Hoe rijdt de honda hornet?

Lau87

Rookie
22 mei 2018
17
0
Hallo allemaal

Ik heb van het weekend op een honda gereden 2008

Wat mij opviel aan deze motor was het rijden , ik heb zelf gelest op een yamaha xj6 en heb bijna 4 jaar niet gereden dus van het weekend weer gereden voor het eerst , maar wat me opviel was dat de honda zodra je gas terug nam heel erg aan het gas hing , alsof er werd terug geschakeld, is dit normaal hoort dit bij de motor? Of heeft het te maken met afstellen van de motor? Ik vond dit zelf niet zo prettig rijden, daarna op de yamaha gestap en hier had ik het niet bij
 
Hallo allemaal

Ik heb van het weekend op een honda gereden 2008

Wat mij opviel aan deze motor was het rijden , ik heb zelf gelest op een yamaha xj6 en heb bijna 4 jaar niet gereden dus van het weekend weer gereden voor het eerst , maar wat me opviel was dat de honda zodra je gas terug nam heel erg aan het gas hing , alsof er werd terug geschakeld, is dit normaal hoort dit bij de motor? Of heeft het te maken met afstellen van de motor? Ik vond dit zelf niet zo prettig rijden, daarna op de yamaha gestap en hier had ik het niet bij

En 'de Yamaha', dat is diegene waar je vier jaar geleden op had gelest? :?
Die had je nog errns staan dan?

Ik gok dat je afremmen op de motor bedoelt? Je legt het namelijk niet erg duidelijk uit volgens mij.
 
Dus alsof hij teveel af remt op de motor

Okay, ja dus. ;)

Afremmen op de motor kan inderdaad erg verschillen van de ene motor op de andere.
Het kan ook een voordeel zijn als hij zogenaamd veel motorrem heeft.


Rectificatie...
Term 'motorrem' had ik hierboven verkeerd gebruikt. Dat is namelijk iets met een klep om juist te kunnen remmen op de motor bij voertuigen waar dat anders niet of nauwelijks zou kunnen. :X
 
Laatst bewerkt:
verschilt per motor en hangt af van de keuzes die de fabrikant bij het ontwerp heeft gemaakt. grote zuigers met een hoge compressieverhouding en brandstof volledig uit bij gas dicht resulteert in hard remmen op de motor. kleine zuigers met een lage compressieverhouding en benzine blijven toevoeren bij gas dicht beperkt het remmen op de motor behoorlijk.
draai het gas maar eens dicht bij een dikke 1 pitter als die een beetje toeren draait in een lage versnelling grote kans dat het achterwiel grip verliest door de grote remmende werking van de motor.
en als je er 1 keer aan gewend bent rijd het heerlijk vind ik. je hebt de keuze tussen hard remmen op de motor door het gas helemaal dicht te draaien of om minder hard te remmen door de gaskraan maar beperkt terug te draaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een tijd de CBF600 gehad, lijkt denk ik wel op de hornet?

Je rijd bijna nooit in z'n 1. Dat is om weg te komen vanuit stilstand of stapvoets te rijden maar het zal niet fijn rijden met bijv. 20+km/u bij deze motor. De motor zal dan erg bokkerig aanvoelen en moeilijk te berijden zijn. Liever in z'n 2 bij 30km/u en vanaf 40km/u in z'n 3.. 50km/u in z'n 4.. etc. Dan zul je ook minder dat gevoel hebben van dat bokkerige of "Remmen" wat jij beschrijft als je het gas dicht doet.

Echter, als je op een laag toerental rijd en dan ineens wil accelereren van zal dit langzaam gaan omdat de meeste power bij een 4 cilinder wat hoger in de toeren zit. Eventueel een versnelling terugschakelen en dan accelereren werkt in dat geval beter bij deze motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb enkele jaren op een 2009 model gereden en kan me dit niet echt herinneren, maar dat komt misschien ook omdat de motor die ik nu heb er af fabriek wel veel last van had. De Hornet had het wel iets, maar was prima te rijden. De katalysator er tussenuit halen kan wel iets schelen, maar het probleem is dat er aardig wat keuzes gemaakt zijn om te voldoen aan de milieubeperkingen. Dit zorgt er o.a. voor dat er bij uitrollen geen benzine ingespoten wordt, en zodra je dan weer op het gas gaat krijg je een relatief harde overgang.

Blijft lastig te zeggen zonder er op te rijden, maar zolang het goed te doen is zou ik zeggen dat het normaal is.
 
Ik vind de yamaha heerlijk rijden , maar voorkeur qua uiterlijk gaat toch meer naar de hornet, owja ik had hem niet in zijn 1 gezet met terug geschakeldn , maar ik ging van zijn 3 naar 2,
Qua zit vond ik de hornet lekkerder zitten , alleen gas respons was erg wennen en dat de versnelling wat meer nasr achteren stond , was hem vaak aan het zoeken , maar ik heb er dan ook maar 10 min op gereden , denk dat ik de volgende keer een halfuurtje ga rijden
 
Laatst bewerkt:
klinkt mij meer als een bestuurder probleem. Gewoon die koppeling wat minder snel laten schieten met terug schakelen.

Verder kan er van alles (ook schakelpook) op maat gezet worden.
 
Ik vind de yamaha heerlijk rijden , maar voorkeur qua uiterlijk gaat toch meer naar de hornet, owja ik had hem niet in zijn 1 gezet met terug geschakeldn , maar ik ging van zijn 3 naar 2,
Qua zit vond ik de hornet lekkerder zitten , alleen gas respons was erg wennen en dat de versnelling wat meer nasr achteren stond , was hem vaak aan het zoeken , maar ik heb er dan ook maar 10 min op gereden , denk dat ik de volgende keer een halfuurtje ga rijden

:') ,brommers lopen nu eenmaal wat lomper.
Stap maar nooit op een dikke 2 cilinder,dat ga je niet overleven :+
 
als ik terug schakel hou ik de gashendel zoals ik hem had voor het schakelen

Ik weet niet wie je geleerd heeft dat je de gashendel open moet houden als je terugschakelt, maar als je het gas loslaat terwijl je terugschakelt en na terugschakelen weer rustig gas bij geeft zijn al je problemen voorbij, daar ben ik zeker van.

En daarnaast, stukjes van 10 minuten rijden... Je moet "vlieg"uren maken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan