Honda CB125F, wie heeft er een?

cardiobiker

Die hard MF'er
7 jan 2016
283
70
Hamont
Even voorstellen: ik ben cardioguy, 61 jaar jong en 30 jaar jonger van geest en heb vorige week een Honda CB125F aangeschaft. Puur als funbike en om mee te nemen achter op de camper tijdens reizen naar het zonnige zuiden.
Hij moest niet al te zwaar zijn, betrouwbaar, praktisch en toch fun om mee te rijden. Nou....die eigenschappen heeft deze Honda!
Hiervoor had ik een MSX (grom) 125 en dat was ook een geinig ding, maar erg kleine wielen. Dit is wat meer een bike 'van formaat' voor zo ver je daar van kunt spreken.
Ik heb er nog geen enkele zien rijden, hier in het grensgebied Nederland/België en ben benieuwd, of er hier meer mensen met zo'n machientje rondrijden. Altijd leuk om ervaringen met deze Honda uit te wisselen en samen een toertochtje te ondernemen. De 125 cc -klasse leeft echt in België en ik heb gemerkt, dat er op evenementen zoals met de Honda Monkey en MSX 125, heel veel mensen verzamelen. Altijd gezellig!
Dit is 'm.

34484289et.jpg
 
Ook ik heb een CB125F. Ik ben 69 jaar een zag hem bij de plaatselijke motor shop als een tweedehands CB125F van één jaar oud met 2000 km op de teller voor een leuk prijsje en met nog één jaar fabrieksgarantie. Hij was van iemand van 1,90 m lang geweest, de verkoper had hem gewaarschuwd dat deze niet geschikt voor hem was en heeft hem na een jaar voor een grotere/zwaardere ingeruild. Ik heb toen ik jong was op ook een lichte Honda gereden en heb geen ervaring met moderne zwaardere motoren. Heb hem nu twee jaar en er staat 9000 km op de teller. Gebruik hem voor in de stad en rij op N-wegen maar zelden op de snelweg, hij is daar niet voor geschikt. Een paar keer per jaar toer ik een paar dagen door Nederland en Belgie met een kampeerspullen achterop. Plus punten van deze motor vind ik hij is licht, makkelijk wendbaar, simpel, rijdt ongeveer de 1 op 45 km/liter. Min punt is als de motor goed warm is schakelt hij moeilijk terug. Ik rij het liefst rond de 75 km/uur (max snelheid is 100km/uur). Nog geen problemen met deze motor gehad maar de ketting+tandwielen hebben hun langste tijd gehad. Hij staat bij mij thuis onder een beschut afdak met een motorhoes er overheen en roest nog niet.
P9082659.JPG
 
Ziet er goed uit jullie motoren.
Ik denk nog wel eens met weemoed terug toen ik rondreed met mijn voorhene Honda CB125S.
Die was motorisch gelijk aan die van jullie maar ouder in bouwjaar en optisch minder fraai en sportief dan die van jullie.
Denk dat het qua rijeigenschappen wel overeenkwam.
Ik reed er met plezier op, alleen kwam ik helaas vermogen tekort tijdens snelwegritjes.
Daarom de machine toentertijd ingeruild op een iets zwaardere motorfiets.

Sinds afgelopen zomer heb ik er een Honda MSX125 bij en die vond ik met name door haar uitstraling en compactheid een leuke fiets.
Ook daarmee rijd ik geen snelweg maar beperk me puur tot stads en buitenwegen waar ze uitstekend geschikt voor is.
Mechanisch zal mijn Honda Grom identiek zijn aan die van jullie dus het zit em meer in de optische verschillen.
Al met al zeer plesante lichte motorfietsen.
Vr gr
 

Bijlagen

  • BCDE5E79-C933-429B-B015-37FEF955B491.jpeg
    BCDE5E79-C933-429B-B015-37FEF955B491.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 36
Prachtig fietsje Dylan! Wat een uitstraling! Ik neem aan dat je de goedkope chinese bandjes direct vervangen hebt, want die vond ik ronduit gevaarlijk.
 
Dank voor je reactie.
Ben er sinds de aankoop ervan ook erg blij mee.
En vind ook dat deze Honda uitstraling en karakter genoeg heeft ondanks haar kleine formaat.
Wat die originele bandjes betreft heb jij helemaal gelijk, maar wilde eerst eens meemaken hoe ze het zouden doen en aangezien ik met deze Fun-bike alleen maar met droog weer rondrijd heb ik nog geen gekke dingen ervaren.
Maar volgend seizoen gaan er betere banden onder alsmede ook een betere ketting en tandwielenset.

Dan nog even over jullie Honda CB125F........
Ik neem aan dat die motorfiets bloktechnisch exact hetzelfde in elkaar zit als mijn Honda MSX125.
Als dat inderdaad zo is, dan weten jullie ook dat er geen oliefilter inzit, maar een soort van zeefje en een systeem waarbij de vuiligheid zoals ijzelvijzels worden opgevangen in een soort van rotatiesysteem.
Kan de juiste benaming nu even niet vinden, maar zelf vond ik het bij de oliewissel wel belangrijk om dat systeem te laten reinigen.
Dat is niet even in een klein moment gedaan maar behoeft enige aandacht maar is zekers de moeite waard.
Wellicht een goede tip indien jullie weer een oliewissel gaan doen bij jullie CB125F.
Vr gr
 
Ja , klopt Dylan. Het motorblokje ziet er iets anders uit, maar heeft ook zo'n centrifugaal-systeem met een zeefje, wat je af en toe moet reinigen. Voor de MSX zijn overigens ook motordeksels te koop met een kijkglaasje en een oliefilter, zodat je niet steeds de komplete motordeksel en bijbehorende pakking hoeft te wisselen.
Ik heb voor de voorvork van de MSX te demonteren nog een speciaal gereedschapssetje liggen. Van Tyga-performance. Nieuw in de verpakking. Bij interesse.....laat even iets weten.
Ik heb vroeger heel veel voorvorkservice gedaan bij de GSX 1400 en de Yamaha 1300. Als hobbie.
 
Ook ik heb een CB125F. Ik ben 69 jaar een zag hem bij de plaatselijke motor shop als een tweedehands CB125F van één jaar oud met 2000 km op de teller voor een leuk prijsje en met nog één jaar fabrieksgarantie. Hij was van iemand van 1,90 m lang geweest, de verkoper had hem gewaarschuwd dat deze niet geschikt voor hem was en heeft hem na een jaar voor een grotere/zwaardere ingeruild. Ik heb toen ik jong was op ook een lichte Honda gereden en heb geen ervaring met moderne zwaardere motoren. Heb hem nu twee jaar en er staat 9000 km op de teller. Gebruik hem voor in de stad en rij op N-wegen maar zelden op de snelweg, hij is daar niet voor geschikt. Een paar keer per jaar toer ik een paar dagen door Nederland en Belgie met een kampeerspullen achterop. Plus punten van deze motor vind ik hij is licht, makkelijk wendbaar, simpel, rijdt ongeveer de 1 op 45 km/liter. Min punt is als de motor goed warm is schakelt hij moeilijk terug. Ik rij het liefst rond de 75 km/uur (max snelheid is 100km/uur). Nog geen problemen met deze motor gehad maar de ketting+tandwielen hebben hun langste tijd gehad. Hij staat bij mij thuis onder een beschut afdak met een motorhoes er overheen en roest nog niet.
Bekijk bijlage 1341258
Als je in het voorjaar een nieuw kettingsetje nodig hebt Wimpie....laat het even weten. dit kost bijna niks en ik monteer het graag voor je. Grts. Louis
 
Leuke motor die CB125.
Ik heb voor woonwerk een CG125 uit 1999. Een voorloper van de CB maar de opzet van de motor is gelijk. Lage kosten, lage snelheid, veel fun.
Ik rij hem door weer en wind. Heb er nu een groot windscherm op zitten. Dat scheelt voor de regen, kou maar geeft ook een hogere topsnelheid. Max 115. Maar ik rij er normaal max 80 mee.

IMG_20180705_185318_551.jpg
 
Tijdloos en ook een mooi model die CG125.
Mag ik vragen hoeveel kilometers er inmiddels op de teller staan?
Het schijnen werkelijk duurzame en betrouwbare blokjes te zijn.
Toen ik nog rondreed met mijn CB125 die van bouwjaar 2012 was, sprak ik een keer een monteur en vertelde hem dat mijn plan was om met de CB125 veel woon/werk te gaan doen dmv snelwegritten.
Toen hij dat hoorde van mij zei hij gelijk dat dit soort blokjes het niet echt prettig vinden om langere stukken snelweg op hoge toeren te draaien en dat ik daarmee de slijtage behoorlijk in de hand zou werken.
Daar zit op zich wel een soort van logica in lijkt me en mede daarom ben ik kort erna overgestapt naar een 300cc 2 cilinder motorfiets zodat ik daarmee probleemlozer langere stukken snelweg kon afleggen.
Maar voor de ritjes tot een 80 a 90km per uur zijn dit soort 125cc blokjes erg goed geschikt.
Vr Gr
 
Ik vind 'm ook erg mooi die CG125. De techniek is in de loop van de jaren wel flink veranderd hoor. Dit is nog een model met carburateur, de nieuwe modellen hebben allemaal injectie, moeten aan een Euro 4 norm voldoen etc. De betrouwbaarheid blijft. Dat is altijd een sterk punt geweest van Honda.
 
Er staat nu 46000km op de teller van de CG. En er zit idd een carburateur op. Een injectie zal nog iets zuiniger zijn omdat die geen brandstof gebruikt bij gas dicht/ remmen op de motor. Maar met normaal meerijden met het verkeer doe ik 45km met 1 liter benzine. Lijkt me niet verkeerd.

Daarnaast is de techniek van de CG amper veranderd sinds zijn introductie aan het eind van de jaren 70.

Het is net een brommertje. (ondanks dat mijn oude brommertje wel iets meer vermogen had denk ik)
Ik vermaak me prima met dit motortje. Ik pak hem voor woon werk en korte ritjes sneller dan z'n grote broer.
 
Fijn om te horen dat de machine zo goed bevalt.
46.000km is ook bewonderenswaardig vind ik en helemaal voor een 125cc blokje.
Daar kan nog makkelijk 50.000km bij op en wellicht daarna nog gewoon probleemloos doortokkelen.
Het olieverbruik zal nihil zijn vermoed ik.
Ook een pluspunt van die Japanse fietsen in tegenstelling tot andere merken.
Veel plezier met je CG125 en veilige kilometers.
Vr gr
 
Hij rijdt prima, ik ben niet de eerste eigenaar maar ik denk dat ik hem niet snel weg zal doen.
Olie verbruikt hij naar mijn idee normaal gezien het gebruik en leeftijd. Het is moeilijk vergelijken met m'n grote motoren. Daar zit 2,5 liter olie in en hoeven tussen de beurten nooit bijgevuld te worden. Maar in de CG zit maar 1 liter dus iets verlies is gelijk zichtbaar. Het zal ook meespelen dat er geen klepseal op de uitlaat klep zit. (kostenbesparend design?)
Mocht het erger worden kan ik de zuiger altijd nog vervangen voor een zuiger van een CB550 (7.5:1) of CBX550 (9.5:1). Dan gaat met een inhoud van 134cc het koppel iets omhoog en hoeft er naast opboren van de cilinder verder niets aan gedaan te worden.
Daarmee zal ik denk ik op gelijk vermogens niveau komen van jullie SOHC blokjes.

Jammer dat ik bij ons in de buurt nooit zulke lichte motortjes tegen kom. Maar dat maakt ze natuurlijk wel weer extra leuk *O*
 
Ik wilde gisteren andere bandjes bestellen....Michelin of een ander gerenommeerd merk, ipv de chinese plastic bandjes die er nu op zitten, maar dat bleek nog niet zo makkelijk: de 90/90/18 is goed te leveren, maar de 80/100/18 is een stuk moeilijker. Vreemd..... Je wilt natuurlijk het liefst dat beide banden van hetzelfde bedrijf komen. Zowieso van hetzelfde merk. Iemand een goede tip waar ik de voor- en achterband het best zo kunnen bestellen?
 
Dat is nog wel een puntje waar ik ook mee zat. De banden onder mijn CBF 125 zijn keihard en hebben in de regen nauwelijks grip. Mijn dealer gaf aan dat Pirelli banden in die maten had, maar ik ben daar verder nog niet mee bezig geweest.
 
Beste Nicolaas

Je schrijft dat je op je CG125 een windscherm hebt geplaatst.

Weet je nog welke dat is, ik wil er ook een kopen voor mijn CB125F.
 
Wimpie, het is een Givi A620. Ik heb er wel een opzet ruitje bovenop moeten zetten. De koplamp zit redelijk laag ten opzichte van het zadel waardoor er veel turbulentie was. Met een Aliexpres Givi namaak opzetruitje is dat helemaal weg.

Ik vraag me alleen af of deze ruit wel op de koplamp van een cbf past.
_20181216_175141.JPG
 
Laatst bewerkt:
Komt ie dan nog vooruit met zo'n windvanger?

Zoiets had ik ooit op mijn ER-5. Tot 160km/u geen zuchtje wind, daarboven kreeg ik er pas last van. Zag er alleen niet uit, dus heb 'm er ook afgehaald.
Met een 125cc is een schermpje niet nodig, al is het in de winter wel aangenaam en met regen zal het wat schelen.
 
Komt ie dan nog vooruit met zo'n windvanger?

Het mooie is dat ik door die ruit een hogere topsnelheid heb (van 100 naar 115km/h) en zelfs met goede polder-tegenwind de 80 nog haal waar ik zonder ruit amper de 65 haalde.
Het is de aerodynamica die het voordeel brengt.

Het liefste zou ik voor zoiets gaan maar met zo'n design is de kosten turn-over niet rendabel genoeg.

image004.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan