Hoe snel filter jij door de file?

Hoe snel filter jij door de file?

  • Ik filter liever/nog niet

    Stemmen: 8 3,2%
  • Ik filter meestal met een verschil van 10 km/h

    Stemmen: 56 22,1%
  • Ik filter meestal met iets meer verschil dan 10 km/h

    Stemmen: 141 55,7%
  • Ik let er eigenlijk nooit op

    Stemmen: 63 24,9%

  • Totaal aantal stemmers
    253
Wel apart die opmerking en houding aangezien je gewoon mag filteren tussen de auto's door met de motor. En dit is sinds 1991 al lang niet meer bij de wet verboden! Of ze zijn bang dat de leerling flipperkast gaat spelen tussen de auto's door wat redelijk aannemelijk is en verzekeringstechnisch de rijschoolhouder teveel premie gaat kosten en teveel schade oplevert...
Of het nou gaat om motorrijden of een andere les of training: bepaalde risico's ga je tijdens een les of training niet opzoeken.
Je traint de basis handelingen, met diploma of rijbewijs op zak ga je ervaring opdoen, als je voldoende ervaring en vertrouwen hebt komen de geavanceerde handelingen als file rijden en de Trollstigen. De Franse brandweer heeft ook geen les gehad in blussen van de Notre Dame.
 
1390395


Als ik op de motor ben sneller dan bovenstaande.
 
Dat eerste klopt. Dat tweede kan ik niet met zekerheid zeggen. Er was dacht ik te zien genoeg ruimte. Daarna ging hij slingerend met de peuk op zijn lip en telefoon in de rechterhand door de file 🙈.
 
Hangt er vanaf hoe druk het is. Als er een lange rij staat doe ik het wel, bij een paar auto's sluit ik gewoon aan.
Filteren bij een verkeerslicht hangt ook een beetje af van de timing van het licht, het is niet prettig als halverwege het filteren het licht op groen springt. De aandacht van koekeblikkers is dan zeker niet gericht op filterende motorrijders.
Ook de ruimte vooraan bij het verkeerslicht is bepalend. Je motor echt voorbij de stopstreep neer zetten is niet de bedoeling, zeker als je daarbij fietsers of voetgangers in de weg staat.
Ongetwijfeld fout maar wel praktisch is de linksafslaande baan pakken (alleen als deze helemaal leeg is en je vóór groen vooraan staat) en je bij de rechtdoorgaande auto's voegen.
Rechts over de busbaan een verkeerslicht file voorbij kan je echt duiten kosten weet ik uit ervaring :(
 
Laatst bewerkt:
Dat over stoplichten doet me denken aan een uitermate sneue actie van me van laatst. Ik reed in Rotjeknor, op (als ik het goed herinner) de S106. Ik kwam aan bij een groot kruispunt vlak bij de A16. Twee rijstroken voor afslaan naar links. Het was niet heel erg druk, en ik zag de lichten net van groen naar rood springen. Er waren op elke strook denk ik 2-3 auto's aanwezig. Dus snuggere Bartje denkt "Ik ga even vooraan staan".

De twee voorste auto's stonden echter nét ietsje krapper naast elkaar dan ik had ingeschat. Toen ik de auto rechts van me passeerde merkte ik dat met een klein 'POK'-je tegen m'n rechter handkap; ik tik zo tegen de spiegel van de auto rechts van me, waardoor 'ie dubbel klapte.

Gelukkig had de betreffende automobilist een goede bui en een gevoel voor humor; ze kon er behoorlijk om lachen. Ik heb m'n motor maar even achteruit geloopfietst en haar spiegel weer rechtgezet. Gewoon plastic op plastic, dus geen enkele schade te bekennen, behalve dan aan mijn trots. Ik mime-de even "Sorry sorry sorry" naar d'r, wat beantwoord werd met een handwuifje en een glimlach.

Nadat ik weer naar voren wiebelde en het licht op groen sprong ben ik met m'n staart tussen m'n benen en een bieten-rood hoofd weggestoven...-O-
 
Ongetwijfeld fout maar wel praktisch is de linksafslaande baan pakken (alleen als deze helemaal leeg is en je vóór groen vooraan staat) en je bij de rechtdoorgaande auto's voegen.

Inderdaad fout, maar ook erg hinderlijk voor het tegemoetkomende verkeer. Je triggert namelijk het stoplicht voor linksaf slaan en als er geen enkel verkeer linksafslaat krijgt het tegemoetkomende verkeer onnodig rood.
 
... met m'n staart tussen m'n benen en een bieten-rood hoofd weggestoven...-O-
Bieten-rood hoofd uit het verleden:
  1. Op de Puch (die kwam al eerder voorbij), omkijken naar een mooie meid en met Puch en al de struiken naast het fietspad induiken.
  2. In m'n eerste auto op de linkerbaan langzaam op de auto's voor het verkeerslicht af, in de auto rechts van mij weer een mooie dame die mijn aandacht trok, kleine BOEM en ik stond tegen de voorligger aan. De dame had dat blijkbaar zien aankomen en kon haar lach niet ondrukken. Geen materiele schade, wel reputatie schade.
 
Inderdaad fout, maar ook erg hinderlijk voor het tegemoetkomende verkeer. Je triggert namelijk het stoplicht voor linksaf slaan en als er geen enkel verkeer linksafslaat krijgt het tegemoetkomende verkeer onnodig rood.
Dat is wel erg ver doorgedacht, ik zal in de zeldzaam voorkomende gevallen om de detectielus rijden.
 
Bieten-rood hoofd uit het verleden:
  1. Op de Puch (die kwam al eerder voorbij), omkijken naar een mooie meid en met Puch en al de struiken naast het fietspad induiken.
  2. In m'n eerste auto op de linkerbaan langzaam op de auto's voor het verkeerslicht af, in de auto rechts van mij weer een mooie dame die mijn aandacht trok, kleine BOEM en ik stond tegen de voorligger aan. De dame had dat blijkbaar zien aankomen en kon haar lach niet ondrukken. Geen materiele schade, wel reputatie schade.
En wat dacht je van deze:

Jaartje of wat terug in Den Haag achter een rij auto's te gaan staan met een suffe slaperige koppie smorgens vroeg (nog half donker ook) wachtend voor het stoplicht wat op rood staat. Stoplicht op groen, geen beweging in de rij auto's voor me. Stoplicht op rood, ikke verbaast over de situatie. Wederom stoplicht op groen, geen beweging in de rij auto's, ikke knipperen met groot licht en toeteren, stoplicht op rood. Ikke boos :(. Stoplicht springt op groen, ikke weer toeteren en kijken..... zie ik dan pas dat ik achter een rij geparkeerde auto's sta die aan de kant van de straat tegen de stoep staan tot aan het stoplicht :Z Dan voel je je ook knap lullig in je auto.
 
Yep! Alhoewel ik het wel waardeer dat men hier even hun eigen blunders post zodat ik me niet zo lullig voel over mijn filterflater. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan