Honda CX500 '82 Caferacer/Bobber ombouw

SRAD-99

MF veteraan
13 okt 2008
5.435
44
Hallo Mede MF'ers :W

Na lang offline te zijn geweest op het Motor Forum nu weer een beetje actief aan het worden.
Dit omdat ik sinds een paar weken de trotse eigenaar ben geworden van een Honda CX500 uit '82.
Deze heb ik gekocht als project om hem om te bouwen naar een cafe racer/ bobber.:]

Korte inleiding:
ik heb deze CX500 voor een goede prijs weten te kopen van een dealer waar deze was ingeruild, de dealer wist mij te vertellen dat de motor rijdend is ingeruild.

De motor aangeschaft en terug gereden naar zijn nieuwe verblijfplaats, motor reed opzicht prima merkte alleen dat de carburateurs wel een schoonmaak beurtje konden gebruiken.

Om een idee te geven over welke motor het gaat:
1383849


Ik heb de motor een beurt gegeven lees: Olie ververst, nieuwe bougies, oliefilter, cardanolie vervangen en koppelingsdekselpakking vervangen, dacht dat deze een beetje zweten.
Na de beurt heel klein stukje gereden .. motor reed goed kwam door heel zijn toeren verloop, tot ik de volgende dag de motor wat langer wilde testen, na een km of 4 merkte ik dat ik dat de kracht van het blokje weg viel en met het in-knijpen van mijn koppeling viel de motor uit, de motor starte wel weer alleen moest deze aan de gang houden door met het gas te spelen. Ook merkt ik dat er een tikkend geluid uit mn blokje kwam (klep die niet lekker mee loopt??? klinkt het bekend bij iemand??). Dus besloten om (nog meer) schade te voorkomen motor achter op de trailer te vervoeren en maar aan het project te gaan beginnen.*O*
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een voorbeeld in mijn hoofd wat ik een beetje als richtlijn heb hoe ik hem zou willen maken:

1383851


Dus een klein beetje op internet rond gespeurd wat hier allemaal voor te vinden is, alles dus. Een hele complete kit om de motor zo te maken hoe die hierboven staat afgebeeld.

Alleen ben ik van plan zo veel mogelijk zelf te maken en zo min mogelijk "standaard" costum onderdelen te gebruiken.

Het strippen van de CX500: alle kappen verwijderd en kabelboom uitzoeken en demonteren
1383853


1383854


Alle elektra proberen zo goed als mogelijk proberen te labelen om later wat meer gemak er van te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen een veer van een Ducati ST op de kop weten te tikken via marktplaats:
1383855


en weer een stukje verder gegaan met het demonteren van de motor:
1383856


de spiegels die er opzitten had ik ook al binnen en foto laat het slecht zien maar ook rem en koppelingshevel setje
zitten op het standaard stuur dit was even om te kijken hoe het zou worden of het überhaupt zou staan.

Motorblokje los van het frame:
1383857


Ik heb besloten het motorische gedeelte uit te besteden aan iemand anders zodat ik weet voordat ik het blok netjes ga maken het in orde is.
Ik was van plan het zelf te doen maar heb er niet de juiste ruimte en middelen voor.

Wat ik aan het blok wil laten is doen is:

-Alle pakkingen en keringen (waar nodig) vervangen
-Mechanic seal (kering waterpomp) vervangen schijnt een kwaal te zijn bij deze blokken
-Nieuwe inlaat spruitstukken
-Afdichting koppelingstift (waar deze het blok in gaat)
-Carburateurs ultrasoon laten reinigen
-Kleppen stellen en na kijken (hopen dat dat de tik is)
en het complete blok na laten kijken. Tips zijn welkom!
 
Laatst bewerkt:
Alvast een een steun gemaakt om de mono-veer op de achterbrug te monteren:
1383858


Toen ik deze op de achterbrug wilde lassen merkte ik dat ik zo door de achterbrug heen kon prikken |(
Dus besloten dat deze te ver door gerot was om te gebruiken.
1383860


Dus na een beetje speurwerk op het internet een goede twee-de-hands weten te bemachtigen en de mono-veer steun hier op gemaakt:
1383861


Ook heb ik niet stil gezeten wat betreft het frame.. hier heb ik de zaag ingezet en het achtergedeelte verwijderd:
1383862


Ik plaats binnenkort de verdere voortgang van het project!:)

Tips en weetjes zijn altijd welkom!:W
 
Begonnen van het maken van de achterveer-/ zadelsteun.

Eerst een mal gemaakt van karton met hoe deze ongeveer er uit moet komen te zien:
1383913


Dit overgenomen in plaatstaal 5mm:
1383914


Daarna een complete steun gemaakt:
1383915


Na wat passen en meten qua zit hoogtes en looks de definitieve vorm er aan gegeven:
1383916


Waardoor de motor weer op eigenkracht kon staan:
1383917


1383919


En het resultaat valt mij niet tegen tot dusver *O*

:W
 
Spulletjes binnen gekregen voor mijn stuur inrichting:

1383929


En zadel maar die was al te wonderen op een vorige foto.

Ik heb van mijn originele voorspatbord een hugger gemaakt en van het restant een een voorspatbord :+
1383930


1383931



Ook heb ik ronde plaatjes gemaakt om de gaten waar het oude frame aan vast zat dicht te lassen

1383932


1383933


:W
 
Dat wordt iets mooi.
Ik heb een vraag over het wettelijke aspect hiervan.
In Duitsland zijn ze streng , nog juist een filmpje gezien van een gast en die had geen originele koppeling en remhendel op zijn fiets staan.
Die moesten eraf en zijn motorfiets op de aanhangwagen en afvoeren omdat hij niet de originele bij zich had.
Als ze je tegenhouden in bijv Duitsland kom je dan weg met zo'n ombouw ?
 
Nu druk geweest met het maken van een accu/ Electra bak voor onder de motor.. ter hoogte van de middenbok


Na wat speurwerk op internet een lithium accu (12V-2,2Ah) aangeschaft die "bijna" de zelfde start capaciteit heeft als de standaard (12v-14Ah) 165 CCA's
nou heb ik mij laten vertellen dat de Ah's minder belangrijk zijn dan de start capaciteit (CCA) alleen dat je dan minder lang kunt starten.

Ik heb voor deze accu gekozen omdat deze super compact is en mega licht, lees 0.5 Kg en kan in elk mogelijke positie gemonteerd worden wat weer belangrijk was voor mij omdat ik hem liggend wil monteren.

alleen rest mij de vraag, en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen, heb deze vraag ook uitgezet in het CX/GL topic, moet ik mijn originele spanningsregelaar vervangen/aanpassen voor deze lithium accu, ik lees wel eens op internet dat deze een speciale spanningsregelaar nodig hebben anders kunnen ze smelten oid.

Fotos van de accu/ electra bak:

1383940


1383941


De originele spanningsregelaar heb ik achterop de bak gemonteerd dit ivm de koeling, de cdi en startrelais in de bak samen met de accu en ook een beetje ruimte overgehouden om wat kabels in op te lussen. dit is hoe het bakje er nu bij staat ik moet nog een deksel oid maken en de bevestigingspunten er aan lassen, ook nog wat gaten maken voor de kabel doorvoeren en afwatering.

:W
 
Dat wordt iets mooi.
Ik heb een vraag over het wettelijke aspect hiervan.
In Duitsland zijn ze streng , nog juist een filmpje gezien van een gast en die had geen originele koppeling en remhendel op zijn fiets staan.
Die moesten eraf en zijn motorfiets op de aanhangwagen en afvoeren omdat hij niet de originele bij zich had.
Als ze je tegenhouden in bijv Duitsland kom je dan weg met zo'n ombouw ?

Eigenlijk heb ik daar geen idee van, ik weet dat we hier in Nederland gelukkig nog kunnen rommelen aan de motor en deze niet opnieuw te moeten laten keuren omdat motoren niet verplicht zijn tot APK, misschien dat iemand anders die mee leest of ergens anders op het forum jou vraag kan beantwoorden.

Bedankt voor je interesse! :W
 
Mooi verslag! Lekker veel foto's en lekker bezig :Y
Bedankt,

en inderdaad dat is iets wat ik nog heb onthouden van het forum toen ik nog heel actief was in 2008... Hoe meer foto hoe beter :+
ik probeer elke keer als ik wat aan de motor heb gedaan wat te posten.

bedankt voor de interesse!*D
 
[...]

alleen rest mij de vraag, en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen, heb deze vraag ook uitgezet in het CX/GL topic, moet ik mijn originele spanningsregelaar vervangen/aanpassen voor deze lithium accu, ik lees wel eens op internet dat deze een speciale spanningsregelaar nodig hebben anders kunnen ze smelten oid.

Fotos van de accu/ electra bak:

Bekijk bijlage 1383940

Bekijk bijlage 1383941

De originele spanningsregelaar heb ik achterop de bak gemonteerd dit ivm de koeling, de cdi en startrelais in de bak samen met de accu en ook een beetje ruimte overgehouden om wat kabels in op te lussen. dit is hoe het bakje er nu bij staat ik moet nog een deksel oid maken en de bevestigingspunten er aan lassen, ook nog wat gaten maken voor de kabel doorvoeren en afwatering.

:W

Vandaag contact gehad met caferaceronderdelen.nl waar ik de accu heb gekocht en die zeiden dat het met de huidige setup geen kwaad kan *O*
dat is positief nieuws en kan ik lekker verder met bouwen.

Vandaag ga ik ook mijn motorblokje wegbrengen en de daarbij horende onderdelen ophalen.
Een goede dag voor het project!:]

:W
 
Wordt mooi, alleen hoop ik dat je nooit van je zadel af schuift naar achteren toe...

Bedankt! zit er misschien nog aan te denken om een beugel te maken achterop.. ook misschien makkelijk met verslepen oid.
Maar kan altijd nog aangepast worden :)

Gisteren motorblokje weg gebracht en de bijbehorende spulletjes aangeleverd, complete pakkingset en waterpomp seal en zit nog te wachten op de keerring nummer 11.. of misschien zelf even gaan speuren bij een materialen zaak.

1384200


Tips zijn welkom waar ik deze keerring eventueel kan kopen, gaat om een keerring 12x18x3 (onderdeel nummer: 91201-951-003)
want volgens mij is het een standaard maatje.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je een originele cx achterbrug, die normaal gesproken met twin-shock werkt?... En je punt van de veer bevestiging tot scharnier punt is wel erg kort, kan maar heel weinig slag maken, en de kracht die er dan op komt is velen malen groter. Ik hoop voor je dat dat gaat werken en heel blijft....
 
Gebruik je een originele cx achterbrug, die normaal gesproken met twin-shock werkt?... En je punt van de veer bevestiging tot scharnier punt is wel erg kort, kan maar heel weinig slag maken, en de kracht die er dan op komt is velen malen groter. Ik hoop voor je dat dat gaat werken en heel blijft....
Ja gebruik de originele achterbrug inderdaad, heb deze versterkt door er een extra plaat van 7mm op te lassen, op internet worden er complete setjes aangeboden dus lijkt me dat het moet werken
 
Ja gebruik de originele achterbrug inderdaad, heb deze versterkt door er een extra plaat van 7mm op te lassen, op internet worden er complete setjes aangeboden dus lijkt me dat het moet werken
goed bezig, dat gaat wel weer een mooie cx worden. Ik heb ook een monoshock op mijn cx gezet, ik was bang dat het wel heel wiebelig zou gaan rijden dus de brug zelf toch wel steviger gemaakt. die brug is niet gemaakt voor een mono.
Is jouw schokbreker gemaakt voor een linksysteem? dan heb je namelijk een lineaire veer en je zou er dan beter een progressieve veer op kunnen zetten.
Zie versteviging achterbrug.
 
goed bezig, dat gaat wel weer een mooie cx worden. Ik heb ook een monoshock op mijn cx gezet, ik was bang dat het wel heel wiebelig zou gaan rijden dus de brug zelf toch wel steviger gemaakt. die brug is niet gemaakt voor een mono.
Is jouw schokbreker gemaakt voor een linksysteem? dan heb je namelijk een lineaire veer en je zou er dan beter een progressieve veer op kunnen zetten.
Zie versteviging achterbrug.


Bedankt! Hele toffe cx heb je zelf!! :}

Achterveer komt van een Ducati ST is mij verteld dus eigenlijk geen idee of deze progressief is of niet :z ik kan hem wel instellen qua ingaande- en uitgaande demping.

heb je verder nog tips en tricks voor de bouw van een cx project? altijd welkom :}

Update:

Keerring op de kop getikt voor nop *O* voor de koppelingsstift ,

Gister beugeltje gemaakt voor reservoir achterveer:
1385491


En ook een een beugeltje voor mijn achterlicht en knipperlichten.. ben hier zelf alleen nog niet over uit of ik het zo laat of dat ik hem wat meer terug breng naar achteren (lees richting frame)

1385492


volgende dingetje wat ik af wil hebben is kenteken plaat houder.. wil deze rechts van het achterwiel gaan maken op de oude montage plek van de veer.

En ook wil ik een beginnetje gaan maken aan mn veerpoten, deze uitklaar halen onderhoud aan plegen en misschien de binnen veren inkorten, iemand hier ervaring mee of tips voor? Ook begreep ik dat er wel een een busje onder de veer word geplaatst van ongeveer 2,5 cm zodat de vering wat stugger word.

Ik hoor graag van jullie wat jullie ideeën hier over zijn.

:W
 
Correctie : Ik heb een monoshock op mijn cx LATEN zetten... :)
Correct en een uitlaat LATEN maken, het subframe LATEN lassen, het zadel LATEN maken, de voorvork passend laten maken en het frame LATEN poedercoaten, lucht het op? Ik hoop voor TS dat we het verder ontopic kunnen houden.
 
Bedankt! Hele toffe cx heb je zelf!! :}

Achterveer komt van een Ducati ST is mij verteld dus eigenlijk geen idee of deze progressief is of niet :z ik kan hem wel instellen qua ingaande- en uitgaande demping.

heb je verder nog tips en tricks voor de bouw van een cx project? altijd welkom :}
Een paar tips kan ik je wel geven, als je brug al zo verrot is kijk dan ook even goed of het laagste punt van jouw frame, zeg maar onder het onderste punt van de bevestiging van het motorblok ook niet verrot is.
De ontsteking is nogal berucht en wil wel eens de geest geven, die kan je nameten, maar de eigenschap is dat hij dan niet lekker rijdt in lage ong. tot 4000 of hoge toeren. hier kan je veel vinden: The Honda CX and GL 500 and 650 family of motorcycles
Voor onderdelen en kennis kan je altijd bij Marco Becker terecht, die heeft alle onderdelen, pakkingsets tot rubbertjes: Honda CX500 Onderdelen Specialist - Voor en door liefhebbers hij heeft ook heel YouTube volgepropt met filmpjes.

Succes met het bouwen, ziet er goed uit.
 
Een paar tips kan ik je wel geven, als je brug al zo verrot is kijk dan ook even goed of het laagste punt van jouw frame, zeg maar onder het onderste punt van de bevestiging van het motorblok ook niet verrot is.
De ontsteking is nogal berucht en wil wel eens de geest geven, die kan je nameten, maar de eigenschap is dat hij dan niet lekker rijdt in lage ong. tot 4000 of hoge toeren. hier kan je veel vinden: The Honda CX and GL 500 and 650 family of motorcycles
Voor onderdelen en kennis kan je altijd bij Marco Becker terecht, die heeft alle onderdelen, pakkingsets tot rubbertjes: Honda CX500 Onderdelen Specialist - Voor en door liefhebbers hij heeft ook heel YouTube volgepropt met filmpjes.

Succes met het bouwen, ziet er goed uit.

Achterbrug was idd aardig verrot, daarom ook vervangen voor een goed exemplaar. motor steunen zien er zo op het oog allemaal goed uit denk dat ik geen gekke dingen meer tegen ga komen qua roest.

en ontsteking was nog niks mee aan de hand, motor is er rijdend onder vandaan gehaald, wel denk ik mijn klepjes even stellen .

Ja ben marco Becker idd ook tegen gekomen op youtube, handige how to's idd. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan