Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Wat is het nut hiervan? Want een verbrandingsmotor haalt geen 100% energie uit zijn brandstof. Een electromotor ook niet, maar procentueel wel veel meer. Is heel complex om de uiteindelijke energiekosten van brandstof vs electro te berekenen. Dit is volgens mij veel te kort door de bocht.

De discussie gaat er over dat de elektriciteit om 7 liter benzine te maken genoeg is om een BEV 60km op te laten rijden.
Die energie heb je dus al weggegooid nog voor dat je één km op benzine gereden hebt.

De 7 liter is gekozen omdat je dit tegenwoordig nodig helpt om 100km met een auto op benzine te rijden.

Als het over efficiëntie gaat dan is het verschil helemaal bizar groot.
1 liter benzine heeft ca. 10.000W/h aan energie daar kan een BEV tussen de 50-75km op rijden.
Dit is ook waarom bijv. een Tesla P100D op een 100.000W/h accu ca. 500km kan rijden.
Die grote accu heeft maar de energie opslag van ca. 10l benzine.
 
De discussie gaat er over dat de elektriciteit om 7 liter benzine te maken genoeg is om een BEV 60km op te laten rijden.
Die energie heb je dus al weggegooid nog voor dat je één km op benzine gereden hebt.

De 7 liter is gekozen omdat je dit tegenwoordig nodig helpt om 100km met een auto op benzine te rijden.

Als het over efficiëntie gaat dan is het verschil helemaal bizar groot.
1 liter benzine heeft ca. 10.000W/h aan energie daar kan een BEV tussen de 50-75km op rijden.
Dit is ook waarom bijv. een Tesla P100D op een 100.000W/h accu ca. 500km kan rijden.
Die grote accu heeft maar de energie opslag van ca. 10l benzine.

en jullie willen dus die brandstof wel hebben om de centrales te laten draaien met hun rendementsverlies, om daarmee weer electriciteit te maken om die weer in de accumulatoren te stoppen...of maken jullie electriciteit van water (stof)
 
Perslucht is een energie drager, geen bron, net als waterstof. Je moet er nog steeds energie in steken. Veel energie, dan heb je een tweehonderd bar fles onder je auto liggen en kom je nog de stad niet uit. Kansloos.
Mijn baas heeft een tijdje een karretje op lucht gebruikt, daar zijn we maar weer mee gestopt, elektra is veel makkelijker en betrouwbaarder.
Je moet ook altijd een fietspomp meenemen als thuiskomertje.:+
 
Apart verhaal. Je hebt er op gestudeerd, onderzoek gedaan en toch ben je verre van objectief. Erg vooringenomen zelfs.

Eerst maar het pot verwijt de ketel deel, hebben we dat gehad. Elders komen de cijfers van de rendementen van waterstof en vol elektrisch langs, 18% en 77%.
Om iedereen op waterstof te laten rijden is dus iets van 4 x zoveel energie nodig dan in geval van batterij elektrisch.


Waar komt die energie vandaan om al die waterstof te maken, hoeveel CO 2 komt daarbij vrij ?

Nou ja je hoeft niet antwoorden want het “probleem” van energie voor BEV’s is peanuts vergeleken bij dat voor H2.

Ik vind het sowieso apart want huishoudens zijn heus niet de enige stroomverbruikers. Wat dacht je van industrie, openbare gebouwen en bijvoorbeeld openbare straatverlichting.
In Duitsland is jaren geleden al onderzocht hoeveel extra elektriciteit er nodig is als iedereen elektrisch gaat rijden. Dat getal was rond de 10%.


Strookt dus totaal niet met wat jij hier beweert en aangezien je veel meer onwaarheden vertelt weet ik wie ik hier niet geloven moet.

Verder heb je blijkbaar weinig weet van batterijen. Je kunt een batterij van een telefoon absoluut niet vergelijken met die van een auto, ook al zijn ze beide Li-Ion.

De capaciteit van mijn eigen Li-Ion motorfietsbatterij kon ik uitlezen met een App, de achteruitgang van de capaciteit was over het eerste jaar dat ik er dagelijks mee reed circa 0,5 ProMille.
Die gaat dus levenslang mee en straks, als de rest van de motor op is komt ie vast wel terecht in een powerwall. Kan ie nog decennia mee.



De rest heb ik geschrapt, komen we toch niet uit.

Ik heb niet gezegd dat waterstof op dit moment een beter alternatief is, maar met ontwikkeling mogelijk op de lange termijn.
Verder lees je nog steeds niet goed... Of je snapt het verschil niet tussen de energie infrastructuur voor de industrie en die van een stedelijke omgeving.
Je vergelijkt nog steeds een netwerk bedoeld voor enorme hoeveelheden stroom met een netwerk bedoeld voor huishoudelijk stroom gebruik dat opeens 2/3x zoveel stroom moet gaan verwerken wat fysiek niet mogelijk is.... Hoe zuinig je EV dan ook is en dat bedrijven meer stroom gebruiken.

Je blijft maar hameren op die efficiëntie maar op alle andere vragen blijft het verrassend stil.
 
De discussie gaat er over dat de elektriciteit om 7 liter benzine te maken genoeg is om een BEV 60km op te laten rijden.
Die energie heb je dus al weggegooid nog voor dat je één km op benzine gereden hebt.

De 7 liter is gekozen omdat je dit tegenwoordig nodig helpt om 100km met een auto op benzine te rijden.

Als het over efficiëntie gaat dan is het verschil helemaal bizar groot.
1 liter benzine heeft ca. 10.000W/h aan energie daar kan een BEV tussen de 50-75km op rijden.
Dit is ook waarom bijv. een Tesla P100D op een 100.000W/h accu ca. 500km kan rijden.
Die grote accu heeft maar de energie opslag van ca. 10l benzine.


De auto van tegenwoordig rijd veel meer km op 7 liter. Mijn Opeltje uit 2006 rijd al 95 km op 7 liter benzine. En de auto's zijn de laatste jaren veel zuiniger geworden.
 
Ik heb niet gezegd dat waterstof op dit moment een beter alternatief is, maar met ontwikkeling mogelijk op de lange termijn.
Verder lees je nog steeds niet goed... Of je snapt het verschil niet tussen de energie infrastructuur voor de industrie en die van een stedelijke omgeving.
Je vergelijkt nog steeds een netwerk bedoeld voor enorme hoeveelheden stroom met een netwerk bedoeld voor huishoudelijk stroom gebruik dat opeens 2/3x zoveel stroom moet gaan verwerken wat fysiek niet mogelijk is.... Hoe zuinig je EV dan ook is en dat bedrijven meer stroom gebruiken.

Je blijft maar hameren op die efficiëntie maar op alle andere vragen blijft het verrassend stil.

Daar ga je ook geen antwoord op krijgen, omdat de EV-gekkies daar geen antwoord op hebben wat past in het pro-EV geloof.
Liever weer het zoveelste pro-EV berichtje plaatsen, geschreven door gelijkgestemden.
 
Ik irriteer me altijd kapot aan die "iedereen moet aan het elektrisch rijden, want de rest is kut" gekkies.
Alleen maar de positieve punten benoemen en op de nadelen niet reageren of domweg ontkennen.
Doe die oogkleppen eens af.

Elektrisch rijden heeft gewoon te veel nadelen, waarvan meerdere in dit topic al genoemd zijn.

Je ergert je aan of iets irriteert je.

Ik weet niet over wie je het hebt, van mij moet iedereen zelf weten wat ie rijdt.

Maar ik heb ook zo’n irritatie....

Waar ik me aan erger is de religie van de heilige zuigermotor.
Dat is bij auto’s erg, bij motorfietsen denken hele volksstammen dat er niets anders is, dat er nooit iets anders komt en dat er nooit iets anders zal zijn. Ze accepteren werkelijk alles.

De benzinemotor heeft een hele lijst van onhebbelijkheden, dingen die je goed beschouwd niet wilt voor gebruik in een motorfiets of auto, daar moet dan een hele lijst aan technische voorzieningen voor bedacht, gemaakt en gemonteerd worden om er een rijdbaar geheel van te maken. Dat sleep je allemaal mee, je moet het betalen en onderhouden en als het stuk gaat moet je het vervangen.
Ik denk aan: koppeling, versnellingsbak, radiateur, waterpomp, balansassen, startmotor, startaccu, uitlaatdempers, katalysator en de hele mikmak om de uitlaatgassen aan de milieu eisen te laten voldoen. En vast nog wel meer zaken die ik vergeten ben.

Allemaal zaken die iedereen heel normaal vindt maar goed beschouwd is het absurd want wat doen de meeste mensen er mee ? Ze rijden naar het werk, ze rijden naar de winkel, ze staan in de file met stomende uitlaat en zo komen ze met meerdere koude starts aan 40 km op een dag, of misschien 50.

Maar kom ze niet aan met een alternatief want dat kan niet, dan moeten ze wel 6 uur wachten bij de laadpaal (uitspraak van een collega) of ze vinden het gewoon niets zonder een reden te kunnen verzinnen.
Dat zie je hier ook, lees maar de vele reacties in de trant van “ik hoop dat ik hartstikke dood ben als die elektrische zooi verplicht wordt” of “mij krijg je niet op zo’n elektrisch hok”.

Dat vind ik kortzichtig, dát zijn pas oogkleppen.
 
Ik ben allang blij dat je er niet weer zo'n voorgekauwd pro-EV/anti de rest, linkje bij geplaatst hebt ;)

Ik ben niet anti "alles wanneer het geen plofmotor is"
Ik rijdt privé o.a. een Honda Civic Hybrid (geen EV, maar ook geen 100% plofmotor)

Ik ben er niet in afgestudeerd en heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar kan gelukkig wel logisch nadenken en daaruit conclusies trekken.
Daarom geloof ik niet in het EV project.
Teveel nadelen en bijkomende problemen.


In Brabant kun je je gelukkig ook aan iets irriteren. Wij zijn niet zo moeilijk.
Maar toch bedankt voor de Nederlandse les.
Je komt nu een stuk intelligenter over.... :t
 
Ik heb niet gezegd dat waterstof op dit moment een beter alternatief is, maar met ontwikkeling mogelijk op de lange termijn.
Verder lees je nog steeds niet goed... Of je snapt het verschil niet tussen de energie infrastructuur voor de industrie en die van een stedelijke omgeving.
Je vergelijkt nog steeds een netwerk bedoeld voor enorme hoeveelheden stroom met een netwerk bedoeld voor huishoudelijk stroom gebruik dat opeens 2/3x zoveel stroom moet gaan verwerken wat fysiek niet mogelijk is.... Hoe zuinig je EV dan ook is en dat bedrijven meer stroom gebruiken.

Je blijft maar hameren op die efficiëntie maar op alle andere vragen blijft het verrassend stil.

Je moppert een hoop....
In mijn vorige post heb ik een heel stuk daar over gewist want het leek me geen goed idee.

Maar OK, dan toch.

Het elektriciteits netwerk is berekend op pieken, dagelijks zijn er een paar momenten dat er veel verbruik is en daar moet de capaciteit minimaal aan voldoen.
De rest van de tijd draait de zaak op deellast, er zullen leveranciers stilgezet worden zodat andere op hogere capaciteit kunnen doordraaien bij een hoger rendement. O sorry, zeg ik het weer....
Men beweert dat er niet genoeg capaciteit is maar ze hebben het alleen over de pieken. Dat is ouderwets denken... men is nog niet gewend aan de mogelijheid om energie op te slaan..

Maar waarom zou je een batterijvoertuig juist in de piekuren moeten laden ? Dat kan op elk moment, tenminste voor verreweg de meeste, die staan 23 uur per dag stil, aan de laadpaal die wordt betaald uit de besparing op brandstof. Van dat geld kun je heel leuke dingen doen... weet ik uit ervaring.

Als je onderweg bent wil je graag nu stroom, dan heb je weinig keus. Maar dat is een kleine minderheid.

Al die tijd is er dus een zee aan capaciteit over. Wat er gebeuren moet is de voertuigen laten praten met het net, en dat de stroomprijs voor dat laden flexibel is. Dan kan de eigenaar kiezen of hij wel of niet wil laden op piekuren en hij kan beslissen of hij geld wil verdienen door de auto als buffer te laten gebruiken door het net, dus laden bij lage stroomprijs en terugleveren bij hoge prijs. Het verbruik van het net wordt op die manier enorm genivelleerd.
Technisch is het geen probleem om zo in te richten. En dat is er nog niet overal, nee. Maar dat is geen argument. Vroeger waren er ook geen benzinestations en toch rijden overal auto’s.
 
Laatst bewerkt:
....Ik rijd privé o.a. een Honda Civic Hybrid (geen EV, maar ook geen 100% plofmotor)....

Jij boef, milieuterrorist.

Weet je wel hoe vervuilend dat is, zo'n accupakket in zo'n smerige geitewollensokken hybride. Dat hebben ze onderzocht en weet je hoe erg dat is, dat is wel net zo erg als twee miljoen kilometer rijden met tien Hummers jonguh...
 
Laatst bewerkt:
Je moppert een hoop....
In mijn vorige post heb ik een heel stuk daar over gewist want het leek me geen goed idee.

Maar OK, dan toch.

Het elektriciteits netwerk is berekend op pieken, dagelijks zijn er een paar momenten dat er veel verbruik is en daar moet de capaciteit minimaal aan voldoen.
De rest van de tijd draait de zaak op deellast, er zullen leveranciers stilgezet worden zodat andere op hogere capaciteit kunnen doordraaien bij een hoger rendement. O sorry, zeg ik het weer....
Men beweert dat er niet genoeg capaciteit is maar ze hebben het alleen over de pieken. Dat is ouderwets denken... men is nog niet gewend aan de mogelijheid om energie op te slaan..

Maar waarom zou je een batterijvoertuig juist in de piekuren moeten laden ? Dat kan op elk moment, tenminste voor verreweg de meeste, die staan 23 uur per dag stil, aan de laadpaal die wordt betaald uit de besparing op brandstof. Van dat geld kun je heel leuke dingen doen... weet ik uit ervaring.

Als je onderweg bent wil je graag nu stroom, dan heb je weinig keus. Maar dat is een kleine minderheid.

Al die tijd is er dus een zee aan capaciteit over. Wat er gebeuren moet is de voertuigen laten praten met het net, en dat de stroomprijs voor dat laden flexibel is. Dan kan de eigenaar kiezen of hij wel of niet wil laden op piekuren en hij kan beslissen of hij geld wil verdienen door de auto als buffer te laten gebruiken door het net, dus laden bij lage stroomprijs en terugleveren bij hoge prijs. Het verbruik van het net wordt op die manier enorm genivelleerd.
Technisch is het geen probleem om zo in te richten. En dat is er nog niet overal, nee. Maar dat is geen argument. Vroeger waren er ook geen benzinestations en toch rijden overal auto’s.

In nijmegen noord moeten het koelhuis van de lidl en het van de valk hotel NU al hun koeling en verwarming uitzetten als daar om gevraagd wordt...straks wordt dat ook jouw en mijn buurmans warmtepomp....maar zand is er genoeg om de koppen in te steken
 
De auto van tegenwoordig rijd veel meer km op 7 liter. Mijn Opeltje uit 2006 rijd al 95 km op 7 liter benzine. En de auto's zijn de laatste jaren veel zuiniger geworden.

Als je het verhaal volledig had gelezen dan had je het wel begrepen.
Dat jouw hondenhok zuiniger is geloof ik graag. Daar staat tegenover dat de meeste auto's dat nog steeds niet halen en het gaat om een gemiddelde.
Zoals het ook om een gemiddelde EV gaat in het verhaal.

Ons bijna nieuwe benzine stokertje voor erbij haalt de 7l/100km al niet eens.
 
Ik moet er niet aan denken wat Dunlop over zich heen kreeg toen hij voorstelde voertuigen op luchtbanden te laten rijden.

"Dat kan toch niet', "binnen zes meter zit er een lek in", "Moet je zeker een compressor meenemen en waar moet ik die op aansluiten onderweg ?"
"Je moet elke dag alle banden oppompen". "Die dingen zijn zo versleten en wie moet ze vervangen ? Daar zijn geen mensen voor, niemand weet hoe dat moet.". "dit kan niet, wil niet en zal ook nooit wat worden, let op mijn woorden".
"Wil je naar het buitenland, moet je 12 reservewielen meenemen en dan nog strand je halverwege."


Elke verandering stuit op weerstand, sommigen zijn heel goed in het bedenken van problemen, gelukkig zijn er anderen die goed zijn in het oplossen.

Op de site van netbeheerder Tennet lees ik ongeveer wat ik hierboven voorstelde...

Elektrische auto's vervangen centrales voor evenwicht vraag en aanbod op hoogspanningsnet
 
Ik heb niet gezegd dat waterstof op dit moment een beter alternatief is, maar met ontwikkeling mogelijk op de lange termijn.
Verder lees je nog steeds niet goed... Of je snapt het verschil niet tussen de energie infrastructuur voor de industrie en die van een stedelijke omgeving.
Je vergelijkt nog steeds een netwerk bedoeld voor enorme hoeveelheden stroom met een netwerk bedoeld voor huishoudelijk stroom gebruik dat opeens 2/3x zoveel stroom moet gaan verwerken wat fysiek niet mogelijk is.... Hoe zuinig je EV dan ook is en dat bedrijven meer stroom gebruiken.

Je blijft maar hameren op die efficiëntie maar op alle andere vragen blijft het verrassend stil.

Je kunt blijven herhalen dat 2 of 3x zoveel stroom door het huishoudelijk netwerk een probleem is, maar enige onderbouwing hiervan geef je niet.
Het laden van een auto gebeurd voor 99% van de tijd 's-nachts wanneer de rest van de huishoudelijke apparaten uit staan omdat je ander geen oog dicht doet.
Dus deze auto's gaan staan te laden wanneer er in de oude situatie vrijwel geen stroom door het net liep en dus is dit volgens onderzoeken geen probleem.

Waar deze angst vandaan komt is waarschijnlijk uit berichten van de media dat men zonneparken niet aangesloten krijgt op het net. Er zijn natuurlijk ook niet van die slimme mensen die ergens in een of andere uithoek op een stuk land een berg zonnepanelen plempt en dat deze op het net willen aansluit dat daar niet is.
 
Ik moet er niet aan denken wat Dunlop over zich heen kreeg toen hij voorstelde voertuigen op luchtbanden te laten rijden.

"Dat kan toch niet', "binnen zes meter zit er een lek in", "Moet je zeker een compressor meenemen en waar moet ik die op aansluiten onderweg ?"
"Je moet elke dag alle banden oppompen". "Die dingen zijn zo versleten en wie moet ze vervangen ? Daar zijn geen mensen voor, niemand weet hoe dat moet.". "dit kan niet, wil niet en zal ook nooit wat worden, let op mijn woorden".
"Wil je naar het buitenland, moet je 12 reservewielen meenemen en dan nog strand je halverwege."


Elke verandering stuit op weerstand, sommigen zijn heel goed in het bedenken van problemen, gelukkig zijn er anderen die goed zijn in het oplossen.

Op de site van netbeheerder Tennet lees ik ongeveer wat ik hierboven voorstelde...

Elektrische auto's vervangen centrales voor evenwicht vraag en aanbod op hoogspanningsnet

Staat nu ook een stuk op NU.nl dat in bepaalde plaatsen wat meer afgelegen plekken diverse PV projecten afgehouden worden omdat er geen net capaciteit is. Dus ja dat een net beheerder graag EV auto’s als buffer wil gebruiken geloof ik direct
 
Daar ga je ook geen antwoord op krijgen, omdat de EV-gekkies daar geen antwoord op hebben wat past in het pro-EV geloof.
Liever weer het zoveelste pro-EV berichtje plaatsen, geschreven door gelijkgestemden.

Je hebt blijkbaar geen argumenten meer als je mensen moet gaan uitmaken voor EV-gekkies.

Zolang het beschaafd blijft zijn er genoeg hier die met onderbouwing je vragen willen beantwoorden.
Dus ik daag je uit om de vragen die je hebt op een beschaafde manier te stellen.

(Geloof me ik was redelijk anti door een onderbuikgevoel en door het ongefundeerd geblaat om mij heen. Nadat ik mij iets meer ben gaan verdiepen kom je tot de conclusie dat een EV voor nu het beste alternatief is.)
 
Staat nu ook een stuk op NU.nl dat in bepaalde plaatsen wat meer afgelegen plekken diverse PV projecten afgehouden worden omdat er geen net capaciteit is. Dus ja dat een net beheerder graag EV auto’s als buffer wil gebruiken geloof ik direct

Dit heeft andere oorzaken en dat ga je ook niet oplossen met de accu's van EV's.
Dit komt omdat ze zonder onderzoek PV projecten op plekken waar de infrastructuur niet is.
 
Je kunt blijven herhalen dat 2 of 3x zoveel stroom door het huishoudelijk netwerk een probleem is, maar enige onderbouwing hiervan geef je niet.
Het laden van een auto gebeurd voor 99% van de tijd 's-nachts wanneer de rest van de huishoudelijke apparaten uit staan omdat je ander geen oog dicht doet.
Dus deze auto's gaan staan te laden wanneer er in de oude situatie vrijwel geen stroom door het net liep en dus is dit volgens onderzoeken geen probleem.

Waar deze angst vandaan komt is waarschijnlijk uit berichten van de media dat men zonneparken niet aangesloten krijgt op het net. Er zijn natuurlijk ook niet van die slimme mensen die ergens in een of andere uithoek op een stuk land een berg zonnepanelen plempt en dat deze op het net willen aansluit dat daar niet is.

Dan moet je toch echt beter lezen of de universiteit vragen stellen waarom mijn scriptie omtrend dit onderwerp is goedgekeurd ;)
Maar ok, blijkbaar wil je nog meer bronnen, wat dacht je van een onderzoek door de overheid in samenwerking met diverse energie maatschappijen op basis van een kleine verhoging van het aantal EV's:

Een mogelijk probleem is overbelasting van het elektriciteitsnet. "We hebben een degelijk net in Nederland en dat kan ook een hoop aan, maar niet als elektrisch rijden groot wordt en we allemaal in dezelfde uren willen opladen."
Daarnaast zou elektrisch rijden niet zo milieuvriendelijk zijn als het misschien lijkt, als iedereen rond dezelfde tijd de stekker aansluit. "Als er heel veel vraag is, red je het niet met het aanbod van wind- of zonne-energie en moet je gaan bijstoken in kolencentrales", zegt Nieuwenhuis. "Dan zorg je alsnog voor een enorme extra uitstoot. Het zou een gemiste kans zijn van het elektrisch rijden."
'Gedragsverandering nodig bij bezitters elektrische auto's'

En het stuk uit mijn scriptie van 2011 waarin ik dit al voorspelde obv een EV dichtheid van meer dan 6%:

"Wanneer men straks echter massaal op elektrische auto’s overstapt zal nachtelijke belasting op het energienet enorm toenemen. Zeker wanneer hele wijken tegelijkertijd de auto’s in het stopcontact pluggen bij thuiskomst van het werk. Rond 18:00 ligt namelijk het landelijke piekverbruik.
Deze beperkingen kunnen in de toekomst problemen gaan geven indien er geen patroonsverschuiving plaats vindt op het gebied van gebruik."
 
Laatst bewerkt:
en jullie willen dus die brandstof wel hebben om de centrales te laten draaien met hun rendementsverlies, om daarmee weer electriciteit te maken om die weer in de accumulatoren te stoppen...of maken jullie electriciteit van water (stof)

Geen idee hoe je op het idee komt voor deze veronderstellingen naar aanleiding van wat je stelt, laat staan dat ik weet waarop ik moet reageren.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet er niet aan denken wat Dunlop over zich heen kreeg toen hij voorstelde voertuigen op luchtbanden te laten rijden.

"Dat kan toch niet', "binnen zes meter zit er een lek in", "Moet je zeker een compressor meenemen en waar moet ik die op aansluiten onderweg ?"
"Je moet elke dag alle banden oppompen". "Die dingen zijn zo versleten en wie moet ze vervangen ? Daar zijn geen mensen voor, niemand weet hoe dat moet.". "dit kan niet, wil niet en zal ook nooit wat worden, let op mijn woorden".
"Wil je naar het buitenland, moet je 12 reservewielen meenemen en dan nog strand je halverwege."


Elke verandering stuit op weerstand, sommigen zijn heel goed in het bedenken van problemen, gelukkig zijn er anderen die goed zijn in het oplossen.

Op de site van netbeheerder Tennet lees ik ongeveer wat ik hierboven voorstelde...

Elektrische auto's vervangen centrales voor evenwicht vraag en aanbod op hoogspanningsnet
En om het vertrouwen van het publiek te winnen werden er theatershows georganiseerd waarin mensen zich lieten overrijden door een auto met luchtbanden, waarna ze ongedeerd weer opstonden.8)7
 
Dan moet je toch echt beter lezen of de universiteit vragen stellen waarom mijn scriptie omtrend dit onderwerp is goedgekeurd ;)
Maar ok, blijkbaar wil je nog meer bronnen, wat dacht je van een onderzoek door de overheid in samenwerking met diverse energie maatschappijen op basis van een kleine verhoging van het aantal EV's:


'Gedragsverandering nodig bij bezitters elektrische auto's'

En het stuk uit mijn scriptie van 2011 waarin ik dit al voorspelde obv een EV dichtheid van meer dan 6%:

Je moet idd niet allemaal gaan laden tussen 18:00 en 22:00.
Mijn auto laad nu tussen 5:30 en 7:00 en dat is genoeg om weer een hele dag zonder bijladen te kunnen rijden.

Ook is het nu al mogelijk om per aansluit af te schakelen. Er is niet zo heel veel voor nodig om dit ook te kunnen beperken op aansluiting nivea.

Zo heb ik nu al een "slimladen" oplossing voor mijn auto.
Naast dat deze kijkt naar wat de rest van het huis gebruikt, geeft deze de netbeheerder ook de mogelijkheid om het laden van de auto te beperken tot maximaal 3x 16A terwijl ik maximaal 3x 25A kan laden. (De auto kan overigens maximaal 3x 24A laden op een AC aansluiting.)

Deze beperking kan soms lastig zijn als je snel weer je volledige capaciteit nodig hebt en dus kan je (nu nog) deze beperking door de netbeheerder tijdelijk overrulen.
Met de komst en de grotere dichtheid van snelladers zal deze behoefte ook kleiner worden. Als je immers nog een eind weg moet is het handiger om even langs een snellader te rijden.

Brandstof fans wijzen erop dat het snelladen nog niet echt snel is. Dit is voor een deel waar maar je ziet dat de ontwikkeling hiervan erg snel gaat op het moment en het is ook een andere manier van denken. Als ik langs een snellader ga dan ga ik niet daarlangs om de auto vol te laden.
Dit is immers niet erg slim om te doen. De snellader werkt het snelste afhankelijk van de accu tussen de 10% en 70% van de lading van de accu.
Met een auto waarmee ik met een volle accu >400km kan rijden kijk ik dus niet naar hoe snel ik vol kan zijn maar hoeveel moet ik bijladen om mijn gewenste rit te kunnen maken.

Ook wordt er graag gewezen naar het aantal keer laden als je met de auto naar bijv. Zuid Frankrijk rijdt. Het is gewoon waar dat je over die rit langer zult doen dan je met een diesel zou doen en waarbij je alleen stopt als de tank leeg is. Deze manier van rijden met een brandstof auto wordt echter al vele jaren voordat er sprake was van een EV als onverantwoord beschouwd. Het is immers veiliger om na ca. 2 uur rijden minimaal een 15 min rust te houden.

Met een BEV kan je ca. 2 uur met 150km/u op de Duitse autobahn knallen en dan moet je 20-30 min, koffie drinken plassen (en de auto laden) om weer 2 uur te kunnen knallen. (Rij je langzamer dan kan je of langer door of je hoeft minder lang te stoppen.)
Dus reeds met de huidige BEV's kan je door Europa reizen op een snelheid zoals dat al vele jaren verantwoord wordt geacht.

Tegenover het verplicht verantwoordelijk rijden met de BEV staat dat je 90-95% van de tijd thuis zult laden.
Hiermee bespaar je (in mijn geval) wekelijks veel tijd door het niet te hoeven omrijden en stoppen bij tankstation.
In totaal over een jaar zal je wellicht zelfs tijd besparen t.o.v. een brandstofauto.
 
..."Wanneer men straks echter massaal op elektrische auto’s overstapt zal nachtelijke belasting op het energienet enorm toenemen. Zeker wanneer hele wijken tegelijkertijd de auto’s in het stopcontact pluggen bij thuiskomst van het werk. Rond 18:00 ligt namelijk het landelijke piekverbruik.
Deze beperkingen kunnen in de toekomst problemen gaan geven indien er geen patroonsverschuiving plaats vindt op het gebied van gebruik." ...
En dat heb je helemaal zelf bedacht ?

Ja sorry, ik vind het nogal een open deur... Het is niet meer dan logisch.
Het is ook oud nieuws en eigenlijk al achterhaald want er is een prima oplossing.

Maar wel prima sensatie voor wie niet verder nadenkt...
 
Mensen met een dure Tesla hebben ook een parkeerplaats op eigen grond waar hij opgeladen kan worden.
Andere mensen hebben dat niet.
Dat dus, waardoor het hele slimladen alleen een oplossing is voor een hele kleine groep en het grote probleem nog steeds niet oplost.

Met een BEV kan je ca. 2 uur met 150km/u op de Duitse autobahn knallen en dan moet je 20-30 min, koffie drinken plassen (en de auto laden) om weer 2 uur te kunnen knallen. (Rij je langzamer dan kan je of langer door of je hoeft minder lang te stoppen.)
Dus reeds met de huidige BEV's kan je door Europa reizen op een snelheid zoals dat al vele jaren verantwoord wordt geach
Helaas heeft 95% van de bevolking geen boodschap aan wetenschappelijk verantwoord en heeft geen zin om elke 2 uur een half uur te wachten, zeker niet op een rit van 6-8uur waarbij je dus 2uur extra tijd kwijt bent, anders zouden vrachtwagenchauffeurs helemaal niet aan werk toekomen. Bovendien kan ik met mn benzine auto ruim 3/4uur 150 rijden voordat mn tank richting leeg gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan