Hoe kom jij de winter door?

SlingerM

MF'er
13 mrt 2018
113
31
Voorschoten
Hallo hallo!

Aangezien ik geen auto heb, rijdt ik ook in de winter lekker door!
Alleen wordt dit wel mijn eerste winter! haha
Dus meer de vraag: hoe komen jullie de winter door? Wat is essentieel voor een warme rit en wat is essentieel voor de motor?
 
Investeer in goede kleding. Dat kost een paar knaken, maar verdient zich dubbel en dwars terug. Wil je dcht comfy womfy rijden, kun je elektrische handschoenen overwegen. Boven nul heb je die niet nodig, daaronder is het wel lekker
 
Zorg vooral dat je "winddicht" kleedt en meerdere lagen.

Ik rijd met:
- thermo voering in mijn textiele broek en jas
- lange sportonderbroek/legging (doel is zweet van de huid weg te trekken; daar kan nog een dunne fleece legging overheen
- lange skisokken
-Daytona GTX laarzen
-sport ondershirt met lange mouwen.
-dunne fleece pullover
-bivak/onder de helm muts, stop die in de kraag van je pullover
-fleece "tube"daar weer overheen
-winterhandschoenen
-Oxford handvat verwaming

Dagelijks IJsselstein - Eindhoven


Stoppen zodra er pekel gestrooid wordt; heb tenslotte ook nog een Renault staan _O- En anders werk ik thuis of ga naar een kantoor in Utrecht.
 
Hoe lang wil je rijden? Ik rij woonwerk verkeer 's winters door maar de afstand is kort, dat maakt veel uit voor wat je aan kleding nodig hebt. Ik zit maar een halfuurtje op de motor en dan krijg je het nooit echt koud. Het is wel persoonlijk, ik heb veel motorrijdende collega's en sommige zitten al full eskimo op de motor als ik de wintervoering er nog in moet ritsen. Sowieso is de budget optie: laagjes. Als het echt koud is doe ik een thermo onderlaag en een dunne fleecetrui onder mijn (vrij basic) motorpak en daaroverheen een regenjack. Warm zat, ook als het vriest. Bedenk dat lucht isoleert dus van teveel kleding onder je pak proppen krijg je het niet warmer, integendeel.
 
Meer laagjes inclusief een winddichte fleece, ik heb handvat verwarming maar zou eerder verwarmde handschoenen aanbevelen.
Ik heb ook een "winter"helm. ( Veel minder ventilatie)
Wat vooral helpt is iets van windbescherming, met mijn Naked mt09 is het qua gevoelstemperatuur 4-7 graden frisser bij dezelfde omstandigheden dan wanneer ik met een VFR800 vtec rijd.
Belangrijk is ook goed uitslapen, dit kan ook nogal schelen in gevoelstemperatuur.
Je snelheid verlagen zorgt er ook voor om net een beetje warmer te hebben.
 
Toen ik ging verhuizen, was een ligbad een voorwaarde voor de koop van het huis. Daar ga ik na een urenlange rit door de vrieskou in liggen met een glas rode wijn in de hand.

ik denk dat dit het beste is na een vreselijk koude rit! haha
 
Hoe lang wil je rijden? Ik rij woonwerk verkeer 's winters door maar de afstand is kort, dat maakt veel uit voor wat je aan kleding nodig hebt. Ik zit maar een halfuurtje op de motor en dan krijg je het nooit echt koud. Het is wel persoonlijk, ik heb veel motorrijdende collega's en sommige zitten al full eskimo op de motor als ik de wintervoering er nog in moet ritsen. Sowieso is de budget optie: laagjes. Als het echt koud is doe ik een thermo onderlaag en een dunne fleecetrui onder mijn (vrij basic) motorpak en daaroverheen een regenjack. Warm zat, ook als het vriest. Bedenk dat lucht isoleert dus van teveel kleding onder je pak proppen krijg je het niet warmer, integendeel.

ik rijdt net iets langer dan 30 min naar mijn werk, alleen is dat 25minuten 130km/h recht door weilanden over de a9... dusja denk dat bovenstaand wel prima is dan.
 
als eerste heb ik een winter en een zomerpak. een zomerpak mag redelijk strak zitten een winterpak niet daar heb je ruimte onder nodig voor voering en een lekkere trui zonder dat die plat worden gedrukt. zorg ook dat handschoenen en laarzen niet strak zitten. dus als je het stuur vast hebt moet je nog een klein beetje ruimte in de vingertoppen hebben anders krijg je koude vingers. zit die ruimte er niet dan wordt de isolatie plat gedrukt en dan werkt die niet meer.
en als het me met trui en winterpak te koud wordt gaat er een elektrisch vest onder de jas dan hou je het ook op lange stukken lekker warm. korte stukjes (tot een half uur) gaan prima met alleen isolatie. en ik heb liever een elektrisch vest als elektrische handschoenen als je lange stukken moet rijden. als je kern koud wordt voel je het als eerste aan handen en voeten omdat de bloedtoevoer daarheen dan afgeknepen wordt. met verwarmde handschoen voel je dat niet en krijg je dus ook die waarschuwing niet dat het tijd is om even te stoppen en op te warmen.
en als het glad wordt regel ik ander vervoer of stel de plannen uit.
en voor de motor is niks essentieel behalve als je corrosie wilt voorkomen dan moet je zorgen dat er of een hele dikke laag vuil op zit voordat er gestrooid wordt zodat het zout niet bij spullen kan komen die kunnen corroderen of dat je beschermmiddeltjes aanbrengt die het zelfde effect hebben.
 
De motor wordt in de ACF 50 gespoten als bescherming. En ik monteer de voet kappen. (een accessoire bij de FJR waardoor je voeten meer uit de rijwind zitten).
Ikzelf ga in goede kleding, inclusief Daytona laarzen en nu al sinds een jaar of 9 Gerbing verwarmde handschoenen. Die vind ik echt geweldig. Je hebt vrij normale soepele handschoenen i.p.v. die dikke winterdingen. En geen koude handen, nooit.

Toen het nog low-budget moest was ik trouwe klant bij de legerdump. Veel betaalbare winddichte en warme kleding vandaan gehaald. Pasvorm soms wat minder maar voor het toen beschikbare beperkte budget prima te doen.

En als het echt glad en pekel wordt dan trek ik een Volvo aan. Winddicht en lekker warm. Gaat alleen niet zo plat door een bocht.......
 
Meestal was een trui, normale jas en motorjas met wintervoering voldoende.
Goede broek en motorbroek met wintervoering.
Op hele koude dagen (onder nul) was het een tweede paar handschoenen of van die stuurmoffen.
Sjaal of balaclava.

En zou rijd ik van 20 min snelweg, ook bij onder nul.
Meestal heb je niet meer nodig dan dat ;)
 
Inderdaad laagjes en investeren.
Ik heb voor de mooie dagen een leren jas met motorjeans en voor de koude periode en als ik wat meer casual nodig heb een textiel set.
Voor deze periode heb ik een softshel jas voor de ochtenden en die gaat 's middags in de koffer en kan later als het in de avond weer kouder wordt weer aan.
Wanneer het overdag ook koud wordt dan gaat de thermovoering in de jas en broek en bij lange snelwegritten onder de -10 gaat de regenjas er nog over.
Zorg dat je laarzen niet te strak zitten want als je tenen tegen de neus aan zitten dan zijn ze snel koud, met wat ruimte duurt het langer voor ze koud worden en als ze afkoelen dan heb je wat ruimte om ze te bewegen waardoor ze minder snel afkoelen.
Onderkleding is in zowel zomer als winter een thermo setje, in de zomer alleen het thermoshirt (met lange mouwen) en wanneer het af gaat koelen eerst een t-shirt en later nog een trui maar niet te dik want anders ben je aan het eind net een Michelinmannetje.
 
Op mijn motor zaten handkappen, die ik vanwege de lelijkheid eraf heb gehaald, maar die in de winter wel een handige aanvulling op de handvatverwarming kunnen zijn.
 
Op mijn motor zaten handkappen, die ik vanwege de lelijkheid eraf heb gehaald, maar die in de winter wel een handige aanvulling op de handvatverwarming kunnen zijn.
Ligt eraan. Bij de Crosstourer zitten de handkappen erop als bescherming tegen steenslag voor de zeldzame rijder die daadwerkelijk van de verharde weg gaat maar verder zijn ze ontworpen om de wind juist over je hand te laten gaan om toch wat te verkoelen in de zomer. Er zijn wel opzetstukken die wel de wind tegenhouden.
 
Ik ga deze winter voor het eerst proberen hoe lang ik door kan rijden voordat ik in m'n autootje stap. Heb een paar jaar geleden al een keer een hele winter doorgereden maar dat was een ritje van een kwartiertje waarvan 5 minuten over een 80km weg.

Vorige winter ben ik begin november gewoon gestopt. Ik had mijn huidige motor toen net en wilde de winter gebruiken om de remmen te reviseren en nog wat kleine dingetjes.

Eén van de eerste maatregelen heb ik deze week genomen, mijn normale woon-werk route door de Biesbosch verruild voor de saaiere a15 + a27. Lantaarnpalen en geen overstekende herten rijdt wel relaxter in de steeds donker wordende dagen.

Motorjeans en motorsneakers hebben al plaats gemaakt voor vol textiel en laarzen. Volgende stappen zijn thermo-onderkleding en binnenvoering, winterhandschoenen, bivakmuts etc. etc.

Dan moet ik alleen de motor nog gaan beschermen tegen de pekel. Ik ga me maar eens verdiepen ACF50. Elke dag afspoelen zie ik niet zo zitten. Wat dat betreft ben ik ook wel geïnteresseerd in hoe de ervaringen van andere MFers hier in zijn. Maar heb er ook al een aantal topics over gevonden.

Uiteindelijk wordt het misschien ook nog wel nodig om de radiator een deel af te plakken om de olie op temperatuur te houden van m'n luchtgekoelde blokje.

We gaan het meemaken!
 
Eind nov wordt de tank afgevuld met ethanol-vrije benzine. Accu eruit en aan de druppel.
Per 1 dec staat de motor op de brug voor zijn jaarlijkse beurt. Direct onderdelen bestellen en flink aan de sleutel.
Motor gaat daarna in een diepe winterslaap en z'n baasje zit dan met een dikke trui en een wijntje vlak bij de kachel.:z
Wintermaanden is prima tijd om reisplannen te maken voor een motor-trip in de volgende zomervakantie. Het wijntje zorgt voor goede ideeën!
Als er in de winter toch ergens heen wordt gegaan dan met koekblik, de kachel op stand 'Hoog".
Bij anderen die WEL in de kou op de motor rijden is de gedachte: Waar zijn die nou mee bezig? Veel plezier, maar niks voor mij.
 
Ik rij ook alleen maar motor
In de winter (pekel) ga ik met de trein
Dat ruig doen in de winter laat ik aan anderen over :+
 
Het enige wat ik echt kan aanraden zijn verwarmde handschoenen, kost een paar centen maar zijn het dubbel en dwars waard. Verder niet te moeilijk denken, goed waterdicht pak en kleding in laagjes. Ook weer niet teveel aantrekken zodat je een soort Michelin mannetje wordt, want als het allemaal te strak zit druk je de lucht uit je kleding en dat zorgt nou juist voor de isolatie.
 
Thermo kledij, truitje, broek zonder voering, jas met voering, zomerhandschoentjes met daarover een "touch glove" , handmoffen, groot windscherm, en als het echt koud is gaat de regenoverall nog extra aan. Het was - 5°C en ik voelde er echt niets van :) geen speciale banden, heb gewoon mpr2 bandjes onder liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan