Hoelang kunnen we nog motorrijden?

En dat heb je helemaal zelf bedacht ?

Ja sorry, ik vind het nogal een open deur... Het is niet meer dan logisch.
Het is ook oud nieuws en eigenlijk al achterhaald want er is een prima oplossing.

Maar wel prima sensatie voor wie niet verder nadenkt...

Ja dat heb ik zelf bedacht, bijna 10 jaar geleden toen 90% van de bevolking niet eens wist wat een EV was en waar de overheid blijkbaar recent jaren studie over heeft gedaan met meerdere onderzoeksgroepen, dus als je neerbuigend wil doen mag je dat lekker tegen andere mensen doen :W
En er is een prima oplossing...voor een heel klein deel van de bevolking, want een groot deel van de bevolking woont in een flat/appartement en/of heeft geen eigen oplaadplek met slimme lader of een (in Nederland niet bestaand) smartgrid wat nodig is voor jouw "oplossing". Waardoor volledig overstappen op EV's niet mogelijk is.

Maar je blijft lekker hangen in je EV dogma en alles wat er niet bij aansluit wordt lekker keihard genegeerd8)7
 
Het smart grid werd al bedacht in 2007, 12 jaar geleden.

En het blijft een open deur; thuis moet je ook niet de oven, de magnetron en de wasmachine tegelijk op een groep laten draaien.

Geen idee wat er nog genegeerd wordt.
 
Het smart grid werd al bedacht in 2007, 12 jaar geleden.

En het blijft een open deur; thuis moet je ook niet de oven, de magnetron en de wasmachine tegelijk op een groep laten draaien.

Geen idee wat er nog genegeerd wordt.

Wow net toen ik dacht dat je geen groter bord voor je kop kon hebben...

1. hoeveel mensen weten überhaupt wat een smartgrid is, laat staat hoe het werkt?
2. dat het is bedacht is heeft echt 0.0 toegevoegde waarde over de uitvoering en uitvoerbaarheid van iets :') Begin van vorige eeuw werden er ook oplossingen bedacht voor vliegende auto's, hoeveel zie je daar tegenwoordig van vliegen?
3. Het is een open deur, maar er is geen alternatief, want daar is de infrastructuur niet op gebouwd. Als je maar 1 groep heb zal ze wel allemaal op dezelfde groep moeten laten draaien. Je bevestigd dus alleen maar mijn punten in plaats van te ontkrachten _O-_O-_O-

Ideeën, theorieën en plannen zijn leuk, maar zolang deze niet uitvoerbaar zijn zonder exorbitante investeringen blijft het daarbij....ideeën. :W

En wat er nog steeds genegeerd wordt:
2. Hoe gaan we die enorme hoeveelheid stroom van de krachtcentrales naar de EV's krijgen over kabels en tranformatorhuisjes die dat fysiek niet aankunnen?
3. Hoe gaan we miljarden giftige lithium accu packs maken zonder de natuur nog verder naar de klote te helpen? (hint, net als fossiele brandstoffen raakt het snel op)
4. Wat gaan we doen met de miljarden accu packs als ze end of life zijn, ze zijn namelijk amper/niet recyclebaar. (en dan heb ik het over een tijdspanne van 40+ jaar, niet over 10jaar kortetermijn oplossingen)
5. Hoe gaan mensen die geen eigen oprit hebben hun auto kunnen opladen? Laadpalen bij elke parkeerplek zetten? Van welk geld?
 
Ik rijdt 3-4x per jaar naar zuid frankrijk...
Ik weet niet of jullie dat ook doen?
Maar heb je enig idee HOEVEEL auto's er die route rijden, en hoeveel tankstations er EXTRA bijgebouwd moeten worden om al deze auto's te voorzien van een beetje prik, heb je enig idee hoeveel extra ruimte dat gaat kosten om al die auto's een half uur aan een laadpaal te zetten, hoe zwaar de electrische voorziening moet zijn naar die tankstations, nu vaak in de middle of nowhere, ...
Dat half uurtje stoppen betekend straks in de praktijk dat je ook daar twee tot drie uur moet wachten voordat er een laadpaal beschikbaar is, en hoe doe je dat tijdens de piekmomenten, mogen mensen dan niet meer tanken tussen 5 en 7 uur....en dan hebben we het alleen over de personenauto's, hoe ga je dat doen met de vrachtauto's die nog wat extra nodig hebben....
Er staan vaak honderden auto's op die rustplaatsen.....
Enigste mogelijkheid wordt dan een aanhanger met een agregaat er op..
En dan vooral niet vergeten...in NL heb je om de 20 km wel een tankstation, in frankrijk en spanje b.v. moet je soms 50 -60 km rijden , mensen die afgelegen wonen komen dan al helemaal in de problemen....
Ik zeg niet dat het niet allemaal op te lossen is, maar met de huidige technieken, infrastructuur en beslissingssnelheden ( het polderen) staat straks half nederland stil omdat de accu leeg is...
en Dunlop kwam met de luchtband omdat het een verbetering was voor de automobilist toen, de zware wielen die door hun gewicht werden beperkt, werden plotseling veel lichter en kon de snelheid omhoog...DAT zijn of waren argumenten die een automobilist graag hoort, zo ook met electrisch, het moet voordelen bieden voor de gebruiker, dan win je ze , nu voor het gros alleen maar nadelen
 
Dat dus, waardoor het hele slimladen alleen een oplossing is voor een hele kleine groep en het grote probleem nog steeds niet oplost.


Helaas heeft 95% van de bevolking geen boodschap aan wetenschappelijk verantwoord en heeft geen zin om elke 2 uur een half uur te wachten, zeker niet op een rit van 6-8uur waarbij je dus 2uur extra tijd kwijt bent, anders zouden vrachtwagenchauffeurs helemaal niet aan werk toekomen. Bovendien kan ik met mn benzine auto ruim 3/4uur 150 rijden voordat mn tank richting leeg gaat.

Ook publieke laadpalen kan je uitrusten met een slimladen optie. Je moet ook denken in oplossingen en niet in problemen.
De oplossing is er al alleen zijn er idd nog weinig publieke laadpalen. Dit komt ook omdat de mensen waar jij het over hebt ook nog maar weinig EV's rijden en er daar geen behoefte is aan publieke laadpalen.

Ik heb dezelfde categorie mensen met het argument zien komen dat een nieuwe EV te duur is voor ze omdat nu toch ook maar een eens in de 3 jaar een 10-15 jaar oude auto kopen van €2-3000. Die zullen wellicht nog 10-15 jaar moeten wachten tot er ook 10-15 jaar oude EV's op de markt zijn.

Je haald er vrachtwagens die en dat is een ander verhaal. Er wordt nu getest met vrachtwagens die 800km bereik hebben op één lading.
Dat is genoem om bijna 9u land 90km/u te kunnen rijden. Meer dan genoeg zelfs voor internationale chauffeurs. In hun verplichte rusttijd kan de truck worden bijgeladen en is dit probleem er ook niet.
Met bijv. bussen is veel minder bereik nodig en daar zie al dat er enorme grote hoeveelheden in de wereld overstappen van diesel naar elektrisch.
De totale kosten zijn volgens die operators 25-50% van wat een dieselbus aan totale kosten heeft.

Dat 95% van de bevolking geen boodschap heeft aan het feit dat meer dan 2 uur rijden onverantwoord is maakt niet dat dit niet zo is.
Hele grote groepen mensen houden er ook een extreem ongezonde levensstijl op na en dat wil ook niet zeggen dat het dan ineens niet slecht is.

Na die 3/4 uur waar je het over hebt zal je toch ook moeten stoppen om te tanken, je zult dan ook iets willen eten en het toilet bezoeken.
De totale tijd die je daarvoor nodig hebt is met het afrekenen erbij ook zo richting de 30 min. Maar goed op zo'n totaal rit win je idd wat tijd besparen t.o.v. een EV. Er is niemand die dat ontkend. Wat je de rest van het jaar verliest met een brandstof auto daar ga je niet op in.
 
Wow net toen ik dacht dat je geen groter bord voor je kop kon hebben...

1. hoeveel mensen weten überhaupt wat een smartgrid is, laat staat hoe het werkt?
2. dat het is bedacht is heeft echt 0.0 toegevoegde waarde over de uitvoering en uitvoerbaarheid van iets :') Begin van vorige eeuw werden er ook oplossingen bedacht voor vliegende auto's, hoeveel zie je daar tegenwoordig van vliegen?
3. Het is een open deur, maar er is geen alternatief, want daar is de infrastructuur niet op gebouwd. Als je maar 1 groep heb zal ze wel allemaal op dezelfde groep moeten laten draaien. Je bevestigd dus alleen maar mijn punten in plaats van te ontkrachten _O-_O-_O-

Ideeën, theorieën en plannen zijn leuk, maar zolang deze niet uitvoerbaar zijn zonder exorbitante investeringen blijft het daarbij....ideeën. :W

En wat er nog steeds genegeerd wordt:
2. Hoe gaan we die enorme hoeveelheid stroom van de krachtcentrales naar de EV's krijgen over kabels en tranformatorhuisjes die dat fysiek niet aankunnen?
3. Hoe gaan we miljarden giftige lithium accu packs maken zonder de natuur nog verder naar de klote te helpen? (hint, net als fossiele brandstoffen raakt het snel op)
4. Wat gaan we doen met de miljarden accu packs als ze end of life zijn, ze zijn namelijk amper/niet recyclebaar. (en dan heb ik het over een tijdspanne van 40+ jaar, niet over 10jaar kortetermijn oplossingen)
5. Hoe gaan mensen die geen eigen oprit hebben hun auto kunnen opladen? Laadpalen bij elke parkeerplek zetten? Van welk geld?

Je blijft dingen herhalen die allang beantwoord zijn.
Jij gaat niet overtuigd worden totdat de werkelijkheid je heeft ingehaald.

Heeft dus meer te maken met niet willen inzien dan niet kunnen inzien.
 
Ook publieke laadpalen kan je uitrusten met een slimladen optie. Je moet ook denken in oplossingen en niet in problemen.
De oplossing is er al alleen zijn er idd nog weinig publieke laadpalen. Dit komt ook omdat de mensen waar jij het over hebt ook nog maar weinig EV's rijden en er daar geen behoefte is aan publieke laadpalen.

Publieke laadpalen zijn een oplossing voor een kleine hoeveelheid EV's.
Allereerst moeten er dan nog miljoenen laadpalen met complete electra infrastructuur worden aangelegd (de overheid wil het liefst iedereen in 2030 aan EV's).
Wij weten beide dat de overheid dat niet gaat (kunnen) betalen, zeker niet met al het onderhoud etc.

De enige lichtelijk levensvatbare oplossing is het wisselen van accupacks bij een "tankstation" ipv opladen. Maar ook dit werkt alleen voor kleine hoeveelheden EV's gezien de ruimte en beveiliging die nodig is om grote hoeveelheden op de slaan en op te laden.
Bovendien moeten EV's dan compleet opnieuw worden ontworpen aangezien de huidige platforms en veiligheidseisen dat niet toestaan.

Wat je de rest van het jaar verliest met een brandstof auto daar ga je niet op in
die 5min per 2 weken die ik kwijt ben met tanken is hetzelfde als elke dag 20sec je auto aan de stekker hangen ;)
 
Ik rijdt 3-4x per jaar naar zuid frankrijk...
Ik weet niet of jullie dat ook doen?
Maar heb je enig idee HOEVEEL auto's er die route rijden, en hoeveel tankstations er EXTRA bijgebouwd moeten worden om al deze auto's te voorzien van een beetje prik, heb je enig idee hoeveel extra ruimte dat gaat kosten om al die auto's een half uur aan een laadpaal te zetten, hoe zwaar de electrische voorziening moet zijn naar die tankstations, nu vaak in de middle of nowhere, ...
Dat half uurtje stoppen betekend straks in de praktijk dat je ook daar twee tot drie uur moet wachten voordat er een laadpaal beschikbaar is, en hoe doe je dat tijdens de piekmomenten, mogen mensen dan niet meer tanken tussen 5 en 7 uur....en dan hebben we het alleen over de personenauto's, hoe ga je dat doen met de vrachtauto's die nog wat extra nodig hebben....
Er staan vaak honderden auto's op die rustplaatsen.....
Enigste mogelijkheid wordt dan een aanhanger met een agregaat er op..
En dan vooral niet vergeten...in NL heb je om de 20 km wel een tankstation, in frankrijk en spanje b.v. moet je soms 50 -60 km rijden , mensen die afgelegen wonen komen dan al helemaal in de problemen....
Ik zeg niet dat het niet allemaal op te lossen is, maar met de huidige technieken, infrastructuur en beslissingssnelheden ( het polderen) staat straks half nederland stil omdat de accu leeg is...
en Dunlop kwam met de luchtband omdat het een verbetering was voor de automobilist toen, de zware wielen die door hun gewicht werden beperkt, werden plotseling veel lichter en kon de snelheid omhoog...DAT zijn of waren argumenten die een automobilist graag hoort, zo ook met electrisch, het moet voordelen bieden voor de gebruiker, dan win je ze , nu voor het gros alleen maar nadelen

Dagelijks komen er snelladers, publieke laadpunten en privé laadpunten van privépersonen en bedrijven bij.

Als morgen ineens alles van brandstof op elektrisch zou overstappen dan heb je gelijk.
Dit is echter net zo onmogelijk als de infrastructuur in een dag bouwen en dus zal dat parallel moeten lopen.

Wellicht dat dit niet overal even soepel zal lopen maar een volledig doemscenario geeft wel een heel negatief beeld van de wereld.
 
Publieke laadpalen zijn een oplossing voor een kleine hoeveelheid EV's.
Allereerst moeten er dan nog miljoenen laadpalen met complete electra infrastructuur worden aangelegd (de overheid wil het liefst iedereen in 2030 aan EV's).
Wij weten beide dat de overheid dat niet gaat (kunnen) betalen, zeker niet met al het onderhoud etc.

De enige lichtelijk levensvatbare oplossing is het wisselen van accupacks bij een "tankstation" ipv opladen. Maar ook dit werkt alleen voor kleine hoeveelheden EV's gezien de ruimte en beveiliging die nodig is om grote hoeveelheden op de slaan en op te laden.
Bovendien moeten EV's dan compleet opnieuw worden ontworpen aangezien de huidige platforms en veiligheidseisen dat niet toestaan.


die 5min per 2 weken die ik kwijt ben met tanken is hetzelfde als elke dag 20sec je auto aan de stekker hangen ;)

Knap ik moet minimaal 1,5km omrijden en ik moet elke week tanken met een brandstofauto.
Langs de snelweg tanken is iets minder lang maar dan kost de brandstof 15-20 cent per liter meer...

Het thuis in de lader prikken doe ik sneller dan dat mijn vrouw haar sleutels uit haar tas heeft gepakt.
 
Knap ik moet minimaal 1,5km omrijden en ik moet elke week tanken met een brandstofauto.
Langs de snelweg tanken is iets minder lang maar dan kost de brandstof 15-20 cent per liter meer...

Het thuis in de lader prikken doe ik sneller dan dat mijn vrouw haar sleutels uit haar tas heeft gepakt.
omdat je een eigen laadpunt hebt, maar bij tankstations zie ik soms 2 of 4 laadpunten, wat als ze bezet zijn?
 
omdat je een eigen laadpunt hebt, maar bij tankstations zie ik soms 2 of 4 laadpunten, wat als ze bezet zijn?

Snelladen heeft niets met mijn laadpunt thuis te maken.

Er zijn ook snelladers die niet bij tankstations staan. Dus niet alles wat jij ziet is wat er beschikbaar is.
Als je een EV hebt dan staan deze je telefoon app of de navigatie van je auto.

Ik heb ook met de brandstof auto meegemaakt dat er een wachtrij is bij de pomp. Soms kun je er voor kiezen om nog even door te rijden en soms niet.
Met een EV zal dat niet anders zijn. De behoefte aan capaciteit zal aangepast worden aan de behoefte.

Door het vele bijbouwen van snelladers zal dit steeds minder een probleem worden.
 
Snelladen heeft niets met mijn laadpunt thuis te maken.

Er zijn ook snelladers die niet bij tankstations staan. Dus niet alles wat jij ziet is wat er beschikbaar is.
Als je een EV hebt dan staan deze je telefoon app of de navigatie van je auto.

Ik heb ook met de brandstof auto meegemaakt dat er een wachtrij is bij de pomp. Soms kun je er voor kiezen om nog even door te rijden en soms niet.
Met een EV zal dat niet anders zijn. De behoefte aan capaciteit zal aangepast worden aan de behoefte.

Door het vele bijbouwen van snelladers zal dit steeds minder een probleem worden.

EV???? hou toch op met dat gezever over die electro karretjes.....

al dat geneuzel over hoe geweldig het allemaal wel niet is....die gasten doen me denken aan de buckler lul van de jaren 80...:r
 
  • Leuk
Waarderingen: jbt
Wie heeft de aanleg van de huidige pompstations betaald dan?

In deze discussie(s) wordt altijd uitgegaan van de huidige uitgangspunten qua werk, economie en recreatie enz. Zodra bijvoorbeeld rekeningrijden er door komt en piekmomenten extra worden belast kunnen we ineens meer thuis werken, de spits vermijden en auto's delen. En/of als het OV eens flink verbeterd en goedkoper word enz..
 
EV???? hou toch op met dat gezever over die electro karretjes.....

al dat geneuzel over hoe geweldig het allemaal wel niet is....die gasten doen me denken aan de buckler lul van de jaren 80...:r

Heb je ook wat inhoudelijks te melden?

Waarschijnlijk niet :W

Reactie lijkt op jaloezie gestoeld en jaloezie is een verschrikkelijk zielige afwijking...:r
 
Maar wie gaat dan die nieuwe infrastructuur betalen? De regering?

Een pomphouder verdient aan de levering van de brandstof.

Bij een publieke laadpaal laden is iets duurder dan wanneer je zelf investeert in een laadpaal.
Wanneer er behoefte is aan laadpalen dan zullen er vanzelf meer komen omdat ze ook nu al door verschillende partijen geplaatst worden met een commercieel oogpunt.

Hier is niets mis mee.
Zij betalen en onderhouden de infrastructuur en verdienen dit terug door iets meer voor de stroom te vragen.
Exact hetzelfde zoals nu de pompstations worden gefinancierd.
 
Een pomphouder verdient aan de levering van de brandstof.

Bij een publieke laadpaal laden is iets duurder dan wanneer je zelf investeert in een laadpaal.
Wanneer er behoefte is aan laadpalen dan zullen er vanzelf meer komen omdat ze ook nu al door verschillende partijen geplaatst worden met een commercieel oogpunt.

Hier is niets mis mee.
Zij betalen en onderhouden de infrastructuur en verdienen dit terug door iets meer voor de stroom te vragen.
Exact hetzelfde zoals nu de pompstations worden gefinancierd.

Dat is niet helemaal waar denk ik omdat het een electranet betreft. Het net moet gewoon verzwaard worden hoe je het ook bekijkt. Eerst gaan we naar elektrische auto's. Maar dan komen de warmtepompen nog. Er stond in de telegraaf een stukje dat er in bepaalde delen van het land geen zonnepanelen meer bijgeplaatst mogen worden omdat het net dat niet aan kan. Dit zegt mij dus genoeg. Verzwaren komt dus idd weer terecht op de schouders van de burgers. Ik ben het eens met de stelling dat de vervuiler betalen moet maar nu worden we op kosten gejaagd die heel veel mensen niet kunnen betalen.
 
Dat is niet helemaal waar denk ik omdat het een electranet betreft. Het net moet gewoon verzwaard worden hoe je het ook bekijkt. Eerst gaan we naar elektrische auto's. Maar dan komen de warmtepompen nog. Er stond in de telegraaf een stukje dat er in bepaalde delen van het land geen zonnepanelen meer bijgeplaatst mogen worden omdat het net dat niet aan kan. Dit zegt mij dus genoeg. Verzwaren komt dus idd weer terecht op de schouders van de burgers. Ik ben het eens met de stelling dat de vervuiler betalen moet maar nu worden we op kosten gejaagd die heel veel mensen niet kunnen betalen.

Je moet dan beter lezen. Dat gaat om PV-parken die men wil plaatsen waar helemaal geen net is.
Dus niet om panelen op huizen etc. Dit is ook al een paar keer hier voorbij gekomen. Het plaatsen van panelen op huizen zou juist het net minder zwaar moeten belasten.:Y
Er zijn een paar clubs die op een achteraf weiland een zooitje panelen gooien en dan verbaast zijn dat er geen net is om ze op aan te sluiten. |(
Daar komt dan een typisch Telegraaf artikel over waarvan de gemiddelde lezer alleen de bang maken de kop leest.

Het verzwaren van het algemene net is nergens voor nodig.
Natuurlijk moeten de energieleveranciers / netbeheerder wel gewoon onderhoud aan het net blijven plegen.
Dat is ook niets teveel gevraagd als je ziet dat een gemiddeld huishouden veel meer betaald voor de netbeheerder dan de stroom zelf.

Als je van gas naar een warmtepomp gaat dan raak je ook de vastrecht kosten voor de gasleiding kwijt.
Deze is alleen al ca. € 600 per jaar (dit zijn de kosten om een gasleiding in huis te hebben.)
Zelfs al zou je dat extra moeten betalen voor vastrecht elektra dan wordt het nog steeds niet duurder.
Onnodige bangmakerij en stemmingmakerij dus.
 
Je moet dan beter lezen. Dat gaat om PV-parken die men wil plaatsen waar helemaal geen net is.
Dus niet om panelen op huizen etc. Dit is ook al een paar keer hier voorbij gekomen. Het plaatsen van panelen op huizen zou juist het net minder zwaar moeten belasten.:Y
Er zijn een paar clubs die op een achteraf weiland een zooitje panelen gooien en dan verbaast zijn dat er geen net is om ze op aan te sluiten. |(
Daar komt dan een typisch Telegraaf artikel over waarvan de gemiddelde lezer alleen de bang maken de kop leest.

Het verzwaren van het algemene net is nergens voor nodig.
Natuurlijk moeten de energieleveranciers / netbeheerder wel gewoon onderhoud aan het net blijven plegen.
Dat is ook niets teveel gevraagd als je ziet dat een gemiddeld huishouden veel meer betaald voor de netbeheerder dan de stroom zelf.

Als je van gas naar een warmtepomp gaat dan raak je ook de vastrecht kosten voor de gasleiding kwijt.
Deze is alleen al ca. € 600 per jaar (dit zijn de kosten om een gasleiding in huis te hebben.)
Zelfs al zou je dat extra moeten betalen voor vastrecht elektra dan wordt het nog steeds niet duurder.
Onnodige bangmakerij en stemmingmakerij dus.

Zet in een straat van 60 huizen maar eens de warmtepompen tegelijk aan als men thuiskomt van hey werk. En men laad dan de auto ook nog eens op. Moet je eens zien wat er gebeurt. Hoezo piekstroom? En die PV velden liggen echt wel bij een net hoor.
 
Wat een discussie is dat hier geworden seg ..

We kunnen het ook kort samenvatten:
  • Volledige omschakeling naar elektrisch rijden? Niet mogelijk. En al zeker niet tegen 2030.
  • Elektriciteitsnet verbeteren? Dat kan, maar lang niet voldoende.
  • Wie betaalt dat? De burger, meer bepaald de minder bemiddelde burgers, zoals ik. Want de rijkeren hebben altijd de macht eronder uit te muizen.
  • Openbaar vervoer verbeteren? Dream on!
  • Openbaar vervoer goedkoper maken? ... ohw jeeee ... kan er iemand mij komen reanimeren? Want ik kom niet meer bij van het lachen ...
 

1. hoeveel mensen weten überhaupt wat een smartgrid is, laat staat hoe het werkt?
Waarom is dat interessant ? Het enige dat jij doet is wijzen op een probleem, iets wat iedereen kan zien aankomen. Een oplossing lijkt je niet te interesseren. Hoe een smartgrid werkt zal de meeste mensen worst zijn.
Met benzine zijn er ook genoeg die geen idee hebben wat er onder de motorkap gebeurt. Gelukkig hoeft dat ook niet, net als met nieuwere dingen als een smartgrid.
2. dat het is bedacht is heeft echt 0.0 toegevoegde waarde over de uitvoering en uitvoerbaarheid van iets Begin van vorige eeuw werden er ook oplossingen bedacht voor vliegende auto's, hoeveel zie je daar tegenwoordig van vliegen?
Niet eens.
Alles begint met een goed idee.
Bij innovatie is het idee zelfs het allerbelangrijkste. Zonder goed idee kun je nooit innoveren of zelfs maar iets zinnigs bouwen.

Dat het idee al 12 jaar bestaat betekent dat iemand het probleem al eerder heeft onderkend.

3. Het is een open deur, maar er is geen alternatief, want daar is de infrastructuur niet op gebouwd. Als je maar 1 groep heb zal ze wel allemaal op dezelfde groep moeten laten draaien. Je bevestigd dus alleen maar mijn punten in plaats van te ontkrachten
Wederom niet eens.
Waar het mij om gaat is dat iedereen kan bedenken dat teveel belasting op een groep problemen geeft. We weten allemaal dat je zware verbruikers moet verdelen over de verschillende groepen, óf, als je maar één groep hebt moet je ze nooit tegelijk gebruiken.
Er is nóg een mogelijkheid, een buffer opnemen in het systeem.... Dat is nu precies waar de elektrische auto zo ideaal voor is.

Ideeën, theorieën en plannen zijn leuk, maar zolang deze niet uitvoerbaar zijn zonder exorbitante investeringen blijft het daarbij....ideeën.
Ideeën zijn anders wel heel belangrijk. Een goed idee is de basis van elke uitvinding, van alle innovatie.
Zonder goed idee kun je nooit iets slims, iets toekomst bestendigs bouwen.

En wat er nog steeds genegeerd wordt:
2. Hoe gaan we die enorme hoeveelheid stroom van de krachtcentrales naar de EV's krijgen over kabels en tranformatorhuisjes die dat fysiek niet aankunnen?
Dat beweer je telkens opnieuw terwijl ik al heb verklaard dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn mits we de moderne mogelijkheden benutten.
3. Hoe gaan we miljarden giftige lithium accu packs maken zonder de natuur nog verder naar de klote te helpen? (hint, net als fossiele brandstoffen raakt het snel op)
Heel objectief omschreven weer.

Ten eerste, de ontwikkelingen staan niet stil. Een moderne Li-Ion cel bevat nog maar 1/20 deel van de zeldzame metalen in vergelijking met een generatie eerder.
Dat scheelt nogal. Je kunt nu batterijen voor 20 auto’s bouwen met de milieuimpact van één auto van het vorige model.
Hoe zit dat met benzinewagens ? Maken ze daar net zulke stappen ?

Verder weet ik dat bijvoorbeeld BMW en Tesla zich actief bemoeien met de winning van lithium, kobalt en mangaan. Ze willen de schadelijke gevolgen voor de natuur zoveel mogelijk beperken en verder zet men zich in om de arbeidsomstandigheden ter plaatse te verbeteren.
Ik kan het niet controleren maar feit is dat men zich weldegelijk bewust is van de impact van de winning op de natuur en daarmee natuurlijk op de publieke opinie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan