Honda Deauville Topic

Hallo iedereen! Na jaren uitstellen sta ik eindelijk op het punt om echt een Deauville aan te schaffen. Heb reeds een SYM Joyride 200 scooter die handig is voor lokaal gebruik, maar te 'plat' voor langere ritten en snelweg. Daarvoor heb ik tot 6 jaar geleden een yamaha Diversion 600 gehad.
Hij zou dus hoofdzakelijk voor langere ritten gebruikt worden: bij mooi weer naar het werk (62km enkel en 90% snelweg) en af en toe rondtrek trips richting buitenland. Daarnaast zit ik met een budget tot maximum 3000€ en heb al wat rond gekeken. Dat geeft me al wat vragen:

- Je hebt precies grosso modo 2 groepen Deauvilles binnen mijn budget: die van rond bouwjaar 2000-2001 die gaan voor 1500-2000€ met pakweg 35.000km. Daarnaast gaat het eerder naar bouwjaar 2004-2005 maar gaat de km-stand ook eerder richting 50.000km. Jonger maar meer gebruikt dus... Waar zou jullie voorkeur naar gaan?

- Ik heb op Wikipedia gelezen dat vanaf 2002 een update gebeurd is aan de Deauville. Zijn er merkbaar (kwalitatief of qua rijgedrag) verschillen tussen modellen voor en na deze update? Eén van deze updates zou een standaard 'Combined Brake System' zijn. Is het de moeite om pakweg 400€ meer uit te geven aan eentje die een jaartje jonger is en dat wel heeft of niet? Hoorde vandaag een verkoper beweren die het liever niet op een moto heeft omdat hij het veiliger vindt helemaal zelf te beslissen hoe hard hij voor en achteraan remt...

- Vandaag zowel van een particulier als van een handelaar gehoord dat je tegenwoordig Super 98 in een moto moet gooien. Maar bij een andere motorzaak zeiden ze dan weer dat dat niks uitmaakt en dat super 95 evengoed mag. Waar of niet waar???

- Vandaag naar een paar interessante exemplaren weesten kijken:

Eentje van bwj 2000 met 36.000km op de teller. Had wat krasjes her en der maar maakt me weinig uit. Leek ook goed te rijden en schakelen. Paar keer goed door getrokken en koppeling slipte niet dus leek me goed. Trilt wat meer dan m'n Diversion 600 van vroeger maar is normaal voor een tweecilinder denk ik? Enige directe minpuntje dat ik kon opmerken was redelijk wat corrosie vooraan en in't midden aan de uitlaat. maar de vraagprijs is wel maar 1500€ en er zou nog onderhandeld kunnen worden. Wel bij een particulier, dus geen jaar garantie... Afblijven of toch in overweging houden? Wat zou vervangen van het voorste en middenste stuk van de uitlaat kosten als ik dit op termijn moet vervangen?

Volgende was eentje uit 2001 en bij een handelaar (dus een jaar garantie) met slechts 4000 (vierduizend) km! En hij zag er ook echt als nieuw uit ook. Wel nog geen testrit mee kunnen doen omdat het regende. Prijs was met 3300€ wel meteen een stuk hoger dan de vorige en het blijft er eentje uit 2001.

Morgen ga ik nog naar eentje kijken van bwj 2005. Stuk jonger dus. Maar wel met al 56.000km. Maar deze heeft wel een alarm en handvatverwarming en dat hebben de vorige 2 dan weer niet. En de prijs zou 2000€ zijn, ook bij een handelaar dus normaal garantie.

Welke van deze 3 zou jullie het interessantste lijken? Hopelijk ook een paar antwoorden/adviezen op de andere vragen. Alvast bedankt!
 
Hallo iedereen! Na jaren uitstellen sta ik eindelijk op het punt om echt een Deauville aan te schaffen. Heb reeds een SYM Joyride 200 scooter die handig is voor lokaal gebruik, maar te 'plat' voor langere ritten en snelweg. Daarvoor heb ik tot 6 jaar geleden een yamaha Diversion 600 gehad.
Hij zou dus hoofdzakelijk voor langere ritten gebruikt worden: bij mooi weer naar het werk (62km enkel en 90% snelweg) en af en toe rondtrek trips richting buitenland. Daarnaast zit ik met een budget tot maximum 3000€ en heb al wat rond gekeken. Dat geeft me al wat vragen:

- Je hebt precies grosso modo 2 groepen Deauvilles binnen mijn budget: die van rond bouwjaar 2000-2001 die gaan voor 1500-2000€ met pakweg 35.000km. Daarnaast gaat het eerder naar bouwjaar 2004-2005 maar gaat de km-stand ook eerder richting 50.000km. Jonger maar meer gebruikt dus... Waar zou jullie voorkeur naar gaan?

Een motor van 2004-2005 is ook al 13/14 jaar oud. Ik zou me niet blindstaren op het bouwjaar. Het latere model heeft idd een verbeterd remsysteem maar ook grotere koffers heb ik eens gelezen.

- Ik heb op Wikipedia gelezen dat vanaf 2002 een update gebeurd is aan de Deauville. Zijn er merkbaar (kwalitatief of qua rijgedrag) verschillen tussen modellen voor en na deze update? Eén van deze updates zou een standaard 'Combined Brake System' zijn. Is het de moeite om pakweg 400€ meer uit te geven aan eentje die een jaartje jonger is en dat wel heeft of niet? Hoorde vandaag een verkoper beweren die het liever niet op een moto heeft omdat hij het veiliger vindt helemaal zelf te beslissen hoe hard hij voor en achteraan remt...

Geloof dat de uitlaat van oudere typen van Portugees pisbakkenstaal is gemaakt dat harder roest.

- Vandaag zowel van een particulier als van een handelaar gehoord dat je tegenwoordig Super 98 in een moto moet gooien. Maar bij een andere motorzaak zeiden ze dan weer dat dat niks uitmaakt en dat super 95 evengoed mag. Waar of niet waar???

Een Deauville rijdt overal op. Ik gooi er al 80.000 km euri 95 in en hij loopt prima. Snap die opmerking overigens wel, er wordt namelijk steeds meer ethanol toegevoegd aan benzine en dat is niet voor elke motor geschikt.

- Vandaag naar een paar interessante exemplaren weesten kijken:

Eentje van bwj 2000 met 36.000km op de teller. Had wat krasjes her en der maar maakt me weinig uit. Leek ook goed te rijden en schakelen. Paar keer goed door getrokken en koppeling slipte niet dus leek me goed. Trilt wat meer dan m'n Diversion 600 van vroeger maar is normaal voor een tweecilinder denk ik? Enige directe minpuntje dat ik kon opmerken was redelijk wat corrosie vooraan en in't midden aan de uitlaat. maar de vraagprijs is wel maar 1500€ en er zou nog onderhandeld kunnen worden. Wel bij een particulier, dus geen jaar garantie... Afblijven of toch in overweging houden? Wat zou vervangen van het voorste en middenste stuk van de uitlaat kosten als ik dit op termijn moet vervangen?

Uitlaatdelen (bedoel je de bochten?) heb je tweedehands voor een euri of 50. Nieuw ook nog wel te doen. Die van mij trilt trouwens niet echt dat ik merk, of ik ben dat inmiddels gewend :?
De einddemper kost als snel richting de € 300,-. Tweedehands bijna niet te vinden omdat ze allemaal wegroesten.

Volgende was eentje uit 2001 en bij een handelaar (dus een jaar garantie) met slechts 4000 (vierduizend) km! En hij zag er ook echt als nieuw uit ook. Wel nog geen testrit mee kunnen doen omdat het regende. Prijs was met 3300€ wel meteen een stuk hoger dan de vorige en het blijft er eentje uit 2001.

4000 is wel erg weinig. Stilstand is achteruitgang (uitgedroogde slangetjes, bejaarde oliën/vloeistoffen , maar als je garantie hebt en hij is goed bewaard best een goede optie. Weet je zeker dat het er geen 104.000 moeten zijn?

Morgen ga ik nog naar eentje kijken van bwj 2005. Stuk jonger dus. Maar wel met al 56.000km. Maar deze heeft wel een alarm en handvatverwarming en dat hebben de vorige 2 dan weer niet. En de prijs zou 2000€ zijn, ook bij een handelaar dus normaal garantie.

Handvatverwarming kost niet zoveel en een alarm is niet echt heel hard nodig op een Deauville. Verder is 56.000 een normale stand voor een motor van 13 jaar. Als ie verder netjes is en goed rijdt dan is dat ook een prima optie zou ik zeggen.

Welke van deze 3 zou jullie het interessantste lijken? Hopelijk ook een paar antwoorden/adviezen op de andere vragen. Alvast bedankt!

De mijne is van 1999 en heb ik gekocht met 40.000 op de teller. Staat nu (na 4 jaar) op 118.000. Zijn prima motoren en hebben weinig onderhoud nodig. Maar die van mij is nu wel op helaas.
(dynamo/spanningsregeling) was op en vind ik eigenlijk de moeite van het repareren niet meer waard.
 
Alvast enorm bedankt voor alle info! Heb er nu ook eentje van 2009 met 60.000km op het oog. Vraagprijs is 3000€. Ik zie vooral het ABS systeem als groot voordeel en ziet er ook wat moderner uit. Deze zou dus ook nog interessant zijn ondanks de toch al relatief hoge km-stand?
 
Alvast enorm bedankt voor alle info! Heb er nu ook eentje van 2009 met 60.000km op het oog. Vraagprijs is 3000€. Ik zie vooral het ABS systeem als groot voordeel en ziet er ook wat moderner uit. Deze zou dus ook nog interessant zijn ondanks de toch al relatief hoge km-stand?

Hoge km-stand? Ik vind dat wel meevallen, 7500 km per jaar. Prijs is laag voor een exemplaar uit 2009. Even goed opletten. Of het is een koopje of er is iets mee. Succes.
 
Alvast enorm bedankt voor alle info! Heb er nu ook eentje van 2009 met 60.000km op het oog. Vraagprijs is 3000€. Ik zie vooral het ABS systeem als groot voordeel en ziet er ook wat moderner uit. Deze zou dus ook nog interessant zijn ondanks de toch al relatief hoge km-stand?

60.000 km is peanuts voor een Deauville, Die van mij heeft nu 55.000 km en rijdt net als de eerste dag. Ik kan dat gerust nog eens 3 x er bij doen :t
 
Laatst bewerkt:
118.000 en al op ? ze kunnen 225.000 en meer km aan hoor !

Klopt ook wel. Maar zal er dan toch wel wat euro´s in moeten steken terwijl ik hem eigenlijk niet echt hard meer nodig heb. Bij de vorige eigenaar heeft ´ie een tijdje met een kapotte benzinepomp stil gestaan buiten, dus echt heel mooi issie ook niet meer.

Reparareren is duurder dan de waarde, dus dan houdt het voor mij een beetje op.
 
Weer 5 Deauvilletjes bekeken vandaag, waarvan op de 3 gereden. De 2 andere vond ik er te slecht uitzien om m'n tijd verder in te steken. Voor het eerst ook met 2 exemplaren gereden die een verhoogd scherm hadden. Echt wel een verschil tov gewoon scherm. Van de 3 waarmee ik heb gereden staken er 2 bovenuit.
Beiden waren goudkleurige exemplaren van 2000 met ongeveer 40.000km. Ik vind ze in deze kleur veruit het mooist. In het rood/bordeaux, groen of blauw zien ze er naar mijn mening wat minder 'modern' uit. Ook hadden beide een hoger scherm, toch ook een pluspunt qua comfort in mijn opinie. De prijs van beide was ook +/- gelijk (respectievelijk 2300 en 2200€) dus het gaat'm om de details:

- ene is van bij een handelaar dus een jaar garantie en heeft ook nog een onderhoud als ik'm daar koop. Deze had ook extra grote zijkoffers = meer sokken en onderbroeken die meekunnen. Een trip die volgend jaar al gepland staat is meedoen aan de 'marathon du Médoc' en daarvoor lijkt me dat ook al handig. Enige minpuntje dat ik bij deze machine vond was dat het hoge scherm nogal trilde, vooral toen ik een bepaalde richting tegen of met de wind mee reed. Maar dit valt misschien wel op één of andere manier op te lossen?

- de tweede was vlakbij in de buurt. Was reeds 10 jaar in bezit van een al wat oudere berijder die stilaan vond dat het welletjes is geweest met motorrijden. Dno maar bij oudere mensen heb ik vaak het idee dat ze hun gerief beter onderhouden dan jongeren. Maar wat me er vooral in aantrok, was de vermelding dat hij ABS zou hebben. De brommer zag er piekfijn uit, eerste die ik bij een particulier tegenkom die zo proper was. Bij de testrit viel me meteen op dat deze z'n hoger scherm praktisch niet trilde. Daarvoor had het eigenaar een soort eigen gemaakt verstevigingkje gemonteerd dat de ruit meer tegenhield. Toen ik vroeg naar het laatste onderhoud, bleek echter dat dit reeds 2 jaar geleden is. Ook naar het reservoir van de remvloeistof gekeken en kon eigenlijk niet opmaken hoe hoog het stond, het controleglaasje zag er gewoon erg donker uit. Geeft me toch weer iets minder vertrouwen in deze tuffer. Dan de ABS... Toen ik er achter vroeg hoe je dat kon weten, zei hij dat de vorige eigenaar hem dat verteld had maar kon hij het ook niet verder verifiëren. Stond ook nergens op de moto vermeld. Bij de testrit heb ik ff geprobeerd wat bruusk te remmen (heb echter een tijdje niet meer gereden dus zo heel bruusk was het misschien ook weer niet) en merkte ook niks van ABS. Kan moeilijk geloven dat er ABS op zit...

Momenteel is de eerste van deze 2 dus het meest in de running. Morgen nog naar die nieuwere (maar met meer km's) 700 kijken en rijden. Maar denk dat ik dan een beslissing ga maken. Heb er dan in totaal een stuk of 15 bekeken gehad en je kan wel blijven rondkijken...
 
Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat je op een 2000 exemplaar al ABS had. Vraag me dat idd ook af, was misschien een optie? Maar lijkt me toch wel dat dit dan te zien is?

Als de remvloeistof echt zo zwart is dan is het ook niet twee jaar terug nog ververst. Da's dan echt langer geleden.

De 700 is wel echt een stap voorwaarts. Oogt mooier vind ik en heeft bijna 10 pk meer.
 
Volgens mij was er pas vanaf de 700 ABS. Maar weet dit niet zeker. En waarschijnlijk wel uit te vinden via Google.
De 700 zit wat mij betreft ook wat beter. Is wat hoger. In mijn geval merkte ik het verschil met 190 cm.
 
De knoop is door gehakt: het is de 700 geworden. Moet wel zeggen dat hij er duidelijk meer gebruikt uit ziet dan de andere favoriet: die goudkleurige van 2000 van bij de handelaar. Plastic zag er wat 'af geganer' uit, duidelijk sporen van de elementen aan de voorste veerpoten, een paar krasjes op een koffer achteraan... Eigenaar gaf ook onomwonden toe dat hij er in weer en wind mee naar het werk reed.
Maar hij reed gewoonweg supergoed. Geen trillend scherm en lekker uit de wind. Uitlaat en mototblok zag er, ondanks de andere gebruiksporen, verrassend goed uit. Geen corrosie, geen oliesporen. Schakelen ging goed. En algemeen vind ik de 'look' er toch een stuk eigentijdser uitzien dan de oudere modellen. Heb ook nog een beetje van de prijs af gekregen: voor 2800€ is hij de mijne geworden.
Volgende week plaat aanvragen en hopelijk einde van de week cruisen!
 
De knoop is door gehakt: het is de 700 geworden. Moet wel zeggen dat hij er duidelijk meer .......mmeetje van de prijs af gekregen: voor 2800€ is hij de mijne geworden.
Volgende week plaat aanvragen en hopelijk einde van de week cruisen!

Gefeliciteerd en veel plezier met je aankoop! Mooie prijs voor een 700.
 
Gefeliciteerd met de aankoop.
wat betreft dat plastic. De mijne van 2011 die de laatste 4 jaar weinig in de zon heeft gestaan, maar in de winter in de garage en in de zomer onder de carport onder een motorhoes daarvan is het zwarte plastic ook enorm grijs geworden. Krast erg makkelijk. waarschijnlijk goedkoop materiaal gebruikt voor deze onderdelen.
 
Die van mij is waarschijnlijk verkocht.
Iemand een idee hoe ik de brandstofpomp rechtstreeks op de accu kan aansluiten? Ding gaat waarschijnlijk toch voor de onderdelen gebruikt worden...
 
Die van mij is waarschijnlijk verkocht.
Iemand een idee hoe ik de brandstofpomp rechtstreeks op de accu kan aansluiten? Ding gaat waarschijnlijk toch voor de onderdelen gebruikt worden...

Brandstofpomp is alleen maar voor het laatste beetje. Kraan op uit zetten, slangetje losmaken en in een jerrycan hangen, kraan op aan zetten en wachten tot je jerrycan vol zit. Dan weer de kraan op uit. Kind kan de was doen!
 
Brandstofpomp is alleen maar voor het laatste beetje. Kraan op uit zetten, slangetje losmaken en in een jerrycan hangen, kraan op aan zetten en wachten tot je jerrycan vol zit. Dan weer de kraan op uit. Kind kan de was doen!

Wassen met benzine lijkt mij geen goed plan...
 
Intussen al wat km's met m'n Deauville gedaan en ben er zeer tevreden over. Rijdt supergoed, veel opbergplaats en het verbruik valt met 4,5l/100km ook goed mee. 3 weken geleden heb ik een tocht van 630km gedaan naar het Luxemburgse Schengen om te testen of ik het er een dag op zou kunnen uithouden en dat ging best goed.

Ik ben er nu over aan't denken om er einde juli een week aan een stuk mee te toeren, waarschijnlijk richting oost Europa of de Balkan. Tja, ben net gescheiden en dan is het de tijd om jezelf met zulke dingen bezig te houden, ff weekje gedachten verzetten, cruisen, wat dingen zien, etc...
Nu vraag ik me echter af hoe ik de Deauville hier best op voorbereidt? Ben zowieso van plan om een bijstandsverzekering te nemen bij de VAB (Vlaamse tegenhanger van de ANWB neem ik aan?) voor't geval ik ergens in panne val. Daarnaast dacht ik aan een bandenreparatiekit met enkele CO2 partronen, een verbanddoos. Wat doe ik best qua voorbereidend onderhoud? Normaal moet hij over 4000km binnen. Gewoon zelf nu al een oliewissel doen en er de hort mee op? Of best toch binnen doen voor een groot onderhoud/nazicht?

Ik ben ook van plan m'n GSM als navigatie te gebruiken en zag dat er van die 12V aansluitingen te koop zijn om op je stuur te monteren? Zijn er hier aanraders voor?
 
Leuk plan. Ik zou wel de motor even goed na (laten) kijken.
12 Volt aansluiting heb ik zelf gemaakt. Simpel ding van de caravanboer ingebouwd in het linker opbergvakje. Zekering er tussen en op de accu.
 
De knoop is door gehakt: het is de 700 geworden. Moet wel zeggen dat hij er duidelijk meer gebruikt uit ziet dan de andere favoriet: die goudkleurige van 2000 van bij de handelaar. Plastic zag er wat 'af geganer' uit, duidelijk sporen van de elementen aan de voorste veerpoten, een paar krasjes op een koffer achteraan... Eigenaar gaf ook onomwonden toe dat hij er in weer en wind mee naar het werk reed.
Maar hij reed gewoonweg supergoed. Geen trillend scherm en lekker uit de wind. Uitlaat en mototblok zag er, ondanks de andere gebruiksporen, verrassend goed uit. Geen corrosie, geen oliesporen. Schakelen ging goed. En algemeen vind ik de 'look' er toch een stuk eigentijdser uitzien dan de oudere modellen. Heb ook nog een beetje van de prijs af gekregen: voor 2800€ is hij de mijne geworden.
Volgende week plaat aanvragen en hopelijk einde van de week cruisen!

Een 700 van 2000??
Zijn pas in 2006 gekomen. In 2000 waren het nog 650 cc deauvillers.

P.s. De uitlaten van NT700 zijn van RVS kunnen dus niet roesten. De bochten zijn ook van dun RVS waardoor ze snel verkleuren door de hitte.
Maar dat kun je vrij eenvoudig weer Chorme glanzend krijgen door ze te poetsen met Staalfix van Mister Mucle.
De 1e keer flink poetsen. Niet opgeven doorpoetsen, ze worden echt weer chrome kleur.
Daarna bij elke wasbeurt even over doen met Staalfix in 3 minuten weer prachtige chrome kleurige bochten.
Norbert
 
Laatst bewerkt:
Een 700 van 2000??
Zijn pas in 2006 gekomen. In 2000 waren het nog 650 cc deauvillers.

www.hansanders.nl 8-)

De jongen die mijn motor kocht beweerde dat de uitlaatbochten van mijn Deauville ook van RVS waren maar dat ze toch in verregaande staat van ontbinding waren.

Net als de rest van de motor dus eigenlijk ;)
(had er bij gezegd dat de uitlaat niet mooi meer was)

In elk geval is die van mij nu weg :Y
 
De jongen die mijn motor kocht beweerde dat de uitlaatbochten van mijn Deauville ook van RVS waren maar dat ze toch in verregaande staat van ontbinding waren.
RVS en ontbinding? hahaha
De bochten van de 650 zijn gewoon verchroomd staal met een binnenbuis
die binnenbuis rot weg zonder dat je het ziet en dan hoor je rammelen binnenin.
De 700 heeft een enkele buis in RVS (geen binnenbuis dus)
Het geel/bruin worden kan je wegpoetsen, regelmatig doen.
Echt chroomglanzend zal je ze nooit krijgen maar wel proper metaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan