Honda CB125k5

daan1508

Honda CB125k5 & CB500
9 sep 2015
66
12
Utrecht
Hallo lui,

Ik ben geen actieve poster hier, dus ik zal mezelf maar even voorstellen: Ik ben Daan, ik studeer Technische Natuurkunde aan de TU Delft, en ik heb sinds de zomer mijn A1 rijbewijs.

Voordat ik dat rijbewijs had, reed ik veel op mijn blauwe Honda C50 brommer. Harstikke leuk.

Nu heb ik sinds een tijdje een CB125K5 staan.
Ze komt uit Belgie en heeft nu netjes een oldtimerkenteken in Nederland.
Optisch gezien was, en is, ze niet zo best:

Al opgelost: de uitlaten waren rot. Het stuur was krom.
Nog ooit eens doen: De tank heeft een deukje. Chroomwerk niet geweldig. Buddy heeft een scheurtje.

Nu ben ik lekker aan het rijden geslagen. Intussen de distributieketting vervangen. Het blokje loopt goed, jankt goed door hoog in toeren. Nokkenastiming is heet, pakt echt hoogin pas op. Dat rijdt hartstikke leuk en sportief, maar ik heb het gevoel dat ik wat vermogen mis... Topsnelheid (plat op de tank) is nu 105 km/h (GPS)... Af fabriek liepen ze wel wat harder, toch?

Ik vraag me af of de carburatie nog klopt nu ik andere uitlaten heb, en misschien minder backpressure heb. Loopt in ieder geval niet ontzettend arm, of zo. Het blokje heeft niet super veel compressie, maar het olieverbruik is 0. Ik vind het moeilijk in de schatten hoeveel compressie zo'n kleine twin moet hebben..

Eerst maar eens genieten van het rijden, want zo'n mooi lichte fiets stuurt geweldig.



 
Hoi Daan,

Leuk ding!

Ik kan je niet veel verder helpen, maar de minimale compressie die je moet hebben staat toch gewoon in het handboek?

Ik heb trouwens nog nooit een CB gezien met 0 olieverbruik, zal mijn geluk wel wezen ;)
 
Hoi Daan,

Leuk ding!

Ik kan je niet veel verder helpen, maar de minimale compressie die je moet hebben staat toch gewoon in het handboek?

Ik heb trouwens nog nooit een CB gezien met 0 olieverbruik, zal mijn geluk wel wezen ;)

Dank voor je antwoord! Ja, ik vind 'm ook tof! Toen ik 'm ging bekijken in Belgie was ik vrij gauw ontzettend verliefd op het ding.

Ja, ik zal eens de compressietester opzoeken, misschien is dat handig haha!
 
Dank voor je antwoord! Ja, ik vind 'm ook tof! Toen ik 'm ging bekijken in Belgie was ik vrij gauw ontzettend verliefd op het ding.

Ja, ik zal eens de compressietester opzoeken, misschien is dat handig haha!

*O*

En niet te mooi maken hè, oorlogswondje hier en daar hoort erbij. Al is een waterdicht zadel wel lekker natuurlijk ;)
 
Luchtfilter misschien vol?
Maar ik denk dat je de fabrieksopgaven met een korreltje zou moet nemen.. zeker met dit kleine spul..
 
Gaaf ding, carb afstelling kom inderdaad heel precies met de kleine hondatjes, als die mooi loopt zou ik daar verder niet aanzitten.

Luchtfilters wellicht even nakijken/schoonmaken, en het belangrijkste : de ontsteking.
Ik zou eerder kijken voor een timinglight (20 euro bij de auto materiaalboer, ding van Hella moet je hebben) dan voor een compressie meter.

Ook de klep speling kan je even checken, maar in de pratijk hoef je daar eigenlijk nooit iets aan te doen ( is mijn ervaring tenminste )

Timing van de ontsteking is verreweg het gevoeligste punt, samen met de carbs.

Ik heb geen ervaring met een 125t, maar dit moet toch zeker wel 120 kunnen lopen.
 
Dank voor het meedenken heren!

Oorlogswondjes gaat 'ie wel houden, ik ben niet zo rijk!
Luchtfilters heb ik nagekeken, die zitten in ieder geval niet helemaal gigantisch dicht. Nieuwe kan ik maar heel moeilijk aankomen.

Timing staat goed, ik heb netjes met de multimeter de punten goed gezet, maar ik zal met de strobo er bij houden om te zien of de vervroeging netjes zijn werk doet (de centrifugaalvervroeger zit in ieder geval niet vast).

Klepspeling is al gefixt.

Volgens de brochure moet dit model 115 km/h kunnen halen... Misschien is dat wat overmoedig, en zit ik er dus helemaal niet zo ver naast?
 
Ik zou niet veel meer snelheid verwachten. Mijn CB200 haalt ook net 120 op de teller.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gaaf ding en leuk om te horen hoe je met beperkte financiële middelen geniet van het motorrijden en bezig bent met de techniek.

Compressie gegevens moeten toch wel ergens te vinden zijn. Maar wat wil je met de uitkomst doen? Stel de compressie is wat aan de lage kant. Als ik je verhaal zo lees zal het je wel lukken om de boel zelf te (de)monteren, maar bijvoorbeeld cylinders laten honen kost ook geld. Als je zo gaat beginnen gaat er al snel meer geld in zitten dan je van plan was. Niets mis mee voor de hobby, maar wel iets om van tevoren te bedenken.

105km/h op GPS lijkt mij nog niet zo verkeerd voor een 125cc. Met de andere uitlaat zou ik mij eerder zorgen maken dat hij niet te arm staat en daardoor te heet wordt. Heb je ook het idee dat hij inhoudt of mis je alleen een paar km topsnelheid?
 
Wat een gaaf ding en leuk om te horen hoe je met beperkte financiële middelen geniet van het motorrijden en bezig bent met de techniek.

Compressie gegevens moeten toch wel ergens te vinden zijn. Maar wat wil je met de uitkomst doen? Stel de compressie is wat aan de lage kant. Als ik je verhaal zo lees zal het je wel lukken om de boel zelf te (de)monteren, maar bijvoorbeeld cylinders laten honen kost ook geld. Als je zo gaat beginnen gaat er al snel meer geld in zitten dan je van plan was. Niets mis mee voor de hobby, maar wel iets om van tevoren te bedenken.

105km/h op GPS lijkt mij nog niet zo verkeerd voor een 125cc. Met de andere uitlaat zou ik mij eerder zorgen maken dat hij niet te arm staat en daardoor te heet wordt. Heb je ook het idee dat hij inhoudt of mis je alleen een paar km topsnelheid?

Dankjewel, ik heb het ontzettend naar mijn zin op een motorfiets, dus daar hou ik nog een tijdje niet mee op!

Klopt, alles kost geld, maar het is misschien nuttig om te weten hoe gezond het blokje is. Ach, ook niet zo heel belangrijk.

Van inhouden geen sprake. Ik denk niet dat 'ie te arm loopt. Ook de bougiekleur is goed.
 
Dankjewel, ik heb het ontzettend naar mijn zin op een motorfiets, dus daar hou ik nog een tijdje niet mee op!

Klopt, alles kost geld, maar het is misschien nuttig om te weten hoe gezond het blokje is. Ach, ook niet zo heel belangrijk.

Van inhouden geen sprake. Ik denk niet dat 'ie te arm loopt. Ook de bougiekleur is goed.
Ik weet niet of je die kent, maar zoek anders eens op Ed March C90. Die riidt op zijn c90 de hele wereld over en is lyrisch over de kwaliteiten en inzetbaarheid van dat ding. Past wel in je straatje met je c50 en cb125.

Dat zoiets als een luchtfilter zo moeilijk te krijgen is. Heb je zo een schuimfilter? Ik weet niet waar je je onderdelen haalt. Als je naar adresjes gaat die zich meer met de oudere modellen bezighouden kunnen ze je beter vertellen welke onderdelen uitwisselbaar zijn tussen modellen of merken. Voor mijn Yamaha uit begin jaren 80 haal ik mijn onderdelen bij een motorsloperij die ook veel nieuwe vervangingsonderdelen verkopen. Vaak hebben die gewoon op voorraad wat ik zoek, van luchtfilter tot complete keerring en pakkingset voor het hele blok. En anders kunnen ze het gewoon bestellen, zoals laatst een moer voor de balansas.
 
Leuk ding.
Heb er zelf ook 1 staan al zo'n 32 jaar denk ik.
Liep ook niet harder als 115km/u op de tellert.
Mijn bromfiets liep toen der tijd iig harder.
 
Ik weet niet of je die kent, maar zoek anders eens op Ed March C90. Die riidt op zijn c90 de hele wereld over en is lyrisch over de kwaliteiten en inzetbaarheid van dat ding. Past wel in je straatje met je c50 en cb125.

Dat zoiets als een luchtfilter zo moeilijk te krijgen is. Heb je zo een schuimfilter? Ik weet niet waar je je onderdelen haalt. Als je naar adresjes gaat die zich meer met de oudere modellen bezighouden kunnen ze je beter vertellen welke onderdelen uitwisselbaar zijn tussen modellen of merken. Voor mijn Yamaha uit begin jaren 80 haal ik mijn onderdelen bij een motorsloperij die ook veel nieuwe vervangingsonderdelen verkopen. Vaak hebben die gewoon op voorraad wat ik zoek, van luchtfilter tot complete keerring en pakkingset voor het hele blok. En anders kunnen ze het gewoon bestellen, zoals laatst een moer voor de balansas.

Het zijn papieren filters, geen schuim, als ik het me goed herinner. Ik kijk normaal bij cms, daar hebben ze ze nu niet.

Ja, die filmpjes ken ik, zijn leuk he! Die C50 van mij is ook een leuk ding. Loopt altijd, en 65 wind mee haha..
 
Leuke fiets, maar zwaar ondergewaardeerd in NL.

Dat denk ik niet, maar de fiets is gewoon niet praktisch genoeg.

Mijn voorwaarde aan een fiets is dat die gewoon comfortabel 120 moet kunnen rijden. Iets kleiner als een 250 is dan al vaak out of the question.

Prachtige fiets, maar net niet praktisch genoeg door de lage snelheid.

Mijn cb80 ga ik overigens ook ombouwen naar een 125twin, maar dat wordt een klein racertje, wellicht naar 160cc. Die gaat de 120 straks wel halen :+
 
Het hangt af van wat je ermee wil doen en het hangt af van de regelgeving in een land. In Engeland bv zijn deze C's CB's en CD's (tussen 70 en 250 cc) veel meer verkocht.
 
Ach, ik vind die topsnelheid niet zo'n ontzettende beperking. Het hoort bij het rijbewijs dat ik nu heb. Ik voel me prima comfortabel bij een rustige 100 op snelweg.

Over 1 jaar, dan wordt ik 20, komt er wel weer wat groters.


Leuk plan van die CB80. Zijn de ophangingspunten al goed, of moet je daar veel voor ombouwen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan