middengebied is een stukje sterker geworden voor mijn gevoel maar daar waar ik de grootste winst verwacht had doet ie niets. Hij wil boven 8.000 toeren niet verder in z'n toeren klimmen. Had verwacht dat ie nu tot zeker 10.000 zou blijven klimmen.

Ontsteking die boven 8.000 afregeld?
Dat verklaard meteen de vorm van de originele vermogenskromme....

Bekijk bijlage 1388673

Andere cdi? Wordt weer het nodige onderzoek....

Wordt vervolgd
Wat was je standaard max rpm met de 125 cc ? ps. doe maar rustig aan met 20 km . eerst de boel goed inrijden
 
Maximum toerental is niet veranderd ten opzichte van origineel, toen liep ie ook niet door in toeren. Bij goed 8000 toeren is het klaar....

Het blokje heeft eerst al een aantal heat-cycles gedaan voordat ik er überhaupt de weg mee opging en heeft er in feite al veel meer kilometers op zitten. Er wordt rustig mee gereden tijdens het inrijden en veel van toerental gewisseld en ik heb hem nu twee keer bij het accelereren in 2e en 3e versnelling door laten lopen in zijn toeren boven de 5000rpm om te kijken wat ie daar deed. Dan praat je over een paar seconden en daarna weer rustig onder de 5000rpm.

De restricties uit het inlaat traject zijn verwijderd, dikke luchtslangen, BMC filter, etcetera. Hetere nokkenas erin waardoor ie juist bij hogere toerentallen sterker zou moeten worden.

Eerst maar even verder inrijden en over een paar weken naar de testbank om te zien wat er werkelijk veranderd is. Nu is het nog gewoon het gevoel en doordat de onderdelen zo lang onderweg geweest zijn is het ook een hele tijd geleden dat ik met de Motrac gereden had.

Dit is de eerste viertakt die ik tune (was tweetakten gewend) en loop tegen allerlei andere zaken aan.....
 
Misschien is de cylinderkop / kleppen toch te klein voor de Grote big bore . Snelle Nokkenas . de boel moet wel Lucht / Benzine krijgen .
Mijn MSX gaat ook maar tot 8200 RPM . ( standaard )
 
Op mijn Dashboard begint het Rode gebied bij 8200 . verder doortrekken heeft niet zo veel zin .
maar jij mag dat natuurlijk de laatste toer er uit te persen . Goed dat Mr. HONDA dan ingrijpt
 
Misschien is de cylinderkop / kleppen toch te klein voor de Grote big bore . Snelle Nokkenas . de boel moet wel Lucht / Benzine krijgen .
Mijn MSX gaat ook maar tot 8200 RPM . ( standaard )

Snelle nokkenas zit er al in....

Meer graden en grotere lichthoogte.

1389605


Ga eerst maar eens een groter voortandwiel monteren nu ik meer koppel heb. Tandwiel 428-15 of 428-16 monteren voor meer topsnelheid bij gelijkblijvend toerental.
 
Moet je dan bij het aanpassen van inlaat en uitlaat:
een power commander steken
Naar een tuner gaan
Of is een ecu reset voldoende?
(fuel air ratio)

Heb al uitlaat + ecu reset gedaan
Maar overweeg nu ook om een betere luchtfilter te steken..
 
Wie weet hoeveel MSX / GROM er zijn verkocht en rijden in Nederland dus eerste model tot aan nu .
 
Sterke machientjes.
Volgens mij zijn er weinig rijdende Groms in Holland.
Zal hooguit in de tientallen lopen denk ik zelf.
Ik zie er doorgaans weinig rondrijden op mezelf na.
 
Moet je dan bij het aanpassen van inlaat en uitlaat:
een power commander steken
Naar een tuner gaan
Of is een ecu reset voldoende?
(fuel air ratio)

Heb al uitlaat + ecu reset gedaan
Maar overweeg nu ook om een betere luchtfilter te steken..

Hoi Hiep Ho, welkom op het forum.

Om dat te weten zou je de AFR moeten meten na het doen van beide mods (intake + uitlaat) en ECU reset (moet altijd na aanpassen van in-/uitlaat traject), maar omdat bijna alle msx125'jes arm lopen met de standaard instelling en de injectoren niet veel meer kunnen sproeien dan ze al doen (voldoende voor de stock setup - budgetfiets) is het verstandig om wel op een bepaalde manier de injectie bij te stellen. Een power commander of iets vergelijkbaars (Bazzaz bv, maar kijk eens op het Amerikaanse gromforum voor meer tips) is de makkelijkste (en goedkoopste) oplossing. Een ECU tune(/flash) is natuurlijk het mooiste, maar daar hangt ook een prijs aan.
Dat gezegd hebbende: veel mensen passen niks aan en rijden daarmee prima, er zijn een aantal voorbeelden van 50000+km op bovengenoemd forum, en de blokjes zijn nagenoeg onverwoestbaar. Je loopt bij het niet doen van aanpassingen wel het risico op het warmer worden van de kop en daarbij behorende slijtage, veel mensen rijden toch weinig kilometers ermee dus voor een rondje om de kerk zou ik het wel durven wagen. Je levert betrouwbaarheid in als je het niet doet, maar garantie op direct stuklopen heb je niet
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hiep Ho, welkom op het forum.

Om dat te weten zou je de AFR moeten meten na het doen van beide mods (intake + uitlaat) en ECU reset (moet altijd na aanpassen van in-/uitlaat traject), maar omdat bijna alle msx125'jes arm lopen met de standaard instelling en de injectoren niet veel meer kunnen sproeien dan ze al doen (voldoende voor de stock setup - budgetfiets) is het verstandig om wel op een bepaalde manier de injectie bij te stellen. Een power commander of iets vergelijkbaars (Bazzaz bv, maar kijk eens op het Amerikaanse gromforum voor meer tips) is de makkelijkste (en goedkoopste) oplossing. Een ECU tune(/flash) is natuurlijk het mooiste, maar daar hangt ook een prijs aan.
Dat gezegd hebbende: veel mensen passen niks aan en rijden daarmee prima, er zijn een aantal voorbeelden van 50000+km op bovengenoemd forum, en de blokjes zijn nagenoeg onverwoestbaar. Je loopt bij het niet doen van aanpassingen wel het risico op het warmer worden van de kop en daarbij behorende slijtage, veel mensen rijden toch weinig kilometers ermee dus voor een rondje om de kerke zou ik het wel durven wagen. Je levert betrouwbaarheid in als je het niet doet, maar garantie op direct stuklopen heb je niet

Bedankt!
Ik zal es nagaan bij de tuner wat dit kost en anders steek ik wel een soort power commander op 👍🏽

K&N vs BMC ?
Of chimera 😁
 
De standaard airbox is nogal restrictief, voor optimale airflow zou een chimera intake of iets dergelijks het mooiste zijn. Verder lopen de 'echte' filtermerken elkaar niet veel qua performance (prestatietoename is m.i. erg klein ten opzichte van een standaardfilter):
Het grootste voordeel is dat ze mooi in de plaats van het standaardfilter passen en minder vaak hoeven te worden vervangen. Daarnaast verwijder je met een vervangingsfilter ook het restrictieve metalen plaat-/gaaswerk dat achter het filter zit in de airbox bij de msx.

Heb je een plaatje van je motor en heb je verder nog meer mods gedaan?
 
Ziet er goed uit.
Maar.....dan heb ik toch even een prangende vraag: heb jij geen last van dat zadel?
Zelf vond ik het originele zadel een verschrikking.
Kreeg er al snel last van en tot pijn aan toe.
Sinds ik het zadel heb laten vermaken vele malen beter en kan er nu redelijk lang op rondknorren zonder zadelpijn te krijgen.
Het zal nooit zaligmakend worden zoals een dikke toermotor zit maar dat originele zadel was een drama vond ik.
 
Laatst bewerkt:
Oké en dank voor je reactie.
Wellicht bevalt het originele zadel jou wel want dat zou zomaar kunnen.
Bij de mijne kreeg ik er al last van na krap een 30 minuten rijden.
Niet dat ik ook uren en uren rondrijd op mijn Grom hoor, maar zadelpijn na ongeveer 20 minuten vond ik toch echt te gortig worden.
Ik gebruik mijn Grom puur voor niet al te lange stukken rijden op de zonnige droge dagen.
Zo ene als vandaag bijvoorbeeld.
Geniet van en met je machine en wellicht komen we elkaar eens tegen van de zomer bij een Grom meeting.
Vr gr
 
Of er al Grom meetings zijn geweest in België heb ik geen idee van.
Dat is zowiezo helaas te ver voor mij om naartoe te gaan met de Grom tenzij ik de motorfiets zou meenemen op een aanhanger maar die mogelijkheid heb ik niet.
Grom meetings in Holland zijn ook vrij schaars helaas maar ze worden wel gehouden vaak tijdens de zomerperiode.
Zou er graag eens ene bij willen wonen en denk dat zulke informatie hier wel wordt gedeeld in dit Grom Topic.
Laatste paar weken helaas niet echt florisant lenteweer.
Na de paasdagen is het flink wisselvallig geworden met herfstemperaturen en grillig weer.
Hopenlijk komt daar gauw verandering in want anders zou het wel eens een fris en nat lenteseizoen kunnen gaan worden.
 
Ik zal binnenkort een foto maken, heb momenteel niet veel plaatjes van de motor. Vorig jaar heb ik 2 125cc ritjes georganiseerd, maar daarvan was de opkomst beperkt. Ik gok dat dat komt door de beperkte populariteit van het rijbewijs en nog minder gebruik van die doelgroep hier op het motor-forum. Deze zomer heb ik aanzienlijk minder tijd dan vorig jaar, maar als het lukt wil ik wel weer een (grom) rit uitzoeken en organiseren. Aansluiten doe ik graag wanneer ik kan, dus als je zelf het initiatief neemt rijd graag ik mee.

Vandaag heb ik de 12000km beurt uitgevoerd bij de grom, het oliefilter(gaasje) en het centrifugaalfilter. Ik heb er bewust voor gekozen dit pas te doen op het moment dat Honda het aanraadt: de eerste keer (pas) na 12000km, dat betekent dus dat alle rommel van het inrijden al die tijd in het blok heeft gezeten.
En wat een rommel was dat:
IMG_20190509_111810_9.jpg


De binnenkant van het centrifugaalfilter was helemaal gevoerd met een 1,5mm dikke sludge van metaalschilfers en oliesmurrie. Het filter deed echter wel goed zijn werk, want in de keren oliewisselen voorgaand (netjes iedere 4000km óf iedere 6 maanden) hieraan ben ik niks geks tegengekomen.

Hier nog een foto van de rommel toen die er eenmaal uit was (het lijkt nog het meest op oud weggeslingerd kettingvet i.c.m. straatvuil):
IMG_20190509_111915_8.jpg


Het filtergaasje daarentegen zag er erg goed uit, weinig grote stukken metaal, niks vreemds voor een eerste keer open maken of na 12000km:

IMG_20190509_110733_3.jpg
 
Hey Roelof wat is dat blauw in je oliefiltertje?
Ik kwam deze filmpje tegen van een kerel die vanuit zweden een wereldrondreis doet, hij zit momenteel al aan 24k km. Er mankeert nog niets aan zn motor. Al denk ik wel dat hij een iron butt heeft gekregen. filmpje
 
Terug
Bovenaan Onderaan