Honda MSX125

Hiep Ho™

My smile is a silent applause
1 mei 2019
12
1
West-Vlaanderen, BE
Laat weten wnr je iets organiseert.
Als ik tijd heb en het niet te ver is kom ik wel af om mee te cruisen.

Btw de chimera air intake is besteld 😏
En wss de Takewaga FI CON2 als fuel controller.
 

kawa ted

MF'er
23 okt 2018
197
31
Laat weten wnr je iets organiseert.
Als ik tijd heb en het niet te ver is kom ik wel af om mee te cruisen.

Btw de chimera air intake is besteld 😏
En wss de Takewaga FI CON2 als fuel controller.
Dat is een hoop elektronica van Takegawa . is een High fuel Injector niet genoeg ? met een Chimera air intake .
Een Meeting lijkt mij super leuk . pas nog een meeting / rit gereden met stel Honda DAX en Monkey`s ( Bloembollen rit rond Noordwijk )
Super gezellig .
 

N-rijder

www.youtube.nl/nrijder
14 mei 2014
597
5
Amsterdam
Anders heb ik nog wel een EJK-fuel controller liggen die je voor 2 tientjes van me mag hebben. Heb daar anderhalf jaar mee rond gereden met custom uitlaat en intake. Nadat ik de motor uit elkaar heb gehaald zag alles er prima uit.
 

RoelofJH

MF'er
23 jun 2016
200
4
23
Nijmegen
Zoals beloofd een plaatje van mijn MSX:
1393555

Leuke tip van die gast die een wereldreis op de grom maakt, dat lijkt me fantastsich!

@yamahaybr De blauwe stukjes die erin zaten hadden exact dezelfde kleur als de loctite op de schroeven van het centrifugaalfilterdeksel dus mijn gok gaat naar overenthousiast loctitegebruik in de Honda-fabriek (en gezien het feit dat álle schroeven enorm vast zitten als je ze voor het eerst loshaalt, lijkt het me geen gekke aanname: iemand is groot fan vast = vast daar). Ik ben verder geen blauws tegengekomen in het blok en het leek geen verkleuring oid, maar andere suggesties zijn welkom.
 

kawa ted

MF'er
23 okt 2018
197
31
Ja zelf gespoten . uit de hand gelopen Hobby . Ik heb de MSX 1 jaar geleden gekocht . met 3500 k . op de teller
en hem verwend met veel Carbon van Tyga en div. onderdelen .
 

kawa ted

MF'er
23 okt 2018
197
31
Veel gekocht bij Motorkit ( B ) dat rekje is van Gcraft ( J ) super mooi gemaakt van alu / staal 145,00 euro . koffertje ook handig
is org. een BOX voor een F 16 Piloten horloge . water dicht lekker klein
 

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
1.672
134
53
Holland
Mooi spul zeg en goed gedaan.
Hopenlijk komen we elkaar eens tegen bij een 125cc meeting.
Ben wel benieuwd naar jouw machine in het echt.
 

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
1.672
134
53
Holland
Zondag aankomende nog geen plannen, maar wist niet dat het mooi en droog weer zou gaan worden.
Dacht dat ze vanaf vrijdag regen hebben voorspeld.
Zondag wellicht een idee voor stukkie knorren op de 125cc machines?
Moet ik wel zondag weer de oude zijn, want ben momenteel dik verkouden en als ik me aankomende zondag nog steeds zo knake voel dan blijft de Grom in de schuur staan.
Mocht zondag doorgaan dan ken ik nog een hele leuke route met heerlijke koffie.
 

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
1.672
134
53
Holland
Heb de route helaas niet digitaal want zijn routes die ik uit het hoofd rijd.
Maar wat zondag aankomende betreft sla ik ook die beleefd over, want gaat helaas toch echt buiig weer worden en dan is het geen pretje om rond te rijden op een tweewieler.
 

N-rijder

www.youtube.nl/nrijder
14 mei 2014
597
5
Amsterdam
Mijn Grom stopte er mee. Wilde niet meer starten. Motorblokje uit elkaar gehad en alles gecontroleerd.
Mocht je het leuk vinden om te zien hoe makkelijk het is om aan het motorblok te sleutelen:
(Op de een of andere manier is het ook lastig om een duidelijke video te maken als je sleutelt. Het komt altijd knullig over.)
IMG_20190521_174810 3.jpg

Hij zit nu weer in elkaar, start en rijd weer en heb er weer een stukje mee gereden. Heb overigens ook de uitlaten naar beneden verplaatst. Ben er overigens ook klaar voor om hem een stukje te gaan rijden met andere 125ers.
 

N-rijder

www.youtube.nl/nrijder
14 mei 2014
597
5
Amsterdam
In eerst instantie dacht ik dat de zuiger gesmolten was. Maar ook wilde ik hem sowieso openen om onderdelen te controleren aangezien meer dan de helft van het blok bestaat uit nieuwe en versterkte onderdelen haha.
 

kawa ted

MF'er
23 okt 2018
197
31
Ja een Vaag verhaal ? wat was het probleem ? het is ook geen standaard cylinder / kop . en inlaat . heeft het wel goed gelopen ?
wij zijn benieuwd.
 

N-rijder

www.youtube.nl/nrijder
14 mei 2014
597
5
Amsterdam
Hoogst waarschijnlijk een combinatie tussen de bougie en olie in de verbrandingskamer.

Motor liep eerst goed -> Motor liep niet meer goed -> Uit elkaar gehaald om alles te controleren -> In elkaar gezet met nieuwe bougie -> Oil catch can toegevoegd -> Loopt weer goed.
 

kawa ted

MF'er
23 okt 2018
197
31
vertel eens wat meer over de kit ? cc / kop / merk ? / inlaat standaard ? kleur in / uitlaat klep / kleur bougie ? hoe lang rij je er mee .
en zelf gemonteerd .
 

N-rijder

www.youtube.nl/nrijder
14 mei 2014
597
5
Amsterdam
Ooh ik heb hier al eens een post aan geweid op het Forum. Maar zal er nog wel eentje maken met foto's. Dus komttie:

Ik heb op mijn Grom een Kitaco Neo 181cc BBK met versterkte krukas gezet.

IMG_20180707_110138.jpg IMG_20180707_110150.jpg
Daarvoor moest dus eerst het motorblok uit de Grom.

IMG_20180712_234000.jpg
Daarna heb ik alle stock onderdelen er afgehaald. Cilinderkop, cilinder en zuiger om zo uiteindelijk de helften van het blok te kunnen splitten.

IMG_20180708_144331.jpg IMG_20180708_171306.jpg
Ik wilde hem sowieso gesplit hebben voor de versterkte krukas. Achteraf had ik er ook echt een 5 speed van moeten maken, maar dat vond ik op dat moment nog te duur (of naja dat vond mijn toenmalige vriendin ook niet goed, ps: dat is niet de reden dat het mijn toenmalige vriendin is)
De helften weer aan elkaar gezet met de versterkte krukas en dat zie je hier rechts. Het verschil in kwaliteit met de standaard krukas is echt MEGA.

IMG_20180710_221545.jpg IMG_20180708_210635.jpg
Linkerfoto: Dit is de stator/dynamo kant. Hier zit ook de cam chain tensioner(nokas-kettingspanner). De originele heb ik hier vervangen voor een Takegawa. De Takegawa heb ik later weer vervangen voor een Kitaco cam chain tensioner. Hierdoor is de motor wel gehorender geworden/ratelt hij meer omdat de Kitaco een metalen roller heeft, maar deze is verre weg absoluut superieur boven de Takegawa
Rechterfoto: Dit is de koppelings-kant. Aan deze kant zit alleen een versterkte oliepomp van Takegawa. Later heb ik er aan deze kant ook weer een Slipperclutch op gezet nadat de originele koppeling bleef slippen.

IMG_20180722_114956.jpg IMG_20180712_224134.jpg
Toen de zuiger en cilinder er op gezet. Bij de 181cc zuiger zaten zuigerringen die je er zelf op moet zetten. Een zwarte en ene bruine met een zilveren rand. Ik heb echt heel lang gezocht naar welke ring de bovenste ring is en welke ring de middelste ring is. Uiteindelijk gevonden dat er een ring is met een grotere opening (0,015mm verschil). Uiteindelijk moest de ring met de zilveren rand dus boven.

IMG_20180722_125824.jpg IMG_20180721_181356.jpg
De cilinderkop er weer op gezet. En omdat het vermogen meer dan verdubbeld ook de aandrijfketting vervangen van 420 naar 428.
(rechter foto, rechts was oud, links is nieuw)

IMG_20180724_151259.jpg IMG_20180722_213646.jpg
Daarna aan de koppelingskant heb ik de Kitaco Clutch Cover geinstalleerd en heb ik de oliekoeler er op gezet.

1396071 1396072
Als inlaat heb ik de 34mm Koso throttle body en Chimera (restricted) air intake er op gezet(links). En nu sinds vorige week ook een oil catch can. (rechts).

Als allerlaatste moet er natuurlijk een een andere fuel management op. Op de rechter foto zie je in de uitlaat ook een zuurstofsensor zitten.

1396073 IMG_20180724_132805.jpg
De zuurstofsensor in de uitlaat is voor de wideband die ik hier op de linkerfoto nog aan moest sluiten. De wideband krijgt de informatie van de zuurstofsensor en vertelt aan de Powercommander (staat niet op de foto) hoeveel brandstof deze moet inspuiten. Het mooie van de wideband is dat deze zelf mappen maakt(zelflerend is). Probleem is wel dat hij dus ook verkeerde dingen kan aanleren/gaat compenseren voor fouten. Dit zou mogelijk ook bij hebben kunnen dragen aan het feit dat hij niet meer startte. Maar dat zal ik niet zeker weten. Heb wat waarden aangepast en de ECU gereset. Ook heb ik een POD3000 opgezet. Hiermee kan ik van alles in de gaten houden, temperatuur, afr, exact toerental, trottle position. Maar ook aanpassingen maken aan de doel AFR.

En dat is in het kort wat ik aan de Grom gedaan heb. (als we het over het motorblok hebben haha) Naast het motorblok heb ik ook andere wielspacers, brembo rem en remleiding, voorvork/ND4S mod en achterveer er op gezet, andere kleur bouten, gewrapt en een paar onderdeeltjes zwart gespoten.