Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Het zal technisch niet mogelijk zijn. In 020 zijn 400.000 auto's. Als ze daar verstand hebben moeten ze zorgen dat het binnen de stad dermate goed geregeld is met het OV (gratis?) dat de auto zo goed als niet meer nodig is.

De binnenstad autovrij is een nobel streven, maar dan moet er heel wat gebeuren en ik zie dat niet gebeuren zolang sufkutten als Sharon Dijksma de plannen mogen maken.
Mevrouw Dijksma is wethouder, die verkoopt het alleen maar. Ambtenaren maken de plannen. De technische onderbouwing kopen ze van deskundigen.
 
Ten eerste snap ik niet wie er in hemelsnaam binnen de ring A10 wil komen. Om te wonen is al een hel, dat doet niemand met zijn volle verstand. Gemiddeld 1x per jaar moet ik met de motor de stad in. Dat is me nog nooit gelukt zonder overtredingen te maken. Eenrichting, versmallingen, fietspaden, om over de opbrekingen maar te zwijgen.. Je hebt er gewoon niets te zoeken.
Van mij mogen ze alles binnen de grachtengordel compleet autovrij maken. Dat zal een hoop lucht en ruimte geven.
Let maar op, Amsterdam is het begin, Rotterdam en Utrecht zullen snel volgen.
Ik snap dat ook niet.
Ik rijd met de motor naar het werk, om tussen de drukte door te kunnen, maar zelfs dan nog zou ik er een hekel aan hebben om met de motor alle dagen door de spits in Brussel, Antwerpen, of zelfs Leuven te moeten rijden. Wat ben ik blij dat ik daar op weg naar de luchthaven geen last van heb.

Als mijn vrouwtje en ik eens met de auto naar een stad gaan, welke ook maar, parkeren we op een parkeerterrein BUITEN de stadsring. Dikwijls niet eens op/in de parkeerterreinen op de ring zelf, is al te druk en te duur.

Ik betaal wel met plezier 8,80€ voor de bus (voor 2 personen heen en terug naar de betreffende stad dus), dan rond of in de stad te prutsen met de auto en nog is een hoop parkeergeld te betalen.

De Belgische regering heeft er al lang spijt van de trams uit Tienen en Leuven te hebben verwijderd. Die zouden moeten terug komen. Er was ooit zelfs een tram die Tienen en Leuven verbond.

Nee, in het centrum, of zelfs de rand van een stad voor mij niet met de auto, en als ik het kan mijden, ook niet met de motor.
 
Zo doen wij dat ook. Met de bus naar de stad. Alles binnen de grachtengordel is met de tram of lopend goed te doen. Idem voor Antwerpen, Brugge of Parijs.
 
Binnen de ring van Amsterdam wil je eigenlijk helemaal niet zijn! Zeker niet met een auto.
Veel te druk, overal parkeer-problemen.
De exorbitante parkeerkosten jagen mensen van buiten de stad uit. Handhavers zorgen zonder pardon bij overtreding voor een vette prent.
Alles fijn voor de middenstand die inmiddels zo veel klanten verliest die niet meer willen komen.
Ik mijd al 25 jaar zoveel als mogelijk om naar Amsterdam te gaan. Daarvoor kwam ik er nog wel eens om iets te kopen.
Overigens geldt dat ook voor andere grotere steden. Even de stad in om iets te kopen dat lukt (bijna) niet meer!
Stadcentra zijn alleen nog leuk voor mensen die er een dagje uit van maken: De fun-shoppers!

Nu komen ze in 020 met een totaal verbod voor verbrandingsmotoren voor over 10 jaar.
Afgezien of dat allemaal is te realiseren voor deze stad erger ik me er ook zeer aan, dat iedere stad zijn eigen verboden gaat uitvaardigen.
Wat mij betreft zou de landelijke overheid, of mss nog beter de EU hierin het voortouw moeten nemen.
Straks heeft ieder dorp, stad of land zijn eigen regelingen wat gaat zorgen voor een zeer diverse lappendeken van verboden en eisen.
Voor mij, iemand die op heel veel plaatsen in diverse landen rondzwerft, is er op enig moment meer geen touw aan vast te knopen.

Overheid zorg AUB voor duidelijkheid!!! (dus voor algemeen geldende regelingen)
 
Laatst bewerkt:
Mevrouw Dijksma is wethouder, die verkoopt het alleen maar. Ambtenaren maken de plannen. De technische onderbouwing kopen ze van deskundigen.

Mevrouw Dijksma is eindverantwoordelijk voor een landelijke rel over een onderwerp dat om meerdere redenen niet uitvoerbaar zal zijn en veel geld gaat kosten.
De vraag is wie het mag betalen.
 
Mevrouw Dijksma is eindverantwoordelijk voor een landelijke rel over een onderwerp dat om meerdere redenen niet uitvoerbaar zal zijn en veel geld gaat kosten.
De vraag is wie het mag betalen.

- niet uitvoerbaar
- gaat veel geld kosten

dat is alles wat ze nodig hebben om het per direct door te drukken. De technische onderbouwing kopen ze overigens niet van deskundigen maar van vriendjes met een adviesbureautje of wat snelle jongens die er niet perse verstand van hebben maar niet te beroerd zijn om eens flink te profiteren van de onwetendheid van de ambtenarij. Een deskundige die wat nuttigs/leuks wil doen met zijn kennis gaat echt niet voor zijn lol advies geven aan ambtenaren.
 
Hartstikke mooi plan van GL. Op dit moment is er al een verbodszone voor oude dieselauto's rondom het centrum. Tegelijk mogen er wel enorme cruiseschepen aanleggen die zo'n 700 liter stookolie per uur verstoken om alleen maar stil te liggen. De gemeenteraad wilde de hele boel verhuizen naar de Coenhaven. Dat zou beter voor het milieu zijn, al die toeristen dan met die dieseltaxi's of touringcars naar het centrum heen en weer laten pendelen? En die uitstoot drijft vanuit de Coenhaven ook niet over het centrum heen natuurlijk.
 
Ik kom voor mijn werk in A'dam. Maar als we daar niet kunnen parkeren kan ik daar ook niet werken. Heb nl een busje (🤡) met gereedschap mee. Nu is er al bijna geen plek meer, de bus staat 500 mtr verderop. Als A'dam dit niet verbeterd zal straks elk bouwbedrijf de stad mijden omdat het onwerkbaar word.
 
Ze kunnen besluiten wat ze willen. FEIT is dat het elektriciteits netwerk in Amsterdam gruwelijk ouderwets en krakkemikkig is in de huidige staat.
Geloof me, dit is mijn vakgebied, er kan geen laadpaaltje bij. Dus zolang men niet dit EERST aan gaat pakken zal er geen auto elektrisch rijden / laden in Amsterdam. Het wordt slechts erg donker.

Dit punt wordt al zolang volledig genegeerd in de discussie dat ik nu zover ben dat ik vind dat het maar eens een keer moet klappen. Dan maar 2 dagen zonder stroom eens kijken hoe de discussie dan gevoerd gaat worden.

Alleen al de upgrade naar voldoende capaciteit (nog los van de discussie groene stroom) zal veel meer dan 10 jaar nodig hebben. Denk alleen maar even aan de tijd die nodig is voor alle vergunningen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: ronk
Ze kunnen besluiten wat ze willen. FEIT is dat het elektriciteits netwerk in Amsterdam gruwelijk ouderwets en krakkemikkig is in de huidige staat.
Geloof me, dit is mijn vakgebied, er kan geen laadpaaltje bij. Dus zolang men niet dit EERST aan gaat pakken zal er geen auto elektrisch rijden / laden in Amsterdam. Het wordt slechts erg donker.

Dit punt wordt al zolang volledig genegeerd in de discussie dat ik nu zover ben dat ik vind dat het maar eens een keer moet klappen. Dan maar 2 dagen zonder stroom eens kijken hoe de discussie dan gevoerd gaat worden.

Alleen al de upgrade naar voldoende capaciteit (nog los van de discussie groene stroom) zal veel meer dan 10 jaar nodig hebben. Denk alleen maar even aan de tijd die nodig is voor alle vergunningen.....

/Groenlinks modus aan
Non argument dit. Dan zetten we toch gewoon tijdelijk een aggregaat bij elke nieuwe laadpaal. Het gaat om de lange termijn visie, de ontwikkeling van het elektriciteitsnet zal snel genoeg volgen. /Groenlinks modus uit
 
Techneut modus aan/ Humor, wordt vanzelf donker, leidingen kunnen capaciteit niet aan, Extra generator helpt niet. Al helemaal niet met fijnstof. / techneut modus uit./ :+_O-_O-

Edit: je hebt wel prachtig aangegeven hoe de discussie nu loopt. Exact wat ik bedoelde.
Edit2: om wat extra uitleg te geven, "elektriciteitsnet zal volgen" : er is een schreeuwend tekort aan voldoende gekwalificeerde elektrotechnische ingenieurs en handjes om dit uit te voeren. Uit het buitenland halen is geen optie want die zitten met exact hetzelfde probleem. ......
 
Laatst bewerkt:
Veel te laat, is niet meer nodig
1391633

Bron:
 
Mevrouw Dijksma is wethouder, die verkoopt het alleen maar. Ambtenaren maken de plannen. De technische onderbouwing kopen ze van deskundigen.

Ik ben procesoperator,maar verkoop je met alle plezier een verzekering,vol overtuiging,met veel plezier en zonder enige idee te hebben van wat ik verkoop O-)
Just saying:t

Misschien zou het handig zijn om eerst de techneuten en ambtenaren te raadplegen alvorens mevrouw Dijksma haar visie en dromen te ventileert 🤔
 
... Het gaat om de lange termijn visie, de ontwikkeling van het elektriciteitsnet zal snel genoeg volgen.
...
Hier in West Europa zijn we er nog lang niet klaar voor, te weinig elektriciteit voor handen:N

In Zuid Oost Azië daarentegen liggen/hangen de voorzieningen in overvloed:+

Enfin ... ik vrees dat die vergelijking niet opgaat ... :+:+:+





En nu effe serieus ... ik geloof best dat de uitbreiding van het net, en de opwekking van elektriciteit meer dan snel genoeg zal volgen, maar het zal zich vooral vertalen in hoge elektriciteitsprijzen, vooral voor de gewone burger, maar niet voor de "belangrijkere" bedrijven en mensen.
Omdat die uitbreiding en opwekkingen zoveel kosten? Maar nee, natuurlijk niet, maar als het gras in de ene weide op is, moeten ze ergens anders gaan grazen, toch?

Ik wil alvast over op elektrisch rijden, zowel motor als auto, en ook in huis wil ik over op elektrisch verwarmen (nu nog ouderwets op steenkool), maar voor mij zal overschakeling pas gebeuren wanneer het totale kostenplaatje het toelaat.

Als elektrisch rijden alleen maar goedkoper wordt dan brandstof rijden doordat brandstof rijden ontieglijk stijgt in prijs en het elektrisch rijden dus niet goedkoper wordt, betekent dat voor mij "einde verhaal wat betreft eigen vervoer", behalve de trapfiets, die zal nog overblijven.
 
Goed punt @DKP

Het zal me niet verbazen als er straks een situatie komt dat er extra heffingen komen op elektriciteit die voor elektrische voertuigen worden gebruikt. Net zoals je tegenwoordig rode diesel hebt met een lagere heffing en een verbod om die in een voertuig te gebruiken dat op de openbare weg komt.
 
Goed punt @DKP

Het zal me niet verbazen als er straks een situatie komt dat er extra heffingen komen op elektriciteit die voor elektrische voertuigen worden gebruikt. Net zoals je tegenwoordig rode diesel hebt met een lagere heffing en een verbod om die in een voertuig te gebruiken dat op de openbare weg komt.
Zoiets idd.
Op dit moment "beloven" de Belgische politiekers (de verkiezingen staan voor de deur) om de elektriciteitsprijzen voor de gewone burger (sterk) te doen dalen.

Stel, ik zeg wel uitdrukkelijk, STEL dat ze daarin slagen, zou het me ook niet verbazen dat de prijzen voor het laden van ev's anders verrekend gaat worden. Eventueel bij thuisladen verboden op het gewone net, maar via een aparte teller, met (veel) hoger tarief. En hoge boetes als je betrapt wordt dat te omzeilen.

Eerder kwam al ter sprake (10 jaar terug of zo) om het nachttarief af te schaffen ...

Sowieso zal er een moment komen dat ev's ook (zwaar) belast zullen worden.
Ik weet het uit goede bron (toen ik via mijn vorige werkgever regelmatig op de Europese Comissie werkte), dat dat zal gebeuren, er werd al over gediscussieerd bijna 20 jaar geleden. Toen waren ze ook al bang dat de ev's de overhand zouden nemen tegenover de ICE's, en men verwachtte dat tussen 2005 en 2010 al. Ze zijn zelfs blij dat dat nog steeds niet het geval is. Maar om "GROEN" te doen (lees: het beste jongetje van de klas te willen zijn) promoten ze in het openbaar wel elektrisch rijden, maar doen ze binnenin niet het nodige om dat er nu ook al echt door te krijgen. Willen ze dat echt? Dan moesten ze de benzine en diesel aan 5€/L zetten, niet geleidelijk, maar in 1 klap. En autofabrikanten ertoe verplichten ook "gewone" auto's in ev versie te maken, wat al een beetje automatisch verplicht wordt voor hun door zulke hoge brandstofprijzen. Je zou de mensen nogal zien omschakelen!
Zolang er olie in de grond zit, zal men er "gebruik" van maken.
 
Het kan. De kosten voor daling van de elektriciteitskosten kan je betalen door een heffing op fossiele brandstoffen. Waar een wil is is een weg.
 
Het kan. De kosten voor daling van de elektriciteitskosten kan je betalen door een heffing op fossiele brandstoffen. Waar een wil is is een weg.
Theoretisch, maar niet praktisch.
Hoe meer heffing op fosiele brandstoffen, hoe minder gebruik ervan gemaakt zal worden, zo veel minder dat de hogere heffingen op dat moment zelfs verre van de opbrengst geven dan de "lage" heffingen vandaag.
 
Goed punt @DKP

Het zal me niet verbazen als er straks een situatie komt dat er extra heffingen komen op elektriciteit die voor elektrische voertuigen worden gebruikt. Net zoals je tegenwoordig rode diesel hebt met een lagere heffing en een verbod om die in een voertuig te gebruiken dat op de openbare weg komt.

De meeste mensen denken dat ze de opbrengst van hun zonnepanelen mogen houden. Dat zal in de toekomst anders worden want dat kwartje van kok gaan ze echt niet minder uitgeven. Er komt dan gewoon een zonnepaneel taks, laadpaal taks of wat dan ook.
 
De meeste mensen denken dat ze de opbrengst van hun zonnepanelen mogen houden. Dat zal in de toekomst anders worden want dat kwartje van kok gaan ze echt niet minder uitgeven. Er komt dan gewoon een zonnepaneel taks, laadpaal taks of wat dan ook.
In België zijn ze al aardig die weg aan het opdraaien ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan