Honda MSX125

Ik zie dat sinds augustus dit jaar er ook een Haynes manual is voor de msx! Ik had al een Amerikaanse uitgebreide service manual, maar houd mijn ogen open voor een digitale versie van de nieuwe Haynes..
 
Yep heb hem er nu 1 week onder zitten en wat een gekloot was dat monteren zeg. Die chinezen meten of met een scheve liniaal, of mijn Grom is gewoon vreemd :P Maar met wat creatief passen en meten zit hij eronder.
Het doel was om mijn houtje touwtje motorcross uitlaat te vervangen met een zachtere uitlaat... Maar helaas is deze uitlaat niet de oplossing. Hij klinkt leuk hoor, daar niet van, maar hij maakt nog steeds een bak herrie, zelfs met de chinese db-killer erin. Maar misschien lijkt dat maar zo omdat hij nu vlak onder het zadel zit en die zelfbouw uitlaat naast het achterwiel.

Ik moet hem toch nog een keer eraf en erop zetten voor de video, dan ga ik ook een vergelijkend geluid onderzoek doen. Dus to be continued! Wel even een fotootje uiteraard:
Bekijk bijlage 1336411
Bekijk bijlage 1336413


Heb jij misschien tips om dit uitlaatje te monteren omdat ie niet goed past? Heb namelijk ook zo'n pijpje besteld bij Alie 8-)
 
Heb jij misschien tips om dit uitlaatje te monteren omdat ie niet goed past? Heb namelijk ook zo'n pijpje besteld bij Alie 8-)

Heb je hem al binnen? Bij mij was het dat je de pijp die loopt van je blok naar je achterwiel niet kon vastmaken aan het al bestaande gat van de originele uitlaat. Scheelde bij mij echt 1cm. Dus heb ik hem vastgezet met 2 tie-wraps. Verder is het verdomd lastig om die veertjes vast te zetten. Het is al makkelijker als je de gehele uitlaat gemonteerd hebt op de motor en dan de veertjes gaat trekken. Tot slot is het gewoon proberen, proberen en proberen. Beetje wrikken soms ook. Makkelijk is het in ieder geval niet :P.

Moet er nog steeds een video over maken voor mijn YouTube, maarja het is veel te koud hiervoor nu ;(. Dus ooit is de uitleg te zien in een video van mij :+
 
Nee, gisteren besteld bij die chinezen, dus waarschijnlijk over een week of 2 binnen. Ben benieuwd.

Hoop trouwens dat ie niet te luid is, daarom eentje met een Db-killer besteld, maar de originele is wel heel erg stil..........

Vast bedankt voor de tips :t.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een CARBON TIGA Performance TE KOOP nog in Nieuw staat nog Liefhebbers ? het is natuurlijk geen Alie
 
Ik zit er over na te denken om in plaats van de dubbele hoge uitlaat er een dubbele lage uitlaat van te maken. Eigenlijk een beetje a la de Ducati Monster.
 
Ik heb de Power Pure SC eronder liggen, topbanden als het droog is, fenomenaal grip. Zodra het nat wordt hebben ze de neiging iets te gaan glijden bij doorhangen in de bochten.
 
Heb vanmiddag een setje Power Pure SC bandjes besteld. Rijd nooit in de regen, dus dit type leek me het beste, zal hopelijk een stuk beter plakken dan de originele Vee Rubbers.

Dus binnenkort een zo goed als nieuw setje Vee Rubbers te koop tegen zeer zacht prijsje (1000km oud)
 
Goeie keus :t Het zijn plakkers eerste klas.

Ik raad iedereen af de originele Vee Rubbers onder zijn grom te zetten. Het is al vaker genoemd hier en op andere fora, maar die banden zijn levensgevaarlijk. De compound lijkt meer op plastic dan rubber. Als het helemaal droog is lijken het redelijke banden maar bij de geringste nattigheid is het alsof je op ijs rijdt. (bron: ervaring '( en meerdere posts hier op MF -zoekfunctie- en op hondagrom.net)
 
Ik heb veel schik met mijn michelin winter city grips. Veel grip ook op de natte grijze dagen. :)
 
Uitlaatje binnen uit China. Moest bij PostNL wel een extra €22,95 aftikken aan BTW (€5,46)+afhandelingskosten (focking €17,50) van de douane ;(. Dus even opletten als je bij Alie een dempert besteld......

Buiten de €31,- aan verzendkosten kost het uitlaatje zelf €52,- en ik moet zeggen dat de kwaliteit voor die centen me zeker niet tegenvalt, lijkt echt op een originele Akrapovic. Nu nog een keertje monteren en horen hoe ie daadwerkelijk klinkt.
 
Vandaag een benchmark gedaan op de testbank van een vriend van mij.

8.9 paardjes op het achterwiel bij 7733 toeren per minuut.

Lucht brandstof ratio zit goed met een lamba waarde van minder dan 0.9

Screenshot_20181208-174757_Video Player.jpg


ECU is zelfregelend. Bleek toen we de standaard luchtfilter vervangen hadden voor een BMC filter.

Screenshot_20181203-120546_Marktplaats.jpg


De mengselverhouding was veel te arm in de eerste run met de nieuwe filter. De tweede run was al veel beter en de derde run was alweer 0.9


Nu eerst de kop en de cilinder eraf en meten wat voor cilinder we erop kunnen bouwen.

Wordt vervolgd...
 
Hoeveel cc had jij uiteindelijk in gedachten om straks erop te monteren?
Ik dacht dat 180cc het maximum was, maar kan er naast zitten.
Vr Gr
 
Hoeveel cc had jij uiteindelijk in gedachten om straks erop te monteren?
Ik dacht dat 180cc het maximum was, maar kan er naast zitten.
Vr Gr

Volgens mij is 212cc het grootste met een big bore kit. Daarnaast heb je nog kitjes om een ander blok eronder te zetten tot ongeveer 300cc :p
 
Hoeveel cc had jij uiteindelijk in gedachten om straks erop te monteren?
Ik dacht dat 180cc het maximum was, maar kan er naast zitten.
Vr Gr

Zonder het carter uit te kotteren is het maximale 57mm wat 148cc geeft met de huidige slag.

Heb een mooi setje op het oog.

Screenshot_20181211-222241_Samsung Internet.jpg


57mm van Cardinals met een semi dome zuiger voor een hogere compressie.

Throttlebody is 26mm net als het spruitstuk. De doorlaat van de inlaat in de kop is maar 21mm de inlaatklep is dan wel weer 25mm. De overgang van 26mm naar 21mm verloopt alles behalve vloeiend, hier moet ik nog een en ander aan doen.

Misschien zet ik er ook nog wel een andere kop op met iets grotere kleppen. Nokkenas wordt ook vervangen. Wil geen hoge toerentallen, max 10.000 toeren.

Iemand een tip voor het aantal graden opening van de kleppen? Zie onderandere 240gr maar ook 270gr voorbij komen.
 
Cilinder en nokkenas en nog wat kleinigheden besteld.

15912414_0_b.jpg


11977471_1_z.jpg


KOZI 57mm cilinder met een semi-dome zuiger voor een hogere compressie. Goed voor 148cc.

Moet uit Griekenland komen. Daar zijn de Honda Innova en de Honda Wave erg populair en is er vanalles voor deze blokken te krijgen.

Bij Ali Express ook nog CNC gefreesde kleppendeksels gekocht. Zijn eigenlijk voor de Grom maar passen ook perfect op de Motrac cilinderkop.

20181222_165550.jpg


€ 17,62 | Motor cover voor motorfietsen cilinderkop Honda GROM MSX125 MSX125SF US $19.88 |Motor cover for motorcycles Cylinder head For HONDA GROM MSX125 MSX125SF-in Crankshafts from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group

Mooie deksels en voor nog geen 18 euro thuisbezorgd.

Nu even wachten tot de cilinder en nokkenas binnen zijn.....
 
Klopt Pico. Geanodiseerd aluminium schijnt niet zo goed tegen warmte te kunnen. Dat vervaagt naar verloop van tijd. Ik wilde ooit aluminium uitlaat-flenzen op mijn Suzuki hebben. Dat wordt dus nog heter en werd me ook sterk afgeraden. Maar klepdekseltjes val misschien nog wel mee....
 
Terug
Bovenaan Onderaan