Hoe krijg ik zwart uitgeslagen alu weer netjes?

Pietel

MF veteraan
21 aug 2008
1.226
1
Amsterdam
Google en zoek al geraadpleegd ;)

Gisteren heb ik 1 carburateur gereinigd in een ultrasoonbad, en jawel alle vuil was eraf gevibreerd :) Helaas was het water erg vies en zat er overal los vuil dus vandaag heb ik er nieuw water in gedaan om de andere carb te reinigen. Omdat we geen spul konden vinden wat erin hoort heb ik er maar een scheutje industriele allesreiniger ingegooid.

Dit leverde een mooi zwart vlotterbakdeksel op en een carb die niet goed schoon is ;( Morgen dus maar weer in bad, maar:

Hoe krijg ik zwart alu weer fris? (polijsten is geen optie)
 
Alu reageert sterk o.i.v. basische stoffen.....het zwart uitslaan komt erg vaak voor bij "schoonmaak-ideetjes"...
Het proces in niet omkeerbaar....een zuur er tegenaan zou alleen het materiaal verder aantasten.

Autosol proberen!...zeer sterke alu-reiniger

1800.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ah bedankt. Van soda wist ik het, misschien voortaan maar etiketten lezen ;)

Nu nog op zoek naar dat produkt. Het gaat er niet van glimmen he? Misschien ga ik de vlotterbakjes nu ook wel stralen, dan gaat het er ook wel af. Maar dan lijken ze zo nieuw B|
 
Google en zoek al geraadpleegd ;)

Gisteren heb ik 1 carburateur gereinigd in een ultrasoonbad, en jawel alle vuil was eraf gevibreerd :) Helaas was het water erg vies en zat er overal los vuil dus vandaag heb ik er nieuw water in gedaan om de andere carb te reinigen. Omdat we geen spul konden vinden wat erin hoort heb ik er maar een scheutje industriele allesreiniger ingegooid.

Dit leverde een mooi zwart vlotterbakdeksel op en een carb die niet goed schoon is ;( Morgen dus maar weer in bad, maar:

Hoe krijg ik zwart alu weer fris? (polijsten is geen optie)

He Pietel,

Belcom-Alu gebruiken dan wordt het weer blinkend mooi *O* :?

Doei Peter :]
 
Dan moet ik beter uitkijken.

Ik heb onlangs een carb met wc-eend (blauw) schoongemaakt.
Knapte er wel van op.

:Y dat doet't zeker,...mits je er bij blijft en gewoon niet te lang de chemicaliën er aan laat 'vreten'..., en ruim schoonspoelen.

Alu. kun je mooi schoon krijgen(beitsen) met natronloog(kijk uit met dit spul!! bril op handschoenen aan)
Natronloog iets verdunnen, (temp. tussen 40/60 øC ), afhankelijk van materiaal, tussen 3/10 minuten bruisen....tussen door goed spoelen ( dus herhalings-badjes)...
Spoelen met saltpeter /azijn is ook goed,...dit neutraliseert de boel.

Blijf goed spoelen.
 
ik heb zelf eens (zeil)mastreiniger gebruikt voor een stuk mat aluminium. Daardoor bleef het mat. Belcom alu laat het meer glimmen.

En als je het bij de motormiddeltjes wilt houden kun je neverdull gebruiken. Heeft hetzelfde effect en werkt ook heel prima.

Beide kosten nog geen tientje.
 
Ik zie hier een hoop handige middeltjes langskomen :) Maar ik heb het zelf al opgelost, met Jif Cif en een tandenborstel ging het ergste zwart eraf, en nu ziet de vlotterbak er weer net zo uit als de andere :) Niet als nieuw dus, anders had ik al bedacht om ze maar even door de straalkast te halen, maar oud en gebruikt. Ze zijn tenslotte al 30 jaar oud.

Bedankt voor de tips
 
Terug
Bovenaan Onderaan