Honda CBF deel 6

Ik zie dat je nu een NC750X rijdt. Heeft die dan ook problemen met de accu of dynamo?

Haha nee, maar had eerst wel te maken met een kapotte accu.
Merkte de hele week al dat de motor steeds moeilijker startte, na het weekend niet genoeg power meer om te starten.
 
Ah, dan help zo’n lampje ook. Hoewel dat slechter starten natuurlijk ook een teken aan de wand was.
Overigens zegt het lampje natuurlijk niet wat er precies niet werkt. Kan de accu zijn, maar ook de dynamo, regelaar of bedrading. Maar dat je moet gaan nakijken is bij een ride inducatie dus evident.
 
Iemand ooit Oxford grips geinstalleerd op de CBF? Zijn de handvatten er eenvoudig af te krijgen?
Ik heb wel verwarmde handvatten geinstalleerd. Maar niet dat merk.
Ik heb als ik me het goed herinner met een kniptang, stukje bij beetje de oude handvatten weg zitten bikken. Ging niet erg makkelijk. :X
 
Iemand ooit Oxford grips geinstalleerd op de CBF? Zijn de handvatten er eenvoudig af te krijgen?

Als je een compressor hebt of perslucht in een blik.. dan kan je heel makkelijk grips eraf halen. Blaas wat lucht onder de grip en dan trekken, dan komt hij vanzelf los. Eventueel kan je ze ook kapot snijden (wel sonde, maar als het echt niet anders kan)
 
Als je een compressor hebt of perslucht in een blik.. dan kan je heel makkelijk grips eraf halen. Blaas wat lucht onder de grip en dan trekken, dan komt hij vanzelf los. Eventueel kan je ze ook kapot snijden (wel sonde, maar als het echt niet anders kan)

Dat was een goede tip. Met alleen de compressor kreeg ik ze niet los en met alleen een schroevendraaier ook niet, maar nadat ik met een schroevendraaier rondom de lijm had los gemaakt kreeg ik hem er met de compressor zo af. Zonder bleef het rubber alsnog hangen.

Lekker warme handjes gehad vandaag :)
 
Zit er bij de accu (of bij de zekeringenhouder onder het zadel) een geschakelde draad om het relais voor mijn handvatverwarming op aan te sluiten? Ik wil namelijk dat deze altijd uit gaat als de motor ook uit gaat.
 
Zit er bij de accu (of bij de zekeringenhouder onder het zadel) een geschakelde draad om het relais voor mijn handvatverwarming op aan te sluiten? Ik wil namelijk dat deze altijd uit gaat als de motor ook uit gaat.
Volgens Honda dealer waar ik laatst was wel. Ik heb namelijk ook continu spanning erop. Met een losse zekering en rechtstreeks op de accu. Hij gaf dat als tip.
Alleen niet welke groep ik het beste kon pakken. En ik zag ook al dat je er niet makkelijk bij kunt.

Of korter gezegd. Ja moet kunnen, maar ik hoor ook graag tip voor handige aanpak.
 
Ik zie nu dat ik niet helemaal duidelijk ben.
Bij een van de zekeringen kun je de verwarming erbij zetten. Dus als de zekering eruit is aan de kant waar geen spanning op staat, zodat het ook meteen gezekerd is.
Welke zekering je het beste kiest weet ik niet. En wat een handige plek is om een draad bij te zetten ook niet. Het zekeringen kastje is niet heel toegankelijk als je het los haalt.
 
Ik hoef ook geen extra zekering te plaatsen, die zit in m'n relais. Ik moet alleen een geschakelde draad hebben om het relais aan te sturen. Ik kan gewoon 1 van de draden pakken en die doorlussen, maar ik wil graag weten welke. Het vervelende is inderdaad dat ik niet alles wil loshalen omdat je er overal beroerd bij kan.
 
Dan wacht ik effe mee op de gouden tip. ;)

Voorlopig heb ik als alternatieve en bewerkelijke oplossing om de zekering onder mijn zadel er uit te laten. Ik moet voor het slot toch onder het zadel zijn en gebruik de handvat verwarming maar zelden.
 
Je kan evt gebruik maken van een aftapzekering.. om zo een relais makkelijk "aan te sturen"
Dan is zelfs de aansturing naar de relais apart gezekerd.

Even kijken welke zekering van bijv. het achterlicht is, die dan aftappen.

Vervolgens je verlichting/handvatverwarming direct op de accu aansluiten en laten schakelen door de relais.

Dus zoiets:

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/841113_BB_00_FB/image.jpg

Wel even kijken welke maat zekering je hebt..
Er is Normaal en mini, of zelfs nog Mini low profile (Dan steken de pootjes niet uit)
 
Je kan evt gebruik maken van een aftapzekering.. om zo een relais makkelijk "aan te sturen"
Dan is zelfs de aansturing naar de relais apart gezekerd.

Even kijken welke zekering van bijv. het achterlicht is, die dan aftappen.

Vervolgens je verlichting/handvatverwarming direct op de accu aansluiten en laten schakelen door de relais.

Dus zoiets:

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/841113_BB_00_FB/image.jpg

Wel even kijken welke maat zekering je hebt..
Er is Normaal en mini, of zelfs nog Mini low profile (Dan steken de pootjes niet uit)

Die ken ik, die gebruik ik voor mijn dashcam. Uit China kosten ze nog geen euro per stuk :+ ik heb deze echter in alle maten behalve de goede.

Ik heb het als volgt gedaan:

Kentekenlichtje afgetapt (zit vlakbij achter het kuipwerk) met een hittebestendige kabel (rode kabel), deze aan relais geknupt en daar vervolgens handvatverwarming aan geknupt. De blauwe op de laatste foto is zodat ik eenvoudig ook de - van de handvatverwarming kan afkoppelen mocht het ooit nodig zijn.



Aftappen verlichting (klik voor groter)


Relais onder zadel (klik voor groter)
 
En daar gaat dat de normale zekering in de onderste sleuven en de extra zekering in de bovenste? Dat is inderdaad wel een makkelijke oplossing.

Nu nog bedenken welke ik het beste kan gebruiken. Met ff goegelen nog geen draadschema gevonden. :X

En dekseltje past er ook niet meer op dan.

Yep, wel ff goed opletten dat je de zekeringhouder op de goede manier erin zet..
 
Die met gele klemmetje is gewoon de aarde voor het relays zelf? En dan de twee zwarte draadjes vanaf relay zitten tussen accu + en je verwarming? Zal prima werken zo. :Y

Jep, gele klemmetje is massa voor relais. Massa van handvatverwarming gaat naar accu toe. Zwart is idd de + voor handvatverwarming. Uurtje werk maar werkt nu prima, en ik ken mijzelf dus kan niks aan laten staan :P

Meeste werk was het loshalen van kofferrekjes, die bouten waren nogal verroest.

De zekeringhouders: US $1.22 |12V Fuse Holder Add a circuit TAP Adapter Micro/Mini/Standard ATM APM Blade Auto Fuse with 10A Blade Car Fuse with holder-in Fuses from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group (heb ik niet gebruikt bij de motor)
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand een werkplaats handboek voor de CBF600 uit 2004? Ik heb alleen die uit 2008 en die komt voor een groot gedeelte wel overeen maar niet alles. Het liefst de variant die niet ingescand is, dan kun je lekker makkelijk zoeken met CTRL+F.

Welk type accu moet er in de 2004? Een van mijn accu polen is verbogen (al toen ik hem kocht) maar deze begint nu te lekken. De accu is ook eigenlijk net 2 mm te groot om in de behuizing te passen.
 
Laatst bewerkt:
Beste CBF rijders.

Na een aantal jaren op een motor scooter gereden te hebben wil ik toch weer een echte motor gaan rijden. Nu ben ik op zoek naar een CBF 600 met ABS. Is er een manier om op foto's te zien of een motor ABS heeft of verwachten jullie dat wanneer het in de advertentie er niet bijstaat de motor ook geen ABS heeft. Ik merk dat ik met mijn budget (3000) een motor van 2004 t/m 2007 kan kopen. Wat ik begreep was hier ABS nog een optie.
 
Beste CBF rijders.

Na een aantal jaren op een motor scooter gereden te hebben wil ik toch weer een echte motor gaan rijden. Nu ben ik op zoek naar een CBF 600 met ABS. Is er een manier om op foto's te zien of een motor ABS heeft of verwachten jullie dat wanneer het in de advertentie er niet bijstaat de motor ook geen ABS heeft. Ik merk dat ik met mijn budget (3000) een motor van 2004 t/m 2007 kan kopen. Wat ik begreep was hier ABS nog een optie.

Bij veel advertenties waar staat "Abs" zit er helemaal geen abs op de motor.
Gewoon even kijken naar de sleufjes voor + achter inderdaad.
 
Bedankt. Ik heb nu inderdaad al een advertentie gevonden waar staat ABS, maar waar volgens de afbeelding helemaal geen abs op zit. En ook andersom.
 
Beste CBF rijders.

Na een aantal jaren op een motor scooter gereden te hebben wil ik toch weer een echte motor gaan rijden. Nu ben ik op zoek naar een CBF 600 met ABS. Is er een manier om op foto's te zien of een motor ABS heeft of verwachten jullie dat wanneer het in de advertentie er niet bijstaat de motor ook geen ABS heeft. Ik merk dat ik met mijn budget (3000) een motor van 2004 t/m 2007 kan kopen. Wat ik begreep was hier ABS nog een optie.
Ook op het dashboard is het eenvoudig te zien. Helemaal links is er namelijk een indicatie lampje voor abs. Na starten blijft deze branden tot je boven de 10 km per uur bent gaan rijden. Daarna blijft deze uit tenzij abs ook daadwerkelijk ingrijpt.
Hier is een voorbeeld
http://www.motorcafe.it/wp-content/uploads/2008/11/cbf600_strum.jpg
edit: zoals bovenstaand dahsboard eruit is het identiek aan de cbf600 uit 2005 die ik heb. Die heeft abs en dus ook het linkse rode lampje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan