hoe werkt ontsteking van een HD?

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Na veel zoeken ben ik er nog steeds niet achter hoe een ontsteking van een Harley davidson V-twin werkt.
Er wordt maar 1 contactpuntenset gebruikt.
Hoe kan dat dan als de onstekingsvolgorde 315 - 405 graden is? Bij een blokhoek van 45 graden.
Zit er dan een asymetrische nok op de as?
Ik zou verwachten dat er 2 contactpunten op 1 grondplaat zouden zitten met ongelijke verdeling in aantal graden ( 315/2 of 405/2 graden)
En vonkt hij 1 maal per krukas omwenteling of 2 maal per krukas omwenteling?
Ik zie soms 1 dubbelbobine zitten met de bougiekabels naar beide cilinders.
Rara hoe kan dat?
Wie weet hoe het zit.
Alvast bedankt
 
Volgens mij zitten er twee nokken op de krukas. Een smalle en een brede. de eerste, smalle, timed de voorste cylinder, de volgende nok, is breeder en timed de achterste cylinder.

Vraag me niet waarom ze het zo doen of deden maar blijkbaar werkt het al best lang goed :)

benno
 
Eerst even rekenen. 1 omwenteling is 360 graden.
315 + 45 = 360.
360 + 45 = 405.

Dat verklaart de getallen die je noemt.

Je weet dat H-Ds al vele tientallen jaren electronische onsteking hebben?

Voor punten ontsteking werd standaard inderdaad 1 set punten gebruikt met twee nokjes (op de as die jij bedoelt) die beide cylinders bedient.
Dat wordt waste spark genoemd omdat beide cylinders tweemaal per cyclus een vonk (spark) ontvangen. 1 van deze twee is niet nodig omdat de zuiger in die cylinder niet aan de compressieslag bezig is.
Dit is niet uniek aan H-D, het komt ook bij andere merken voor.

Een bobine met twee uitgangen is ook niet uniek voor H-D dit komt ook bij andere merken voor. Daarbij maakt het ook niet uit of het punten of electronische ontsteking is.

En zo zit het.
 
Een bobine met twee uitgangen is ook niet uniek voor H-D dit komt ook bij andere merken voor. Daarbij maakt het ook niet uit of het punten of electronische ontsteking is.

Bedankt voor de uitleg.
Dus toch met 2 (a-symetrische) nokken op 1 contactpunt of elektr. pulsgever.
Dat met die dubbelbobine is logisch bij een 4 of 2 cilinder met de kruktappen op -o- of -360- graden, maar bij de HD kunnen voor- en achter cilinder toch nooit tegelijkertijd vonken lijkt me. Of zijn er dan misschien 3 "wasted sparks" per 2 krukasomwentelingen.
Of zijn het 2 aparte enkele bobines in 1 behuizing.
Of de "wasted spark" zitten dan niet in het BDP van de andere cilinder.
Dit laatste lijkt me het meest aannemelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan