Hoelang kunnen we nog motorrijden?

bikerbertus

MF veteraan
9 jun 2007
16.264
10.121
I.v.m. de steeds grotere klimaatgekte en dus met de motoren die we gewend zijn en niet zo'n Moulinexmotor.
Over een jaartje of 10 wordt de verkoop verboden en lang voor die tijd het gebruik ontmoedigd middels steeds hogere heffingen en belastingen.
In een decennium verworden we tot de ruiter op het paard die hoogstens zondag's op een daartoe aan gewezen parcourtje een paar rondjes mag rijden met lotgenoten uit 'een straks 'andere tijd'... -O-
 
Die klimaatgekte is te bizar voor woorden. Zie je een VVD fossiel (Brinkman) oreren over belastingen op benzine en diesel en aardgas die omhoog moeten, maar de industrie wordt nog steeds bijna ongemoeid gelaten en over de luchtvaart en scheepvaart heeft hij het helemaal niet, terwijl daar de meeste winst valt te halen voor het milieu.
 
Tja, spannende vraag vind ik, en ik heb het antwoord niet. Maar helaas zie je nu al, in bijvoorbeeld Duitsland, dat een boel kleine ondernemers kiezen voor faillissement. Omdat ze met hun oude busje een boel steden niet meer in mogen om spullen te bezorgen, ze geen geld hebben voor een nieuwer/schoner voertuig, ook de ombouw ervan niet kunnen betalen omdat de subsidies (en fabrikanten) tekort schieten, en ze dus hun werk niet meer kunnen doen.

In NL gaan we eventjes 6 miljoen huizen verbouwen om "van het gas af" te kunnen, en zoals het zich nu laat aanzien komt de rekening daarvan vooralsnog bij de burgers te liggen (al zal daar vast nog een heleboel over gepraat gaan worden voor het zo ver is). Interessante ambitie op zich, mede ook omdat juist de aardgasbaten gedurende decennia belangrijk hebben bijgedragen aan onze huidige welvaart. Zal er wel op neer komen dat we onze definitie van "welvaart" voor de toekomst zullen moeten gaan herzien. Dat is niet per se slecht, wel wennen denk ik.

Over motorrijden maak ik me persoonlijk ietsje minder druk: er zullen tegen die tijd vast ook interessante elektrische motoren zijn. En afgezien van dat ik hoop die dan nog te kunnen betalen, hoop ik vooral nog voldoende gezond en fit te zijn om ermee te kunnen rijden (ik zal tegen die tijd wss de 60 gepasseerd zijn).
 
Tis gedaan met de plofbrommer :W
In 2030 kun je in Scandinavië al geen peut meer krijgen
Dus wil je de noordkaap nog zien :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er geen kaas van gegeten, maar hoe verhoudt de vrije Europese markt zich dan t.o.v. bijvoorbeeld vuurwerk, stilletto's, boksbeugels en andere door Nederland ongewenst verklaarde zaken?
 
Tja, spannende vraag vind ik, en ik heb het antwoord niet. Maar helaas zie je nu al, in bijvoorbeeld Duitsland, dat een boel kleine ondernemers kiezen voor faillissement. Omdat ze met hun oude busje een boel steden niet meer in mogen om spullen te bezorgen, ze geen geld hebben voor een nieuwer/schoner voertuig, ook de ombouw ervan niet kunnen betalen omdat de subsidies (en fabrikanten) tekort schieten, en ze dus hun werk niet meer kunnen doen.

In NL gaan we eventjes 6 miljoen huizen verbouwen om "van het gas af" te kunnen, en zoals het zich nu laat aanzien komt de rekening daarvan vooralsnog bij de burgers te liggen (al zal daar vast nog een heleboel over gepraat gaan worden voor het zo ver is). Interessante ambitie op zich, mede ook omdat juist de aardgasbaten gedurende decennia belangrijk hebben bijgedragen aan onze huidige welvaart. Zal er wel op neer komen dat we onze definitie van "welvaart" voor de toekomst zullen moeten gaan herzien. Dat is niet per se slecht, wel wennen denk ik.

Over motorrijden maak ik me persoonlijk ietsje minder druk: er zullen tegen die tijd vast ook interessante elektrische motoren zijn. En afgezien van dat ik hoop die dan nog te kunnen betalen, hoop ik vooral nog voldoende gezond en fit te zijn om ermee te kunnen rijden (ik zal tegen die tijd wss de 60 gepasseerd zijn).

De rekening komt direct of indirect altijd bij de burger te liggen,hoe denk je anders dat de roverheid aan zijn centen komt.
Voor het geval je het nog niet wist de overheid zijn wij allemaal samen.
 
De rekening komt direct of indirect altijd bij de burger te liggen,hoe denk je anders dat de roverheid aan zijn centen komt.
Voor het geval je het nog niet wist de overheid zijn wij allemaal samen.
True, maar ik doelde meer op de recent door CPB uitgerekende en gepubliceerde onevenredigheid in de bijdragen aan het klimaatakkoord door bedrijven t.o.v. burgers. En natuurlijk, zelfs als die bedrijven meer gaan meebetalen, dan wordt dat vanzelf een keer doorbelast aan burgers in de vorm van hogere product- of dienstenprijzen.

Maar je zult maar noodgedwongen schijn-zelfstandige (zzp-er) zijn geworden, die geen pensioen opbouwt, en een (naar nu blijkt) te duur huis kocht waarvan-ie weet dat het straks óf onbetaalbaar is óf onverkoopbaar, tenzij-ie fors investeert in een gedeeltelijke herbouw. Oja, en daarnaast moet ook de ooit zo schone auto, die vanwege allerlei maatregelen versneld was afgeschreven, een keer vervangen worden, want anders kan-ie niet meer werken. Ondertussen moet er langer doorgewerkt worden (door het verschuiven pensioenleeftijd), in een vergrijzende samenleving waarin je (gek genoeg, want vergrijzing) na je 50-ste eigenlijk nog steeds als "te oud" wordt beschouwd. Beetje extreem voorbeeld misschien, maar ik denk dat er genoeg mensen in die situatie verkeren. Ik niet, gelukkig, maar ik maak wel degelijk zorgen over die ontwikkeling, of misschien meer het gebrek daaraan.

Kijk, zuinig zijn op onze planeet en de omgeving is prima. Evenzo is het prima om stippen op horizonnen te zetten om iets te hebben om naartoe te werken. Maar er zal een keer gekeken moeten worden naar hoe e.e.a. te realiseren én te financieren. Op dit moment is daar domweg teveel onduidelijkheid over. Gevolg: investeringen worden uitgesteld in afwachting van duidelijkheid. Want zij die wel vroegtijdig investeren lopen een groot risico het schip in te gaan, niet in de laatste plaats vanwege de bijna kinderlijke wispelturigheid van de hedendaagse beleidsmakerij: wat vandaag goed is, is morgen ineens slecht. Dat is niet goed voor de economie, daarmee óók niet voor onze (huidige definitie van) welvaart. En ja, de overheid zijn wij allemaal, democratie immers, maar ik kan me niet herinneren ooit een voorkeur te hebben uitgesproken voor die wispelturigheid...
 
Je bedoeld dat we allemaal in een dikke V8 met open pijpen rijden? Graag! :+

Ehhh, bijna.... we hebben de mooiste voertuigen in de garage/schuur staan terwijl de benzineprijs 50 euro per liter is, natuurlijk alleen illegaal verkrijgbaar .
Je kan dan ook niet meer met geld betalen want cash bestaat allang niet meer... en de rest van je centjes word nauwkeurig in de gaten gehouden.

Je V8 met open pijpen zal gemodificeerd moeten worden tot ‘ie zoem-zoem doet :P
 
Als je niet meer mag of kunt rijden met een motorfiets met verbrandingsmotor zal ik met plezier overstappen op een elektrische. Maar dan moet het wel bruikbaarder zijn dan wat er nu te krijgen is. Minimaal 200 tot 300 km actieradius bij flink scheuren en hooguit 30 minuten laden.
 
Heb hier 2 tweetakten staan. En ik vrees het ergste. Maar laat mijn hobby er niet door tegenhouden. Wil op bepaalde gebieden best rekening houden met het milieu. Na de TT ben ik zo ongeveer de enige die altijd mijn eigen rotzooi opruimt en netjes in de vuilnisbak gooit. En krijg dan vaak nog rare blikken ook. Maar we slaan wel compleet door. Even de burger dwingen om over te gaan op elektrisch koken met alle kosten van dien. E 30k. per huishouden zoals ik het begreep. En zoals hierboven iemand al opmerkte: De industrie en scheepvaart worden relatief gezien met rust gelaten. Er schijnen schepen rond te varen die tig keer vervuilender zijn dan alle auto's bij elkaar in een land.
 
Als je niet meer mag of kunt rijden met een motorfiets met verbrandingsmotor zal ik met plezier overstappen op een elektrische. Maar dan moet het wel bruikbaarder zijn dan wat er nu te krijgen is. Minimaal 200 tot 300 km actieradius bij flink scheuren en hooguit 30 minuten laden.
Zolang het opladen langer dan 5 minuten duurt zal het nooit een alternatief zijn voor een verbrandingsmotor. Merk nu al dat je bij Tesla oplaadpunten soms al een kwartier staat te wachten omdat ze allemaal bezet zijn en dan mag je nog een half uur wachten tot ie gedeeltelijk vol is.
Hele elektrische rijden is een leuk idee, maar op elk mogelijk vlak onhaalbaar de komende 20/30jaar tenzij er een enorme vooruitgang geboekt wordt die nu al jaren achterwege blijft.
Niet recyclebaar, te lang opladen, niet genoeg (groene) stroom, geen bestendige electriciteit infrastructuur etc.
 
Heb hier 2 tweetakten staan. En ik vrees het ergste. Maar laat mijn hobby er niet door tegenhouden. Wil op bepaalde gebieden best rekening houden met het milieu. Na de TT ben ik zo ongeveer de enige die altijd mijn eigen rotzooi opruimt en netjes in de vuilnisbak gooit. En krijg dan vaak nog rare blikken ook. Maar we slaan wel compleet door. Even de burger dwingen om over te gaan op elektrisch koken met alle kosten van dien. E 30k. per huishouden zoals ik het begreep. En zoals hierboven iemand al opmerkte: De industrie en scheepvaart worden relatief gezien met rust gelaten. Er schijnen schepen rond te varen die tig keer vervuilender zijn dan alle auto's bij elkaar in een land.
Ik heb in een ander topic al eens voorgerekend dat zo'n schip slechts een halve pk nodig heeft om 1000 kg rotzooi uit China met een snelheid van 35 km/u door de oceaan voort te sleuren.
 
Zou het op zich geen probleem vinden om op een vol elektrische motor te rijden.. Lekker goedkoop, Nooit meer onderhoud qua kleppenstellen/olie.
Alleen de aanschaf is heel duur, maar dat verdient zich terug na verloop van tijd.

Wel een nadeel met laden als zo'n motor maar een bereik heeft van 300km.. het is perfect voor dagelijks woonwerk verkeer maar als je op vakantie wilt dan moet er toch echt een ander systeem komen. Misschien iets met "Accu walls" , zodat ik een accu kan pakken die al opgeladen is en mijn lege accu inlever? Dan heb je ook het probleem niet meer van laadtijd onderweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan