Hoe kom jij de winter door?

Mag ik is wat serieus vragen aan alle doorrijders?
Waarom doen jullie dit?
Ok, ik kan het nog een heel klein beetje begrijpen als dit het enige vervoer is, in een afgelegen plaats woont en met weinig tot geen
(goed) OV..
Maar verder, waarom??!?
Het is toch een verhoogd risico wat je loopt..

Of heeft het andere redenen??
Zag vanochtend ook weer een bikkel op de A15 ter hoogte van de Benelux tunnel.



Ben zelf ook niet echt 'bang' uitgevallen, en rij best lang door.
Vaak zat winters door gereden op momenten dat het flink onder het vriespunt la, maar
dan waren het wel 'droge' koude dagen.
Maar bij gladheid en sneeuw, blijft mijn beestje toch echt binnen staan..
En ja, sta te popelen om weer te mogen kunnen gaan rijden.

Ehh ja weet je ik heb gewoon een V70 voor de deur staan, mét winterbanden dus daar ligt het niet aan. Maar motorrijden is zoveel leuker! Kijk als het ijzelt dan ga ik niet denk ik maar verder kun je prima rijden in alle omstandigheden. Vorige week al gemerkt dat mijn tkc80's best prima grip hebben in de sneeuw en áls er wat gegleden word dan doet de gsa dat best hanteerbaar.

En stiekum geniet ik er ook wel van als mensen dan zeggen dat ik gek ben. Vink leuk.
 
Mag ik is wat serieus vragen aan alle doorrijders?
Waarom doen jullie dit?
Ok, ik kan het nog een heel klein beetje begrijpen als dit het enige vervoer is, in een afgelegen plaats woont en met weinig tot geen
(goed) OV..
Maar verder, waarom??!?
Het is toch een verhoogd risico wat je loopt..

Of heeft het andere redenen??
Zag vanochtend ook weer een bikkel op de A15 ter hoogte van de Benelux tunnel.



Ben zelf ook niet echt 'bang' uitgevallen, en rij best lang door.
Vaak zat winters door gereden op momenten dat het flink onder het vriespunt la, maar
dan waren het wel 'droge' koude dagen.
Maar bij gladheid en sneeuw, blijft mijn beestje toch echt binnen staan..
En ja, sta te popelen om weer te mogen kunnen gaan rijden.

Er is deze winter nog maar een dag geweest dat ik eigenlijk niet met de motor naar werk wilde, maar ik was er nou eenmaal al toen ik naar huis mocht lag er sneeuw. Als je eenmaal op doorgaande wegen zit merk je er niks meer van.
Voor de rest heb ik niks gemaakt van gladheid deze winter. Enige irritante is al het pekel op mijn vizier, waardoor ik minder zie; zeker als dan ook nog eens een auto voor mij zijn ruitenwisservloeistof (3x woordwaarde) gebruikt is het een drama .

Voor de rest vind ik motorrijden gewoon een stuk lekkerder dan met de auto, ik ervaar veel minder stress en irritatie op de motor.

OV is voor mij letterlijk geen optie, vroegste moment is 9 uur op mijn werkplek aanwezig zijn, de ploeg voor mij verwacht toch dat ik er al om 6 uur ben.
 
Mag ik is wat serieus vragen aan alle doorrijders?
Waarom doen jullie dit?
Serieus antwoord: waarom niet? Als het echt glad is laat ik hem staan, en met sneeuwval ook. Het aantal dagen per jaar dat ik niet op de motor ga was de afgelopen jaren op één hand te tellen.
 
Vanochtend wel getwijfeld, auto met winterbanden heb ik gewoon staan dus had ik kunnen pakken, niet gedaan.

Waarom dan toch op de motor?
Omdat de voorspelling 9 van de 10 keer zwaar overdreven is, zo ook vandaag.
Omdat het zonder sneeuw al moeilijk genoeg is om je met de auto door de Randstad te verplaatsen. Omdat ik voor 95% snelweg en provinciale weg rij, en die zijn ook bij sneeuw bijna altijd prima te rijden. En stel dat er plotseling een meter sneeuw valt dan heb ik zelfs de mogelijkheid om op het werk te overnachten.

Maar het belangrijkste, met de motor is het gewoon 100x leuker dan met de auto.
 
Eindelijk eens normale antwoorden:t, en nee, ik beschouw doorrijders niet als kamikaze piloten.
Kom zelf ook uit de Randstad, en het is idd veel lekkerder om met de motor het WW traject af te leggen.

Heb dus ook regelmatig de gedachte, had makkelijk gekund vandaag..
Maar toch.. Safety first.

Zijn wel voornamelijk de 'Off Roads' die ik zie rijden:Y
 
eerlijk is eerlijk; met mijn vorige motor, een ZZR1400 met straatbanden, had ik het niet gedaan. Maar de GSA met noppies doet het uitstekend. Vallen is ook minder erg he, met dit hok.
 
Zijn wel voornamelijk de 'Off Roads' die ik zie rijden:Y
Gek genoeg voel ik mezelf veiliger op de ZRX dan op de V-Strom met slecht weer. Waarom weet ik niet. Misschien opdat ik die (ondanks 't feit dat 'ie ongeveer net zo zwaar weegt) gemakkelijker optil (als in: ik heb 'm een keer bijna laten vallen en zette hem vrij gemakkelijk weer recht, de Strom had in die situatie zeker met de verkeerde kant op 't pad gelegen).
 
Gek genoeg voel ik mezelf veiliger op de ZRX dan op de V-Strom met slecht weer. Waarom weet ik niet. Misschien opdat ik die (ondanks 't feit dat 'ie ongeveer net zo zwaar weegt) gemakkelijker optil (als in: ik heb 'm een keer bijna laten vallen en zette hem vrij gemakkelijk weer recht, de Strom had in die situatie zeker met de verkeerde kant op 't pad gelegen).


Logisch !
 
Eindelijk eens normale antwoorden:t, en nee, ik beschouw doorrijders niet als kamikaze piloten.
Kom zelf ook uit de Randstad, en het is idd veel lekkerder om met de motor het WW traject af te leggen.

Heb dus ook regelmatig de gedachte, had makkelijk gekund vandaag..
Maar toch.. Safety first.

Zijn wel voornamelijk de 'Off Roads' die ik zie rijden:Y
Zo ben ik vrijdagnacht ook gaan rijden. _O- Het is toch een GS, dus het MOET gewoon. :+

 
@Tcat het is mijn enige vervoer.

Andere opties zijn het OV: Bus naar dichtbijgelegen treinstation (in de juiste reis richting) doet er 50 minuten over, of vriend moet me er naar toe brengen: dan een half uurtje. Maar daarna dus nog een half uur treinen en een stukje lopen.

Stel ik kies ervoor om met de bedrijfsbus van vriend te reizen dan moet ik, nadat ik op de A6/A1/A10 het rijden op de koppeling weer heb geoefend, de bus ergens in Amsterdam-Zuid kwijt, wat achterlijk duur is.

Glad, sneeuw en "Schiphol houdt de vluchten aan de grond door wind" zijn en no-go voor mij en gelukkig snapt mijn werkgever dat en mag ik op dat soort dagen thuis werken.

En stiekum geniet ik er ook wel van als mensen dan zeggen dat ik gek ben. Vink leuk.
:Y Herkenbaar.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de 2 heren finance wel aardig zat ben: elke dag de vraag of ik op de motor ben - je hebt m'n pak zien hangen, dus het antwoord heb je al - en moet er vervolgens wel een opmerking gemaakt worden over hoe gek ik ben gezien de temperaturen/regen/wind/etc.
 
@Tcat het is mijn enige vervoer.
:Y Herkenbaar.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de 2 heren finance wel aardig zat ben: elke dag de vraag of ik op de motor ben - je hebt m'n pak zien hangen, dus het antwoord heb je al - en moet er vervolgens wel een opmerking gemaakt worden over hoe gek ik ben gezien de temperaturen/regen/wind/etc.
Hier hangt de leren raceoverall altijd op mijn kantoortje, rugprotector over de kast, helm over de kapstok.
En dan nog vragen. :Y _O-

Jammer dat ik de laatste tijd mijn motor niet meer in de interne fietsenstalling mag parkeren.
Misschien helpt het ook niet dat ik daar ene keer gestart heb met open uitlaten.
De kantoren zitten er boven. O-) (Maar het is zo lekker en warm droog voor de motor -O- )
 
Ik parkeer 'm opzettelijk buiten. Als 't dan een beetje regent dan is de ergste pekel er meteen weer af. :+
 
Misschien helpt het ook niet dat ik daar ene keer gestart heb met open uitlaten.
De kantoren zitten er boven. O-) (Maar het is zo lekker en warm droog voor de motor -O- )
_O-_O-
Wellicht dat dat er iets mee te maken zou kunnen hebben, misschien :)

Die van mij moet op de stoep. Grappig is wel dat hij dus in het scooter vak staat. Ben ik wat later zet ik m gewoon naast de scootertjes die er al staan. Ben ik vroeg zie ik de scootertjes bij vertrek allemaal ergens anders staan.
Mijn "grote motor" is denk ik een beetje eng *D
 
Ik parkeer 'm opzettelijk buiten. Als 't dan een beetje regent dan is de ergste pekel er meteen weer af. :+
Ik zie mijn schatje het liefste weer zo snel mogelijk droog. Ik hou niet van een nat schatje. O-)

Van de week ook buiten klussen, om de haverklap een hagelbui. 8)7
Heb de hele middag over een paar kleine dingen gedaan, vier keer begonnen en snel gestopt.
De hagel maakt voor mij niet uit, maar wel voor de motor. :+



Wel fijn dat het weer langer licht is, want drie kwartier na deze foto kon ik e.a. afmonteren. *O*
_O-_O-
Wellicht dat dat er iets mee te maken zou kunnen hebben, misschien :)
Maar een 1.000cc tweecilinder (2017) heeft nou juist zo'n lekkere donder uit de pijpen.. :+
Die van mij moet op de stoep. Grappig is wel dat hij dus in het scooter vak staat. Ben ik wat later zet ik m gewoon naast de scootertjes die er al staan. Ben ik vroeg zie ik de scootertjes bij vertrek allemaal ergens anders staan.
Mijn "grote motor" is denk ik een beetje eng *D
Wat is groot? :P
Ik zet hem in de parkeergarage van op de sportschool altijd centraal in een autovak.
De scooters gaan mij er te vlak langs, of ze zetten alles op slot. (Eerste parkeervak 2-4 scooters, soms pas als je terugkomt)
 
Mja, kweenie. Ik heb zo'n zeiltje heel kort gebruikt. Ding begon te roesten als de nete... zonder hoes bleef 't ding een stuk netter.
 
Ligt denk ik ook een beetje aan de hoes, ik heb juist veel minder last sinds ik een hoes gebruik. Alleen in de zomer gebruik ik de hoes eigenlijk nooit
Bij mijn S1000R roeste de remschijven altijd. Pas bij de S1000RR onder de hoes gekeken, die heeft er geen last van. 8)7
Ik denk dat de motor wat lager is, de hoes hangt meer over de grond en er nu minder regen/hagel omhoog spat.
Verder kunnen ze eigenlijk nergens roesten. O-)

Alleen de pekbike/woonwerk G310R heeft een stalen frame en subframe.
Maar die rijdt dagelijks. Condens blijft er niet weken onder. O-)
 
Bij die van mij roesten de remschijven inderdaad ook, en ja, het scheelt enorm als ik de hoes erover doe.

Echter vindt ik het maar gedoe om elke avond de hoes er weer over heen te krijgen en dan sochtends er weer van af te moeten halen. Ik heb het denk ik weekje volgehouden om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik me niet druk kan maken om dat kleine beetje roest dat met een keertje remmen er weer af is.

Zou het mijn droom fiets zijn dan zou ik er heel anders over denken, sterker nog dan had ik de garage weer zijn originele garagedeur terug gegeven (vorige bewoner heeft het dicht gemaakt) zodat hij lekker warm en veilig binnen zou staan.
 
Eindelijk eens normale antwoorden:t, en nee, ik beschouw doorrijders niet als kamikaze piloten.
Kom zelf ook uit de Randstad, en het is idd veel lekkerder om met de motor het WW traject af te leggen.

Heb dus ook regelmatig de gedachte, had makkelijk gekund vandaag..
Maar toch.. Safety first.

Zijn wel voornamelijk de 'Off Roads' die ik zie rijden:Y

Voordeel voor mij is dat ik een vreselijk oud hok rij (Diversion 900) waarvan de waarde alleen nog afhankelijk is van de oud - ijzerprijs van dat moment. Mocht ik een keer een glijer maken dan maakt het voor de motor in ieder geval geen moer meer uit. Neemt niet weg dat ik dat uiteraard probeer te voorkomen. Op het werk druk ik de afstandsbediening van de roldeur in en ik rij letterlijk mijn werkplek in, warm en droog. Ruimte zat om evt natte kleding uit te hangen en ik zou zelfs met de brandslang de motor binnen nog kunnen afspuiten. Deed ik vroeger wel toen de motor nog wat netter was, tegenwoordig niet meer. Kortom, idealer kan bijna niet.

Vanochtend alleen vergeten om even een doekje over mijn helm te halen
IMG_20190131_150900.jpg
 
Bij die van mij roesten de remschijven inderdaad ook, en ja, het scheelt enorm als ik de hoes erover doe.

Echter vindt ik het maar gedoe om elke avond de hoes er weer over heen te krijgen en dan sochtends er weer van af te moeten halen. Ik heb het denk ik weekje volgehouden om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik me niet druk kan maken om dat kleine beetje roest dat met een keertje remmen er weer af is.

Zou het mijn droom fiets zijn dan zou ik er heel anders over denken, sterker nog dan had ik de garage weer zijn originele garagedeur terug gegeven (vorige bewoner heeft het dicht gemaakt) zodat hij lekker warm en veilig binnen zou staan.
Elke motorfiets heeft een ziel en recht op een verantwoord bestaan. -O- :+

Bikers againt motorcycle abuse.jpg
 
Roest op de remschijven gaat met die pekel hard. Na een nachtje zijn ze bruin. En na een keer remmen weer schoon. :]

Zeiltjes doe ik niet aan. Met vorst leg ik 's avonds wel een (schone :+) poetslap op het zadel. Dan hoef ik 's ochtends het zadel niet te krabben. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan