Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Voor een proefrit kan je toch naar een motorzaak gaan :Y

Had vorige week Motoport Rotterdam een mail gestuurd voor een proefrit, kon gewoon op de dag zelf bellen als ik zou willen rijden, en werd die gelijk klaar gezet :)
 
Hey guys,

Van het weekend een shootje gedaan met mijn eigen motor. Bij deze wat resultaten. Laat me maar weten wat julie er van vinden!









 
Hi all,

Even een 'domme' vraag hier; ik sta op het punt om wat klein onderhoud te plegen aan mijn zx6r en wil onder andere ook even de brandstofslangetjes vervangen. Iemand enig idee wat de diameter (binnen en buiten) hiervan is? Ik kom er na enig gegoogle niet echt uit. Ook heb ik al geprobeerd om via Louis je motortype te selecteren zodat je alleen de juiste spullen voor jouw specifieke motor te zien krijgt, maar in het geval van brandstofslangetjes moet je vervolgens alsnog de keuze maken in formaat.

Normaal zou ik wat kappen en de tank alvast zelf demonteren en alles gewoon even zelf opmeten natuurlijk, maar momenteel is het flink aan het regenen en met even geen droge plek om te sleutelen is dat niet handig. Heb natuurlijk ook al allerlei spul in de winkelwagen liggen dus hoop ik stiekem op de snelle manier erachter te komen (lees; via het forum) zodat ik z.s.m. de bestelling kan doen en in het weekend lekker kan knutselen :)

Ik heb de keuze uit:
Binnen 5mm, buiten 11mm
Binnen 6mm, buiten 12mm
Binnen 8mm, buiten 14mm
Binnen 9,3mm, buiten 15,3mm

Verbaas me overigens ook best over de prijs, 11 euro per meter. Maargoed dat zal wel aan mij liggen 8)7

Edit: Betreft overigens een Kawa ZX6R uit 1996!
 
Vond ik ook, maar dit is de enige die ze aanbieden bij de webshop waar ik sowieso een aantal dingen zal bestellen. Dus ook al vind ik het elders voor een paar euro minder, dan ben ik dat weer extra kwijt aan dubbele verzendkosten. Hoe dan ook, geen tips over de diameter?
 
Vond ik ook, maar dit is de enige die ze aanbieden bij de webshop waar ik sowieso een aantal dingen zal bestellen. Dus ook al vind ik het elders voor een paar euro minder, dan ben ik dat weer extra kwijt aan dubbele verzendkosten. Hoe dan ook, geen tips over de diameter?




alle slangen zijn onderdeelnummer 92190. Dus zou qua diameters moeten kloppen?
 
Bedankt voor het meedenken! Inderdaad, je zou denken dat als de onderdeelnummers overeenkomen dat het dan zou moeten kloppen. Echter, dan zou ik dus een slang moeten hebben van 3mm binnendiameter en 5mm buitendiameter. En dat is niet eens een van de opties die ik krijg als ik mijn motor selecteer bij de shop B|
 


alle slangen zijn onderdeelnummer 92190. Dus zou qua diameters moeten kloppen?

Misschien dat ik verkeerd kijk, maar in het onderdelenlijstje wat ik hier van mijn zx6r heb kom ik ook artikelnummer 92192 tegen bij "
FUEL EVAPORATIVE SYSTEM"

Edit: Excuus, zie nu pas dat het om een zx6r uit 1996 gaat. Heb in het onderdelenlijstje van de 2005/2006 zitten kijken :X
 
Maar zou je geen voorgevormde slangen willen hebben?

Kwa diameters heb ik zelf meerdere maten gekocht.
Ik heb een hekel aan misgrijpen. 😑
 
Geen idee of ik die zou willen hebben, nog niet over nagedacht. Als je me kunt overhalen waarom dat beter is dan gewoon losse flexibele slangen sta ik er zeker voor open ;)
 
Geen idee of ik die zou willen hebben, nog niet over nagedacht. Als je me kunt overhalen waarom dat beter is dan gewoon losse flexibele slangen sta ik er zeker voor open ;)

Met Een voorgevormde slang heb je geen gezeik met afknellen.
Als je slang hebt van 15 cm.
Met 2 bochten erin dan is de kans vrij groot dat een gewone gaat knellen.
 
True.. al ben ik voor het afknellen van een slang niet zo bang, kwestie van goed in de gaten houden hoe die ligt bij het terugzetten van de tank toch? Eenmaal gemonteerd gebeurd daar niets meer mee als het goed is. Ook vind ik het wel fijn om de slang iets langer dan origineel te maken (dan kan de tank er in de toekomst makkelijker af om bijvoorbeeld bij de bougies te komen). En dat is natuurlijk wel weer makkelijker te realiseren met een los slangetje.

Hopelijk blijft het nog even droog vandaag, dan demonteer ik alsnog zelf even de boel om het na te meten. Post ik hier gelijk wat daaruit komt!
 
True.. al ben ik voor het afknellen van een slang niet zo bang, kwestie van goed in de gaten houden hoe die ligt bij het terugzetten van de tank toch? Eenmaal gemonteerd gebeurd daar niets meer mee als het goed is. Ook vind ik het wel fijn om de slang iets langer dan origineel te maken (dan kan de tank er in de toekomst makkelijker af om bijvoorbeeld bij de bougies te komen). En dat is natuurlijk wel weer makkelijker te realiseren met een los slangetje.

Hopelijk blijft het nog even droog vandaag, dan demonteer ik alsnog zelf even de boel om het na te meten. Post ik hier gelijk wat daaruit komt!

Als het alleen een benzine slang is zou je een goede vrij route kunnen zoeken.
Maar ik dacht dat je alle slangen wou gaan vervangen. 😅
 
Nee het betreft alleen drie brandstofslangetjes. Ik heb namelijk het vermoeden dat er ergens een scheur o.i.d. in zit, als het ding namelijk een tijdje stilstaat zonder gebruik is na een aantal dagen automagisch mijn tank leeg. Dus de twee slangetjes vanaf de tank naar de brandstofpomp wil ik vervangen, en van de pomp naar de carbs.

Het rare is dat ik zojuist de boel heb bekeken en kon geen beschadigde slangetjes vinden! Wel zijn ze allemaal niet meer bepaald flexibel, dus alsnog wel een goed idee om ze te vervangen. Helaas ben ik nu echter alsnog waarschijnlijk niet van mijn probleem af :( Een tip van een vriend; benzinekraantje dichtdraaien als ik het ding niet gebruik i.v.m. verdampen van brandstof, schijnt vaak voor te komen bij oudere motoren. Echter had ik hier vorig seizoen geen last van, dus ik betwijfel of dat het is.

Voor de geïnteresseerden: De binnendiameter is 8mm, de buitendiameter verschilt. Van de tank naar het kraantje is 10mm (transparant), echter vanaf daar is een dikkere gebruikt, 14mm (zwart).
 
Verdampen van brandstof, staat de motor vol in de zon?

Er zijn niet zo heel veel plekken waar het naar toe kan.
 
De motor staat in de tuin, slechts gedeeltelijk in de zon. Maar ik geloof het verdampingsverhaal ook niet helemaal hoor, dat verklaart namelijk niet de plas brandstof die ik enkele dagen geleden opmerkte een dag nadat ik een ritje had gemaakt en de motor in de tuin had neergezet.

Gisteren nog even 2L brandstof erin gegooid vanuit een jerrycan en het ding stationair laten lopen om te kijken of ik ergens iets van lekkages kon zien, maar nee hoor, alles lijkt in orde. Het ding loopt prima, starten en lopen. Merkte wel een continue getik op vanaf de brandstofpomp, die klinkt niet helemaal gezond meer. Benieuwd of ik na de werkdag vandaag weer een lege tank aantref thuis.
 
Als de tank in de zon staat, word de brandstof warm en zet die uit.
Dus een volle tank kan er voor zorgen dat die lekt uit de overstort van de tank.

De vlotter wil nog wel eens blijven hangen in de carberateur.
Dan zou die daar onder nat moeten zijn.
 
Als de tank in de zon staat, word de brandstof warm en zet die uit.
Dus een volle tank kan er voor zorgen dat die lekt uit de overstort van de tank.

Ja daar kan ik nog wel inkomen, al gaat dat dus alleen op bij een volle tank.

De vlotter wil nog wel eens blijven hangen in de carberateur.
Dan zou die daar onder nat moeten zijn.

Thanks, dat kan ik inderdaad nog even checken. Misschien sowieso wel een goed idee die dingen eens helemaal schoon te maken. Dan staat ie maar wat langer stil.
 
Beste forumgenoten, met interesse lees ik al een tijdje mee. Nu heb ik zelf een technisch vraagje. Ik rijd op een ZX6R van 1995 met 55 dkm, welke ik iets meer dan 1 jaar heb. Tot nu toe heb ik 11.000 km praktisch probleemloos gereden en natuurlijk wel e.e.a. onderhoud gehad.

Sinds kort heb ik een merkwaardig probleem wat zich maar heel zelden voordoet: wegvallend vermogen bij constant rijden, voelt alsof benzine op is (vergelijkbaar effect wat ik vroeger op schakelbrommertjes had). Motor slaat uiteindelijk af, na uitrollen nauwelijks meer te starten, soms slaat hij heel even aan op de choke, om meteen weer af te slaan. Als ik dan even wacht en check of ik idd genoeg benzine heb (tankdop even open), krijg ik hem weer gestart en rijd ik weer zonder problemen. Dit heeft zich nu 2x voorgedaan.

Dit heeft zich vorig jaar zomer voor de eerste keer voorgedaan. Toen heb ik:
-Brandstofslangen gecontroleerd (waren brandschoon)
-Benzinekraan gecontroleerd
-Brandstof filter preventief vervangen (oude was nog schoon)
-Brandstofpomp los getest met een 12V accu

Alles terug gemonteerd een paar duizend kilometer geen last gehad.

Tot het gisteren voor de 2e keer gebeurde. Vandaag nog in het werkplaatshandboek gekeken voor aanwijzingen. Ik heb de zeefjes in de benzinetank gecontroleerd, ook brandschoon.

Enige waar ik nu nog aan kan denken:

-brandstof pomp is langzaam aan het overlijden?
-tankontluchting is niet in orde: Mijn motor heeft nog geen EVAP systeem (geen euronormen destijds), dus kan dat eigenlijk alleen in de tankdop zitten... Ook die lijkt prima intakt, gaatje aan de binnenkant van de dop gewoon schoon en open..

Heeft iemand van jullie wellicht een goede raad? Alvast bedankt!
 
Brandstofpomp zou kunnen.
Als je de tank opend klinkt het dan alsof er een vacuüm onderbroken word?
Dan zou het namelijk je tank ontluchting kunnen zijn.

Misschien is je vlotter hoogte van je carbs niet goed meer, dat die niet snel genoeg bijgevuld worden.
 
HELP

Ik heb hier een zx6r van 98 staan. Deze bleef beetje hangen in toeren. Arrow jet set kitje erin geplaatst. Carbs uiteraard schoon gemaakt en afgesteld. Na montage en synchroniseren : geen verschil.

Vermoeden was valse lucht. Remmenreiniger bevestigde dat. Inlaat rubbers zijn in top staat zonder haarscheurtjes. Toch voet met vloeibare pakking gemonteerd. Just in case. Maar nog steeds reageert hij minimaal op remmenreiniger. Vacuüm aansluitingen zijn ook dicht. Als hij koud is loopt hij prima, en valt hij netjes terug in toeren. Hoe warmer, hoe slechter.

Extra vraag: waar zijn de sensoren in vlotterbakken voor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan