Hoe kom jij de winter door?

Ik pak de bromscootert met Heidenau K66, rijdt prima op sneeuw ook al is die bevroren. Thuiswerken gaat m voor mij niet worden helaas.
 
Eerste en laatste stuk van mijn route zijn ook aardig glad, maar voetjes aan de vloer en voorzichtig stapvoets rijden tot de schone weg gaat tot nu toe goed.
 
Ik heb de tijd gebruikt om de schuur onder handen te nemen, opgehoogd afgeloprn weekend, moest weer eens gebeuren, bij het invegen van breekzand alleen telkens veel stof op de motor... Wilde hem vandaag even elders naartoe rijden, maar de straat is glibber glad.. Durfde het niet aan.. Heb auto voor vervoer, dappere doorrijders op de niet behandelde weggetjes moet ik zeggen.👍
 
Ik heb vandaag heerlijk gereden :Y vanaf zeven uur@0.3°C een rondje Schiedam - Oud Beijerland - Berkel en Rodenrijs. *O*
Thuis wel even een stuk duwen over de gladde straat, maar ik wilde ook niet starten voor de deur met mijn uitlaat. _O-
Onderweg een paar spannende 180° bochten in het traject, maar er is goed gepekeld. (Kiezen tussen twee kwaden O-) )
En toen ik bijna niets meer zag van de pekel was er nog een attente automobilist die zijn ruitensproeier op drie meter afstand afvuurde.
Ik dacht eerst dat het sneeuwde, zag witte spetters in mijn koplamp voorbij gaan. :+

Een uur geleden weer naar huis, jammer dat het net ging regenen.
De motor slaapt buiten. Liever droog onder de hoes. :P
 
Ik zou die hoes even laten voor wat hij is. Spoelt meteen de ergste pekel er weer af. ;)
 
Hopelijk regent het gelijk effe goed door, want met de vochtige pekel wordt het pas echt een smerige zooi. Zie je helemaal geen ruk meer door je vizier.
 
dat doe je goed bikkel:Y
laat het maar gouw boven de 14/15 gr worden
dan trek ik hem ook weer naar buiten:Y
Bikkel valt wel mee. Een dag overslaan gaat nog, een week wordt lastig, maar twee weken is onmogelijk. :+
Ik zou die hoes even laten voor wat hij is. Spoelt meteen de ergste pekel er weer af. ;)
Misschien is het wel een pekelbike. :+ (BMW twee maanden oud en 1.800 km O-) )

Heb droog gemaakt wat ik droog kon maken. En WD40 op de framebuizen en vorkpoten.
Hopelijk regent het gelijk effe goed door, want met de vochtige pekel wordt het pas echt een smerige zooi. Zie je helemaal geen ruk meer door je vizier.
Het viel mij enorm op hoe verschillend er gepekeld wordt.
Op het ene traject had ik met een half uur al een zwart vizier. Na het schoonmaken met WC papier weer snel zwart.
Vanaf de regio Rotterdam alleen nog maar een nat, maar blank vizier gehad. Thuis afgeveegd en ook schoon. :Y
 
Wat hier nog niet staat, maar wat ik wel doe met dit weer is de ketting veel vaker smeren, ivm roest. Je velg maak je in het voorjaar maar weer schoon. :+
 
Het viel mij enorm op hoe verschillend er gepekeld wordt.
Op het ene traject had ik met een half uur al een zwart vizier. Na het schoonmaken met WC papier weer snel zwart.
Vanaf de regio Rotterdam alleen nog maar een nat, maar blank vizier gehad. Thuis afgeveegd en ook schoon

Viel bij mij net ook wel mee, mede ook omdat het hard genoeg regende om mijn vizier schoon te spoelen.
 
Ik breng de winter door in de auto, maar ook dat geeft geen garantie dat je op de weg blijft.. :9

Afgelopen dinsdag, aan de rand van het bos lag in de buitenbocht een mooi laagje ijs
 
Wat hier nog niet staat, maar wat ik wel doe met dit weer is de ketting veel vaker smeren, ivm roest. Je velg maak je in het voorjaar maar weer schoon. :+
Mijn ketting/motor is 1.800 kilometer oud en roest. :o
Wel heb ik met inrijden twee keer de olie vervangen en de dealer tijdens de 1.000 kilometerbeurt bij 1.400 kilometer officieel. O-)
Viel bij mij net ook wel mee, mede ook omdat het hard genoeg regende om mijn vizier schoon te spoelen.
Je hebt alleen van die vierwielers die een spray opwerpen. Ze zouden verboden moeten worden. :+

Uit een ander topic: -O-
Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

VFR.jpg
 
Wat hier nog niet staat, maar wat ik wel doe met dit weer is de ketting veel vaker smeren, ivm roest. Je velg maak je in het voorjaar maar weer schoon. :+

Bij mijn vorige motor heb ik ruim 10.000 km de ketting niet gesmeerd als test. Gereden door pekel en weer en wind. Na 10k was de ketting nog steeds strak zonder gekke punten. Hij zag er compleet verroest uit maar dat bleek allemaal oppervlakkig. Een goede wasbeurt en hij leek als nieuw. Goed spul, zo'n ketting met o-ringen.
 
Ik heb voor de winter TKC80's onder mijn gsa gelegd en die doen het prima. Ik moet zeggen dat de grip en het vertrouwen in de regen wat tegenvallen maar vorige week in de sneeuw ging het perfect; op de snelweg mooi tussen het verkeer door want daar lag die rand met slush en daar wisten de noppies wel raadt mee. GEEN PROBLEEM
 
Bij mijn vorige motor heb ik ruim 10.000 km de ketting niet gesmeerd als test. Gereden door pekel en weer en wind. Na 10k was de ketting nog steeds strak zonder gekke punten. Hij zag er compleet verroest uit maar dat bleek allemaal oppervlakkig. Een goede wasbeurt en hij leek als nieuw. Goed spul, zo'n ketting met o-ringen.
Dat ga ik vast niet redden. Je bent een held. 8-)

Toen ik nog met mijn mountainbike door de sneeuw ploegde redde ik het soms nog geen vijf kilometer zonder smeren. _O-
Dat jaar lag er ook bruine suiker op de fietspaden zo leek het wel. :? Ketting liep er zo af.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn vorige motor heb ik ruim 10.000 km de ketting niet gesmeerd als test. Gereden door pekel en weer en wind. Na 10k was de ketting nog steeds strak zonder gekke punten. Hij zag er compleet verroest uit maar dat bleek allemaal oppervlakkig. Een goede wasbeurt en hij leek als nieuw. Goed spul, zo'n ketting met o-ringen.
Bij mij zelfs mét regelmatige smering heb ik af en toe stroeve stukken (die na smering weer soepel worden). Is een DID ketting met X ringen, volgende keer neem ik een iets duurdere.
 
Verwarmde handschoenen! Met 5 graden op standje maximaal zit je nog met zweethanden. Verder veel lagen kleding aan.
 
Ja, euh, die rooie die op z'n zij ligt is van mij :')
Ik rij lekker door, zie je ook aan de foto. Tenzij het dan echt onmogelijk is (lees: sneeuw zoals op de foto).
Nog geen corrosie tegen gekomen behalve die al op de motor zat toen ik 'm kocht.
Smering heb ik zojuist ook nog gedaan, wat was die ketting vies zeg. Gelukkig is het "rommelvrij schoonmaken" met de Kettenmax en wat petroleum.
Ziet er weer mooi uit, en heb ik weer ingespoten met S100 Kettenweiss.

Ik heb verwarmde handvaten van Oxford, en die zijn ook wel lekker warm. Alhoewel het met mijn Hevik Stoccolma handschoenen toch niet zo goed te voelen is.
 
Bij mij zelfs mét regelmatige smering heb ik af en toe stroeve stukken (die na smering weer soepel worden). Is een DID ketting met X ringen, volgende keer neem ik een iets duurdere.

Ik zou het dan ook niet aanraden maar ik had geen zin om bij gebrek aan middenbok steeds die ketting te smeren. Dus bij wijze van test heb ik dat gewoon achterwege gelaten. Het type ketting maakt veel uit want ik heb ook kettingen gehad (Tsubaku goedkoopste type) die echt na 10k behoorlijk op waren ondanks goed smeren.

ps. Mijn huidige motor smeer ik weer gewoon netjes minimaal eens per week.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Mag ik is wat serieus vragen aan alle doorrijders?
Waarom doen jullie dit?
Ok, ik kan het nog een heel klein beetje begrijpen als dit het enige vervoer is, in een afgelegen plaats woont en met weinig tot geen
(goed) OV..
Maar verder, waarom??!?
Het is toch een verhoogd risico wat je loopt..

Of heeft het andere redenen??
Zag vanochtend ook weer een bikkel op de A15 ter hoogte van de Benelux tunnel.



Ben zelf ook niet echt 'bang' uitgevallen, en rij best lang door.
Vaak zat winters door gereden op momenten dat het flink onder het vriespunt la, maar
dan waren het wel 'droge' koude dagen.
Maar bij gladheid en sneeuw, blijft mijn beestje toch echt binnen staan..
En ja, sta te popelen om weer te mogen kunnen gaan rijden.
 
Waarom? Van hier naar mijn werk in Amsterdam is 20 minuten rijden... voor mij zo'n 25 tot 30 minuten in de drukte. Met de auto... zeker een uur. Daarom. OV gaat me ongeveer een uur en drie kwartier kosten, dat verschil is gewoon te groot.
En natuurlijk omdat motorrijden gewoon lekkerder is.

Hoezo een verhoogd risico? Ik rijd niet bij ijzel, sowieso zijn de hoofdwegen goed gepekeld. Je moet jezelf enkel wat meer aankleden tegen de kou. Je doet nu net alsof de doorrijders een stel kamikazepiloten zijn. ;)

Vandaag werk ik trouwens thuis. Vooral vanwege de sneeuwvoorspelling... maar tot op heden is er nog niets aan de hand en had ik net zo goed gewoon kunnen gaan rijden vanmorgen.
 
@Tcat Omdat ik het kan, zolang het boven de 0°C of lang niet geregend heeft, kan ik lekker doorrijden met mijn Michelin Road 5's.
Ik ga vandaag niet op de motor, maar morgen misschien wel (ligt eraan of de wegen nog besneeuwd zijn).
Pekel? Geen probleem, ik rij lekker door. Ik ben toch zo iemand die elke keer z'n motor weer schoonmaakt. :)

OV: om het half uur rijd er een trein, duurt een half uur tot aan locatie, duurt daarna nog 20 minuten wandelen want er is geen OV.
Auto: er is letterlijk 0% parkeerplaats (ofwel is het 20 minuten wandelen)
Thuisblijven: geen optie
 
Terug
Bovenaan Onderaan