Hoelang kunnen we nog motorrijden?


Je bedoelt dat benzinemotorrijders wél objectief zijn ? Deze mensen hebben anders wél ervaring met elektrisch rijden, anders dan van de meesten hier gezegd kan worden.

Maar ik vond nog iemand die ervaring heeft met brandstofcellen... Zijn betoog past niet in één deel, het zijn er drie...


Why fuel cell cars don't work - part 1 - mux' blog - Tweakblogs - Tweakers

Why fuel cell cars don't work - part 2 - mux' blog - Tweakblogs - Tweakers

Why fuel cell cars don't work - part 3 - mux' blog - Tweakblogs - Tweakers



.....En over 10-15 jaar krijgen de volgende hype die kortstondig goedkoper is...
En zo blijven we lekker doorgaan met korte termijn denken zolang het maar goedkoop is.

Zoals ik al eerder aangaf, waterstof is het meest voorkomende element IN HET UNIVERSUM, als daar gewoon een goede manier voor wordt gevonden om te krijgen en gebruiken heb je een vrijwel oneindige voorraad zonder giftige uitstoot. Maar dat gaat geld kosten en dat willen we natuurlijk niet

Klopt, waterstof is het meest voorkomende element in het universum, maar op Aarde komt het niet voor, alhans niet in vrije vorm in de vrije natuur. Alleen in gebonden vorm en daar kunnen we niets mee.
Waterstof is dan ook geen brandstof, het is een energie opslag medium, net als een batterij.

En dat het veel voorkomt doet niets af aan de nadelen die er aan kleven als je het wilt gebruiken voor aandrijving van een voertuig.

Oliemaatschappijen willen ons graag aan de waterstof hebben, dan hebben we hun tankstations immers nog steeds nodig en kunnen ze aan ons blijven verdienen.
Elektrisch rijden en zelf je stroom opwekken zoals ik doe daar verdienen ze niets aan. Och, arme oliemaatschappijen... Moeten ze iets anders verzinnen.


En je maakt nog een denkfout.
De vervuiling bij benzine en diesel is vanwege uitstoot door de nare effecten van verbranding. Het gaat om ongewenste stoffen die in de atmosfeer terecht komen en die schade aanrichten aan onze leefomgeving.
Bij batterij elektrische aandrijving is er geen uitstoot. Er gaat niets verloren, alle materialen en stoffen voor het voertuig en energie opslag blijven behouden en kunnen indien nodig zoveel mogelijk worden gerecycled.
Anders dan bij brandstoffen zoals benzine, diesel of LPG, die zijn na verbranding echt weg en krijg je niet meer terug.
 
En waar komt die uitstootvrije energie vandaan?
Tenzij ze morgen gaan beginnen met de bouw van minstens 3 kerncentrales is er niet eens genoeg stroom om 18% van alle voertuigen in Nederland electrisch te laten rijden. Maar voor die tijd, rond 6% van alle voertuigen, begeeft de electriciteit infrastructuur van Nederland het want die is nooit berekend op zo'n enorm (piek) verbruik. Nog even buiten het feit om dat alle energie van gas ook vervangen moet worden door electriciteit.
Hoe ik dat weet? Ik ben er op afgestudeerd... In 2011 en tot nu toe zijn al m'n voorspellingen uitgekomen, dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb :Y

Vandaar mijn conclusie dat waterstof, van de opties die nu bestaan, de enige is die op lange termijn levensvatbaar is zonder honderden miljarden investeringen.
 
Maar waar moet al die elektrische energie dan vandaan komen?
Je wordt voorspelbaar of je zit weer gewoon te stangen...

Zometeen ga je natuurlijk ook nog beweren dat alle energie die in benzine en diesel zit straks door het elektriciteitsnet getransporteerd moet worden...

Nee, dat hoeft niet.

En wat die herkomst van elektrische energie betreft, als alle voertuigen in plaats van brandstof elektriciteit zouden gebruiken hebben we ineens alle voorheen daarvoor benodigde brandstof over.
Daar kun je vanalles mee doen; in de grond laten zitten, weggeven aan de palestijnen of een vreugdevuur mee stoken. Je zou ook een deel kunnen gebruiken voor de opwekking van elektriciteit.
Liever niet natuurlijk want elektriciteit kun je ook uit zonnepanelen halen en opslaan in elektrische voertuigen.
 
Als je inhoudelijk zou lezen en niet 1 puntje eruit halen zou je zien dat ik enkel afvraag waar die energie vandaan gaat komen als we volledige van fossiele brandstoffen af willen... Duizenden hectares windmolens of zonneparken is geen optie (tenzij de bouw opeens gratis is de weinig overgebleven ongerepte natuur je helemaal koud laat) evenals fossiele brandstoffen stoken.
En een oplossing voor het feit dat ons energeinetwerk letterlijk zoveel stroom niet kan verwerken. Dat is simpele natuurkunde. Probeer maar krachtstroom door een koper draadje van 1mm te sturen. Schaal dat een paar groottes op en je hebt het probleem op landelijke schaal.
 
In de oudere dorpskernen ligt een electranet uit de 50 60er jaren. Wie gaat het vervangen van al die kabels en trafo stations betalen? Uiteraard de gebruiker. Weer een mooie gelegenheid om de prijzen flink te verhogen. Er zijn nu al gebieden waar het bijplaatsen van zonnepanelen niet wenselijk is omdat het net het niet aankan.
 
Mijn vorige post was een reactie op RR...



Het gaat niet allemaal tegelijk, kan niet en hoeft ook niet. De ontwikkelingen staan niet stil. Destijds bij de eerste auto’s na 1886 waren er ook nog geen grote overdekte Shell en Esso tankstations.

Verder, als je je er in hebt verdiept weet je van bijvoorbeeld V2G. Energie opslag in een elektrisch voertuig.
Er is aangetoond dat de belasting op het net met een aangesloten V2G voertuig helemaal niet toeneemt maar zelfs AFneemt. Kun je nagaan als er veel V2G voertuigen zijn aangesloten. Het net is immers berekend op piekbelastingen en het V2G gebeuren vlakt die pieken effectief af.


De elektrische auto is geen probleem, het is een oplossing.


Aangetoond is dat de bezitters van elektrische voertuigen vaak ook zonnepanelen hebben. Die wekken hun eigen energie op, dat wordt alleen maar meer.
Wat betreft het totaal, ik heb al eerder geschreven dat bij genoeg elektrische voertuigen er netto een hoop energie overblijft maar daar hoor je nooit iemand over....


En ook lang niet alle energie die nu gebruikt wordt in de vorm van brandstof hoeft te worden vervangen door elektriciteit, die fout wordt ook telkens opnieuw gemaakt.
 
laat die zuinige grienders met die panelen op hun dak dan maar extra betalen voor aanpassingen aan het net....
dat zal ze leren met die troep op het dak....ik mot tenslotte alle dagen tegen die rotzooi van die miegerts aankijken...
ohoh kijk ons eens groen zijn met die troep op ons dak....tsss wat een volk..:r maar wel 2 keer per jaar een last minute easy jet vluchtje boeken naar een zonnig oord....alsof dat millieu vriendelijk is..
 
Verder, als je je er in hebt verdiept weet je van bijvoorbeeld V2G. Energie opslag in een elektrisch voertuig.
Er is aangetoond dat de belasting op het net met een aangesloten V2G voertuig helemaal niet toeneemt maar zelfs AFneemt. Kun je nagaan als er veel V2G voertuigen zijn aangesloten. Het net is immers berekend op piekbelastingen en het V2G gebeuren vlakt die pieken effectief af.


De elektrische auto is geen probleem, het is een oplossing.
Ik weet niet of je nu aan het trollen ben of niet.

Opslaan is leuk en allang bekend, MAAR WAAR KOMT DIE STROOM VANDAAN?!
En voordat het bij die auto komt waar het wordt opgeslagen gaat het eerst via het stroomnet zelf, want het verschijnt niet magisch met elfjes in je auto |(
Nederland beschikt namelijk niet over een smartgrid wat noodzakelijk is voor V2G.

Aangetoond is dat de bezitters van elektrische voertuigen vaak ook zonnepanelen hebben. Die wekken hun eigen energie op, dat wordt alleen maar meer.
Ja, zoals gezegd, dat is leuk voor (rijkere) mensen met een eigen oprit en dak in de zomer, maar voor het overgrote deel van van de mensen niet van toepassing. En met 2/3 zonnepanelen (á €10.000 per stuk) ga jij niet het hele jaar je auto kunnen opladen.

Wat betreft het totaal, ik heb al eerder geschreven dat bij genoeg elektrische voertuigen er netto een hoop energie overblijft maar daar hoor je nooit iemand over....
En ook lang niet alle energie die nu gebruikt wordt in de vorm van brandstof hoeft te worden vervangen door elektriciteit, die fout wordt ook telkens opnieuw gemaakt.

Een EV verbruikt gemiddeld 3600-5000kwh per jaar, hetzeflde als een tot anderhalf 4 persoons huishouden, hoe blijft er dan electriciteit over als er opeens 2 tot 3x zoveel nodig is? Vrachtverkeer niet meegerekend en maar 1 auto per huishouden dat ook nog geen warmtepomp heeft (Wat ook nog eens 3000kwh extra is).

Ik hoor een hele hoop uitzonderingssituaties, maar nog steeds geen antwoord op mijn vragen:

1. Hoe en waar gaan we de stroom opwekken om alle brandstof auto's/motoren te vervangen met EV's zonder extra uitstoot?
2. Hoe gaan we die enorme hoeveelheid stroom van de krachtcentrales naar de EV's krijgen over kabels en tranformatorhuisjes die dat fysiek niet aankunnen?
3. Hoe gaan we miljarden giftige lithium accu packs maken zonder de natuur nog verder naar de klote te helpen?
4. Wat gaan we doen met de miljarden accu packs als ze end of life zijn (wat bij Lithium accu's al op 75% van oorspronkelijk voltage is, kijk maar hoe snel je telefoon accu steeds sneller leeg raakt)?
5. Hoe gaan mensen die geen eigen oprit hebben hun auto kunnen opladen? Laadpalen bij elke parkeerplek zetten? Van welk geld?

Ik heb hier een half jaar intensief onderzoek naar gedaan in samenwerking met o.a. Eneco, Liander en Nuon en het resultaat is zelfs door de overheid vrij recent herhaalt, namelijk dat de overstap naar EV's de komende 20 jaar compleet onmogelijk is in onze samenleving waarbij mensen overdag werken en savonds slapen (en dus de auto opladen).
 
Laatst bewerkt:
Ik irriteer me altijd kapot aan die "iedereen moet aan het elektrisch rijden, want de rest is kut" gekkies.
Alleen maar de positieve punten benoemen en op de nadelen niet reageren of domweg ontkennen.
Doe die oogkleppen eens af.

Elektrisch rijden heeft gewoon te veel nadelen, waarvan meerdere in dit topic al genoemd zijn.
 
Ik irriteer me altijd kapot aan die "iedereen moet aan het elektrisch rijden, want de rest is kut" gekkies.
Alleen maar de positieve punten benoemen en op de nadelen niet reageren of domweg ontkennen.
Doe die oogkleppen eens af.

Elektrisch rijden heeft gewoon te veel nadelen, waarvan meerdere in dit topic al genoemd zijn.
Die nadelen zullen t.z.t. toch ook wel voordelen worden, netzo alsde nadelen bij de eerste benzine motoren })
 
Ik irriteer me altijd kapot aan die "iedereen moet aan het elektrisch rijden, want de rest is kut" gekkies.
Alleen maar de positieve punten benoemen en op de nadelen niet reageren of domweg ontkennen.
Het wordt voor dat soort figuren al gauw een soort religie, waar de ratio geen vat meer op heeft en dus ook geen rol meer speelt.
 
Ik heb nog niet het gehele topic gelezen, en ga ik ook niet doen ... maar ...
I.v.m. de steeds grotere klimaatgekte en dus met de motoren die we gewend zijn en niet zo'n Moulinexmotor.
Over een jaartje of 10 wordt de verkoop verboden en lang voor die tijd het gebruik ontmoedigd middels steeds hogere heffingen en belastingen.
In een decennium verworden we tot de ruiter op het paard die hoogstens zondag's op een daartoe aan gewezen parcourtje een paar rondjes mag rijden met lotgenoten uit 'een straks 'andere tijd'... -O-
Ik hoop dat je dat zelf niet gelooft ... tegen 2030 zal het zeker niet lukken om alle auto's (en motoren), elektrisch te doen rijden.

De klimaatopwarming ... ja, daar moeten we aan denken, en iets aan doen, maar dat is allemaal niet zo vanzelfsprekend.

Elektrisch rijden is goed, maar het is voorlopig (lees: tegen 2030) gewoon onhaalbaar om dat voor elkaar te krijgen. En dat weten ze in de autosector maar al te goed. Als ze er in de autosector van overtuigd waren, zouden ze nu al geen reclame meer maken voor voertuigen met verbrandingsmotor, en niet enkel in de topklasse elektrische auto's bouwen, ze zouden zich zeer zeker meer toeleggen op betaalbaardere auto's in het middenklasse segment. Want weet je, 2030, klinkt nog "ver in de toekomst", maar niets in minder waar ... dat is nog maar 11 jaar!

Ik wil gerust elektrisch rijden, zowel auto als motor. Maar ik moet het kunnen betalen, en het moet praktisch zijn. Daar zijn we nog láng niet aan. En ik ben niet de gelukkige man met veel centjes die morgen effe een paar zonnepanelen op mijn dak kan leggen ...

Maar om op de topic vraag te antwoorden, "hoelang kunnen we nog motorrijden?"
Ik denk, nog heel lang. We zullen er ons alleen bij moeten neerleggen dat het steeds (veel) duurder wordt, en we daarbovenop nog meer en meer getreiterd zullen worden met belastingen op alle mogelijke manieren rekeningrijden, verboden voor motoren hier en ginder, en wat nog allemaal ...

De ene zal langer blijven auto/motor rijden dan de andere. Vanzelfsprekend zullen de rijkere mensen het langer uithouden. En net dáár kijkt de politiek op, zolang hat aantal bakken á la Audi Q5/Q7, volvo XC60/90, BMW X3/5 enz enz maar blijven toenemen, is dat voor de staat een teken dat "dat stelletje apen" wel bereid is veel te betalen, en worden ze al dan niet willens verder uitgezogen. De staat weet ook dat die rijkere klasse lang bereid zal zijn te blijven (te veel) te betalen om hun "status" zichtbaar te houden met hun patserbakken ...

Stom voorbeeldje, een bewoner in mijn straat, rijdt een gepimpte BMW X5, "gelukkig verbruikt die maar 14L/100km (1:7,14) diesel" zei hij :')
 
kijk dit zou nog een alternatief zijn, je kunt gewoon langs elke vangrail om de 100 mtr een snelkoppeling maken, en hang je slang er maar aan en vul je cilinders maar weer
Rijden op perslucht...
misschien concentreren we ons wel op de heel verkeerde ontwerpen...
Op cambridge is een professor die heeft studenten die helemaal niets van techniek wisten, de opdracht gegeven om een accumulator te ontwikkelen met elementen uit ons periodieke stelsel waar we een overvloed aan hebben, dus zout, silicium, etc...
Die zijn daar al heel ver mee
Zoek maar eens op AMBRI
 
Hybrides zijn slechts een tussenoplossing, geen einddoel.
Men wil ons niet massaal aan de hybride hebben, men wil minder uitstoot.

De industrie reageert daar op en weet niets beters te verzinnen dan een ouderwetse benzinemotor te combineren met elektrische techniek om de slechte eigenschappen van de benzinemotor te camoufleren, acceptabel te houden zodat het onvermijdelijk naderende eind ervan kan worden opgeschoven, uitgesteld.

Jij ziet het alsof "ze ",mibnder uitstoot willen.. ik zie het weer eens als een melkkoe.
Zijn een paar hele grote dingen waar ze makkelijk iets aan kunnen doen en waar eigenlijk geen 1 burger wat van zou merken, paar vliegtuigen minder de lucht in en in Rotterdam stoppen met die grapjes die ze uitvreten met grote schepen ;) en nee ik draag geen alu hoedje.

Maar nogmaals ; we kijken er allebei met een heel andere blik na denk ik, ik wil en zal er nooit in geloven terwijl het bij jou compleet anders om is volgens mij.. en dat is geen probleem hoor ;)
 
Jij ziet het alsof "ze ",mibnder uitstoot willen.. ik zie het weer eens als een melkkoe.

Dat is al duidelijk geworden.
2/3 jaar geleden, koop allemaal een tesla of andere EV, goed voor het milieu en geen bijtelling!

Welkom in 2019, heb je een Tesla of andere EV boven de 50k, dan mag je nu al extra gaan afdragen
En vanaf 2021 mag je voor je EV ook gewoon keihard het maximale bijtellingstarief van 22% aftikken :r

En uiteraard gaat de accijns op brandstof omhoog, want nu hebben ze nog meer manieren om iedereen met een voertuig nog verder uit te melken.
 
Laatst bewerkt:
En dan wordt je toch kotsmisselijk als je die Jetten van D66 hoort vertellen dat we de lasten gelijk gaan verdelen over burgers en industrie qua CO2 uitstoot, en als ze dat dan gaan berekenen, gaat de industrie die 75 % van de CO2 uitstoot levert, maar 25 % van de lasten gaat dragen...
Ik wordt zowiezo al ziek als ik dat misselijke ventje op TV ziet, voor mij is dat HET schoolvoorbeeld van een politucus die daar zit om zelf beter te worden en daarvoor over lijken gaat...ik hoop dat ze in maart volledig afgeserveerd worden
 
Er wordt, ook hier, door de onwetende gewezen naar, waar komt de energie vandaan.

Het klopt dat de energie nu nog voor een groot deel niet duurzaam wordt opgewekt.
Vergeet echter niet dat er voor 1 liter benzine zoveel elektriciteit verbruikt wordt als waarop een BEV 60 km kan rijden.
Dus voor iedere liter die er niet geproduceerd wordt kan je al 60 km rijden.
Dan hebben we het nog niet eens over het energieverbruik om die benzine bij de pomp te krijgen.

Daarnaast is een BEV tot 6x zuiniger met energie dan een benzine auto waardoor je zelfs al heel veel uitstoot bespaard als je een BEV laat rijden op de energie uit een traditionele centrale.

Ook doordat een BEV juist zo zuinig is, is ook de behoefte aan extra elektriciteit zeer beperkt.
Voor NL zou dat ca 10% extra verbruik zijn en in landen waar ze minder zuinig zijn met energie zoals in de UK is dat maar 7,5%.
Er vanuit gaande dat alle auto een BEV zouden worden. Dit valt nu al ruim binnen de marge van de productie en netcapaciteit.

Dezelfde hier vinden H2 voor auto's een betere keuze. Om voldoende h2 te produceren heb je minimaal 3x zoveel elektriciteit nodig.
Dus juist dan heb je bizar veel extra elektriciteit nodig.
 
Zag het al wat eerder voorbij komen.
Leuk, ga ook kijken voor een vol electrische wagen.
Heb jaren hard gespaard en nu er de centen voor.
Ga ik lekker over op GROEN rijden.

Mijn vakantie's, waar dan ook heen, plan ik ver vooruit, en ga minimaal 3 weken weg, zodat ik een week op eind bestemming kan verblijven.

Alleen woon ik midden in een grote stad, in een grote flat gebouw op de 10e verdieping.
Waar en hoe moet ik nu mijn wagentje op laden dan??
Met een verleng snoer?
Hopend dat ik een plekje kan vinden waar zo'n paaltje staat??
-O-
Bij onze buren in het mooie hoge Noorden, of glooiende Zuiden van het land is het misschien haalbaar,
maar in de grote druk bevolkte steden??????

Ships, mij nog zo voorgenomen om niet te reageren in dit topic:X
 
Dezelfde hier vinden H2 voor auto's een betere keuze. Om voldoende h2 te produceren heb je minimaal 3x zoveel elektriciteit nodig.
Dus juist dan heb je bizar veel extra elektriciteit nodig.


Dat is voor het eerst dat ik dat lees , zou je daar wat meer info over kunnen geven ?
 
En dan wordt je toch kotsmisselijk als je die Jetten van D66 hoort vertellen dat we de lasten gelijk gaan verdelen over burgers en industrie qua CO2 uitstoot, en als ze dat dan gaan berekenen, gaat de industrie die 75 % van de CO2 uitstoot levert, maar 25 % van de lasten gaat dragen...
Ik wordt zowiezo al ziek als ik dat misselijke ventje op TV ziet, voor mij is dat HET schoolvoorbeeld van een politucus die daar zit om zelf beter te worden en daarvoor over lijken gaat...ik hoop dat ze in maart volledig afgeserveerd worden
Het is nog erger. De industrie kan er per saldo / onder de streep (flink) aan verdienen (zelfs alleen al aan subsidies en beloningen). Dit in tegenstelling tot de burger die alleen maar mag bloeden. Maar ja, niet zo gek ook. Want wie zaten er aan die klimaattafel? De industrie en milieu organisaties. Het burgerbelang werd nergens vertegenwoordigd...
 
kijk dit zou nog een alternatief zijn, je kunt gewoon langs elke vangrail om de 100 mtr een snelkoppeling maken, en hang je slang er maar aan en vul je cilinders maar weer
Rijden op perslucht...
misschien concentreren we ons wel op de heel verkeerde ontwerpen...
Op cambridge is een professor die heeft studenten die helemaal niets van techniek wisten, de opdracht gegeven om een accumulator te ontwikkelen met elementen uit ons periodieke stelsel waar we een overvloed aan hebben, dus zout, silicium, etc...
Die zijn daar al heel ver mee
Zoek maar eens op AMBRI
Heb daar de afgelopen jaren meer over gelezen dan gezien, het zou geniaal zijn als het werkt gezien de eenvoud. Jammer dat er los van wat conceps niks concreet is ontwikkeld. Lees dat TATA binnenkort een experimenteel protype op de markt wil brengen, ergens anders staat weer dat dat verhaal een hoax is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan