Honda magna v65

johanalbert

Rookie
2 apr 2019
4
0
Beste mensen , mijn naam is Jan , ben nieuw hier op het MF. Maar de motor die ik rijd is van "83....ik ben van '57, dus allebei niet echt nieuw meer.
Heb al een paar dingen opgeknapt (voorvork/remmen) maar nu wilde hij laatst niet/moeilijk in zijn 2 schakelen. Dit is een veel voorkomend probleem bij deze motoren begrijp ik, maar waar ik moet beginnen met kijken is mij niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk rechter deksel eraf , maar dan? Vork/tandwielen? Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast dank, Jan
 
Ik denk dat je bedoeld dat een veel voorkomend probleem uit ze n 2 schietend is?

Ik zou eerst aan de linkerkant beginnen.
Blijft het schakelpookje wel voldoende vrij van de dynamokap?
Controleer de 2 kogelgewrichten even op speling en smeer ze.

En hoe oud is de koppelingsvloeistof?
Mooi blank of bruin/zwart?
 
Laatst bewerkt:
Hier leggen ze het 2de versnellingsprobleem uit. De dogs aan het tandwiel zijn scheef afgesleten.
Het schakelmechanisme komt ook nog in beeld.
Achter de rechter zijkap, achter de starterkoppeling. Maar ik verwacht niet dat hier wat mee is.
Soms knapt de veer maar dan kun je helemaal niet meer schakelen.

 
Laatst bewerkt:
Ok boevie & Willem bedankt ga het een dezer dagen ff nalopen. Schakelpedaal tandje naar beneden is zo ie zo goed idee want staat beetje hoog. Zal vloeistof ook nakijken.
Maar hij schiet niet uit zijn 2 maar wil soms moeilijk van 1 naar 2 gaan. Heb het idee vooral als ie koud is. Maar heb hem nog maar net dus even verkennen.
 
Dat is een kenmerk van de bak.
Hij knalt met een schok in 1. En van 1 naar 2 gaat niet al te soepel. En dit word nog eens versterkt door slecht onderhoud.

Verse dot4 in de koppeling en verse motorolie gaat zeker helpen. En het pookje verzetten :t
 
Ja het gaat precies zoals je het beschrijft. Is goed dat ik weet dat dat bij de bak “hoort”.
Zal hem dit weekeinde beurt geven . Veel dank!
 
hallo allemaal,
ik heb ook een magna vf 1100 en waarachtig met het zelfde probleem , maar bij mij is het dusdanig dat ik hellemaal niet kan schakelen.
heb verse olie in gedaan ook nieuwe dot 4 er in gedaan maar werkt nog steeds niet:?:? frustrerend gewoon.

wie oh wie kan me helpen ??
 
Ik verdenk de schakelwals of de schakelvorken.
Als dat zo is moet het blok uit elkaar. Leuk klusje :t
 
Het zou natuurlijk ook nog iets eenvoudigs kunnen wezen.
Ik weet niet waar je al naar hebt gekeken?
Het zou ook kunnen dat de hele schakelpook niet meer op en neer wil omdat de 2 kogelgewrichten...

En Ontkoppeld de koppeling wel goed?
 
hallo allemaal,
ik heb ook een magna vf 1100 en waarachtig met het zelfde probleem , maar bij mij is het dusdanig dat ik hellemaal niet kan schakelen.
heb verse olie in gedaan ook nieuwe dot 4 er in gedaan maar werkt nog steeds niet:?:? frustrerend gewoon.

wie oh wie kan me helpen ??

Maar kun je nog meer vertellen?
Hij schakelt helemaal niet meer, wat is dat precies?
De versnellingsbak staat in vrij, en je kunt niet naar 1 komen?
Of wel naar 1, en niet naar 2?
En de rest van de versnellingen?
 
Effe een kleine geschiedenis.

de motor was net weg geweest voor een grote beurt bij K&S Motoren in Rotterdam.
daar hadden remblokken ,koelvloeistof omdat de fan niet aangestuurd werd een nieuwe termostaat gezet en alles na laten checken voor de zekerheid.
toen ik hem ophaalde merkte ik al dat het niet lekker wou schakelen , maar fijn ik kwam thuis liet het voor ruim 2 weken staan omdat ik voor mn werk weg moest.

op een zekere dag ging ik een stukje rijden en merkte tijdens de rit dat terug shakellen van 4 naar 3 een probleem was en dat het weigerde en moest hard trapen om terug te schakelen.
schakelpook voelde heel zwaar aan, maar met moeite lukte wel teug te schakelen
toen ben ik maar weer terug naar thuis gegaan, ik stopte de motor en gelijk weer gestart en probeerde in zn 1 te krijgen het ging wel maar terwijl ik de koppeling nog ingedrukt had sprong de motor vooruit en viel het ook gelijk uit, vanaf dat moment werd het een karwei om het in zn neutral te krijgen uiteindelijk kreeg ik het wel in zn vrij maar sindsdien
is het met heel veel moeite in zn eerste versnelling of neutral te schakellen UP schakellen lukt totaal niet.

wat heb ik tot nu toe gedaan:

dot 4 vervangen en ontlucht
versnellingspookje eraf gehaald niets vreemds gezien gevoeld,
motorolie eruit gegooid ,
deksel aan de rechterkant open om het veertje aan het schakelmechanisme te inspecteren maar kwam niet zover, omdat ik de koppelingsplaten behuizing niet los heb kunnen krijgen:(,
zijn er tips daarvoor ? eventueel .
meer zou ik zelf effe niet weten wat ik zou kunnen doen.
 
Oké, een paar dingen die opvallen.
Het onderhoud wat de motorzaak gepleegd heeft heeft geen enkele relatie met jouw problemen.
Of ze hebben er nog meer aangesleuteld en kapotgesleuteld.
Of het probleem was er eigenlijk al maar niet echt merkbaar.
Of het is allemaal toeval en de motor schakelde opeens spontaan slecht na de beurt.

Zo te horen komt de koppeling ook niet goed genoeg vrij omdat je volgens mij diverse keren aangeeft dat die niet goed werkt.
Koppeling was in en toen de bak eindelijk in 1 ging sprong de motor vooruit, en sloeg af.

Conclusie, het is bijna 100% zeker dat je lucht hebt in jouw koppelingssysteem.
Hoogstwaarschijnlijk zijn er keerringen lek.
Eerste verdachte is de slave cilinder links aan het motorblok.
Tweede verdachte is de master cilinder aan het stuur.
Misschien ook nog wel beide.

Rollend slechter terug kunnen schakelen dan op kunnen schakelen duid op een koppelingsprobleem.
Dat de bak in stilstand slecht opschakeld is normaal.
(Moet er wel bijzeggen dat opschakelen bij alle merken beter gaat dan terugschakelen. Er word soms zelfs opgeschakeld zonder de koppeling te gebruiken.
Het is wel een motor uit de jaren 80, dus je kunt geen vergelijk maken met de tegenwoordige bakken.
Maar de Magna staat wel bekent om een rauwe bak in vergelijking met andere merken uit dat tijdperk, je moet er mee leren leven. Maar alles went, het is beter dan dubbel clutsen).

Het lijkt allemaal mee te vallen, ik zou eerst denk ik nog een second opinion vragen bij een magnakenner motorzaak voordat ik de hydrauliek cilinders ging reviseren.
Zou jammer zijn van het werk als later toch blijkt dat het hele blok uit elkaar moet.
 
Laatst bewerkt:
Dag Boevie, ik wilde even laten weten dat mijn magna alleen na olie verversen al een stuk soepeler schakelt, Gast van wie ik hem kocht zei dat ie dat laatst nog gedaan had...niet dus.
Ik wilde je graag nog iets vragen, is wel een bijzaak, het gaat over mijn km teller. Heb in het km teller huis de kunststof ring met nokken vervangen want die waren afgebroken. Daarna deed ie het weer, maar na zo'n 200km rijden zijn de nokken weer afgebroken. Heb jij enig idee waar dit door komt? Alles zit goed in het vet en draait goed mee zover ik kan zien.
Ga morgen nog de koppelingsvloeistof doen dan zal ie wel weer schakelen als nieuw:)
En Fan , succes
 
Ik wist het, ik wist het!

Amerikanen zijn trouwens ook een beetje Loco Loco.
De echte Diehards stappen over van het veelgebruikte Castrol naar ik geloof Motul? Precies om de reden van het rauwe lopen en rauwer schakelen in best wel een korte tijd. Heel apart.
Hier op het forum zweren er ook een aantal bij. (Geen Magna s maar alle merken).
Ik heb er ook wel eens over gedacht om te switchen maar het is er nooit van gekomen.
En dan zijn er nog echte fanatiekelingen die 2 keer per jaar verversen bij een beetje tokkelen over de highways _O-

Ik zou het ook niet geloven als ik niet beter wist maar na 3 maandjes is het echt al merkbaar dat het minder is allemaal.

Wat betreft de kmteller, geen idee eigenlijk.
Het zal wel dezelfde uitvoering zijn als een 750CC.
Ik herinner mij een blikken ring met 2 lippen die ergens invallen, waarschijnlijk dus in jouw kunststoffen ring.
Het was geen nieuwe maar een tweedehandse?
Kunststof word wel keihard en bros onder invloed van vooral zonlicht.
Je zou er eentje na kunnen laten maken uit nylon.

Nee, geen idee voor de rest. Volgens mij heeft het allemaal ook iets speling, dus echt onder spanning kan het niet zitten.
 
Het grote alleswetende boek zegt dat er nog wel een aantal onderdelen zijn, daar in de buurt.
Misschien zit er iets niet goed?

1384086
 
Oké, een paar dingen die opvallen.
Het onderhoud wat de motorzaak gepleegd heeft heeft geen enkele relatie met jouw problemen.
Of ze hebben er nog meer aangesleuteld en kapotgesleuteld.
Of het probleem was er eigenlijk al maar niet echt merkbaar.
Of het is allemaal toeval en de motor schakelde opeens spontaan slecht na de beurt.

Zo te horen komt de koppeling ook niet goed genoeg vrij omdat je volgens mij diverse keren aangeeft dat die niet goed werkt.
Koppeling was in en toen de bak eindelijk in 1 ging sprong de motor vooruit, en sloeg af.

Conclusie, het is bijna 100% zeker dat je lucht hebt in jouw koppelingssysteem.
Hoogstwaarschijnlijk zijn er keerringen lek.
Eerste verdachte is de slave cilinder links aan het motorblok.
Tweede verdachte is de master cilinder aan het stuur.
Misschien ook nog wel beide.

Rollend slechter terug kunnen schakelen dan op kunnen schakelen duid op een koppelingsprobleem.
Dat de bak in stilstand slecht opschakeld is normaal.
(Moet er wel bijzeggen dat opschakelen bij alle merken beter gaat dan terugschakelen. Er word soms zelfs opgeschakeld zonder de koppeling te gebruiken.
Het is wel een motor uit de jaren 80, dus je kunt geen vergelijk maken met de tegenwoordige bakken.
Maar de Magna staat wel bekent om een rauwe bak in vergelijking met andere merken uit dat tijdperk, je moet er mee leren leven. Maar alles went, het is beter dan dubbel clutsen).

Het lijkt allemaal mee te vallen, ik zou eerst denk ik nog een second opinion vragen bij een magnakenner motorzaak voordat ik de hydrauliek cilinders ging reviseren.
Zou jammer zijn van het werk als later toch blijkt dat het hele blok uit elkaar moet.



aan de slave cylinder heb ik niets gedaan uiteindelijk , zou ook nog eens kunnen dat ze het verkeerde olie er in hebben gemietert of zo geen idee. ik heb de motor nu maar naar Ron van der plaats in zevenhuizen gebracht voor een second opinion en zal afwachten wat daar uit gaat komen.
wordt vervolgd! dank voor de moeite Boevie

johanalbert jij ook succes met je magna.
 
Goed bezig, je bent wel van de snelle actie.
Waarschijnlijk ben je de grote meute nu nog net voor, het is nog niet echt mooi weer geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan