honda CB125K twin (hulp gevraagd)

IndianScout

Tot ziens , klimaat freaks !
11 mei 2011
2.272
2.154
Hallo ,

Ongeveer een maand geleden heb ik een hond CB125K gekocht ,
1390770

1390771

Was ergens achter in de schuur beland en nooit meer naar opgekeken ,
Ik wou heb eerst origineel opknappen maar toen ik de prijzen zag bij CMSNL voor spatborden of uitlaten schrok ik een beetje .
Toen maar bedacht een leuke Brat style van te maken :

1390772

motorblokje gereviseerd :

1390773
1390774
1390775
1390776
1390777


Geboord en gehoont nieuwe zuigers / veren / lagers / keeringen pakkingen kleppen inslijpen etc .
1390778



Uiteindelijk is dit hem geworden :
1390779
1390780
1390781



Maar nu het probleem .

Ik krijg hem maar niet lekker lopend meer .
Beide carburateurs hebben een nacht in de dasty gelegen + uitgespoeld met diesel .
Beide hebben een Keystar revisie setje erin zitten .
vlotters zijn beide 26mm afgesteld .
Puntjes staan lang niet op F want dan wil hij niet lopen .
Maar als ik mijn distrubutie ketting ook maar 1 tand verschuif zit hij al vast .
(wel op T afgesteld op het vliegwiel)
Maar hij blijft beroerd stationair lopen en is heel 'slap' hij is niet vooruit te branden .
als hij boven 7000 toeren komt wil hij wel trekken maar dat moet nog niet omdat ik hem eerst rustig wil inrijden .
Wat zou dit kunnen veroorzaken ? ik dacht zelf aan 2 nieuwe carburatuers te bestellen maar die zijn ook flink aan de prijs .
Filmpje :


Elke hulp is welkom , ik weet het echt niet meer . mijn russische motors zijn een stuk simpeler om lopende en goed rijdend te houden dan deze oude honda .
 
Starten met de basics. Compressie meten als hij warm is met de juiste meter. Niet zo'n meter met een lange open slang en het aflaat ventiel pas bij de klok. Je moet het type hebben met ventiel bij het boegie gat. Anders meet je altijd een lage compressie omdat het slangvolume bij de verbrandingsruimte opgeteld wordt. Dat is bij zulke kleine cylinders al snel een heel groot verschil. Daarna kijken de onsteking goed controleren (opening, timing) en met een flitser controleren of de vervroeger wel goed werkt.
 
Probleem is , vliegwiel zit in de olie , en er zit geen inspectie gat in . Ik heb wel de puntjes en condensator vervongen .
Compressie meter heb ik niet kan ik wellicht lenen , maar alles is nieuw dus moet eerst inslijten neem ik aan ?
Als ik de punten op F ( dat ze open gaan ) afstel dan loopt de motor niet . Kan het wellicht nokasketting 180 graden verkeerd staat ? Of maakt dat niet uit bij dit type ?



Oliezeef is samen met alle pakkingen en keeringen vervongen .
 
De vervroeger is wel zeer slap , bijna geen weerstand kan hem met 2 vingers makkelijk bewegen . Bij cmsnl zijn ze aardig prijzig ( 146 euro ) dus kan je zo iets testen of andere veren erop zetten ?
 
Dat probleem met dat inspectiegat is een bekende maar niet bij alle oude Honda's twins een probleem. Mijn 350 kan je gewoon laten draaien zonder zijdeksel en dan loopt er niets uit. Mijn 200 blies wel heel veel olie er uit. Daarvoor heb ik toen een extra deksel gekocht en daar een gat in gemaakt.
.
 
Vervroeger kan je normaal wel vrij makkelijk bewegen met je vingers. Maar om het zeker te weten moet je gewoon even lopend testen. Bij iets van 3500-4000 toeren moet hij zijn maximale vervroeging hebben. Je kan dan ook meteen zien of hij dan op het vliegwiel ook op de maximale vervroeging wijst. Daar staan twee streepjes waar hij tussen moet vallen.
 
Nou de vervroeger was inderdaad de boosdoener . De oude veertjes waren te slap . Heb ze aangeknepen met een tang en nu loopt hij prima. Bedankt .
 
Ik had het met de Guzzi, ook de veertjes te slap. Toen heb ik er een hele wikkeling afgeknipt. Vervolgens wilde hij geen toeren lopen omdat hij te laat vervroegde. Nieuwe originele veertjes zijn de beste oplossing.
 
Daar ben ik inderdaad nu op zoek na , hij loopt nu tot 7000 toeren goed . Daarna verzuipt hij een beetje in maar ik kan hem mooi even inrijden nu 500-750 km rustig aan .
Veertjes los is erg lastig maar ik hoop ze te kunnen vinden ergens .
Nogmaalt bedankt voor het meedenken .


Edit ,

Heb een nieuw project dus deze mag nu weg , Dus hij is te koop € 1350 euro .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan