Honda CB750 wil niet meer

Haakie

MF veteraan
Donateur
28 mrt 2006
2.673
1.019
Borne
Na vandaag de motor uit de stalling gehaald en een stukje gereden te hebben sloeg de motor af op een kruispunt. Motor teruggeduwd naar huis en daar eens goed gekeken wat het probleem kon zijn. De zekeringen waren allemaal 100% in orde dus dat kon het niet wezen. Ook de accu had genoeg prik. Na wat kloten kwam ik er achter dat kontakt in stand 2 (licht) het wél deed. Dus even stukje gereden om te kijken of de boel nu bleef rijden. Helaas liet hij me op hetzelfde kruispunt wéér staan. Nu werkt het kontakt ook niet in stand 2. Het licht werkt nog wel maar de rest is gewoon dood. Zelfs de lampjes van olie en neutraal doen niets. Ik denk zelf aan het kontaktslot maar die dingen zijn niet goedkoop. Is er nog iets waar ik naar kan kijken voordat ik geld begin uit te geven?
 
Heeft-ie lang stilgestaan?

Hoe meet je "genoeg prik"?

Als ik zou moeten raden, denk ik dat òf je tankventilatie verstopt zit òf je brandstofciruit (en carb) vervuild met stolsels.

Vruchteloos starten en licht aanzetten zonder dat je motor draait sleuren vervolgens je accu (half)leeg.

Als het een klassieke accu is met dopjes, EERST vloeistofniveau controleren.

Niet blijven proberen te starten zolang je niet iets belangrijks hebt veranderd, om te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Licht brandt op volle sterkte en de accu geeft ruim 12v af. Ik kan hem niet eens starten omdat het elektrische systeem niet werkt. Het enige elektrische wat werkt is de verlichting, voor de rest niets. Ik kan dus wel op de startknop drukken maar er gebeurt niks. Ook niet met een startkabel.
 
O, dat lijkt al anders en misschien duidelijker.

Het zou misschien kunnen zijn dat je start-relais geen contact maakt of defect is; of iets met je startmotor, maar ook dat je dikke accu-kabels geen goed contact (meer) maken.

Blijft evengoed vreemd dat de lampjes niet meer normaal rageren op contactslot, hier denk ik toch aan een slecht contact; is lastig zoeken, puzzelen en meten.
 
Daar zat ik ook aan te denken. Het vreemde alleen is dat de het kontakt eerst op stand 1 (geen licht) problemen begon te geven en toen ik 's avonds met licht reed ook in stand 2 problemen gaf. Nu kan ik er wel een nieuw kontaktslot in zetten maar als die ook weer doorbrandt wordt het een duur grapje. Morgen de multimeter er maar eens bijpakken...
 
Vandaag weer even bezig geweest. De zekeringen bleken niet van het juiste amperage te zijn dus die hebben we maar vervangen. Dat had natuurlijk geen effect maar nu weten we ten minste zeker dat de boel die nog heel is dat ook blijft. Met een schema in de hand alles nagelopen maar heb niets kunnen vinden. Schoonmaken van de stekkers hielp ook niet. Ik ga maar ff een nieuw kontakt bestellen.
 
Hoe is t met de kill-switch?? Staat deze goed? Is deze niet geoxideerd? Contactslot al enkele keren aan/uit gezet misschien inwendig beetje oxidatie? Ook inwendig (via sleutelgat) ingespoten met contactspray?
 
Probeer iig even het contact door te verbinden, zodat je zeker weet dat contactslot het probleem is. Een draadbreuk bij het balhoofd kan ook nog, evenals een slechte dodemansknop of een rot stekkertje of zo.

suc6
 
Wat heb je voor een CB750? Welk jaar.

Misschien hele stomme dingen de beveiligingen van de motor zelf. Jiffy uitgeklapt start die niet, in de 1e versnelling start die niet. Misschien een kontakt hiertussen niet goed?
 
Wat heb je voor een CB750? Welk jaar.

Misschien hele stomme dingen de beveiligingen van de motor zelf. Jiffy uitgeklapt start die niet, in de 1e versnelling start die niet. Misschien een kontakt hiertussen niet goed?
 
Terug
Bovenaan Onderaan