Hoe krijg ik die keerring er uit?

Haakie

MF veteraan
Donateur
28 mrt 2006
2.675
1.020
Borne
Mede forummers gaarne uw advies. De Kawasaki KZ 750 LTD van vrouwlief lekte olie op de telleraandrijver van de toerenteller. Een kapotte keerring bleek de oorzaak. Die zit in een houder die weer in het kleppendeksel zit. :S

Alvast excuses voor de slechte foto's. Ik heb ze met mijn iphone gemaakt en krijg ze niet scherper.

Dit is de houder
IMG_0257.jpg


Hier zie je de keerring.
IMG_0259.jpg


Aan de achterkant is (hopelijk) te zien dat de diameter van de houder gelijk is met de binnendiameter van de keerring.
IMG_0260.jpg


De vervangende keerring.
IMG_0261.jpg


Ik had er met mijn poten van af moeten blijven maar heb geprobeerd om met een pendrijver van binnenuit de keerring er uit te kloppen. Resultaat: de keerring moet nu ZEKER vervangen werden, maar zit nog steeds vast. De houder verwarmen met een heteluchtpistool bracht ook geen oplossing. Wie heeft een idee hoe dat #$^*@-ding er uit kan? Vrouwlief heeft vorig jaar het motorseizoen moeten missen en wil dit jaar toch graag rijden.
 
Als je een nieuwe keerring hebt maakt het dus niet uit dat de oude keerring kapot gaat. Die dingen krijg je er trouwens toch nooit uit zonder ze te beschadigen.

Zet het dingetje ergens goed vast. Maar zorg dat je geen krassen op de 'steel' of het schroefdraad maakt.

Het beste is eigenlijk hem terug op de originele plek te zetten, je moet HEEL goed opletten dat je geen resten in je blok kunt krijgen...! <--- uitroepteken omdat dit ECHT heel belangrijk is. ;)

Dan met een platte schroevendraaier van 'bovenaf' in de keerring steken (plaatje 2, in dat gat van de keerring). De platte kant van de schroevendraaier onder de keerring. En dan er voorzichtig uit wippen. Als de rand kapot gaat, dan een andere plek zoeken die nog heel genoeg is. Volhouden, des te meer je hem kapot maakt, des te makkelijk komt hij er uit.

Je moet GEEN schroevendraaier tussen de keerring en het buisje wrikken om de keerring los te maken van het metaal! Daarmee maak je het pasvak kapot en kun je echte lekkages krijgen die je met een nieuwe keerring niet gaat oplossen.

Je kan ook proberen de keerring door het gat met een tang te grijpen en dan te wrikken en trekken. Draaien wil ook nog wel eens helpen.
 
Laatst bewerkt:
In feite krijg je hem er altijd wel uit. In hoeveel stukken is de vraag. De amateur herkent men aan de grote hoeveelheden kleine stukjes, de professional aan dat ene stuk dat nog verdacht veel op een goede seal lijkt.

Daarom gooit de professional de oude seals ook meteen in de vuilnisbak en legt hij ze niet eerst op de werkbank neer. :+
 
In feite krijg je hem er altijd wel uit. In hoeveel stukken is de vraag. De amateur herkent men aan de grote hoeveelheden kleine stukjes, de professional aan dat ene stuk dat nog verdacht veel op een goede seal lijkt.

Daarom gooit de professional de oude seals ook meteen in de vuilnisbak en legt hij ze niet eerst op de werkbank neer. :+

_O- _O- _O-
 
In feite krijg je hem er altijd wel uit. In hoeveel stukken is de vraag. De amateur herkent men aan de grote hoeveelheden kleine stukjes, de professional aan dat ene stuk dat nog verdacht veel op een goede seal lijkt.

Daarom gooit de professional de oude seals ook meteen in de vuilnisbak en legt hij ze niet eerst op de werkbank neer. :+

O, was hij echt stuk? Kunt u mij dat onderdeel laten zien dan :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan