Racekip #1
MF veteraan
- 9 mrt 2003
- 49.908
- 525
Hier ben ik weer
Heb vanmiddag even zitten puzzelen en hoop dat ik je (of anderen) hier mee op de goede weg kan helpen.
In een vorige post had ik het bedradingsschema zitten uitpluizen (KDS-connector nagelopen) en had ik de waardes van de gear indicator gemeten.
Bekijk bijlage 1350148 Bekijk bijlage 1350149
Aangezien ik geen verdere documentatie kon vinden ben ik eens op zoek gegaan of ik andere aansluitingen van de meegeleverde (niet passende) connector kon vinden. Deze connector schijnt wel veel voor te komen bij andere Kawa modellen, dus er zou niet heel veel verschil in moeten zitten dacht ik zo.
Voor Kawasaki zal het vast handiger zijn om niet al te veel te veranderingen per model in de Ecu's aan te brengen en hierin vast te houden aan een bepaalde kleurcodering. Tenminste dat zou mij het handigste lijken als ik motoren zou bouwen (wat ik toch niet kan ).
Deze aansluitingen kwamen ook allemaal wel overeen met bovengenoemde bevindingen en meetwaardes t.o.v. de kleurcoderingen uit het bedradingsschema. Dat wekte al wat meer vertrouwens om het zo aan te gaan sluiten, gezien hiermee de angst voor een interne BBQ in de ECU wel afnam
Ik gok dat jouw situatie wel vergelijkbaar kan zijn met de mijne, aangezien je ook geen passende connector onder het zadel kon vinden . Ik herhaal het hier gewoon allemaal even voor het geval iemand anders ooit eens met hetzelfde probleem zit.
Je moet deze connector (KDS volgens het werkplaatshandboek) onder je zadel hebben (als het goed is de enige afgedopte, dus lege connector):
Bekijk bijlage 1350112
Het "stekkertje" met de gele dopjes kun je verwijderen door het palletje in te drukken en te trekken. Waarna de lege connector over blijft:
Bekijk bijlage 1350113
Dit laat je even zo links liggen en het stekkertje met de ronde gele dopjes neem je even mee naar een plekje waar je rustig kunt hobbyen.
Dikke kans dat je bij je gear indicator deze connector had zitten (een connector gaat niet goed samen met een andere connector, dat past vaak gewoon niet ) en dat er 3 gekleurde aders aan je gear indicator te vinden zijn, namelijk wit/rood/zwart.
Bekijk bijlage 1350115 Bekijk bijlage 1350116
Voor het geval je andere kleuren hebt of twijfelt kun je de aders doormeten met een multimeter (ohm-stand) en eventueel vergelijken met mijn meetwaardes:
- Rood: polariteits gevoelig t.o.v. zwart en wit. Geeft in de richting van rood naar zwart een oplopende weerstand tot oneindig (gok hier een condensator te meten). En van rood naar wit een stabiele weerstand van rond de 430Mohm.
- Zwart: Van zwart naar wit langzaam oplopend naar oneindig
- Wit: Van wit naar zwart i.t.t. de andere combinaties met een behoorlijk rap tempo oplopend naar oneindig.
Nu pak je het eerder verwijderde stekkertje van de KDS-connector, hou je hem met het lipje omhoog en verwijder je met een pincet of een punttangetje drie gele rubberen afdicht dopjes, m.u.v. links onder (zie ook schemaatje op de achtergrond).
Bekijk bijlage 1350118 Bekijk bijlage 1350120
De aansluitingen van de meegeleverde connector, en die van de KDS-stekker zijn als het goed is hetzelfde.
Opgelet: wanneer de connector eventueel gemonteerd aan de gear indicator geleverd is, kun je deze contactlipjes voorzichtig verwijderen door aan de binnenzijde met b.v. een naald een palletje omhoog te duwen en één voor één de aansluitingen voorzichtig naar buiten trekken.
Vervolgens zorg je er voor dat je bij het invoeren de lipjes op de aansluitingen t.o.v. het palletje van de stekker zelf naar boven toe invoert.
Bekijk bijlage 1350122
En volgens dit schemaatje (onder "gear indicator pins"):
Bekijk bijlage 1350127
Als je ook van die rubberen parapluutjes aan de aansluitingen hebt zitten, kan invoeren moeizaam gaan. Draai dan de stekker om, pak van uit de binnenzijde het lipje met een punt tang vast en trek deze voorzichtig van binnen uit door totdat je een "klikje" hoort.
Als het goed is heb je de gear indicator nu als volgt aan de stekker aangesloten:
Bekijk bijlage 1350123
Rest alleen nog even het krimpkousje op zijn plaats te zetten en voorzichtig te verwarmen (niet dat dit krimpkousje hier heel veel nut heeft).
Bekijk bijlage 1350125
En klaar!
Wanneer je nu de stekker terug klikt in de KDS-connector en de motor aanzet, zie je de gear indicator optellen naar "6", waarna hij weer terug springt naar "0". Tenminste dat was zo bij mijn "made in China" gear indicator van een paar tientjes
Kabeltje wegwerken, gear indicator vastplakken op je dashboard en gas der op!
n.b. Misschien een tip om de verwijderde gele dopjes ergens goed te bewaren, voor het geval je de aangepaste KDS-stekker weer naar originele staat terug wilt brengen.
Heldere uitleg