Hoeveel verschil in kwaliteit startaccu's?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JHW
  • Startdatum Startdatum
  • Featured

JHW

MF veteraan
Lid geworden
19 sep 2015
Waarderingsscore
1.685
Mijn B6 startte heel zwak en dat relateerde ik aan een slechte accu. Zonder te testen heb ik een goedkope nieuwe accu gekocht en dat hielp niet. Na een korte analyse bleek de startmotor slecht. Kortom, voortaan beter onderzoek doen voor aanschaf van nieuwe onderdelen.

Maar nu zit ik met een nog prima gebruikte Yuasa en een nieuwe Edge accu. Nieuw is een Yuasa 2x zo duur als een Edge.

Is een Yuasa normaliter ook 2x zo goed als een B-merk, en merk je dat duidelijk terug in de levensduur? Ik zit in dubio welke accu ik erin zal zetten, en of ik 1 van de 2 accu's zal verpatsen. Maar geen idee hoe oud die Yuasa is. De B6 start nu prima met de Edge accu en een Ali startmotor...

20241006_131543.webp
Valt hieruit op te maken wat de productiedatum is?

Even gezocht hoe je de productiedatum kan achterhalen en kwam deze link tegen. Aan de afbeelding te zien zijn de belangrijkste letters niet meer leesbaar.

Een handige pagina met diverse guides die ik tijdens het zoeken tegen kwam.

Het verschil in kwaliteit kan zodanig groot zijn dat het niet uit te maken is welke van de twee je het beste kunt houden. Misschien valt er wel wat te meten.

Bij grotere accus is er zeker wel een verschil in kwaliteit / hoeveelheid nieuw lood. Veel accufabrikanten hebben ook verschillende productlijnen. Ook zijn er bedrijven die accu's regenereren of het oude lood kunnen recyclen en daar weer nieuwe accus van maakt.

Bij motorfietsaccus is dat denk ik niet het geval. Deze worden vaak nog leeg nieuw geleverd met een flacon accuzuur die je zelf moet vullen.

Als ik ooit een nieuwe lood/zuur accu voor de motor nodig heb, dan wordt het wel een Yuasa. In geval van AGM/Tractiebatterijen heb ik (via onze klanten) goede ervaringen met Optima.

Dat wil niet zeggen dat de rest niet goed is hoor, maar simpelweg mijn voorkeur na ervaringen.

Terug
Bovenaan Onderaan