Hoe het beste een pijp door te zagen

Sp33ddragon

MF'er
5 sep 2012
48
1
Aangezien ik (na een mislukte popnagel uitbooractie, slecht boortje dat brak en door het carbon knalde) aan het inkorten ben.

Zou ik graag wat tips krijgen over hoe het best een pijp door te zagen )ik heb alleen de beschikking over een ijzerzaag en een verstekbak.(en natuurlijk materiaal om het netjes af te tekenen)

Op een paar oefenpijpjes heb ik het zo gedaan:
-Eerst aan de bovenkant beginnen, toen pijp omdraaien naar de onderkant, daar een begin maken, dan aan de zijkant en zo doorwerken. Erg recht werd dit niet..



Nu twijfel ik er alleen over wat dan wel beter is..:

Op 1 punt beginnen en dan doorzagen zodat het zaagblad in het midden eigenlijk aan 2 kanten tegelijk zaagt (1 een keer naar beneden)



Op 1 punt beginnen en dan de pijp steeds een stukje meedraaien tijdens het zagen zodat je op 1 punt verder zaagt en uiteindelijk bij het ander punt uitkomt (je gaat hem dan dus rond)



Het Moet in 1 keer goed dus ik dacht, vraag het maar aan mensen die meer ervaring hebben :)
 
Heel nauwkeurig ''aftekenen'' met schilderstape en deze al ronddraaiend volgen met je zaag/dremel/flex. In één keer recht doorzagen met een ijzerzaag gaat je echt niet lukken.
 
Laatst bewerkt:
Schilderstape rondom plakken (zie je meteen of je recht hebt geplakt....), en doorslijpen met een 1mm schijfje. Zaagt hapt, een slijpschijfje niet.

:^


of dit })
Bandsaw-BS180G-.jpg
 
als het een recht stukje buis is er een rechthoekig stukje papier omvouwen.
Als de papiertjes elkaar weer goed raken is de lijn rondom recht en kun je aftekenen

zaagtips heb je voldoende gekrijgt
 
Ik heb het even aan Esmeralda gevraagd. (Die is goed in pijpen)
Gewoon in een keer van boven naar onder, met heen en weer gaande bewegingen.
Dan ben je het snelst klaar zegt ze. :Y
 
Ga effe naar een machinefabriekje, frezer draaier, die zagen je pijpje zo door.

Als de pijp dun is adviseer ik je, mits het gaat, een rond stuk hout ter grootte van de pijpdiameter in de buis te steken, daarmee voorkom je vervorming / ovaal worden.
 
Ik heb mijn demper ingekort door 2 grote slangenklemmen te kopen en deze om de carbon buis te klemmen (uiteraard wel met schilderstape eronder zodat je niets beschadigd). Houd 1 á 2 mm afstand tussen de 2 slangenklemmen, zaag ertussen en zagen maar. maakt een mooie rechte snede en er kan weinig fout gaan ;)
 
truukje met papier gedaan!

schilderstape ging toch niet helemaal recht,

Heb overigens niet in een keer doorgezaagd maar de pijp steeds een stukje gedraait zodat ik maar op een punt echt aan het zagen was, ging een stuk sneller dan in een keer recht naar beneden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan