Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Oei ik ben bijna 70 , moet mijn rocket dan weg, heb hem net gepoetst en een beurt gegeven
Haha, nee. Vooral niet doen. ;) Zoals je ook in bijgevoegde filmpje ziet, lekker doorgaan. :Y

Bij vrienden/kenissen/familie zie ik dat de mogelijkheden vanaf ongeveer 70 toch wel merkbaar achteruit gaan. Ook bij de fitte/sportieve figuren. -O-
Zou zo maar kunnen dat jij heel hoog zit in de normale verdeling. ;)
 
Zolang ik nog dagelijks zeecontainers met plastic afval en inkthoudend papier wegbreng naar de containerterminals om in India en Indonesië verbrandt te worden 🤔🤔🤔omdat het hier niet Mag, investeer ik nog geen dubbeltje in het klimaat. Ik leef zuinig en scheidt mijn afval. Ondertussen laden ze jou gescheiden afval die ze hier niet kunnen gebruiken in containers en word het daar ongefilterd verbrand. Yeah globalisatie😂😂😂

Edit . Dit gaat over 1000en containers per week vanuit NL. Alle recyclebedrijcen doen dit😉
 
Laatst bewerkt:
Ja toch wel, ik vul AL mijn uitgaven in in een excell file en die berekent de prijs per km uit.
En ik hoef geen EIGEN uurloon te tellen, ik betaal er toch ook niets voor aan mezelf _O-
Btw: als ik het al aan mezelf zou betalen, is het ook 0€, want stel, ik werk 4 uur aan 50€, is 200€, ik betaal dan 200€, dat is een uitgave in te geven op mijn excell file, maar gelijk VERDIEN ik die 200€ ook, want ik betaal die aan mijzelf, dus moet ik die ook als inkomst invullen, verrekening maakt daar dan 0€ van ;)

Het heet opportunity cost. Omdat je ervoor kiest om die uren te besteden aan het zelf uitvoeren van onderhoud, kun je die uren niet besteden aan iets anders, zoals betaald werk of zelfs een boswandeling. Die alternatieven hebben een prijskaartje hetgeen de waarde weerspiegeld en dat zijn de kosten die je op dient te voeren. Meer hier: Opportunity cost - Wikipedia

Quote uit het Wikipedia artikel: Opportunity costs are not restricted to monetary or financial costs: the real cost of output forgone, lost time, pleasure or any other benefit that provides utility should also be considered an opportunity cost.

Voor jou geldt dus: het onderhoud is duurder dan jouw boekhouding nu aangeeft omdat je opportunity costs niet meeneemt.
 
Het heet opportunity cost. Omdat je ervoor kiest om die uren te besteden aan het zelf uitvoeren van onderhoud, kun je die uren niet besteden aan iets anders, zoals betaald werk of zelfs een boswandeling. Die alternatieven hebben een prijskaartje hetgeen de waarde weerspiegeld en dat zijn de kosten die je op dient te voeren. Meer hier: Opportunity cost - Wikipedia

Quote uit het Wikipedia artikel: Opportunity costs are not restricted to monetary or financial costs: the real cost of output forgone, lost time, pleasure or any other benefit that provides utility should also be considered an opportunity cost.

Voor jou geldt dus: het onderhoud is duurder dan jouw boekhouding nu aangeeft omdat je opportunity costs niet meeneemt.
Dat is theorie. In de praktijk ligt het anders.
Je laat helemaal niks vallen vanwege dit werk. Je doet nog steeds je afwas, je neemt nog steeds een bad, je doet nog steeds werk in huis enz. Je verminderd er echter andere dingen voor, zoals tv kijken, internetten, cafehangen enz. Dus geen "nuttige" dingen die je ervoor laat (al zullen er mensen zijn die dat idd wel doen).
Maar letterlijk spaar je geld uit, dat is een feit waar die oportunity theorie niet tegen op kan, en al zeker niet als je dat sleutelen ook nog eens met plezier doet!

Met andere woorden:
Sommige mensen vinden het leuk om te sleutelen. Dat opportunity gelul zegt me helemaal niets. Dan kun je op alle slakken wel zout leggen.
Dit is dus exact wat ik er ook van denk! :t
 
_O-_O-_O-_O- jij bent net zo in de war als die linkse idioten in den haag....Volledig de realiteits zin verloren en gemotiveerd door je verwrongen inschattings vermogen probeer je hier je gelijk te halen zonder ook maar enigzins open te staan voor tegen argumenten.....
Het is gewoon verbijsterend hoe je loopt door te drammen alsof electrisch vervoer de heilige graal is....
Je zou een politieke carriere moeten overwegen.....je past er precies tussen...8)7

Ik laat me niet verder verleiden om te reageren op dit niveau want het is zoals ze dan zeggen:
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.:W
 
Jammer dat jij telkens met beledigende opmerkingen komt..
Heb nog geen post gezien waarin je fatsoen kan houden en respect kan tonen.

Voor mij een extra reden om terug te schakelen als ik een hybrid passeer 😋

Ff serieus.. misschien niet elke post maar je bent echt vaak onfatsoenlijk imo
 
Jammer dat jij telkens met beledigende opmerkingen komt..
Heb nog geen post gezien waarin je fatsoen kan houden en respect kan tonen.

Voor mij een extra reden om terug te schakelen als ik een hybrid passeer 😋

Ff serieus.. misschien niet elke post maar je bent echt vaak onfatsoenlijk imo

Grappig deze reactie. Even kijken wie er begint met beledigen en ongefundeerd begint te schelden.
Ik geef alleen aan dat ik daar niet op reageer.
Het schijnt toch lastig te zijn om dat te zien...

Wellicht heb je gelijk dat ik op dergelijke lieden in het geheel niet moet reageren maar ik denk dat er ook voor die nog hoop is om wat bij te leren.
Wellicht zijn er een aantal niet te redden. Jammer.

Voor wat het een hybride betreft moet ik je gelijk geven. Dat is een verzameling van het slechtste van twee werelden.|(
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat nu weer voor onzin?
Voorlopig is het de beste oplossing.

Zuiniger dan alleen een plofmotor en bruikbaarder dan zo'n stofzuiger
 
Jammer dat jij telkens met beledigende opmerkingen komt..
Heb nog geen post gezien waarin je fatsoen kan houden en respect kan tonen.

Voor mij een extra reden om terug te schakelen als ik een hybrid passeer 😋

Ff serieus.. misschien niet elke post maar je bent echt vaak onfatsoenlijk imo

mooi laten gaan dat soort lieden..
Daar is geen praten tegen....
Je mening wordt van tafel geveegd en je gelijk halen kun je helemaal vergeten met zulke portretten...
Puur narcistische personen als je het mij vraagt maar ik ben geen psycholoog..
sneu...maar wat doe je eraan?
 
Grappig deze reactie. Even kijken wie er begint met beledigen en ongefundeerd begint te schelden.
Ik geef alleen aan dat ik daar niet op reageer.
Het schijnt toch lastig te zijn om dat te zien...

Wellicht heb je gelijk dat ik op dergelijke lieden in het geheel niet moet reageren maar ik denk dat er ook voor die nog hoop is om wat bij te leren.
Wellicht zijn er een aantal niet te redden. Jammer.

Voor wat het een hybride betreft moet ik je gelijk geven. Dat is een verzameling van het slechtste van twee werelden.|(


Jij ziet het anders dan dat ik het zie, ik vind dat niet erg.
Laat ik het zo brengen ; er worden ( door bijna iedereen ) steekjes gegeven met of zonder minder nette bewoordingen en dat is gewoon jammer voor een toch al lastige discussie.
Het was misschien niet helemaal fair om jou als enige daar op aan te spreken, mijn excuses daarvoor.
 
Jij ziet het anders dan dat ik het zie, ik vind dat niet erg.
Laat ik het zo brengen ; er worden ( door bijna iedereen ) steekjes gegeven met of zonder minder nette bewoordingen en dat is gewoon jammer voor een toch al lastige discussie.
Het was misschien niet helemaal fair om jou als enige daar op aan te spreken, mijn excuses daarvoor.

Ach ik heb al eerder aangegeven dat ik in een fatsoenlijke discussie bereid ben om op iedere vraag en argument in te gaan.
Ik heb daar ook een aantal keren in aangegeven dat het niet altijd alleen maar rozengeur en maneschijn is.

Dit ben ik nog steeds en jouw constatering geeft alleen maar aan dat ik in de val getrapt ben waar ik n.b. zelf voor waarschuwde.
Dat is het probleem met een forum. Er zijn er genoeg die niet geremd door enige kennis volledig zonder argumenten je alleen persoonlijk gaan aanvallen.
 
Voor jou geldt dus: het onderhoud is duurder dan jouw boekhouding nu aangeeft omdat je opportunity costs niet meeneemt.
Eigenlijk is het een beetje off topic, maar ik wil toch nog effe iets vertellen hoe ik denk over die "oportunity cost"

Buiten het feit dat een (normaal denkend) mens eerst niet noodzakelijke zaken laat vallen, kan het ook net een heel andere uitwerking hebben.

Voorbeeldje:
Vandaag gepland, cinema bezoekje deze avanond, kort etentje voorafgaand.
Etentje á 25€
Film tickets á 25€
Drank en snacks á 20€
Heen en terug rit ong 20€ (gerekend aan de kostprijs per km voor de auto)
Alles samen 90€

Oeps, probleempje met de motor, en heb die morgen nodig!

"Schat, ons cinemaatje kan niet doorgaan, motor kapot, dit en dat, moet het herstellen.
"Oh, spijtig liefje, maar begrijp het wel. Heb je wat hulp nodig?"
Ze is niet technisch aangelegd, maar komt regelmatig de garage in, brengt me een warme chocomelk, en tijdens het sleutelen geeft ze wel eena gereedschap aan dat ik vraag, vraagt ze hier en daar wat over de motor, niet dat ze het snapt, maar ze toont interesse, en verder praten we over vanalles en nog wat.
Dus, QUALITYTIME! :t

Ik heb 3uur werk gehad. Ik had de motor ook kunnen wegbrengen, en met een vervangmotor weer kunnen thuiskomen (want de dealer kan er niet meteen aan beginnen). En we kunnen alsnog maar de cinema.
Daar hebben we ook wel een beetje qualitytime tijdens het eten, en tijdens de rit, maar is niet hetzelfde.
Later krijg ik de rekening van de dealer, 125€ inclusief de onderdeeltjes (want die deed hetzelfde werk in maar anderhalf uur natuurlijk), + 75€ om drie dagen met die vervangmotor te rijden, maakt 200€, + 90€ van het dagje uit, maakt een kost van 290€. Kijk, die 290€ heb ik uitgespaard, precies door het zelf te doen. Ohw ja, ik was natuurlijk nog enkele onderdeeltjes gaan halen, á 50€, dus de besparing is maar 240€, of eigenlijk zelfs maar 225€, want de rit om die onderdeeltjes kostte ook nog eens 15€.

Ohw, en die film die we zo graag samen wilden gaan zien?
Ach, na 6 maand zenden ze hem uit op tv, en dan is het gewoon een fles frisdrank een zak doritos en een potje dipsaus erbij, en gezellig in de zetel thuis, in alle privacy.

Ach ja, dat doet de besparing weer krimpen, want die drank en snacks voor thuis, dat was toch ook weer 8€.
Dus blijft over, een werkelijke besparing van 217€ :Y

Want, dat is de werkelijke stand van zaken, je HEBT echt bespaard, er is geld niet uitgegeven die je anders wel had uitgegeven.

Ik bedoel maar, als je het allemaal goed aanpakt, is heel die theorie gewoon niet meer dan een ... eu ja dus ... een theorie. Praktijk daarentegen ;)

Ohw maar wacht is ... we zijn beide tussen de thuisfilm door ook nog naar de wc geweest, doorgespoeld, dat kostte dan weer water, waren we naar de cinema geweest, hadden we daar wel doorgespoeld ipv thuis ... ...

En wat ik hiermee wil zeggen is, je kunt heeeeeeel ver gaan in zulke fictieve berekeningen, dat het gewoon niet meer realistisch is, en zelfs niet meer relevant.
 
Dergelijke dingen kun je altijd op 2 of meer manieren bekijken en berekenen, vaak is je "eigen"manier voor jou het beste en een ander zn "eigen "manier is voor hem t beste.


Ik ken mensen die het thuis kunnen uitleggen dat ze weer een nieuwe ( en grotere ) tv moeten omdat die minder stroom verbruikt, en uiteindelijk geloven die mensen ook dat ze "bespaard "hebben.. rationeel gezien heb je gewoon de tv gekocht die je graag wou maar dan onder valse voorwenselen.

Misschien nog weer iets anders ; ik las een artikel over verlichting. Sinds de komst van de besparende verlichting ( eerst spaarlamp , nu led ) zijn mensen meer lichtbronnen gaan gebruiken.. omdat het "goedkoper "is
Overal led lampjes in en allemaal kleine spulletjes met led verlichting en omdat Led bijna niks verbruikt worden er meer lampjes gekocht, aangezet, etc etc.
De vraag is dus uiteindelijk : bespaar je nou door de led verlichting of verbuik je minder terwijl je meer lampen aan hebt ;)
 
Dergelijke dingen kun je altijd op 2 of meer manieren bekijken en berekenen, vaak is je "eigen"manier voor jou het beste en een ander zn "eigen "manier is voor hem t beste.


Ik ken mensen die het thuis kunnen uitleggen dat ze weer een nieuwe ( en grotere ) tv moeten omdat die minder stroom verbruikt, en uiteindelijk geloven die mensen ook dat ze "bespaard "hebben.. rationeel gezien heb je gewoon de tv gekocht die je graag wou maar dan onder valse voorwenselen.

Misschien nog weer iets anders ; ik las een artikel over verlichting. Sinds de komst van de besparende verlichting ( eerst spaarlamp , nu led ) zijn mensen meer lichtbronnen gaan gebruiken.. omdat het "goedkoper "is
Overal led lampjes in en allemaal kleine spulletjes met led verlichting en omdat Led bijna niks verbruikt worden er meer lampjes gekocht, aangezet, etc etc.
De vraag is dus uiteindelijk : bespaar je nou door de led verlichting of verbuik je minder terwijl je meer lampen aan hebt ;)
Idd, ik heb ook al mensen horen zeggen dat ze het niet zo erg vinden als ze het licht vergeten uit te doen, "ach, het zijn maar LED lampen, dus maakt niks uit" zeggen ze dan :')
 
Voorlopig t ouwe hok zonder cat of andere milieurommel nog weer ff heerlijk :], t was er goed weer aan :t
 
Hier in huis 10 spotjes vervangen door led...waren 50w halogeen, nu 8w led er in, het bespaard wel, maar vergeet niet dat je nu ook meer moet stoken, want een deel van de oude lampen worden/werden ook omgezet in warmte, maar 's avonds branden er nu 6x 8 w ipv 6x50 w....
 
Er wordt altijd veel geroepen over de elektriciteit komt toch gewoon uit de normale centrales.
Voor een deel is dit waar.

Echter deze keten is nog steeds veel zuiniger dan rechtstreeks brandstof stoken.

Olivier Willemse is onderzoeker en heeft uitgezocht wat de CO2 uitstoot is van een elektrische auto en wat dat omgerekend zou zijn in benzine en diesel verbruik.
Deze cijfers zijn gebaseerd op de Nederlandse situatie en komen uit de rapporten van TNO en CEDelft.

Hierbij heeft hij berekend wat alle uitstoot is van bron tot wiel en kan je ook zien wat de uitstoot is van grijze en de verschillende soorten groene stroom.
Immers ook groene stroom geeft uitstoot omdat bijv. het maken van zonnepanelen, windmolens en waterkracht ook CO2 uitstoot geeft.
Daarnaast is er ook een uitstoot berekening gemaakt o.b.v. de huidige Nederlandse mix tussen grijze en groene energie.
Deze lijkt mij dan nog het meest representatief voor de gemiddelde Nederlander.

Uitgaande van deze mix is de uitstoot o.b.v. de huidige energiemix voor een elektrische auto beduidend zuiniger dan dat je met een vergelijkbaar brandstof exemplaar kunt behalen. Daarnaast zie je dat veel mensen die een EV hebben ook investeren in zonnepanelen en zo ook (grotendeels) hun energie uit deze panelen halen.

Electrische auto's vergelijken met Benzine en Diesel.png


Link naar het volledige stuk met nog veel meer cijfers en onderbouwingen.
CO2 emissions battery electric cars / CO2 emissies elektrische auto

Het klopt overigens naar ook mijn mening dat we het niet gaan redden met alleen zonnepanelen en windmolens.
Andere vormen van energie blijven nodig en daarbij zou m.i. ook gekeken moeten worden naar de modernste vormen van kernenergie.
 
Hier in huis 10 spotjes vervangen door led...waren 50w halogeen, nu 8w led er in, het bespaard wel, maar vergeet niet dat je nu ook meer moet stoken, want een deel van de oude lampen worden/werden ook omgezet in warmte, maar 's avonds branden er nu 6x 8 w ipv 6x50 w....


daar kwamen ook veel wietkwekers achter toen de traditionele lamp vervangen werd door led :P
 
Dergelijke dingen kun je altijd op 2 of meer manieren bekijken en berekenen, vaak is je "eigen"manier voor jou het beste en een ander zn "eigen "manier is voor hem t beste.


Ik ken mensen die het thuis kunnen uitleggen dat ze weer een nieuwe ( en grotere ) tv moeten omdat die minder stroom verbruikt, en uiteindelijk geloven die mensen ook dat ze "bespaard "hebben.. rationeel gezien heb je gewoon de tv gekocht die je graag wou maar dan onder valse voorwenselen.

Misschien nog weer iets anders ; ik las een artikel over verlichting. Sinds de komst van de besparende verlichting ( eerst spaarlamp , nu led ) zijn mensen meer lichtbronnen gaan gebruiken.. omdat het "goedkoper "is
Overal led lampjes in en allemaal kleine spulletjes met led verlichting en omdat Led bijna niks verbruikt worden er meer lampjes gekocht, aangezet, etc etc.
De vraag is dus uiteindelijk : bespaar je nou door de led verlichting of verbuik je minder terwijl je meer lampen aan hebt ;)


Men vergeet wel eens dat een ledlamp nogal wat duurder is als een halogeenlamp. Deze kosten moet je ook rekenen....:+O-) Zeker als het gaat om het vervangen van lampen die het nog prima deden en dus nog niet op het eind van hun levensduur waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan