Hoe verroeste uitlaat bijwerken voor weinig?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Zie hier mijn verroeste uitlaat:

P2020063C.jpg
P2020065C.jpg

Nou begrijp ik best dat dit een hopeloos geval is dat in de oud ijzer bak hoort, maar ik wil niet teveel geld uitgeven aan mijn oude ZX-7R.
Daarom vraag ik mij af of er een soort verf bestaat dat je erop kan smeren zodat het in ieder geval een tijdje wat netter uit ziet.
En natuurlijk ook met een staal borstel eerst de losse roest eraf.
Kan iemand mij iets advieseren?
 
Bedankt voor de antwoorden. :)

Die roest moet er echt af. Als ijzer oxideert wordt het volume groter, dus elke coating valt er af.
Dat klinkt inderdaad logisch. Dus toch maar eerst de roest eraf.

Wat je ook doet... Maak foto's en post hier de resultaten. :t
Zal ik doen. Maar dit oppoetsen van de 7 gaat niet zo snel dus het resultaat kan nog wel even duren.

Verf met een kwast kan ik nog binnen doen. Maar spuiten moet toch echt buiten of in de koude schuurtje gedaan worden. Betekent dus wel wachten tot dat de buiten temperaturen wat hoger worden.
 
kabouter
koop een grote plastic bak waar de bocht in past koop dan 5 a 10 liter schoonmaak azijn en laat hem er een week inleggen .of langer steekt niet op een dag
maar om de 2 dagen ongeveer even de staal borstel of hamertje tik voor de grote klonten en wala moet wel vet vrij zijn vet lost niet in schoonmaak azijn

doe zo iets al 10 jaar werkt fantastisch :t
 
kloten en bij blijven ook dat doe al jaren niet meer te omslachtig geloof me probeer het eens met schoon azijn
Ik dacht eerst zien dan geloven. ;)
Dus schoonmaakazijn gekocht en om te testen een paar zeer roestige kopmoeren (van dezelfde motor) in een glas gedaan. Deze waren zo roestig dat in twee gevallen de tapeinden mee uit het blok kwam.
P2090092C.jpg

En tot mijn verbazing valt een groot gedeelte van de roest er gewoon af :}
Deze tip had ik 5 jaar eerder moeten krijgen. Toch is mijn dank groot voor de tip.

Vanwege het succes van deze test ga ik dit weekend de tellerunit houder en kuiprekje in het azijn leggen. Deze zitten ook vol roest.
De uitlaat in een grote bak leggen zie ik niet zitten omdat ik dan minstens 40 liter nodig heb.

p.s. Ook nog op zoek geweest naar ontroester van HG en WC-zuur maar nog niet kunnen vinden.
 
Anders smeer je de uitlaat in, en bind je er plastiek folie omheen.
Je kan ook nog keuken papier om je uitlaat heen binden, dit absabeert de azijn, en daar weer folie omheen om het op zijn plaats te houden.
Dan heb je ook een soort bad.
 
Bij mijn vorige motor werden de bochten ook roestig, minder als bij TS zijn bochten maar dusdanig dat ik het lelijk vond.
Heb ze goed geschuurd met grof schuurpapier en daarna staalborstel in een boormachine. Ontvet met thinner en met de kwast in de matzwarte kachelverf gezet.
Niet gespoten omdat het winter was, klusje op goed verwarmde zolder gedaan en voor het opbrengen uitlaat nog goed warm gemaakt met een fohn.
Zag er weer netjes uit en duurde jaren voor de eerste roestpikkeltjes weer zichtbaar werden.
 
Ik dacht eerst zien dan geloven. ;)
Dus schoonmaakazijn gekocht en om te testen een paar zeer roestige kopmoeren (van dezelfde motor) in een glas gedaan. Deze waren zo roestig dat in twee gevallen de tapeinden mee uit het blok kwam.
Bekijk bijlage 1352762
En tot mijn verbazing valt een groot gedeelte van de roest er gewoon af :}
Deze tip had ik 5 jaar eerder moeten krijgen. Toch is mijn dank groot voor de tip.

Vanwege het succes van deze test ga ik dit weekend de tellerunit houder en kuiprekje in het azijn leggen. Deze zitten ook vol roest.
De uitlaat in een grote bak leggen zie ik niet zitten omdat ik dan minstens 40 liter nodig heb.

p.s. Ook nog op zoek geweest naar ontroester van HG en WC-zuur maar nog niet kunnen vinden.
HG roestoplosser heb ik een paar keer gebruikt, dat kun je aanmengen met water en ik denk dat je met 1 potje wel je hele uitlaat kan behandelen.
Het is agressief spul dat, met de juiste verhouding, wel goed werkt.

Alleen zodra het object 100% roestvrij is en je haalt het uit het 'bad' begint het met een paar seconden meteen al te corroderen. Als je het gaat naspoelen heb je er dus meteen vliegroest op zitten. De buitenkant kun je afdrogen en schoonmaken, maar de binnenkant natuurlijk niet. Aangezien je uitlaat er ook nog best goed uitziet, zou ik dit persoonlijk ook niet doen.

Heb overigens niet alles gelezen, maar wat voor ondergrond gebruik je, of alleen die hittebestendige lak?
 
Hoeft ook geen grote bak te zijn gewoon regelmatig keren dan de 1 kant dan de andere kant of inderdaad af schermen de damp doet de rest als je plastic
erover heen spant naarmate het bad ouder word word ook iets sterker ook heb ik idee van .

dus niet weggooien gebruik het bad nog steeds wat ook een goede manier 8-) is dat ik het ook gebruik om de wals huid van ijzer te verwijderen gaat ook op die manier ook er af

de roest wat op de bodem ligt er gewoon uit scheppen

goed naspoelen met warm water droog blazen met een föhn om vliegen roest geen kans te geven al kan dat weinig kwaad op een uitlaat ;)

En waarom die dure middelen te kopen als dit ook werk 5 liter 1.99 daar kan de rest niet tegen op alleen een beetje geduld

werk ook heel goed om te verzinken als toch bezig zijn :Y
 

Bijlagen

  • ijzer.JPG
    ijzer.JPG
    683,4 KB · Weergaven: 28
  • verzinken.jpg
    verzinken.jpg
    364,3 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Potverdikkie wat een mooie tips allemaal... Ik rij louter op motoren die ouder zijn dan mijn offspring dus kan er wel een paar toe gaan passen... Die schoonmaakazijnoplossing zou dus ook voor een binnenkant van een benzinetank moeten kunnen werken waarna verzinken kinderspel is??????

Of juist niet aan te raden?
 
Voor mijn brommer uitlaat gebruikte ik altijd eerst hg roestoplosser daarna schuurde ik de ergste roest er verder af.
Daarna gebruikte ik een staalborstel voor op een schroeftol en daarna ging ik polijsten.

Polijsten is alleen natuurlijk niet nodig als er hittebestendige lak op gaat.
Maar zou wel eerst alle roest verwijderen.
 
maar wat voor ondergrond gebruik je, of alleen die hittebestendige lak?
Het moet goedkoop O-) dus alleen hittebestendige lak

Zinkspray werkte vroeger op mijn brommer ook goed. Stonk behoorlijk wat kilometers, maar bleef wel gewoon zitten...
Zinkspray blijf ik vandaan. Ik weet de details niet meer maar begreep dat het niet zo goed is voor je gezondheid.

dus niet weggooien gebruik het bad nog steeds wat ook een goede manier is dat ik het ook gebruik om de wals huid van ijzer te verwijderen gaat ook op die manier ook er af
Ik woon in een vinex wijk. Dus geen voortuin, klein achtertuin en piepklein schuurtje. Ben al blij dat ik plek heb voor de kuip. Een grote bak bewaren gaat niet.
P1270439C.jpg


Potverdikkie wat een mooie tips allemaal... Ik rij louter op motoren die ouder zijn dan mijn offspring dus kan er wel een paar toe gaan passen... Die schoonmaakazijnoplossing zou dus ook voor een binnenkant van een benzinetank moeten kunnen werken waarna verzinken kinderspel is??????
Of juist niet aan te raden?
GPZ500 bwj 1992 opknappen
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse

Ik denk dat ik alle bouten en moeren door het zuurbad heen ga halen. Al die roestige rommel gaat toch weer blinken *D
P2100133C.jpg
 
Neem lange repen stof, wikkel om de bochten, goed bevochtigen met schoonmaakazijn, wikkel hier vervolgens plastic keukenfolie omheen en laat 24 uur liggen. Na verwijderen goed naspoelen met water.

Grtz,

Cees
 
Ik ben nu 40 jaar schilder maar zou dat het zijn?
Als je altijd verroest metaal met een haakse slijper of polijstschijf te lijf ging wel.

Asbest opschuren was trouwens ook wel leuk geweest.
Vele huizen hadden die panelen naast de voordeur en onder de ramen.
Maar daar weet jij alles van. ;)

Gelukkig zit er ondertussen geen lood meer in je gele verf.

Niet iedereen wordt er ziek van.. net als bij roken. O-)
 
Als je altijd verroest metaal met een haakse slijper of polijstschijf te lijf ging wel.

Asbest opschuren was trouwens ook wel leuk geweest.
Vele huizen hadden die panelen naast de voordeur en onder de ramen.
Maar daar weet jij alles van. ;)

Gelukkig zit er ondertussen geen lood meer in je gele verf.

Niet iedereen wordt er ziek van.. net als bij roken. O-)
Nee,maar tegenwoordig zit er wel lood in mijn schoenen als ik naar mijn werk ga.
 
Hoeft ook geen grote bak te zijn gewoon regelmatig keren dan de 1 kant dan de andere kant of inderdaad af schermen de damp doet de rest als je plastic
erover heen spant naarmate het bad ouder word word ook iets sterker ook heb ik idee van .

dus niet weggooien gebruik het bad nog steeds wat ook een goede manier 8-) is dat ik het ook gebruik om de wals huid van ijzer te verwijderen gaat ook op die manier ook er af

de roest wat op de bodem ligt er gewoon uit scheppen

goed naspoelen met warm water droog blazen met een föhn om vliegen roest geen kans te geven al kan dat weinig kwaad op een uitlaat ;)

En waarom die dure middelen te kopen als dit ook werk 5 liter 1.99 daar kan de rest niet tegen op alleen een beetje geduld

werk ook heel goed om te verzinken als toch bezig zijn :Y

Donders, had ik dat geweten, dan hed ik bij het werken aan mijn auto e.e.a. Verzinkt

Wel goed om even te onthouden
 
Terug
Bovenaan Onderaan