Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Er wordt altijd veel geroepen over de elektriciteit komt toch gewoon uit de normale centrales.
Voor een deel is dit waar.

Echter deze keten is nog steeds veel zuiniger dan rechtstreeks brandstof stoken.

Olivier Willemse is onderzoeker en heeft uitgezocht wat de CO2 uitstoot is van een elektrische auto en wat dat omgerekend zou zijn in benzine en diesel verbruik.
Deze cijfers zijn gebaseerd op de Nederlandse situatie en komen uit de rapporten van TNO en CEDelft.

Hierbij heeft hij berekend wat alle uitstoot is van bron tot wiel en kan je ook zien wat de uitstoot is van grijze en de verschillende soorten groene stroom.
Immers ook groene stroom geeft uitstoot omdat bijv. het maken van zonnepanelen, windmolens en waterkracht ook CO2 uitstoot geeft.
Daarnaast is er ook een uitstoot berekening gemaakt o.b.v. de huidige Nederlandse mix tussen grijze en groene energie.
Deze lijkt mij dan nog het meest representatief voor de gemiddelde Nederlander.

Uitgaande van deze mix is de uitstoot o.b.v. de huidige energiemix voor een elektrische auto beduidend zuiniger dan dat je met een vergelijkbaar brandstof exemplaar kunt behalen. Daarnaast zie je dat veel mensen die een EV hebben ook investeren in zonnepanelen en zo ook (grotendeels) hun energie uit deze panelen halen.

Bekijk bijlage 1348319

Link naar het volledige stuk met nog veel meer cijfers en onderbouwingen.
CO2 emissions battery electric cars / CO2 emissies elektrische auto

Het klopt overigens naar ook mijn mening dat we het niet gaan redden met alleen zonnepanelen en windmolens.
Andere vormen van energie blijven nodig en daarbij zou m.i. ook gekeken moeten worden naar de modernste vormen van kernenergie.
Opmerkelijke aan dit overzicht vind ik het onderlinge verschil in groene energie.
Had niet verwacht dat wind energie zoveel co2 bespaard tov zonne-energie.
 
Laatst bewerkt:
@dolorfin, dit lijkt me echt iets voor jou....

.
A8DBCE94-E51B-4682-B234-DCCF12ACA2AA.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Opmerkelijke aan dit overzicht vind ik het onderlinge verschil in groene energie.
Had niet verwacht dat wind energie zoveel co2 bespaard tov zonne-energie.

Ik heb ooit eens begrepen dat de materialen voor het maken van zonnepanelen nog voor de nodig uitstoot zorgen.
Wind energie is alleen nog wel weer heel duur omdat de molens maar zeer beperkt mee gaan en een hoop onderhoud nodig hebben.
 
Windmolens , de grootste landschapsvervuiling ooit ,bah wat een foeilelijke rotzooi .
 
Windmolens , de grootste landschapsvervuiling ooit ,bah wat een foeilelijke rotzooi .
Ga eens op een viaduct van de A2 staan, dat is pas landschapsvervuiling wat je dan ziet. Het hele land wordt verpest door asfalt, beton en geluidswallen.
Die windmolens hebben we nodig voor ons luxe leven. Wij in het westen zijn het inmiddels een beetje zat om die uitstoot van de Hemweg centrale in te moeten ademen.
 
Bouw maar een zootje kerncentrale s ,is denk duurzamer/mooier dan al die molens
Zolang ze veilig gebouwd en goed onderhouden worden, en het kernafval juist en goed verwerkt wordt, ben ik het met je eens. En we gaan ze nodig hebben.

Al heb ik persoonlijk geen problemen met windmolens. Maar ik stel me de vraag, als we te veel windmolens zetten, gaan we de vogelwereld wel schade toebrengen vrees ik ... of is dat niet zo?

Ik zou graag een windmolen in mijn tuin hebben, die dat ik wil, is niet storend voor de buren, ze lieten al weten het niet erg te vinden, zou volgens berekeningen op jaarbasis (zit in een goed trekgat ;) ), tot wel 60% van mijn nodige energie leveren. De windmolen zou me 12.000€ kosten. Ook niet goedkoop, maakt mijn eindrekening op het eind niet super goedkoper, maar het helpt zpwel bij de ergiecrisis.

Maar ik mag er gene zetten ... en dat noem ik dan politiek gezever ...

He ... maar had ik voor dit geen "energie topic" gestart?
 
Dat je geen een mag zetten komt denk ik door de verkeerde aanpak :P
Je moet bij overheden gewoon aankomen met een enorm SLECHT plan en zeggen dat je dat perse wilt, ze komen dan uit zichzelf met een suggestie om het iets kleiner en bescheidener te houden etc.. WIN WIN dus ;)
 
Windmolens moet je plaatsen waar niemand er last van heeft. Niet waar huizen in de buurt staan. De flevopolder is groot genoeg voor die dingen.
 
Dat je geen een mag zetten komt denk ik door de verkeerde aanpak :P
Je moet bij overheden gewoon aankomen met een enorm SLECHT plan en zeggen dat je dat perse wilt, ze komen dan uit zichzelf met een suggestie om het iets kleiner en bescheidener te houden etc.. WIN WIN dus ;)
Ik zou willen dat dat waar was!
 
Volkomen begrijpelijk.
Die oplaadpunten staan altijd dicht bij de ingang.

Invalidenplekken en evt. vrouwenplekken vind ik terecht dat die dicht bij een ingang gesitueerd zijn, maar die parkeerplekken met oplaadpunt voor stofzuigers, kunnen ook achteraan op een parkeerplaats geplaatst worden.
 
Iedereen GROEN en iedereen energiezuinig. #hoe-dan?
Mijn neus! Groene elektriciteit komt nu uit...? Gas- en kolencentrales en een paar windmolens! Of gewoon uit de nucleaire installaties uit de buurlanden.

Maar hoe GROEN is een gascentrale eigenlijk? Hoe GROEN is een kolencentrale eigenlijk? Hoe GROEN is een zonnepaneel eigenlijk? (ga dat maar niet nazoeken want daar wordt je bang van). Hoe GROEN is een windmolen als de subsidies hoger liggen dan de kostprijs? Ze worden na vijf jaar afgebroken en ergens anders neergezet omdat dat voordeliger is, vanwege de subsidies!.
Wanneer is GROEN niet meer afhankelijk van subsidies of tax-voordelen? Dàn pas kunnen we gaan praten over groene energie.

Laten we tot die tijd een paar kernreactors (type 4 of 5) bouwen om te zorgen dat de elektrische auto's kunnen blijven rijden.
Of laten we gewoon kijken hoe het afschakelplan in België werkt. Geen Tesla meer op de baan! Yes!

O ja, de Nederlandse synthetische, schone diesel is in België verboden. Het kleurtje is niet goed dus het mag niet. Groen is verboden!
 
Ach wel nee...gewoon een paar echte kerels die wat dollen met millieu gekkies.
Ze hebbe hun pick uppie toch niet bovenop die scootmobiel gezet toch?
Redneck humor....moet kunne...
Echte kerels in een pick up?:N De eigenaars van zulke auto's hebben geen klein piemeltje, maar helemaal geen.
 
Een brakke grasmaaier trek je overigens eenvoudig weg met zo'n elektrische scootmobiel.
Die zijn immers in het voordeel qua gewicht, power en grip.

 
Terug
Bovenaan Onderaan