Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Bij deze zijn er wat nieuwe modellen toegevoegd.
Kan deze worden opgenomen in de startpost
De topicstarter is spoorloos verdwenen. Dus zal je moeten wachten tot er ooit nog eens een nieuwe deeltje wordt geopend.

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.
Het goede nieuws is dat ik jullie niet langer lastig kan vallen met foto's van mijn ZX-6R.
Het slechte nieuws is dat ik helemaal geen ZX-6R meer heb. -O-

Achteraf gezien was deze motor verre weg de beste die ik ooit gehad heb. Geen motor gaf mij zoveel vertrouwen.
Daarnaast lage afschrijving en lage onderhoudskosten.
Verder helemaal bling-bling en een schitterende blauwe kleur. *D
 
Mij heeft ooit iemand wijsgemaakt dat die connector een diagnose stekker is.
Maar ik weet het niet zeker, dus ik ben benieuwd of het jouw lukt om daar de versnellingsindicator op aan te sluitten.

Ik heb er gister een besteld, dus hoop er van de week meer over te kunnen vertellen :)

De topicstarter is spoorloos verdwenen. Dus zal je moeten wachten tot er ooit nog eens een nieuwe deeltje wordt geopend.

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.
Het goede nieuws is dat ik jullie niet langer lastig kan vallen met foto's van mijn ZX-6R.
Het slechte nieuws is dat ik helemaal geen ZX-6R meer heb. -O-

Achteraf gezien was deze motor verre weg de beste die ik ooit gehad heb. Geen motor gaf mij zoveel vertrouwen.
Daarnaast lage afschrijving en lage onderhoudskosten.
Verder helemaal bling-bling en een schitterende blauwe kleur. *D

Huh? Hoezo geen ZX6R meer?
Toch hopelijk niet in de kreukels of gejat?
 
Hallo, ten eerste de beste wensen voor ieder.
Mijn vraag ik heb een zx6r uit 2005 en mijn vraag is ik heb een gopro versnellings indicator alleen snap ik niet waar de stekker in moet om deze aan te sluiten.
Ik dacht onder je zadel maar kan geen passende stekker vinden.
Iemand een idee en als het kan met foto.


Dank

gr Roy

Hij zit onder het zadel.
Een vierkant stekkertje met 4 aansluitingen.

Ik heb er geen foto van helaas.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ten eerste de beste wensen voor ieder.
Mijn vraag ik heb een zx6r uit 2005 en mijn vraag is ik heb een gopro versnellings indicator alleen snap ik niet waar de stekker in moet om deze aan te sluiten.
Ik dacht onder je zadel maar kan geen passende stekker vinden.
Iemand een idee en als het kan met foto.


Dank

gr Roy

Ik heb vandaag mijn gear indicator binnen gekregen en ben ook begonnen met het zadel e.d. te verwijderen.
Bij mij zat er een losse afgedopte stekker vast getaped aan de kabelboom, wellicht vandaar dat hij me eerder niet opgevallen was.

Maar ik heb een GI ontvangen met 3 losse draden (leuk, zonder schema :P ) en een losse connector (female). Maar de afgedopte, 4-aderige connector, onder het zadel is ook een "female" connector. Vrouwtjes kunnen daar soms best creatief in zijn, maar met connectoren gaat dat gewoon niet werken O-)

Het lijkt er op dat deze meegeleverde connector bedoeld is voor andere Kawa modellen.

De handleiding van de GI refereert in ieder geval naar de KDS stekker onder het zadel. Heb het werkplaatshandboek er even bij gepakt en ook het bedradingsschema, maar die afgedopte connector onder het zadel is gewoon dié KDS connector! Zit dus gewoon de verkeerde connector bij! Dikke kans dat dit bij jou ook zo is dan.

KDS.png


kds3.png


Weet niet of je het inmiddels opgelost hebt? Maar heb wel gezien dat de aansluitpunten van de afgedopte "dummystekker" hetzelfde zijn bij mij. Als dat bij jou ook het geval is, zou je voorzichtig connectorpennen kunnen verwijderen (zitten met palletjes vast en kun je wegduwen met b.v. een naald o.i.d.). Als je dan de gele dopjes uit de "dummystekker" trekt, kun je hier de connectorpennen weer op aansluiten :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag mijn gear indicator binnen gekregen en ben ook begonnen met het zadel e.d. te verwijderen.
Bij mij zat er een losse afgedopte stekker vast getaped aan de kabelboom, wellicht vandaar dat hij me eerder niet opgevallen was.

Maar ik heb een GI ontvangen met 3 losse draden (leuk, zonder schema :P ) en een losse connector (female). Maar de afgedopte, 4-aderige connector, onder het zadel is ook een "female" connector. Vrouwtjes kunnen daar soms best creatief in zijn, maar met connectoren gaat dat gewoon niet werken O-)

Het lijkt er op dat deze meegeleverde connector bedoeld is voor andere Kawa modellen.

De handleiding van de GI refereert in ieder geval naar de KDS stekker onder het zadel. Heb het werkplaatshandboek er even bij gepakt en ook het bedradingsschema, maar die afgedopte connector onder het zadel is gewoon dié KDS connector! Zit dus gewoon de verkeerde connector bij! Dikke kans dat dit bij jou ook zo is dan.

Bekijk bijlage 1348394

Bekijk bijlage 1348395

Weet niet of je het inmiddels opgelost hebt? Maar heb wel gezien dat de aansluitpunten van de afgedopte "dummystekker" hetzelfde zijn bij mij. Als dat bij jou ook het geval is, zou je voorzichtig connectorpennen kunnen verwijderen (zitten met palletjes vast en kun je wegduwen met b.v. een naald o.i.d.). Als je dan de gele dopjes uit de "dummystekker" trekt, kun je hier de connectorpennen weer op aansluiten :t

Ik zou je gipro gear indicator gewoon terugsturen.
Toen ik hem vorig jaar kocht bij mpartz specifiek voor mijn model kreeg ik hem binnen met de juiste stekker eraan. Het hoort gewoon plug&play te zijn. Zeker voor dat geld.
 
Ik heb vandaag mijn gear indicator binnen gekregen en ben ook begonnen met het zadel e.d. te verwijderen.
Bij mij zat er een losse afgedopte stekker vast getaped aan de kabelboom, wellicht vandaar dat hij me eerder niet opgevallen was.

Maar ik heb een GI ontvangen met 3 losse draden (leuk, zonder schema :P ) en een losse connector (female). Maar de afgedopte, 4-aderige connector, onder het zadel is ook een "female" connector. Vrouwtjes kunnen daar soms best creatief in zijn, maar met connectoren gaat dat gewoon niet werken O-)

Het lijkt er op dat deze meegeleverde connector bedoeld is voor andere Kawa modellen.

De handleiding van de GI refereert in ieder geval naar de KDS stekker onder het zadel. Heb het werkplaatshandboek er even bij gepakt en ook het bedradingsschema, maar die afgedopte connector onder het zadel is gewoon dié KDS connector! Zit dus gewoon de verkeerde connector bij! Dikke kans dat dit bij jou ook zo is dan.

Bekijk bijlage 1348394

Bekijk bijlage 1348395

Weet niet of je het inmiddels opgelost hebt? Maar heb wel gezien dat de aansluitpunten van de afgedopte "dummystekker" hetzelfde zijn bij mij. Als dat bij jou ook het geval is, zou je voorzichtig connectorpennen kunnen verwijderen (zitten met palletjes vast en kun je wegduwen met b.v. een naald o.i.d.). Als je dan de gele dopjes uit de "dummystekker" trekt, kun je hier de connectorpennen weer op aansluiten :t


Dank je voor je uitleg ik ga het proberen staat nog in garage / opslag.
gr Roy
 
Dank je voor je uitleg ik ga het proberen staat nog in garage / opslag.
gr Roy

Het is trouwens wel wat [U]westlandmb[/U] zegt, als je de hoofdprijs voor die gear indicator betaald hebt is het misschien een idee om dat ding retour te zenden (als dat nog kan). Hoort gewoon in orde te zijn.

Die GI van was net €30 via Amazon, dus daar wil ik nog wel voor hobby'en, maar als ik er toch niet uit ga komen gaat ook die gewoon retour. Ben nu eerst eens even de reactie van de verkoper aan het afwachten.
 
Dank je voor je uitleg ik ga het proberen staat nog in garage / opslag.
gr Roy

Ben er nog even mee bezig geweest.
Gok dat jij ook dezelfde connector aan je GI hebt zitten als in het volgende filmpje op 0:15?


Die van mij was alleen wit van kleur, maar verder precies hetzelfde, en die gaat niet passen op die KDS-connector onder het zadel.
Heb die KDS connector trouwens even proberen uit te pluizen met het bedradingsschema van de ZX6r. Dit is in ieder geval waar de aansluitingen van die connector op uitkomen:

LB - ECU

BK/Y - Massa

w/Y - ECU (x3)
- ECU main relay
- Fuel pump relay
- Instrument panel
- Fuel pump
- Fuel injectors
- Main fuse (12V)

LG/G - ECU

De GI heeft sowieso een vaste spanning nodig voor de verlichting, dus 2 van de 3 draden moeten op BK/Y en W/Y, de 3e zal voor de data zijn van de ECU, vervelend dat er daar nu net 2 van over blijven _O-

Het lijkt er op dat de aansluiting rechtsonder (recht in de KDS connector kijken met het lipje boven) niet aangesloten word. Heb alleen nog niet kunnen controleren welke van bovenstaande aansluitingen dan weg zou vallen. Als het goed is LB of LG/G.

Is het alleen nog uitzoeken welke draden van de GI wat is. Ik heb in ieder geval een wit/zwart/rode draad. Met een multimeter kom ik op het volgende uit.
- Rood: polariteits gevoelig t.o.v. zwart en wit. Geeft in de richting van rood naar zwart een oplopende weerstand tot oneindig (gok hier een condensator te meten). En van rood naar wit een stabiele weerstand van rond de 430Mohm.
- Zwart: Van zwart naar wit langzaam oplopend naar oneindig
- Wit: Van wit naar zwart i.t.t. de andere combinaties met een behoorlijk rap tempo oplopend naar oneindig.

Lijkt er op dat de rode dan de fase (W/Y) aansluiting moet zijn (ook logisch qua kleur). Zie alleen even niet in wat dan de massa moet zijn. Qua kleur zou ik zeggen zwart. maar gezien de meting zou ik zeggen wit, vanwege de vaste weerstandswaarde met rood.
 
Laatst bewerkt:
Heren, ik heb me vorige week een 2003 zx636 gekocht in circuittrim, dacht dat t een idee was om weer eens wat te gaan trackdayen dit jaar.

Helaas (domme ik) t ding gekocht zonder te hebben horen lopen (accu dood maar betrouwbaar verhaal van de verkoper u kent t wel)

Anyway eenmaal thuis t ding aangeslingerd en dr blijkt een nare tik in de kop te zitten, of meer een ratel eigenlijk. Loopt wel op 4 poten.
Clandestien testritje door de polder gedaan en vind m ronduit traag...Zeker onderin. Misschien ben ik verwend (heb voor op straat een 07 zx10r) maar vond t eerder aanvoelen als een zxr400 dan de -in mijn ogen vergelijkbare- 2004 r6 die ik eerder hier had een tijd geleden...

Compressie gemeten en daar komen waardes uit waar ik m twijfels bij heb>
cil1: 8.5,
cil.2 9.1
cil.3 7
cil.4 8.25 bar compressie druk.

Iemand die wel eens compressie gemeten heeft bij een gezonde 636 en de waardes kan vergelijken? Alvast bedankt, grtz,fRank
 
Helaas (domme ik) t ding gekocht zonder te hebben horen lopen (accu dood maar betrouwbaar verhaal van de verkoper u kent t wel)
Tja, de 2003 ... toen dat ding uitkwam was KHI overgestapt op grotere fabrieks toleranties. Gevolg was dat er nieuwe motoren waren die zoveel olie verbruikten dat deze helemaal uit elkaar moesten.
Nadat deze rotte exemplaren eruit waren werd het wel stil en daarna weinig enge verhalen meer gehoord over de betrouwbaarheid.
Bij een ratel denk ik direct aan de NAK en moet je er gewoon aan wennen.
Wel zou ik even het kleppendeksel eraf halen en alles eens grondig inspecteren.

Wat betreft het vermogen onderin: Ja, je ben verwent! Je moet toeren maken met dat ding.
 
Ik heb ook een zx6r uit 1995 gereden en heb nu al een tijdje een vna 03. De 95'er leek ook makkelijker op te pakken onderin, maar de 03 is toch echt wel een stuk sneller, maar dan moet je wel echt meer toeren maken, zoals kabouter puntmuts ook al zegt.
 
Ben zelf terug gegaan van een ZX7r (2000) naar een ZX6r (2005). Al kun je dat niet echt een teruggang noemen aangezien die ZX6r op hoog toeren een stuk feller aanvoelt/is.
Maar onderin merkte ik t.o.v. een 750cc en een 600cc wel een redelijk verschil. Bij de ZX6r moet ik wat meer moeite doen, dus hoger het toeren in :)

Voordat ik die ZX6r kocht een proefrit gemaakt op een R1, en zo'n 600tje is totaal niet te vergelijken met een 1000, welke onderin ook al meteen ontiegelijk vooruit wil :)
Dus gok/hoop dat het een beetje tussen je oren zit, omdat je die 1000 gewend bent, en dat je nieuwe aanwinst (hopelijk) in orde is.
 
Dank voor de reacties! Oke het zou dus kunnen zijn dat ie meer op zn donder moet krijgen om snelheid te maken.
Heb ook niet echt heel erg lomp gedaan tijdens dat ritje; t ding stond op ouwe supercorsas en t regende plus t feit dat ik dat blok ongezond vond klinken, dan ga je niet eens lekker op je gemak kijken tot waar de naald van die toerenteller nou precies komt..

Zal deze week t kleppendeksel ook eens lichten voor inspectie. Dank voor de input zover!:t

Grtz,fRank
 
Dank voor de reacties! Oke het zou dus kunnen zijn dat ie meer op zn donder moet krijgen om snelheid te maken.

De 2003 versie heeft dacht ik dezelfde teller als de 2005. Dan ook goed mogelijk dat de 2003 ook een schakelindicator heeft. Dat is een lampje welke aangaat wanneer je op moet schakelen, eigenlijk voor op het circuit bedoeld als ik de handleiding moet geloven. Het kan zijn dat deze functie uitstaat, maar is heel makkelijk aan te zetten.
Ik dacht eerst dat ik die functie uit had staan, maar zag het lampje nooit omdat ik in het begin niet eens in de buurt kwam van deze "vermogenscurve" :P
Als die aanstaat, krijg je hem pas te zien helemaal bovenin het toerenbereik. Misschien zou je daar eens op kunnen letten :)
 
De 2003 versie heeft dacht ik dezelfde teller als de 2005. Dan ook goed mogelijk dat de 2003 ook een schakelindicator heeft. Dat is een lampje welke aangaat wanneer je op moet schakelen, eigenlijk voor op het circuit bedoeld als ik de handleiding moet geloven. Het kan zijn dat deze functie uitstaat, maar is heel makkelijk aan te zetten.
Ik dacht eerst dat ik die functie uit had staan, maar zag het lampje nooit omdat ik in het begin niet eens in de buurt kwam van deze "vermogenscurve" :P
Als die aanstaat, krijg je hem pas te zien helemaal bovenin het toerenbereik. Misschien zou je daar eens op kunnen letten :)

Bij mijn 03 heb ik inderdaad een geel lampje wat gaat branden als je bijna tegen de toerenbegrenzer aanzit, maar als je hem altijd zover door wilt halen lijkt me dat totaal niet comfortabel rijden. Misschien op het circuit, maar daar buiten gaat het niet. Op youtube staan ook filmpjes waarin de topsnelheid wordt uitgetest, daarin zie je wel die lampjes in de tellerbak branden bij hoge toeren.
 
Comfortabel misschien niet om continu zo te rijden, maar dat wil ik er eigenlijk ook niet mee zeggen. Het is een mooie indicatie om een beetje door te krijgen waar de vermogensafgifte een beetje zit, waar zo'n ZX6r capabel toe is. En op de snelweg is dit nog goed te doen (met invoegen en als het blok warm is) :)
 
Bij mijn 03 heb ik inderdaad een geel lampje wat gaat branden als je bijna tegen de toerenbegrenzer aanzit, maar als je hem altijd zover door wilt halen lijkt me dat totaal niet comfortabel rijden. Misschien op het circuit, maar daar buiten gaat het niet. Op youtube staan ook filmpjes waarin de topsnelheid wordt uitgetest, daarin zie je wel die lampjes in de tellerbak branden bij hoge toeren.

De jeugd is echt veranderd. 😂

Bij mij was het een sport om na het schakelen weer zsm bij dat lampje te komen. Die stond ingesteld bij 14500 rpm. 🤣
 
Die foto is niet van een 2003 model. 2003 model heeft een digitale toerenteller met blokjes. Geen groen gedeelte alleen een rood gedeelte dat begint bij 15,5k.

Klopt. de cockpit van een 2003/2004 is nagenoeg hetzelfde als die van de 2004/2005 en geheel digitaal. Maar dat maakt voor het toerenbereik i.t.t. deze foto niets uit. Deze foto geeft juist wel mooi aan waar het vermogen van de motor zit, en dat zien we weer niet bij de digitale toerenteller (mits je de Ledjes aanpast :P ). Voor mijn gevoel reageert die van mij pas echt lekker op het gas rond de 10.000 toeren.
Die schakelindicator kun je trouwens nog instellen op bereik wat je zelf het fijnste vind :)
 
Die foto is niet van een 2003 model. 2003 model heeft een digitale toerenteller met blokjes.
:o
Ga je mij nou vertellen dat deze motor die ik ooit nieuw kocht geen 2003 model is? Ik ga terug naar de dealer.

Maar dat maakt voor het toerenbereik i.t.t. deze foto niets uit. Deze foto geeft juist wel mooi aan waar het vermogen van de motor zit, en dat zien we weer niet bij de digitale toerenteller (mits je de Ledjes aanpast :P ). Voor mijn gevoel reageert die van mij pas echt lekker op het gas rond de 10.000 toeren.
Dit bedoel is dus.
By the way, vorig jaar had ik een 6 als pekelfiets. Maar ik werd helemaal niet goed van dat hoogtoerige gejank op de saaie stukken snelweg.
Daarom nu een 9, rijdt toch wat relaxeter.
 
Hallo, ten eerste de beste wensen voor ieder.
Mijn vraag ik heb een zx6r uit 2005 en mijn vraag is ik heb een gopro versnellings indicator alleen snap ik niet waar de stekker in moet om deze aan te sluiten.
Ik dacht onder je zadel maar kan geen passende stekker vinden.
Iemand een idee en als het kan met foto.


Dank

gr Roy

Hier ben ik weer :W
Heb vanmiddag even zitten puzzelen en hoop dat ik je (of anderen) hier mee op de goede weg kan helpen.

In een vorige post had ik het bedradingsschema zitten uitpluizen (KDS-connector nagelopen) en had ik de waardes van de gear indicator gemeten.
kds3.png KDS.png

Aangezien ik geen verdere documentatie kon vinden ben ik eens op zoek gegaan of ik andere aansluitingen van de meegeleverde (niet passende) connector kon vinden. Deze connector schijnt wel veel voor te komen bij andere Kawa modellen, dus er zou niet heel veel verschil in moeten zitten dacht ik zo.
Voor Kawasaki zal het vast handiger zijn om niet al te veel te veranderingen per model in de Ecu's aan te brengen en hierin vast te houden aan een bepaalde kleurcodering. Tenminste dat zou mij het handigste lijken als ik motoren zou bouwen (wat ik toch niet kan :z).

Deze aansluitingen kwamen ook allemaal wel overeen met bovengenoemde bevindingen en meetwaardes t.o.v. de kleurcoderingen uit het bedradingsschema. Dat wekte al wat meer vertrouwens om het zo aan te gaan sluiten, gezien hiermee de angst voor een interne BBQ in de ECU wel afnam 8)7

Ik gok dat jouw situatie wel vergelijkbaar kan zijn met de mijne, aangezien je ook geen passende connector onder het zadel kon vinden . Ik herhaal het hier gewoon allemaal even voor het geval iemand anders ooit eens met hetzelfde probleem zit.

Je moet deze connector (KDS volgens het werkplaatshandboek) onder je zadel hebben (als het goed is de enige afgedopte, dus lege connector):
20190116_162607.jpg

Het "stekkertje" met de gele dopjes kun je verwijderen door het palletje in te drukken en te trekken. Waarna de lege connector over blijft:
20190119_165525.jpg

Dit laat je even zo links liggen en het stekkertje met de ronde gele dopjes neem je even mee naar een plekje waar je rustig kunt hobbyen.

Dikke kans dat je bij je gear indicator deze connector had zitten (een connector gaat niet goed samen met een andere connector, dat past vaak gewoon niet O-)) en dat er 3 gekleurde aders aan je gear indicator te vinden zijn, namelijk wit/rood/zwart.
20190125_173819.jpg 20190125_173842.jpg

Voor het geval je andere kleuren hebt of twijfelt kun je de aders doormeten met een multimeter (ohm-stand) en eventueel vergelijken met mijn meetwaardes:
- Rood: polariteits gevoelig t.o.v. zwart en wit. Geeft in de richting van rood naar zwart een oplopende weerstand tot oneindig (gok hier een condensator te meten). En van rood naar wit een stabiele weerstand van rond de 430Mohm.
- Zwart: Van zwart naar wit langzaam oplopend naar oneindig
- Wit: Van wit naar zwart i.t.t. de andere combinaties met een behoorlijk rap tempo oplopend naar oneindig.


Nu pak je het eerder verwijderde stekkertje van de KDS-connector, hou je hem met het lipje omhoog en verwijder je met een pincet of een punttangetje drie gele rubberen afdicht dopjes, m.u.v. links onder (zie ook schemaatje op de achtergrond).
20190125_173917.jpg 20190125_174423.jpg

De aansluitingen van de meegeleverde connector, en die van de KDS-stekker zijn als het goed is hetzelfde.

Opgelet: wanneer de connector eventueel gemonteerd aan de gear indicator geleverd is, kun je deze contactlipjes voorzichtig verwijderen door aan de binnenzijde met b.v. een naald een palletje omhoog te duwen en één voor één de aansluitingen voorzichtig naar buiten trekken.

Vervolgens zorg je er voor dat je bij het invoeren de lipjes op de aansluitingen t.o.v. het palletje van de stekker zelf naar boven toe invoert.
20190125_174754.jpg

En volgens dit schemaatje (onder "gear indicator pins"):
KDS connector.jpg


Als je ook van die rubberen parapluutjes aan de aansluitingen hebt zitten, kan invoeren moeizaam gaan. Draai dan de stekker om, pak van uit de binnenzijde het lipje met een punt tang vast en trek deze voorzichtig van binnen uit door totdat je een "klikje" hoort.

Als het goed is heb je de gear indicator nu als volgt aan de stekker aangesloten:
20190125_175209.jpg

Rest alleen nog even het krimpkousje op zijn plaats te zetten en voorzichtig te verwarmen (niet dat dit krimpkousje hier heel veel nut heeft).
20190125_175858.jpg

En klaar!*O*

Wanneer je nu de stekker terug klikt in de KDS-connector en de motor aanzet, zie je de gear indicator optellen naar "6", waarna hij weer terug springt naar "0". Tenminste dat was zo bij mijn "made in China" gear indicator van een paar tientjes 8-)

20190127_170336 (2).gif


Kabeltje wegwerken, gear indicator vastplakken op je dashboard en gas der op! :]

20190129_204730 (1).gif


n.b. Misschien een tip om de verwijderde gele dopjes ergens goed te bewaren, voor het geval je de aangepaste KDS-stekker weer naar originele staat terug wilt brengen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan