Hoe lang is cardanolie houdbaar?

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Ik wilde de cardanolie van mijn honda NTV650 verversen omdat ik niet weet hoelang die er al inzit.
Ik heb een literfles Valvoline 80W90 GL5 staan waar al een klein beetje uit is, maar ik heb zelf ook maar 120 cc nodig.
De productie datum op de fles is februari 2010
Is die olie nog goed of is die "over de datum"?
Heb wel eens gehoord maximaal 3 jaar houdbaar.
 
MMMH, het heeft 65 miljoen jaar in de grond gezeten. Iemand heeft het opgepompt en er de lichtere en zwaardere delen uitgekookt.
Ik zou zeggen dat je de fles nog wel een paar eeuwen kan laten staan.
Bij een auto wordt de versnellingsbak nooit ververst. Je kunt dus ongeveer stellen dat het interval op 20 jaar en 250.000km ligt.
 
MMMH, het heeft 65 miljoen jaar in de grond gezeten. Iemand heeft het opgepompt en er de lichtere en zwaardere delen uitgekookt.
Ik zou zeggen dat je de fles nog wel een paar eeuwen kan laten staan.
Bij een auto wordt de versnellingsbak nooit ververst. Je kunt dus ongeveer stellen dat het interval op 20 jaar en 250.000km ligt.

Ik snap wat je bedoeld maar bij auto's word wel zeer degelijk versnellingsbak olie ververst zowel handgeschakeld als automaten.
 
Ik heb een VW Polo en bij dat ding ververs ik de bak olie eens per 30k. Voor de K75RT wordt eens per 60k voorgeschreven.

Bij beide voertuigen merk je het heel goed als je de bak olie vervangen is.



En ja, bij beide voertuigen lijkt de olie nog schoon na die ververstermijn en er zijn ook genoeg monteurs die het onzin vinden deze olie te verversen.

Bakolie die 4 jaar in een afgesloten fles heeft gestaan zou ik nog rustig gebruiken. Maar ik ben geen oliewizzard.....
 
Ik snap wat je bedoeld maar bij auto's word wel zeer degelijk versnellingsbak olie ververst zowel handgeschakeld als automaten.


Sterker nog: mijn dealer ververst de bakolie van de auto ook na een bepaald aantal km, terwijl de fabrikant het niet voorschrijft. De reden is heel simpel, nagenoeg geen bakken stuk, van zijn merk auto's, terwijl bij collega dealers die de olie niet verversen er regelmatig een bak stuk gaat.
 
Filled for life betekend niet automatisch dat het goed is. Met goed onderhoud, lees geregeld olie wisselen kun je de levensduur behoorlijk oprekken. een dealer maakt een voertuig voor een jaar of zes-zeven. dan is het economisch total-loss. dat daarna de bak instort zal hem worst wezen.

Oudere ongebruikte olie kun je prima in je bak of blok stoppen, het verouderd pas als de olie gebruikt wordt. Door het opwarmen en mechanisch contact wordt de olie langzaam gekraakt en slechter.

Benno
 
Als de auto ouder wordt is economisch niet meer interessant. Dan liever een nieuwe verkopen.
Dus na 7jr met 15.000 km/jr ben je aan de 100.000. Dat is voor de dealer: Afgeschreven!!

Mijn vorige auto schakelde tot 400.000 km nog prima. Reed ook nog prima. Wel iedere 60.000 olie vd bak ververst. Nu schakelt die helemaal niet meer omdat een snurker niet zat op te letten. Die vond het nodig om mijn auto links-voor ca 30cm kleiner te moeten maken. Met die paar centen die je dan nog krijgt, koop je geen goede meer terug. Balen dus!!
Nu moet ik het doen met een hondenhok. (Opel Agila)
 
Filled for life betekend niet automatisch dat het goed is. Met goed onderhoud, lees geregeld olie wisselen kun je de levensduur behoorlijk oprekken. een dealer maakt een voertuig voor een jaar of zes-zeven. dan is het economisch total-loss. dat daarna de bak instort zal hem worst wezen.

Oudere ongebruikte olie kun je prima in je bak of blok stoppen, het verouderd pas als de olie gebruikt wordt. Door het opwarmen en mechanisch contact wordt de olie langzaam gekraakt en slechter.

Benno
Dealers maken geen auto's ;)

Dealers verkopen auto's, als het goed is, en die onderhouden ze. Dat onderhoud gaat conform fabrieksvoorschrift, tenzij de klant anders besluit. In mijn ervaring willen dealers zich graag aan fabrieksvoorschriften houden, omdat dat gelijk staat aan werk, en dus inkomsten. Het zijn imo vooral (sommige) leasemaatschappijen die roet in het eten gooien, want die kopen (en verhuren) op grote schaal auto's voor een periode van 3 tot 5 jaar, en interesseert het idd niet of en hoe het ding daarna voortleeft.

In de tijd voordat ik ondernemer was - en nog weleens leaseauto's onder m'n kont geschoven kreeg - heb ik regelmatig mogen "bemiddelen" tussen dealer en leasemaatschappij: volgens die laatste mochten b.v. banden tot ver voorbij de wettelijk minimaal toegestane profieldiepte blijven zitten. En remmen d.m.v. metaal op metaal vond firma Athlon (...) ook volstrekt acceptabel. Vooral met de inleverdatum in zicht was het altijd raak :X

Hoedanook, on-topic, persoonlijk durf ik het wel aan die cardanolie te gebruiken, om de reden die je aangeeft.
 
Sterker nog: mijn dealer ververst de bakolie van de auto ook na een bepaald aantal km, terwijl de fabrikant het niet voorschrijft. De reden is heel simpel, nagenoeg geen bakken stuk, van zijn merk auto's, terwijl bij collega dealers die de olie niet verversen er regelmatig een bak stuk gaat.
Niet zo'n handige dealer. Zo verkoopt hij geen reparaties en geen nieuwe auto's. Heb je het ook bij zijn collega's nagevraagd?
 
aangaande bak olie , bij oudere bmw's is het vrij gebruikelijk om met automaten rare storingen te hebben..
Keertje verse olie in de versnellingsbak & zeefje schoonmaken.. doen ze het weer als nieuw.

Ook handbak bmw's ( e30 / e36 ) willen wel eens stug zijn in de versnellingsbak. ( oei, die gaat kapot.. op die manier )
Keertje verse olie d'r op , en ze zijn weer -als uit de showroom -

Ruik maar eens aan de dooie dinosaurus pudding die uit zo'n versnellingsbak of differentieel komt , zegt eigenlijk wel genoeg.



Ah zo zijn ze er ook gek tegenwoordig op om motorolie te vervangen van auto's door het af te zuigen van boven.
Had van het weekend nog zo'n ex-leasehok hier staan voor een beurt.

Wat voor een meuk dáár uit komt uit die carter.. en maar raar kijken dat dat ding een motorstoring aan gaf.. ( foutcode op de olie )..
Olie moet vloeibaar zijn, dit was meer chocopasta wat d'r in zat onderin dat blok.

Vervang het een keer zoals het hoort ( door de plug aftappen )... Hee wat raar,
foutcode is ook weg !

lease hokken .. echt grappig.. ( lees, veel werk )
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties, maar mijn eigenlijke vraag was hoelang de cardanolie in een fles van 5 jaar oud nog houdbaar is.
Sommige zeggen dat cardanolie (en motorolie) na ongeveer 5 jaar "bedorven"is en je beter dus niet kan gebruiken.
 
MMMH, het heeft 65 miljoen jaar in de grond gezeten. Iemand heeft het opgepompt en er de lichtere en zwaardere delen uitgekookt.
Dat is alleen bij action olie zo, bij alle andere olie is dat nog maar het begin er wordt nog van alles toegevoegd om er bruikbate motor of versn.bak olie van te maken.
Ik zou zeggen dat je de fles nog wel een paar eeuwen kan laten staan.
Bij een auto wordt de versnellingsbak nooit ververst. Je kunt dus ongeveer stellen dat het interval op 20 jaar en 250.000km ligt.
 
Ik heb nog eens op internet zitten zoeken.
De verkopers/oliemaatschappijen zeggen ongeopend 3 tot 6 jaar en een eenmaal geopende fles half tot een jaar nog te gebruiken.
Wat ik nu zo vreemd vind is dat in veel auto's soms de cardan/transmissie olie voor levensduur gevuld is en je zelfs niet kunt verversen.
Waarom kan het dan ineens wel heel lang gebruikt worden terwijl het ook regelmatig heet en koud wordt en met (vochtige) lucht in aanraking komt (via ontluchting)
Ook ATF van de stuurbekrachtiging wordt nooit ververst.
 
Ik heb nog eens op internet zitten zoeken.
De verkopers/oliemaatschappijen zeggen ongeopend 3 tot 6 jaar en een eenmaal geopende fles half tot een jaar nog te gebruiken.
Wat ik nu zo vreemd vind is dat in veel auto's soms de cardan/transmissie olie voor levensduur gevuld is en je zelfs niet kunt verversen.
Waarom kan het dan ineens wel heel lang gebruikt worden terwijl het ook regelmatig heet en koud wordt en met (vochtige) lucht in aanraking komt (via ontluchting)
Ook ATF van de stuurbekrachtiging wordt nooit ververst.
Omdat mensen lui en goedkoop zijn :')

Bij goed onderhoud wordt eea wel vervangen. Bij minder onderhoud niet.
 
Omdat mensen lui en goedkoop zijn :')

Bij goed onderhoud wordt eea wel vervangen. Bij minder onderhoud niet.

of gewoon omdat het echt niet nodig is.

hydraulische olie, differentieel olie, bepaalde tandwielkasten/versnellingsbakken, ... 12 jaar voor een verhuurfirma van gereedschappen/grote machienes gewerkt, en als die dingen niet uiteen moesten bleef dat er gewoon in zitten. nooit problemen gehad, en klanten ontzien die machienes echt niet.

nu al 8 jaar heftrucks, en zolang de kleur goed is (dus niet zwart) blijft hydraulische, differentieel en versnellingsbak-olie er ook gewoon in, zelfs bij klanten die betalen voor hun onderhoud en het eenvoudig verdient geld zou zijn voor ons om het toch te vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan