Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Is al een paar jaar bekend, maar ik denk niet dat hij in productie gaat.

De E type met benzinemotor wordt nog gemaakt, kost een vermogen, maar dat is kennelijk geen probleem.

Er rijdt ook een DS met elektrische motor en ik heb de man gesproken, heel knap gedaan, maar de actieradius is 100 km.
 
Dat is gewoon het probleem met ombouw, die carrosserie is er niet voor bedoeld. Maar ze zullen voor zo’n ombouw ook niet het onderste uit de kan halen qua capaciteit want hoeveel heb je nu nodig voor een toerritje op zondagmiddag...

Het wordt (vind ik) pas echt interessant als de auto er van grond af aan voor is ontworpen, dan heb je alle voordelen van elektrisch en veel minder nadelen.

214C5495-B7CA-451C-AD09-17D95E103CE1.jpeg
 
Ik kijk naar het nieuws, "de brandweer heeft de afgelooen maanden opvallend veel branden van elektrische auto's moeten blussen" ...

Nou, dat is niet erg positief ...
 
Wat wel positief is, vandaag kon ik wel motor rijden.
En voor de komende weekenden ritten op de planning en kampeer weekend met het zijspan. Ik acht de kans vrij groot dat ik de komende weken nog kan motor rijden. *O*

Over 150 jaar kan geen enkel persoon die nu leeft nog motor rijden. :N

En alles daartussen is koffiedik kijken. :X
Ik vind 150 jaar wel erg optimistisch.
 
Het topic gaat over hoe lang we nog kunnen motorrijden en de insteek is hoe lang de verbrandingsmotor nog wordt geaccepteerd.

Maar er zijn ook andere aspecten die verband houden met hoe lang we nog kunnen rijden. Zo was ik gisteren bij een vriendje waarmee ik meer dan 50 jaar geleden al samen motor reed, hij heeft ook geracet en is nu 77 jaar en heeft een prachtige BMW.

Maar hij overweegt om te stoppen en niet vanwege zijn leeftijd, maar vanwege het huftergedrag in het verkeer.
Van de week werd hij op een dag bijna twee keer het ziekenhuis in gereden door een lul in blik, beide keren werd hij gewoon van de weg af gedrukt door blikkers die gewoon niet keken en naar links kwamen.

Dat vind ik toch wel triest, de man heeft nog veel plezier, heeft een prachtige werkplaats waar hij sleutelt en zelf onderdelen maakt, maar de lust om nog te rijden is weg door een paar hufters.
 
Dat impliceert dat rijden op een Zero etc. geen motor rijden is.
Rare insteek. :P

Ik weet niet of je de openingspost van dit topic hebt gelezen, maar ik zal hem ff voor je halen:

I.v.m. de steeds grotere klimaatgekte en dus met de motoren die we gewend zijn en niet zo'n Moulinexmotor.
Over een jaartje of 10 wordt de verkoop verboden en lang voor die tijd het gebruik ontmoedigd middels steeds hogere heffingen en belastingen.
In een decennium verworden we tot de ruiter op het paard die hoogstens zondag's op een daartoe aan gewezen parcourtje een paar rondjes mag rijden met lotgenoten uit 'een straks 'andere tijd'... -O-
 
Het topic gaat over hoe lang we nog kunnen motorrijden en de insteek is hoe lang de verbrandingsmotor nog wordt geaccepteerd.

Maar er zijn ook andere aspecten die verband houden met hoe lang we nog kunnen rijden. Zo was ik gisteren bij een vriendje waarmee ik meer dan 50 jaar geleden al samen motor reed, hij heeft ook geracet en is nu 77 jaar en heeft een prachtige BMW.

Maar hij overweegt om te stoppen en niet vanwege zijn leeftijd, maar vanwege het huftergedrag in het verkeer.
Van de week werd hij op een dag bijna twee keer het ziekenhuis in gereden door een lul in blik, beide keren werd hij gewoon van de weg af gedrukt door blikkers die gewoon niet keken en naar links kwamen.


Dat vind ik toch wel triest, de man heeft nog veel plezier, heeft een prachtige werkplaats waar hij sleutelt en zelf onderdelen maakt, maar de lust om nog te rijden is weg door een paar hufters.
Niet lullig bedoeld maar bij dat soort verhalen zet ik vraagtekens bij het waarneming en anticipatie vermogen van de beste man.
Dat gaat gewoon achteruit op hogere leeftijd, bij sommige sneller dan bij anderen. Het verkeer wordt natuurlijk ook steeds drukker (en iedereen eist zijn plekje op) maar daar moest je juist in mee gaan.
 
Oké dan. Als het de wil is van de topic starter kan ik er niks tegenin brengen. ;)

Ik heb wel eens mee gereden als passagier in een hybride Aygo. Super grappig zo'n tv scherm waar je steeds kun zien bij het remmen dat je accu's weer vol lopen. En acceleratie was dikke prima voor zo'n klein zuinig ding. 💪👌👍👊🤘
 
Niet lullig bedoeld maar bij dat soort verhalen zet ik vraagtekens bij het waarneming en anticipatie vermogen van de beste man.
Dat gaat gewoon achteruit op hogere leeftijd, bij sommige sneller dan bij anderen. Het verkeer wordt natuurlijk ook steeds drukker (en iedereen eist zijn plekje op) maar daar moest je juist in mee gaan.

Is bij de man niks mis mee hoor, vorig jaar deed hij nog mee met klassieke races.
 
...
Maar hij overweegt om te stoppen en niet vanwege zijn leeftijd, maar vanwege het huftergedrag in het verkeer.
Van de week werd hij op een dag bijna twee keer het ziekenhuis in gereden door een lul in blik, beide keren werd hij gewoon van de weg af gedrukt door blikkers die gewoon niet keken en naar links kwamen.
...
Ik denk dat ik ook eerder om zulke redenen zou stoppen dan om financiële redenen (al dan niet door benzine of elektricteit bepaald). Ik denk dat het idd weinig te maken heeft met de man zijn waarnemings- en anticiptievaardigheden. Hoe drukker het verkeer wordt, hoe arroganter en egoïster de meeste worden.

Ik bemerk het ook steeds meer en meer.

Maar voorlopig (hopelijk nog voor lange tijd) houd ik het nog wel wat vol ...
 
Ik had een poster, begin jaren '60, met alle nieuwe auto's van dat jaar. In het midden een oranje E-Type. Ik dacht, "die wil ik als ik later groot ben".
 
Ik kocht in 1976 een Jaguar XJ6 en die heb ik nu nog. We hadden twee kleine kinderen en ik kon een E type OTS (cabrio) kopen voor 3250 gulden. Maar die heeft geen achterbank.

Had ik het maar gedaan, want het was waarschijnlijk een series 1 met de vlakke vloer en die zou nu tussen de 2 en 3 ton waard zijn.
 
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: nog 10,5 jaar in Amsterdam

In het actieplan staan vier belangrijke mijlpalen:
  • 2020: Binnen de ring A10 komt een milieuzone voor dieselpersonenauto's. Dieselpersonenauto's die op dat moment 15 jaar of ouder zijn, mogen de milieuzone niet meer in. Er komt ook een uitbreiding van de bestaande milieuzones voor vracht- en bestelwagens.
  • 2022: Er komt een uitstootvrij gebied voor ov-bussen en touringcars binnen de s100 ten zuiden van Amsterdam CS en het spoor. En de milieuzone vrachtverkeer wordt alleen toegankelijk voor wagens met de Euro6 norm of hoger.
  • 2025: Brom- en snorfietsen die niet uitstootvrij zijn, mogen de bebouwde kom niet meer in. Binnen de ring A10 komt een uitstootvrij gebied voor vracht- en bestelwagens, taxi's, ov-bussen en touringcars. En er komt een uitstootvrij gebied voor alle passagiers- en pleziervaart en de GVB-veren.
  • 2030: Vervoersmiddelen die niet uitstootvrij zijn, mogen de bebouwde kom niet meer in. Dit geldt ook voor personenauto's en motoren.
https://www.amsterdam.nl/actueel/nieuws/schone-lucht/
 
Tegen 2030 wordt het gemeentebestuur van 020 niet meer gedomineerd door de Groen Linkse milieu maffia.

GL is het ultieme model voor alles wat er mis is met links, naief en technisch onbenullig gaat voor GL.

Bovendien is niet de benzine en diesel oorzaak van het probleem, maar fijnstof en dat komt niet uit de uitlaat.

Sukkels.

Kijk eens, mijn vensterbanken zijn helemaal zwart. Ja mevrouw, bandenstof, banden zijn zwart, een diesel rookt niet meer.
 
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: nog 10,5 jaar in Amsterdam

In het actieplan staan vier belangrijke mijlpalen:
  • 2020: Binnen de ring A10 komt een milieuzone voor dieselpersonenauto's. Dieselpersonenauto's die op dat moment 15 jaar of ouder zijn, mogen de milieuzone niet meer in. Er komt ook een uitbreiding van de bestaande milieuzones voor vracht- en bestelwagens.
  • 2022: Er komt een uitstootvrij gebied voor ov-bussen en touringcars binnen de s100 ten zuiden van Amsterdam CS en het spoor. En de milieuzone vrachtverkeer wordt alleen toegankelijk voor wagens met de Euro6 norm of hoger.
  • 2025: Brom- en snorfietsen die niet uitstootvrij zijn, mogen de bebouwde kom niet meer in. Binnen de ring A10 komt een uitstootvrij gebied voor vracht- en bestelwagens, taxi's, ov-bussen en touringcars. En er komt een uitstootvrij gebied voor alle passagiers- en pleziervaart en de GVB-veren.
  • 2030: Vervoersmiddelen die niet uitstootvrij zijn, mogen de bebouwde kom niet meer in. Dit geldt ook voor personenauto's en motoren.
https://www.amsterdam.nl/actueel/nieuws/schone-lucht/
Dat na 2030 benzine voertuigen steden niet meer in mogen, zal best wel uitgevoerd worden, maar iedereen dan ook elektrisch laten rijden, zal niet gaan lukken.
 
Dat na 2030 benzine voertuigen steden niet meer in mogen, zal best wel uitgevoerd worden, maar iedereen dan ook elektrisch laten rijden, zal niet gaan lukken.
Daarom ook zal die doelstelling helemaal niet lukken, uitstel na uitstel zal plaatsvinden.
Maar ik vrees eerder voor wijdverbrijde km heffing, prijs afhankelijk van voertuig, tijd en plaats, dus ja, overdag in een stad zal het hoogste tarief worden.
 
ik zal Nooit elektrisch rijden , dan ga ik echt verhuizen naar een ander land .
leven gevaarlijke dingen die lithium stofzuigers (auto en motoren)
Vrachtauto's zou dan misschien wel een oplossing zijn maar ze kunnen Niet oldtimers verbieden .
Gelukkig heb ik nog een 2 takt auto en rijdt zo vaak ik maar kan . vooral langs de nieuwbouw met tesla's en andere E golfjes .
 
Ten eerste snap ik niet wie er in hemelsnaam binnen de ring A10 wil komen. Om te wonen is al een hel, dat doet niemand met zijn volle verstand. Gemiddeld 1x per jaar moet ik met de motor de stad in. Dat is me nog nooit gelukt zonder overtredingen te maken. Eenrichting, versmallingen, fietspaden, om over de opbrekingen maar te zwijgen.. Je hebt er gewoon niets te zoeken.
Van mij mogen ze alles binnen de grachtengordel compleet autovrij maken. Dat zal een hoop lucht en ruimte geven.
Let maar op, Amsterdam is het begin, Rotterdam en Utrecht zullen snel volgen.
 
Het zal technisch niet mogelijk zijn. In 020 zijn 400.000 auto's. Als ze daar verstand hebben moeten ze zorgen dat het binnen de stad dermate goed geregeld is met het OV (gratis?) dat de auto zo goed als niet meer nodig is.

De binnenstad autovrij is een nobel streven, maar dan moet er heel wat gebeuren en ik zie dat niet gebeuren zolang sufkutten als Sharon Dijksma de plannen mogen maken.
 
ik zal Nooit elektrisch rijden , dan ga ik echt verhuizen naar een ander land .
leven gevaarlijke dingen die lithium stofzuigers (auto en motoren)
Vrachtauto's zou dan misschien wel een oplossing zijn maar ze kunnen Niet oldtimers verbieden .
Gelukkig heb ik nog een 2 takt auto en rijdt zo vaak ik maar kan . vooral langs de nieuwbouw met tesla's en andere E golfjes .
Zet even een reminder in je agenda voor over een jaar of twaalf, dan kan je nog eens lachen
 
Terug
Bovenaan Onderaan