Hoe best een deuk in een tank repareren?

Jooks

Die hard MF'er
26 okt 2002
541
1
Heist-op-den-Berg (België)
Facebook
Zopas heb ik een CB 900 hornet gekocht met omvalschade; er zitten 2 deuken in de tank.
Nu zou ik de tank terug strak willen maken en nu vroeg ik mij af wat de beste methode is.
Voor alle duidelijkheid; het is een metalen tank.

1) De deuken opvullen met plamuur. Hierbij stel ik mijzelf de vraag of de plamuur wel stevig genoeg is voor "intensief" gebruik.

2) De deuken opvullen met solduur. Volgens mij beschadigd hierdoor de coating aan de binnenzijde van de tank door de warmte, waardoor deze roestgevoelig gaat worden

3) Nieuwe tank is te duur

4)...

Graag jullie mening hierover
 
Laatst bewerkt:
Er zijn bedrijven die uitdeuken zonder spuiten, afhankelijk van de plaats van de deuk, of ze erbij kunnen. Ook is het soms mogelijk met een zuignap heb ik ooit ergens begrepen(maar nog nooit gezien) Licht denk ik hoe groot en diep de deuken zijn..anders bij schade bedrijf kunnen ze de deuk eruit trekken met speciale apparatuur. Helaas moet hierna we de tank opnieuw gespoten worden. Je kan anders ook nog even op www.onderdelenzoeker.nl kijken, misschien heeft een sloperij nog een nette tank liggen voor een redelijke prijs?

Succes
 
Uitdeuken zonder spuiten is niet mogelijk; daarvoor is de deuk te groot en de lak is beschadigd...
De moto wordt zowieso compleet herspoten (ander kleurtje :P )

Tot hiertoe heb ik alleen nog maar 2e hands tanks kunnen vinden waar evengoed een deuk inzit.
 
Laatst bewerkt:
het ligt er een beetje aan of de randen van de deuk scherp zijn of dat het een deuk is die er zo weer uit floept

in het laatste geval is er met luchtdruk ook iets te doen
dan moet je de tank onder druk zetten (met een reduceerventiel ertussen anders kun je niets regelen )
dan draai je de druk zover op tot je merkt dat de tank flink onder druk staat

dan kloppen om de randen van de deuk dan floept hij er vanzelf weer uit

wanneer de deuk scherp is kun je met hardstalen pennen de deuk er weer uit drukken
dit word in de autobrance ook veel gebruikt om spatborden uit te deuken

deze dingen worden op marktplaats nog wel eens aangeboden voor niet te veel geld

te veel plamuur trilt er op den duur weer uit of geeft sheuren omdat metaal altijd beweegt en plamuur is net als beton
 
full


De deuk eruit lepelen is volgens mij geen optie, wegens te diepe & sterke deuk welke ook nog eens slecht bereikbaar is langs de binnenkant.
 
Deze deuk heb ik laten repareren.

Spuiter heeft het met plamuur, en een oversized sticker (zelf geplot). gerepareerd.
Was superstrak daarna!

De motor redelijk snel ingeruild,
Dealer vond het ook erg netjes gerepareerd

full
 
kijk maar eens naar zo'n set
dit zijn hele lange stangen met verschillende hoeken/bochten erin

daar kunnen ze mee in hele kleine hoekjes komen

anders infomeer maar eens bij een schadebedrijf die kennen dit gereedschap wel

de diepte van de deuk maakt niet zoveel uit want hij word er stukje bij beetje uitgehaald

ik heb eens iemand aan het werk gezien met dit spul en je staat er van te kijken wat ze er mee kunnen

als je lak niet beschadigd is kunnen ze de meest vreemde deuken weghalen zonder dat je er iets van ziet
 
Mijn "mecanician" zal mijn deuk verwijderen door een boutje (of moer) te puntlassen centraal op de deuk, dan een bout erin, uittrekken de las verwijderen, plamuren waar nodig en het spuitwerk kan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat in kringen van oldtimer bromfietsen deuken soms eruit werden gehaald door er druk op te zetten vanuit de binnenkant door er (volgens mij) erwten met water in de doen, deze zwellen dan op en zetten druk op de tank en zo zou de deuk terug moeten springen. Maar ik weet niet of het hedendaagse materiaal dat toelaat (plus jouw deuk is niet echt een ondiepe op een groot oppervlakte).
Anders gewoon op de normale manier, zoals JonasSV al vermelde.
 
Ik zag bij de bouwmarkt van die 2 componentenfiller van bison. Het waren 2 grijze " spuiten" die aan elkaar zaten en waarmee je dus de 2 componenten gelijktijdig naar buiten drukt als metaalfiller. Ik heb zelf een bescheiden deukje in mijn tank, die ik opnieuw wil spuiten. Wellicht zou dat wat voor je zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Maar even terug naar de oorspronkelijke vraag : Kun je de deuk in de rode Honda opvullen met plamuur, en zo ja, kun je er op vertrouwen dat dat voorlopig goed blijft zitten? Meerdere lagen plamuren?

Ik heb zelf nagenoeg zo'n zelfde deuk in mijn tank, zit dus met hetzelfde probleem. Mijn idee was : kaar schuren en plamuren, en daarna spuiten, ook andere kleur, dus hele tank herspuiten.

Albert
 
:?

Waarom niet over de deuk heen hardsolderen/lassen, als je er een plaatje voorlast en daarna plamuur lijkt me dat een stuk steviger dan een bulk plamuur

Dat is een goede manier op een recht vlak (mijn mecanicien past dit toe bij zwaar beschadigde containers, hij doet niet anders dan uitdeuken, plamuur, spuiten...), echter een tank heeft bijna geen rechte stukken, enkel rondingen, echt geloof me de beste manier is boutje/moertje oplassen en voorzichtig uittrekken,niet in 1 harde ruk want dan heb je het risico dat je hem lichtjes uitrekt.

Eens je dat gedaan hebt ga je nog kleine oneffen stukken hebben, deze maak je egaal met plamuur.
 
Ik heb een alu tank, die blank moet blijven. Ik kan dus niets plamuren maar er zit wel een vette deuk in. Ik zie wel eens setjes met een zuignap voorbij komen, is dat wat? Of zou een plaatwerker mijn deuk er ook uit kunnen krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een alu tank, die blank moet blijven. Ik kan dus niets plamuren maar er zit wel een vette deuk in. Ik zie wel eens setjes met een zuignap voorbij komen, is dat wat? Of zou een plaatwerker mijn deuk er ook uit kunnen krijgen?

Die zal je er nooit helemaal uitkrijgen, je zal aan de zijkant altijd "nepen" zien, tenzij de bluts echt een holle krater is zonder een rechte rand aan maar dat ben ik nog nooit tegen gekomen.
 
Ik heb een alu tank, die blank moet blijven. Ik kan dus niets plamuren maar er zit wel een vette deuk in. Ik zie wel eens setjes met een zuignap voorbij komen, is dat wat? Of zou een plaatwerker mijn deuk er ook uit kunnen krijgen?
Wordt heel moeilijk, het materiaal is uitgerekt. Geldt trouwens ook voor de tank van T.S. Plamuren kan,maar ik zal eerst vanaf de binnenkant de deuk er uit proberen te drukken(wel verwarmen tijdens het uitdeuken) . Daarna ruw maken voor een goede hechting en dan met staalplamuur strak plamuren. Niet te veel verharder gebruiken. P.S De binnenkant niet beschadigen tijdens het uitdeuken. Veel succes. :W
 
Wordt heel moeilijk, het materiaal is uitgerekt. Geldt trouwens ook voor de tank van T.S. Plamuren kan,maar ik zal eerst vanaf de binnenkant de deuk er uit proberen te drukken(wel verwarmen tijdens het uitdeuken) . Daarna ruw maken voor een goede hechting en dan met staalplamuur strak plamuren. Niet te veel verharder gebruiken. P.S De binnenkant niet beschadigen tijdens het uitdeuken. Veel succes. :W
Ik neem aan dat het een dubbelwandige tank is, hoe kun je dan van binnenuit uitdeuken.

Heb er geen verstand van hoor, vroeg het me gewoon af.
 
Ik neem aan dat het een dubbelwandige tank is, hoe kun je dan van binnenuit uitdeuken.

Heb er geen verstand van hoor, vroeg het me gewoon af.
Als de tank op de plek waar de deuk zit ook dubbelwandig is, heb je gelijk. Dan kun je inderdaad niet van binnenuit uitdeuken en moet je van af de buitenkant proberen om de deuk er zo goed mogelijk er uit te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan