Honda CB750C op 3 cilinders - Help?!

Globastiaan

MF'er
27 okt 2013
30
0
's-Hertogenbosch
Hallo, nieuw hier.

Ik heb sinds één week een mooie CB750C (custom) uit 1980. De Honda loopt op 3 cilinders:
1-3-4 , maar cilinder 2 wilt niet mee. De motor start nu met nieuwe accu eigenlijk meteen. Loopt redelijk stationair. En rijdt ook op 3 cilinders :S

Om het probleem te verhelpen heb ik het volgende ondernomen:
- Nieuwe accu
- Carburateurs eraf en volledig gereinigd (leken van binnen als nieuw/ nergens aanslag o.i.d)
- Nieuwe luchtfilter
- Nieuwe bougies 4x

Na gisteren alles weer in elkaar, vandaag naar buiten gereden om te starten. Zelfde probleem: weer cilinder 2 wil niet mee (uitlaat blijft koud en andere 3 warm.)

Bobine/bougiekabels zitten:
links 1-4 rechts 2-3 en bougie 2 geeft ook vonk (getest door eruit te halen)

Ik weet nu even niet wat ik moet proberen. Graag hulp!!
full
 
Laatst bewerkt:
Dat is de vacuum sturing voor je benzinekraan. ( vraag me af hoe nu de beninzekraan het doet of heb je een PRI stand ? )
En inderdaad als die niet is aangesloten zuigt ie valse lucht op 2 en komt daardoor te arm te staan. Hopelijk is er zo niet te lang mee gereden.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat de bougie goed is? Heb iets vergelijkbaars gehad bij mijn 900 Bol en toen bleek de bougie uiteindelijk niet goed te zijn. Wel vonk, maar toch niet goed lopen. Wissel de bougie eens met een andere en kijk of het probleem daarmee verschuift. Zo ja, verdachte is dan de bougie. Zo nee, dan andere hierboven genoemde (meer tijdrovende) klussen starten.
 
Weet je zeker dat de bougie goed is? Heb iets vergelijkbaars gehad bij mijn 900 Bol en toen bleek de bougie uiteindelijk niet goed te zijn. Wel vonk, maar toch niet goed lopen. Wissel de bougie eens met een andere en kijk of het probleem daarmee verschuift. Zo ja, verdachte is dan de bougie. Zo nee, dan andere hierboven genoemde (meer tijdrovende) klussen starten.

niet goed de eerste post gelezen ???
 
Dat is de vacuum sturing voor je benzinekraan.
En inderdaad als die niet is aangesloten zuigt ie valse lucht op 2 en komt daardoor te arm te staan. Hopelijk is er zo niet te lang mee gereden.

Ik heb er 2 carburateurs bij gekregen en die andere is zonder dat slangetje. Waarschijnlijk ouder model. Ik begreep dat er niet echt mee gereden is.

Mijn benzinekraan is een zonder vacuumaansturing. Ik zal morgen meteen dit slangetje afsluiten. (Iemand nog een tip hoe?) Dit verklaart ook de kleur van de bougie door mogelijk toch een hele kleine ontbranding.

Hopelijk is het hiermee verholpen. Ik zal morgen een update sturen.
 
Dan komt er geen benzine in de overige vlotterkamers.

Zoals ik al eerder schreef, laat de vlotter van carb 2 nu eens leeglopen.
Waarschijnlijk staat hij droog omdat je de vlotter niet goed gemonteerd hebt waardoor deze bovenin blijft hangen.

Ik had voor het schoonmaken van de carb hetzelfde probleem toen heb ik voor demontage alle vlotters laten leeglopen en kwam ook uit vlotterkamer 2 netjes veel benzine lopen. Zoals ook aangegeven is mijn benzine kraantje een ouder model met alleen on en off en reserve functie en geen aansluiting voor dit kabeltje. Morgen weer verder. Bedankt heren!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er 2 carburateurs bij gekregen en die andere is zonder dat slangetje. Waarschijnlijk ouder model. Ik begreep dat er niet echt mee gereden is.

Mijn benzinekraan is een zonder vacuumaansturing. Ik zal morgen meteen dit slangetje afsluiten. (Iemand nog een tip hoe?) Dit verklaart ook de kleur van de bougie door mogelijk toch een hele kleine ontbranding.

Hopelijk is het hiermee verholpen. Ik zal morgen een update sturen.
Om te testen even een passen boutje in het slangetje steken met een klemmetje er op.
 
Om te testen even een passen boutje in het slangetje steken met een klemmetje er op.

Net gedaan. Slangetje afgesloten en gestart, maar helaas. Weer 3 uitlaatpijpen warm, behalve cilinder 2.

Ook gekeken of het vlotterbakje vol zit met benzine, en ja. Ook gisteren zonder de carb er helemaal af te halen, de bovenkant kunnen openen van carb 2 en hiermee kon ik de schuifnaald bekijken. Zat niet klem en rook ook naar benzine.

Vanmiddag denk ik dat ik de carb er maar weer afhaal en nog eens grondig onderzoek doe, ook naar de schroefjes onder in, voor afstellen.

Nogmaals, heb helaas geen gereedschap voor compressietest en kleppen stellen laat ik liever aan de pro.
 
Laatst bewerkt:
laat die carbu's gewoon zitten en spuit er nu eens remmlenreiniger is ... B|

is de airbox te moeilijk om te verwijderen, haal dan het deksel bovenop carbu nr 2 er af, zuiger er uit en spuit langs daar.
 
Haal gewoon je filterelement eruit en spuit wat remmenreiniger in de opening, gewoon je spuitbus wat naar boven richten en wat snufjes erin, starten maar.

Jezegt dat de betreffende cilinder wel een vonk krijgt op de bijbehorende kabel als je daar de bougie ff los inhangt , voel je dan (of hoor je) dat die cilinder wel compressie opbouwt ?
Laat die bougie er eens uit en ff het blok laten tornen, (killswitch op off) voel dan eens of er druk opgebouwd word, bv ff de achterkant van een schroevendraaier ff op het bougiegat drukken.
 
Ik ga vanmiddag weer verder. Zal dan eerst de remreiniger proberen. Ook nog voor de zekerheid een keer de bougies omwisselen. Daarna even kijken omtrent compressie. Nadeel is dat ik buiten moet werken :S Dus das niet zo ideaal allemaal.
 
Oke, ben ik weer.

Remreiniger test heb ik geprobeerd via het naaldkanaal (bovenuit) Het lijkt erop dat hij de remreiniger mee pakt en dan even een paar slagen lekker loopt en mee draaid. Dit is alleen heel kort en weet niet 100 procent zeker of dit werkt. Maar soms schiet de vloeistof er doorheen en dan lijkt het te werken.

Daarna bougies nog van cilinder 3 naar 2 omgewisseld en geeft geen verschil.

Compressie heb ik geprobeerd door cilinder open te houden en achterkant van een schroevendraaier erop, dit sluit niet super af, maar de schroevendraaier wordt er behoorlijk vanaf gedrukt/kan hem er niet op houden met druk.


Dus tot nu toe niet veel wijzer geworden. Betekend het dat ik nu de ontsteking heb uitgesloten gezien er af en toe remreiniger doorheen wordt getrokken en hij dan lijkt te ontbranden (is natuurlijk niet echt te zien van de buitenkant, maar klonk wel zo)

En ook als ik gas bij geef is er geen verschil. De uitlaat wordt wel een beetje warm, maar niet zoals de andere gloeiend heet bij 1 minuutje proberen wat gas te geven en stationair draaien.

Als het aan de stationair sproeier zou liggen zou hij bij gas open toch wel moeten meedoen?? Want dat doet ie ook niet/ of minimaal :? ?
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je iig compressie op die cilinder en dat ie maar ff meedraait is normaal want dan is je rr op.
Dan ligt t voor de hand dat je carburateur niet meewerkt.
Zal die waarschijnlijk ergens een kanaal dicht hebben.
Dus demonteren en ultrasoon reinigen of met een soort van raggertjes de kanaaltjes doorprikken.
Het kan ook zijn dat de cutoffvalve blijft hangen, die sluit NL je co sproeier af bij gas loslaten om knallen te voorkomen.
Bij de 1e carb kijk je er recht tegenaan.
Om daar aan te kunnen moeten ze toch wel gesplitst worden.😕
 
Is het membraan van deze carb niet gewoon lek?

Edit, schroef het aftap boutje aan de vlotterbak eens los, komt er uberhaupt wel benzine in de carb?

Edit 2, ok, heb je al gedaan...
 
Laatst bewerkt:
Er zal dan weinig anders op zitten om ze weer te demonteren endan met name carb 2 extra goed
nakijken of alle rubbers aanwezig zijn inwendig,en blaas alle kanaaltjes door ook waar de stationair schroeven in zitten,kijk dan ook gelijk of ze volgens fabrieksspecificaties staan afgesteld.
Je zou ook kunnen voelen als je er lucht door blaast of er verschil zit in luchtkracht wat uit
de kanaaltjes komt per carburateur.een verstopt of bijna verstopt kanaaltje zal geen of minder lucht doorheen komen.
Hier nog een tekening met alle delen mocht je die nog niet hebben,
honda-cb750c-750-custom-1980-a-usa-carburetor-comp-parts_bighu0217e5a1801_6df0.gif
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan