Hoelang kunnen we nog motorrijden?

De hoofdbestanddelen van de uitlaatgassen zijn CO2 en H2O. CO2 is alleen giftig in hoge concentraties, wanneer het zuurstof verdringt. Dat kan alleen in afgesloten ruimten gebeuren. H2O in pure vorm is alleen giftig voor alcoholisten.:+
Alle andere uitstoot bestaat uit bijproducten. Daarvan kan de concentratie sterk verminderd worden bij moderne motoren.

Uiteraard kun je de effecten van CO2 productie alleen tegengaan wanneer iedereen meedoet, maar dat is geen reden om er niet mee te beginnen.
In de jaren '70 had ik een boek thuis met de titel: A is de aarde die gaat er straks aan, B is de buurman die heeft het gedaan".
Men is geneigd om anderen de schuld te geven, dat lees je ook hier op MF. Mede daarom worden er nu internationale verdragen gesloten. Of dat gaat helpen? Dat moeten we nog zien.

Ben het eens met het feit dat je ergens een keer moet beginnen anders veranderd er nooit wat, maar ik heb altijd het gevoel dat Nederland altijd vol gas gaat en de rest van de wereld denkt van "Mwoah..zo vaart loopt het niet, we kijken het wel even aan..."
 
Bij een milieuzone gaat het niet om de CO2 maar om giftige gassen en deeltjes. Die werden er vroeger niet uitgefilterd of omgezet door middel van een katalysator.
Dat is de theorie, maar op het moment dat een Lupo 3l uit 2000 de stad niet in mag, maar een h1 hummer uit 2001 wel moet je toch echt afvragen wat de echte reden is...
 
Ben het eens met het feit dat je ergens een keer moet beginnen anders veranderd er nooit wat, maar ik heb altijd het gevoel dat Nederland altijd vol gas gaat en de rest van de wereld denkt van "Mwoah..zo vaart loopt het niet, we kijken het wel even aan..."
En als je dan even verder kijkt doen wij het qua millieumaatregelen behoorlijk slecht in Europa. Wij denken alleen dat we zo "groen" zijn, maar in de praktijk valt dat erg tegen.
 
En als je dan even verder kijkt doen wij het qua millieumaatregelen behoorlijk slecht in Europa. Wij denken alleen dat we zo "groen" zijn, maar in de praktijk valt dat erg tegen.

Wij doen het juist heel goed, wat al die zwakzinnigen in Den Haag en Brussel alleen ff vergeten dat Nederland van alle Europese landen het meest dichtgebouwd is. Wij hebben hier geen grote gebieden met bossen die CO2 opnemen ipv uitstoten en we liggen onderaan alle geberges waardoor het met de wind allemaal onze kant op komt. En dan hebben we ook nog eens de grootste haven van Europa waardoor de uitstoot van al die vrachtschepen wereldwijd ook bij onze uitstoot wordt opgeteld.
Politici houden altijd van gemiddeldes en statistieken, maar kijken nooit naar randvoorwaarden.
Bijvoorbeeld:
Heb je 2 kinderen, 2 volwassen die €1000 verdienen en 1 die €100.000 verdient is het gemiddelde inkomen van iedereen samen €20.400, maar 4 v/d 5 mensen hebben niets aan deze informatie.
En zo werkt het ook met al die milieu metingen. Er wordt leuk met cijfers gesmeten, maar niet naar omstandigheden.
Wereldwijd wordt er 32.500.000.000.000kg CO2 uitgestoten en in Nederland "maar" 168.000.000.000kg
Als we dat afzetten per inwoner stoot Nederland ruim 30% minder uit dan het gemiddelde wereldwijd waarbij landen als China en India ook worden meegenomen. Zo makkelijk is het om met cijfers te spelen.
 
Iedereen heeft het altijd maar over miljoenen tonnen CO2. Maar er zit bijna geen CO2 in de lucht, slechts 0,04%.
Bovendien heb ik 3 bomen in mijn tuin.O-)
 
27zd7jc.jpg
 
Wij doen het juist heel goed, wat al die zwakzinnigen in Den Haag en Brussel alleen ff vergeten dat Nederland van alle Europese landen het meest dichtgebouwd is. Wij hebben hier geen grote gebieden met bossen die CO2 opnemen ipv uitstoten en we liggen onderaan alle geberges waardoor het met de wind allemaal onze kant op komt. En dan hebben we ook nog eens de grootste haven van Europa waardoor de uitstoot van al die vrachtschepen wereldwijd ook bij onze uitstoot wordt opgeteld.
Politici houden altijd van gemiddeldes en statistieken, maar kijken nooit naar randvoorwaarden.
Bijvoorbeeld:
Heb je 2 kinderen, 2 volwassen die €1000 verdienen en 1 die €100.000 verdient is het gemiddelde inkomen van iedereen samen €20.400, maar 4 v/d 5 mensen hebben niets aan deze informatie.
En zo werkt het ook met al die milieu metingen. Er wordt leuk met cijfers gesmeten, maar niet naar omstandigheden.
Wereldwijd wordt er 32.500.000.000.000kg CO2 uitgestoten en in Nederland "maar" 168.000.000.000kg
Als we dat afzetten per inwoner stoot Nederland ruim 30% minder uit dan het gemiddelde wereldwijd waarbij landen als China en India ook worden meegenomen. Zo makkelijk is het om met cijfers te spelen.
Maak 't nou niet te moeilijk voor die klimafaatstrijder. O-)
 
Ik vind het nog het meest bijzonder dat bijv. in een land als India veel meer winst te halen is dan in Nl. Maar ik zie niet gebeuren dat al die miljoenen motoren daar opeens door elektrische motoren vervangen worden. Om maar eens wat te noemen Royal Enfield verkoopt plm 60.000 motoren in India per.... maand. Ik zie weinig winst als wij hier allemaal op eens elektrisch gaan rijden.
 
Ik vind het nog het meest bijzonder dat bijv. in een land als India veel meer winst te halen is dan in Nl. Maar ik zie niet gebeuren dat al die miljoenen motoren daar opeens door elektrische motoren vervangen worden. Om maar eens wat te noemen Royal Enfield verkoopt plm 60.000 motoren in India per.... maand. Ik zie weinig winst als wij hier allemaal op eens elektrisch gaan rijden.

Hoe is dat bijzonder?
Veel landen buiten West-Europa lopen op industrieel gebied nog enkele decenia achter. Er is daar geen geld, of geen noodzaak om te moderniseren en als je gratis en semi-legaal al je afvalstoffen gewoon in de lucht/grond/rivieren mag dumpen, waarom zou je dan miljoenen investeren om het te verwerken of de processen milieuvriendelijker te maken?

En daar zit het probleem ook direct. Zolang de landen met de grootste en meest vervuilende industriën niet in een enorm tempo de boel gaan aanpakken hebben onze inspanningen geen enkele zin. Ze zouden beter het geld wat ze hier in "innovatie" pompen beter gebruiken om de industrie daar te moderniseren als het ze echt alleen om het milieu te doen is. Je kan beter een miljard ton uitstoot halveren in landen als India en China dan voor hetzelfde geld duizend ton uitstoot halveren, want die laatste beetjes kosten net zoveel geld.
 
Hoe is dat bijzonder?
Veel landen buiten West-Europa lopen op industrieel gebied nog enkele decenia achter. Er is daar geen geld, of geen noodzaak om te moderniseren en als je gratis en semi-legaal al je afvalstoffen gewoon in de lucht/grond/rivieren mag dumpen, waarom zou je dan miljoenen investeren om het te verwerken of de processen milieuvriendelijker te maken?

En daar zit het probleem ook direct. Zolang de landen met de grootste en meest vervuilende industriën niet in een enorm tempo de boel gaan aanpakken hebben onze inspanningen geen enkele zin. Ze zouden beter het geld wat ze hier in "innovatie" pompen beter gebruiken om de industrie daar te moderniseren als het ze echt alleen om het milieu te doen is. Je kan beter een miljard ton uitstoot halveren in landen als India en China dan voor hetzelfde geld duizend ton uitstoot halveren, want die laatste beetjes kosten net zoveel geld.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Dat is bijzonder!
 
Zag toevallig gister een filmpje voorbij komen van een Duits autoprogramma.
Daar werd verteld dat de productie van het accupakket van een Tesla evenveel CO2 uitstoot oplevert als een moderne benzine of diesel auto in een looptijd van 200.000 KM.
Je elektrische auto begint zijn leven dus al met een gigantische achterstand.
Daarbij komt dan nog het probleem dat de elektriciteit voor het opladen ook nog voornamelijk gewonnen wordt uit fossiele brandstoffen.

Persoonlijk denk ik dat de stekker auto een tussenstap is.
Ik zie meer brood in waterstof.
Onder andere Hyundai heeft al 2 modellen op waterstof.
650KM op een "tank".
In Nederland nog maar 4 tankstations, maar dit zou in 2020 flink uitgebreid moeten zijn.
In Duitsland inmiddels al 100 plaatsen waar je waterstof kunt tanken.

Dat gezegd hebbende, mocht er vanaf 2030 echt geen brandstof auto meer verkocht mogen worden dan zal de handel in onderdelen en onderhoud alleen maar floreren en het misschien nog wel 50 jaar duren voordat de laatste brandstof auto van de weg verdwijnt.
Dat zullen de meeste hier niet eens meer mee gaan maken O-)
 
Zag toevallig gister een filmpje voorbij komen van een Duits autoprogramma.
Daar werd verteld dat de productie van het accupakket van een Tesla evenveel CO2 uitstoot oplevert als een moderne benzine of diesel auto in een looptijd van 200.000 KM.
Je elektrische auto begint zijn leven dus al met een gigantische achterstand.
Daarbij komt dan nog het probleem dat de elektriciteit voor het opladen ook nog voornamelijk gewonnen wordt uit fossiele brandstoffen.

Persoonlijk denk ik dat de stekker auto een tussenstap is.
Ik zie meer brood in waterstof.
Onder andere Hyundai heeft al 2 modellen op waterstof.
650KM op een "tank".
In Nederland nog maar 4 tankstations, maar dit zou in 2020 flink uitgebreid moeten zijn.
In Duitsland inmiddels al 100 plaatsen waar je waterstof kunt tanken.

Dat gezegd hebbende, mocht er vanaf 2030 echt geen brandstof auto meer verkocht mogen worden dan zal de handel in onderdelen en onderhoud alleen maar floreren en het misschien nog wel 50 jaar duren voordat de laatste brandstof auto van de weg verdwijnt.
Dat zullen de meeste hier niet eens meer mee gaan maken O-)
Het houdt op zodra er geen benzine meer verkocht wordt.
 
Het houdt op zodra er geen benzine meer verkocht wordt.
Dat zal niet zo'n vaart lopen denk ik.
In 2018 waren er 8,4 miljoen personenauto's op de weg in Nederland en dat worden er tot 2030 alleen maar meer.
Je kunt niet zomaar de verkoop van brandstof stop zetten, daar zijn veels te veel grote belangen bij gemoeid.
Kijk aleen maar naar een Shell o.i.d.
Buiten dat kun je ook niet alle brandstof auto's in 1x afvoeren, het zal een soort uitsterf constructie worden, zoals je die nu ook met oldtimers ziet.
 
Hoe is dat bijzonder?
Veel landen buiten West-Europa lopen op industrieel gebied nog enkele decenia achter. Er is daar geen geld, of geen noodzaak om te moderniseren en als je gratis en semi-legaal al je afvalstoffen gewoon in de lucht/grond/rivieren mag dumpen, waarom zou je dan miljoenen investeren om het te verwerken of de processen milieuvriendelijker te maken?

En daar zit het probleem ook direct. Zolang de landen met de grootste en meest vervuilende industriën niet in een enorm tempo de boel gaan aanpakken hebben onze inspanningen geen enkele zin. Ze zouden beter het geld wat ze hier in "innovatie" pompen beter gebruiken om de industrie daar te moderniseren als het ze echt alleen om het milieu te doen is. Je kan beter een miljard ton uitstoot halveren in landen als India en China dan voor hetzelfde geld duizend ton uitstoot halveren, want die laatste beetjes kosten net zoveel geld.


Ik heb niet de illusie dat wij het hier kunnen oplossen, zelfs als het hele westen op slag schoon wordt is het probleem nog steeds onoverkomelijk.

We weten allemaal dat het zo niet door kan gaan, het gaat vastlopen en niet een beetje ook. Door onze inspanningen misschien iets later en iets minder vast....
In bijvoorbeeld India zullen ze inderdaad niet snel overstappen op elektrisch, ze hebben het geld er niet voor als ze het al zouden willen.
De noodzaak is daar een heel stuk groter dan hier....

Daar verandert er voorlopig niets, de verandering moet uit het westen komen.

Ik denk dat wij daar een rol in hebben, in het westen is meer geld voor ontwikkeling en als er vraag komt zal er ook geproduceerd moeten worden.
Dan komt er eindelijk techniek op de markt die wel duurzaam is.

Die ene elektrische motor zet geen zoden aan de dijk, een miljoen ook nauwelijks maar vraag uit de samenleving door maatregelen van de overheid zet fabrikanten aan om door te ontwikkelen zodat duurzamere motoren beter en goedkoper worden en voor steeds meer mensen bereikbaar.
 
Klopt sowieso niets van de millieu zones in de steden..

Voorbeeld:
Astra Diesel bj 2000 mag de stad '(laten we Rotterdam eens nemen) niet in, te oud en te vuil'
Astra Diesel bj 2002 mag de stad wel in, is schoner

Ken un hoog tegniesj ontwikolt pusoon me dan is uitleggu wat het vusgil is tuuse du 2 Astraas???

Zo, dat is nog verrekt lastig schrijven zo

Naar mijn weten, is hier alleen het bj verschillend.
Verder zijn ze dus identiek gelijk aan elkaar.
Dus wat Rotterdam verzint, is puur gel#l...

En zo zijn er nog wel meer van die waanzin ideeén die vanuit dat 'torentje' en zijn maten komen.
Maar dat is weer een ander verhaal....
 
....Zag toevallig gister een filmpje voorbij komen van een Duits autoprogramma.
Daar werd verteld dat de productie van het accupakket van een Tesla evenveel CO2 uitstoot oplevert als een moderne benzine of diesel auto in een looptijd van 200.000 KM....

Duitsland, het land van grootmachten Volkswagen, Audi, Porsche, Mercedes Benz, Opel, BMW, MAN, Fendt, John Deere, Liebherr, Claas, en weet ik hoeveel meer grote bedrijven die afhankelijk zijn van verbrandingmotoren. Zouden ze daar echt onpartijdig zijn ?
Enkele komen straks eindelijk ook met elektrische voertuigen, Porsche met de Taycan en Audi met de Etron, hun grootste concurrent is een auto van alweer 7 jaar oud gemaakt door een kleine start-up ergens ver weg.
Nu zullen zij met hun voorsprong door techniek wel eens even laten zien dat het beter kan, wedden dat die batterijen dan zogenaamd ineens niet meer zo slecht zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Klopt sowieso niets van de millieu zones in de steden..

Voorbeeld:
Astra Diesel bj 2000 mag de stad '(laten we Rotterdam eens nemen) niet in, te oud en te vuil'
Astra Diesel bj 2002 mag de stad wel in, is schoner

Ken un hoog tegniesj ontwikolt pusoon me dan is uitleggu wat het vusgil is tuuse du 2 Astraas???
Zo, dat is nog verrekt lastig schrijven zo

Naar mijn weten, is hier alleen het bj verschillend.
Verder zijn ze dus identiek gelijk aan elkaar.
Dus wat Rotterdam verzint, is puur gel#l...

En zo zijn er nog wel meer van die waanzin ideeén die vanuit dat 'torentje' en zijn maten komen.
Maar dat is weer een ander verhaal....
Ze hebben gewoon een datumgrens getrokken, de enige manier om simpel te kunnen controleren.
Vaak pakt dat goed uit, soms ook niet. Dat is jammer dan.....
 
Duitsland, het land van grootmachten Volkswagen, Audi, Porsche, Mercedes Benz, Opel, BMW, MAN, Fendt, John Deere, Liebherr, Claas, en weet ik hoeveel meer grote bedrijven die afhankelijk zijn van verbrandingmotoren. Zouden ze daar echt onpartijdig zijn ?
Enkele komen straks eindelijk ook met elektrische voertuigen, Porsche met de Taycan en Audi met de Etron, hun grootste concurrent is een auto van alweer 7 jaar oud gemaakt door een kleine start-up ergens ver weg.
Nu zullen zij met hun voorsprong door techniek wel eens even laten zien dat het beter kan, wedden dat die batterijen dan zogenaamd ineens niet meer zo slecht zijn ?
Volkswagen is ook volledig in aan het zetten op een electrische auto voor het "volk".

Maar zoals je in jouw eerdere post aangaf, het westen kan en wil schoner worden en China / India e.d. kan het niet en wil het waarschijnlijk ook gewoon simpelweg niet vanwege economische groei.

De tweedeling in de wereld zal alleen maar groter worden, omdat wij graag voorop willen lopen.
Maar het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven en de rommel van productie moet natuurlijk ook ver van ons vandaan blijven.
Dus laten we de accu's straks lekker aan de andere kant van de wereld produceren door onder andere China en India.
En die accu's laten we dan lekker "milieuvriendelijk" verschepen naar het westen om ze aan het einde van hun levens duur weer netjes terug te laten verschepen, want die rommel willen we hier natuurlijk niet.
Als je denkt dat je de wereld verbeterd door nu al in te stappen in een batterijen auto, dan heb je oogkleppen op.

In de toekomst zal er ook een dark side of the earth ontstaan |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan