Hoelang kunnen we nog motorrijden?

4. Wat gaan we doen met de miljarden accu packs als ze end of life zijn, ze zijn namelijk amper/niet recyclebaar. (en dan heb ik het over een tijdspanne van 40+ jaar, niet over 10jaar kortetermijn oplossingen)



Wat doen we met alle olie die inmiddels uit de grond is gepompt... O, dat is opgebrand, dat zit in de atmosfeer en zorgt nu voor een schrikbarende stijging van de temperatuur van de oceanen. Dat wordt de grootste natuurramp ooit dus geef die batterijen een beetje krediet.

De materialen van die batterijen gaan niet verloren in de atmosfeer, ze blijven gewoon beschikbaar om later opnieuw te gebruiken.

Het enige probleem zou kunnen zijn als er een doorbraak komt met bijvoorbeeld grafeen.
Ik kan me voorstellen dat als grafeen (als voorbeeld, ik moet het allemaal nog zien) straks echt werkt en er goedkoop superbatterijen mee gebouwd kunnen worden dat bestaande Li-Ion packs hun marktwaarde verliezen en de druk om ze verantwoord af te voeren minder wordt.
Voorlopig zie ik dat niet gebeuren.


Batterijen kunnen best lang mee, eerst in voertuigen en daarna in stationaire toepassingen. Ze kunnen in hun levensduur een heleboel energie opslaan en weer afstaan, daardoor kunnen ze dus enorm veel energie besparen, energie waarvoor geen fossiele brandstof nodig is.

Naar wat ik er over lees worden ze zo ontworpen dat ze ook goed te recyclen zijn.


5. Hoe gaan mensen die geen eigen oprit hebben hun auto kunnen opladen? Laadpalen bij elke parkeerplek zetten? Van welk geld?

Van welk geld...

Wie betaalt eigenlijk al die benzinepompstations waar jij jouw auto tankt ?
Was je ook tegen de aanleg van de laatste projecten brandstof tankstations omdat de burger weer met de kosten opgezadeld wordt ?
Want je betaalt het uiteindelijk wel, via de brandstof.


Als je elektrisch rijdt kun je een hoop geld in de zak houden omdat je zo weinig energie en dus weinig elektriciteit gebruikt.
Kosten van energie uit benzine en uit het stopcontact schelen elkaar niet veel maar van de elektriciteit heb je veel minder nodig. Dus houd je geld over, serieus geld.
Daarvan wil ik best iets uitgeven voor een eigen laadpaal, geen probleem. Ik zie het als een investering in de toekomst.
Trouwens, de aanbieders vragen er niet eens zo veel voor.
Sommige fabrikanten betalen ze zelfs uit eigen zak. Die hebben visie, ze begrijpen dat ze klanten service moeten bieden.


Er zullen vast veel plekken komen met zo’n laadpaal, plek met laadgelegenheid wordt de standaard vermoed ik. Dus waar jij jouw auto nu parkeert, ook al woon je hoog in een flat, daar kun je straks gewoon de auto inpluggen en ingeplugd laten.
Zal nog wel even duren voor iedereen dat kan maar iedereen heeft het nu ook nog niet nodig.
 
Een gedeeltelijke oplossing zou kunnen zijn: dichter bij het werk wonen of dichter bij de woning werken. Dan hebben we misschien helemaal geen elektrische auto's nodig!
 
Moeten ze boven de grote steden een extra verdieping bouwen zeker?
Waar ruimte om te wonen en het betaalbaar is, daar is geen werk.
Of dacht je dat al die forensen voor hun lol elke dag in de files staan!
Je kan zo in de regering. Die zijn net zo intelligent
 
Moeten ze boven de grote steden een extra verdieping bouwen zeker?
Waar ruimte om te wonen en het betaalbaar is, daar is geen werk.
Of dacht je dat al die forensen voor hun lol elke dag in de files staan!
Je kan zo in de regering. Die zijn net zo intelligent
Misschien heb je wel eens gezien dat de ochtendspits twee kanten op staat?
 
Een gedeeltelijke oplossing zou kunnen zijn: dichter bij het werk wonen of dichter bij de woning werken. Dan hebben we misschien helemaal geen elektrische auto's nodig!


Was er heel lang geleden al, Heveadorp bijvoorbeeld.
 
Een Volkswagen e-Golf rijdt in de praktijk circa 200 km op een volle accu, mits je het rustig rijdt, niet de airco op vol vermogen zet en niet allerlei elektrische gadgets aanzet, zoals stoelverwarming, achterruitverwarming enz.
Of wanneer het koud is buiten...

Dus 2 uur lang met 150 km/h over de autobahn kun je wel vergeten. Hooguit 2 uur lang met 100 km/h...
Mss dat je het met een Tesla lukt, maar dat is een auto van een ton, dus niet echt haalbaar voor de gemiddelde Nederlander (maar dat geldt overigens voor alle EV's) .
 
De elektrische Golf is een omgebouwde gewone Golf.
Doordat die auto er niet voor ontworpen is past er met moeite een klein batterijpakket in. Het is gewoon niet af, ze wilden elektrisch maar het mocht niets kosten.

Eind dit jaar echter komt er wel een serieuze elektrische VW, de Neo.
Dat is de produktieversie van de ID en is volledig nieuw ontworpen als elektrische auto met allerlei nieuwe dingen en een heel fatsoenlijk bereik.
Men zegt dat die auto even duur wordt als een Golf diesel.
 
Blijf maar lekker dromen over een wereld vol EV's.
Gaat niet gebeuren. De overgrote meerderheid gelooft er niet in. Te veel nadelen. Te veel beperkingen.

De toekomst worden auto's op waterstof.
De huidige problemen zijn gemakkelijker en goedkoper op te lossen en het sluit meer aan op de voordelen van de huidige brandstofmotoren.

(zie je het al voor je dat er duizenden vrachtwagens tegelijk aan de oplader hangen, waarvan minimaal tientallen op 1 locatie. Dat wordt lachen _O-)
 
Wat een discussie is dat hier geworden seg ..

We kunnen het ook kort samenvatten:
  • Volledige omschakeling naar elektrisch rijden? Niet mogelijk. En al zeker niet tegen 2030.
  • Elektriciteitsnet verbeteren? Dat kan, maar lang niet voldoende.
  • Wie betaalt dat? De burger, meer bepaald de minder bemiddelde burgers, zoals ik. Want de rijkeren hebben altijd de macht eronder uit te muizen.
  • Openbaar vervoer verbeteren? Dream on!
  • Openbaar vervoer goedkoper maken? ... ohw jeeee ... kan er iemand mij komen reanimeren? Want ik kom niet meer bij van het lachen ...
Ons OV is zo gek nog niet, ook al zeiken we er graag over. Het is alleen best prijzig en dan mag je op sommige trajecten de hele tijd staan. Maar er zijn (alweer) nieuwe treinen besteld (Fyra 2.0) en de afgelopen jaren zijn een paar grote stations en knelpunten al flink verbouwd en uitgebreid. Als er meer mensen met de trein gaan kan de prijs van een kaartje ook eens een keer wat omlaag. Zo beloond de NS momenteel reizigers die de spits mijden dmv korting.

De jaarlijkse economische schade door files is momenteel al 1.3 miljard, en dan is de verwachting dat de verkeersdrukte de komende jaren flink toeneemt. Dat zou best een motivatie kunnen zijn om het OV nog wat aantrekkelijker te maken.
 
Misschien heb je wel eens gezien dat de ochtendspits twee kanten op staat?

Rondom dezelfde grote steden waar ze een extra verdieping boven moeten bouwen zeker?
Nederland is iets groter als het stukje tussen amsterdam, den haag en rotterdam hoor.
 
.
[...]
Als je van gas naar een warmtepomp gaat dan raak je ook de vastrecht kosten voor de gasleiding kwijt.
Deze is alleen al ca. € 600 per jaar (dit zijn de kosten om een gasleiding in huis te hebben.)
Welja, overdrijf maar met een factor 10 a 20. Zegt genoeg over het realiteitsgehalte van de rest van je verhaal...


En dan dit nog durfen zeggen :
Onnodige bangmakerij en stemmingmakerij dus.
 
Je moet trouwens ook niet vergeten dat Nederland geen wereld speler is en dus ook niet de koers van de grote auto merken gaat bepalen.
Duitsland wilt in 2023 minimaal 400 waterstof tankstations hebben en dat is niet omdat ze denken volledig over te gaan naar batterij auto's.
Tuurlijk zal de batterij voorlopig blijven als alternatief naast de standaard, net als dat er nu nog steeds hybride auto's en lpg auto's e.d. nieuw verkocht worden.

Wij hebben het hier telkens over wat er in Nederland allemaal moet gebeuren om iedereen aan een batterijen auto te krijgen.
Maar wat dacht je dat er in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië moet gebeuren om maar een paar voorbeelden te noemen.....
Heel Europa aan de batterijen is een utopie en gaat niet gebeuren, net als dat zonder een Europees akkoord de benzine auto vanaf 2030 niet gaat verdwijnen.

Kijk eens naar Duitland, waar het stroomnet in de meeste gebieden ver achter loopt op dat van Nederland en de afstanden voor forenzen vele malen groter zijn.
Dacht je echt dat Duitsland daar enkele 1000den miljarden in gaat investeren?
Een transitie naar waterstof is dan vele malen makkelijker en goedkoper.
En daar waar nu een olie raffinaderij staat kun je straks prima een waterstof "fabriek" neerzetten, aangezien de infra daar wel al op orde is en ook die ontwikkeling staat niet stil.
Ook zullen de multinationals die daar achter zitten graag in mee investeren, al is het maar om hun bestaansrecht zeker te stellen.

We vergeten dat Nederland niet bepalend is voor de wereldwijde koers en dat Europa groter is dan alleen Nederland.
Uiteindelijk gaat Duitsland en Frankrijk, mede gestuurd door de automobiel (lobby) industrie de te varen koers bepalen.
En de enige optie die er voor ons kikker landje is is meevaren, want uitstappen is ook geen optie.
 
Voor wie denkt dat wij in het westen vooroplopen...

In de stad Shenzen in schijnbaar het “Silicon valley” van China rijden 16.000 elektrische bussen rond.


Why China is light years ahead on electric buses
F9909FB0-7385-4EC9-9531-A22F4A62D3B8.jpeg
 
Voor wie denkt dat wij in het westen vooroplopen...

In de stad Shenzen in schijnbaar het “Silicon valley” van China rijden 16.000 elektrische bussen rond.


Why China is light years ahead on electric buses
Bekijk bijlage 1347432
En hoe wordt de elektriciteit daar opgewekt?

Stel, dat steenkool plots verdwijnt ... ik vrees dat 3/4 vab China terug in de middeleeuwen zit.

Ohw ... de middeleeuwen ... dát is de oplossing! We moeten af van ons luxeleventje! Maar niet alleen de gewone burgers, maar iedereen. En net als in de middeleeuwen, moet het wereldwijde bevolkingsaantal heel laag liggen. Van de huidige ongeveer 8.000.000.000 moet er een nulletje af.
GEBOORTEBERKING dus, WERELDWIJD. Onze generatie, en de volgende zal het zwaar krijgen met de vergrijzing, maar de generatie daarna, die kunnen dan weer "vrij ademen" :t

Ja ik weet het, gekke fantasie, maar het zou wel werken.
 
8.000.000.000 kakkers _O-
Wordt voor een pandemie :X
Ja, het kunnen er een paar minder zijn ook ...

Laatste bron die ik terugvind, is van 2011, 7miljard toen, en dagelijks 209.000 extra bewoners (amai, rekening houdend met ook sterfgevallen, betekent idd veel nieuwe kakkers mensen* per dag), dan kom ik uit op ong 7,7miljard vandaag. Dat zijn er dus 7 miljard teveel :Y

Maar geen nood, ik ga mijn deel doen, en beloof dat ik voor het einde van deze eeuw geen deel meer zal uitmaken van deze bevolkingsgroep :t

tenzij wetenschappers een middeltje vinden om 123jaar te kunnen worden :X

* mensen, dat is de benaming voor het dodelijke virus dat de Aarde heeft opgelopen, maar de Aarde zal zich wreken, en het virus in de kiem smoren :+
 
In heel dit land rijden er waarschijnlijk een paar honderd, geen 1000 en zeker geen 16.000.
Batterij elektrische bussen.
Heel dit land is nauwelijks groter dan die stad. En zo snel groeiend dat sowieso een groot deel modern is. Hier is de infrastructuur gemiddeld misschien wel 40 jaar oud en bepaalt elke gemeente zijn eigen beleid qua vervoer.

Gemiddeld vraag ik me af wat het verschil in ecologische afdruk per persoon zal zijn per land. Ik vermoed dat er landen in zuid Afrika zijn waar ze het erg goed doen. Zelfgebouwde simpele huisjes, alles lopend en al het eten locaal vandaan. Dat bestaat daar nog gewoon in bepaalde streken.

Ik denk dat motoren eerder verdwijnen als vervoersmiddel doordat de overheid verkeersdoden wil uitbannen. Niet door een overgang naar een ander type aandrijving. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan